La tammikuu 2016

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja SannaM
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Hellu: minä matkustin esikoisen kanssa viime syksynä Teneriffalle ja ihan ilman mitään erikoisia rokotuksia mentiin. Meillä molemmilla tosin hepatittirokotteet yms. olemassa kun asutaan ulkomailla. Mielestäni sinne matkustettaessa ei tarvitse mitään erikoista (toki asian voi tarkistaa rokote.fi). Saari on muutoinkin siisti ja hygieniataso hyvä, ja varmasti siellä uskaltaa raskaana syödä :)

Sokerirasitus: en vielä tiedä joudunko siihen, kun ensimmäinen neuvola vasta 2 viikon päästä kun ollaan muutettu takaisin Suomeen. Esikoisen osalta jouduin rasitukseen, vaikka olen normaalipainoinen ja sukurasitteita ei ole. Uskon, että joudun myös nyt ikäni puolesta.

Tänään hain sitten ne vaa'an patterit ja nyt oon ihan varma että vaaka on rikki. Nyt näyttää että ekasta neuvolasta ja plussauksesta olis tullut vaan 2,4kg painoa. Eli esim. 2vkon ulkomaanmatkan aiheuttamasta painonnoususta ja turvotuksesta olis jopa lähtenyt 600g pois. Täytyy laittaa mies vaa'alle ja katsoa pitääkö paikkaansa, sillä kun paino pysyy aina samana. :)

Itsellä on varmaan toi sokerirasitus edessä. Ikää 32v ja pinoindeksi 26. Millonkohan siihen sitten "pääsee"? No ehkä seuraavalla neuovolakäynnillä selviää :)

Mä "pääsen" sokerirasitukseen myöskin kahdesti. Jälkimmäinen kerta on täysin normaali juttu, kun on tätä ikää (ja ylipainoa...) Toinen kerta, joka on rv 12-16, johtuu PCOS-diagnoosistani.
Normaalioloissa, esim. työpaikan 30-tarkastuksessa, paastosokerini on ollut 4,6 luokkaa - eli hyvä. Mutta se miten raskaus vaikuttaa, ei voi kukaan ennustaa. :)

mulla ois ei raskaana olevalle oikein loistavat sokeriarvot mutta kun raskaana olevilla on tiukemmat sokerirajat mitä ei raskaana olevilla, hanurista moinen :mad:

Mulla esikoisen aikaan kehuttiin miten hyvät arvot on. Mut ei kertonu sen tarkemmin :/

Meillä oli np-ultra ma ja kaikki vaikutti olevan hyvin. :Heartred Pieni sätki ja potki kovasti ja edestä otetussa kuvassa näytti, niin kuin ois heilutellut kameralle. :joyful: La ei muuttunut mutta päästiin päivää pidemmälle, tänään siis 12+1. Itkuhan se lähtiessä pääsi ja oltiin molemmat niin täpinöissämme, että saatiin vielä parkkisakko kun ei muistettu lisätä parkkiaikaa. :grin Laitan tähän vielä kuvaa meidän pienestä. :Heartred
image.jpg

Tammimamma mulla ei oo niitä hepatiittejäkään laitettu ni se mua hirvittää. :D mut joo mies on käyny siellä kahdesti eikä silläkään sillon oo ollu, jälkeen päin on töissä pistetty ku se tekee semmosta hommaa tehtaalla et on ihan hyvä olla ne.
Neuvolassaki sanoi että ei syytä huoleen, mutta mää oon kauhea panikoija aina tämmösissä asioissa. :D

Minniliini, kummasti nuo ohjeet HUS:kin sisällä vaihtelevat...?! :eek: Kyllä mulle annettiin jo viime kesänä (keskenmenneen ekalla neuvolakäynnillä) ohjeeksi käydä puolivälin jälkeen sokerirasituksessa, koska olin yli 25-vuotias ensisynnyttäjä (painoindeksin tai sukurasitteen perusteella tarvetta ei ole). Sinua on neuvottu ihan eri tavalla, vaikka HUS:n alueella molemmat asutaan. Tällä kertaa ensikäynnillä sokerirasituksesta ei puhuttu mitään, mutta oletan joutuvani samoin perustein kuin viimeksikin olisin joutunut.

Mä joudun myös tohon..aikasempien radien vuoksi. Ja kaks kertaa. Aikasemmin jo avautunut asiasta, nyt en taida viitsiä enää valittaa :p en vain osaa asennoitua asiaan kun lähipiirissä ei kellään muulla ole ongelmaa ollut. Mulla 3 siskoa ja 1 painoindeksin takia joutui rasituksessa käymään. Hyvät arvot sai.
Mun käsityksen mukaan jos kahdesti joutuu käydä niin ekassa ei arvot oo koholla, joten yritetään sit myöhemmässä vaiheessa saada kii jos nousee. Mulle ainakin toisen raskauden kohdalla näin sanottiin. Kävin siis ekan kerran joskus rv15 ja kun arvot oli ok, niin uudestaan joskus rv24-28. En yhtään muista missä välissä sen kävin, mut saivatpahan mitä halusivat eli kirjottaa raskausdiabetesdiagnoosin ja ei kun arvoja mittailemaan. Ja niin luultavasti tälläkin kertaa kaks reissua edessä ja mittari taas käteen.

Yks hyvä puoli tossa hommassa on se et joka kuukausi pääsee kattoon pikkusta ja koko ajan seurataan vauvan painoa :) enpähän synnytä yli 3500g painavia vauvoja :p

Alle, ai saako raskausdiabeteksen takia ylimääräisiä ultria?

Perjantaina on neuvola, niin silloin saan sieltä sen mittarin, jolla alan seuraan sokeriarvojani. Vähän jännittää sekin :)

Mitkä teillä muilla on olleet syinä, että käytte kahteen kertaan tuossa testissä? Mulla vaikutti, ku raskauden takia vaihdettiin astmalääkitys toiseen. Hyvä tosin että nyt jo sitten selvisi eikä vasta silloin puolivälin jälkeen.

Mä en tiedä joudunko siks kaks kertaa ku esikoisen aikana piti käydä kerran? :o enpä tajunnu ees kysyä.

Täällä oulussa seurattiin tuota pojua kun aloin täällä odottaa. Joka kuukausi kävin äitipolilla, jossa diabeteshoitajam kanssa katsottiin mitatut arvot ja sen jälkeen katsottiin onko vauva ottanut kasvupyrähdystä. Mutta kun arvot ei normisyönnillä mulla nouse, niin kasvu oli ok, hieman keskimääräistä pienempi jopa :) kun asuin/synnytin oulaisissa, kävin vain diabeteshoitajan luona juttelemassa syömistottumuksista. Sitten kun ne oli todettu hyviksi, niin seurasin vaan sokereita kotona ennen ja jälkeen aterian jonku 4x/vko ja soitin niistä äitipolille. :)

mulla junnun radia seurattiin ihan neuvolassa, mutta sitten kun kävin pelkopolilla pelkojen takia niin siellä samalla tsekattiin myös sokeriarvot ja katsottiin vauvan kasvua ja sokerit pysyi kyllä hyvin ruokavaliolla aisoissa, minä muistaakseni kävin esikoisen raskauden aikana kerran rasituksessa joskus 22-26rv:n välillä, junnulta kävin sit joskus rv16 tietämillä ja siitä kun radi napsahti niin ei tarvinnu toista kertaa käydä.

Huomennakos niitä vartalotyynyjä oli Lidlissä? Vai muistanko päivät ihan väärin :)

Mää sitten touhusin tänään "kiellettyjä" juttuja :grin
Löysin sitten kirpparisivustolta pinnasängyn.. 15€.. Pitihän se hakea ja piilottaa tuonne terassin päälle kaiken romujen alle :laughing001
Toivotaan ettei ukko löydä sitä :grin
Tuo oli jo toooooosi aikainen hankinta mut jospa sille olisi käyttöä... :woot:

Huoh.... :rolleyes:

Mä käyn sokerirasituksessa kahdesti kun on niin kova sukurasite diabetekseen.

Hemmutar, huomenna näytti lehden mukaan tarjouksessa olevan ne tyynyt!

Ja pinnis, hihii :) ei ollut liian aikainen hankinta varsinkin kun noin edullisesti löysit. Me ostittiin pinnis jo ennen plussaa :D tarjoushinnoin kun tuli vastaan. Ja oon ostanu muitakin isoja hankintoja kun oon tarjouksessa nähnyt. Ennemmin nyt kesäalesta halvalla kun sit syksyllä samoista tavaroista saa pulittaa paljon enemmän.

Voihan se olla että ne on liiteristä loppu ne tyynyt kun pääsen töistä... :mad:

Mä kans mietin et ehkä mä mielummi hankin noita juttuja pikkuhiljaa ja onhan tul hyvä saunan sytyke jos ei olekkaan käyttöä.... :shy:

Itse tilasin netistä vartalotyynyn ja eilen sen hain. Kätevä tuntui olevan kun nukun aina kyljelläni.

Takaisin