La tammikuu 2016

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja SannaM
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
En kyllä ihmettelis vaikka korvikettakin voisi lorotella alas nykyään niin paljon kuin napa vetää, ovathan ne olleet jatkuvan kehitystyön alla ja valmistus on myös todella tarkkaan säädeltyä. :) Ja uskon myös, että mitä terveempiä ja hyvinvoivempia lapsia niillä kasvaa, sen parempi bisnes valmistajille. ;)

Ajoittain tulee tuohon omaan imetystaipeleeseen suhtauduttua varsin voimakkaalla tunteella, mutta yritän pitää mielessä myös, että korvikekin on ihan laadukasta ravintoa. Varsinkin kun saatan joutua lopettamaan töiden takia imetyksen tai ainakin vähentämään sitä radikaalisti paljon aikaisemmin mitä ideaalimaailmassa/tilanteessa tapahtuisi. Pumpulle kun herun nykyään niin tavattoman huonosti, vaikkei vauva olisi edes rinnalla.

Joo mä kans kuorin kaikki vaikka olis suomalaisia :) tänään ajattelin kokeilla tomaatin kalttaamista eilisen katastrofi kokin innoittamana :) katotaan mitä tulee! Tää on kyll hirveen kivaa! Vaikka mäkin oon laittanut ruokas viimeisen kymmen vuotta joka päivä niin nyt saa laittaa mielikuvituksen käyttöön ja opetella ihan uusia juttuja! Esim ikinä en oo keittänyt kesäkurpitsaa mutta olen paistanut, uunissa laittanut ja siitä tulee tosi hyvää kuivakakkua :) onneks kohdeyleisö ei vielä osaa olla kovin vaativaa :)

Mää inhoon ruoanlaittoa mut noiden soseiden tekeminen on kivaa :) ei tarvi kikkailla mitään erikoisuuksia :)

En oo koskaan edes maistanu kesäkurpitsaa mutta ajattelin jos tuolle tytölle tekis siitä sosetta niin sais vähä vaihtelua ruokiin. Onko siinä mitään kummempaa kuin kuorii keittää ja soseuttaa? :)

No ei se kyll musta makeaa oo :) aika mautonta... ja ton kuorimisen lisäks kannattaa lusikalla poistaa siemenet! Eipä siinä muuta ja en ehkä lisäisi siihen vettä koska on aika vetistä muutenkin mä tosin en tykkää pakastaa vettä :P joten lisään aina maitoa jos siltä tuntuu ni sulatuksen jälkeen :)

Eipä se ole kovin häävi maultaan soseutettuna.. Tai sit se on vaan omaan makuun niin neutraali kun puuttuu esim suola ym.. :)

Kiiamaria, onko vielä jotain säännöstelyä että kauanko saa imettää jos on raskaana? :) (vrt. 35v sitten äitille sanottiin että täytyy lopettaa kun odotti samalla kun imetti)
Tää on kyllä niin hyvä kun saa vinkkiä, en tiennytkään että perunalle käy noin.
Musta se kesäkurpitsa mössö oli ehkä aavistuksen kitkerää.
Poitsulla on vähän nuhaa ja yskii kun limaa menee kurkkuun. Olipa kiva viimeyö, hohhoijaa. Veikkaan kyllä allergiaa koska "räkä" on kirkasta eikä mitään muuta oo, ei oo väsynyt eikä kuumeinen.

Ansofii, saa imettää vaikka koko ajan. Jos alkaa imettäessä supistelemaan niin täytyy lopettaa heti. Toistaiseksi olen vielä pystynyt imettämään. :)

Niin eikö tuo jotain "tandem-imetystä" ole. (Vai? :D) Hassua kun joskus on kielletty raskauden aikana.

Tammivauva89 en ehkä ensimmäiseksi maistaisi kesäkurpitsaa keitettynä ja vauvalle soseutettuna. Ei varmasti ole kovin häävi ensikokemus sen mausta :D :D. Mutta esim. jos grillaa niin sinne vaan siivuina sekaan kuorineen päivineen. Ehkä maustetta ja öljyä pintaan.

Mun piti kertoa tomaatti kokeiluista... kalttaaminen onnistui hyvin ja sain tomaatit kuorittua ja sitten survoin ne sauvasekoittimella :bored: niistä tulikin mehua! :shifty: ihan siis vesilitkua... noh päätin sitten keittää niitä kasaan ja sainkin aika hyvin kun tarpeeksi kauan keitteli jäljelle jäi semmoinen muutama rkl tomaatti "keittoa" :hilarious: noh tulipa koitettua ja saipa maistattaa lapsosella mutta uudestaan en varmaan tohon hommaan rupea että katotaan sitäkin sitten sormi ruokailuissa uudestaan :)

Täällä oletettiin kiiteät 3kk 28pvän ikäisenä. Makeat soseet menee parhaiten. Kasviksista on maisteltu bataatti, kukkakaali ja makeista mango, luumu, punaposki. Tänään maisteltiin ekaa keraa mustikka/omena pilttiä ....

Mimmosilla aikaväleillä ootte maistatuttanu? Montako päivää yhtä makua? Entä mimmosia määriä? Neiti on nyt saanut maistaa porkkanaa ja luumua. Porkkanaa on minigrip pussissa ruokalusikallisen verran. Luumua sai kolme tommosta ainun vauvan ruokalusikallista.

Me ollaan nyt viimeiset kolme päivää vedetty bataatti-kurpitsasosetta lounaaksi ja luumusosetta illalla. Nyt alkoi ekan kerran pojalle maistumaan. Ihan teelusikallisen olen pakastanut noita valmiita soseita kerta-annoksiksi. Meillä on sellainen muovinen silikonipohjainen jääpalamuotti, johon mahtuu yhteen koloon teelusikallinen. Yhden annoksen aina sulatan kerrallaan. Ainu ensilusikalla syötän sen annoksen, jos poika suostuu syömään. Sylkee monesti ulos suusta. Nyt on alkanut bataatti-kesäkurpitsasose maistumaan. Ensi viikolla meinasin tehdä itse porkkanasosetta, jos on aikaa ja energiaa. Olen nyt 2 päivää yksin pojan kanssa, kun mies lähti mökkireissulle.

Mä oon tosi nopeesti lisännyt... esim sai samana päivänä tomaattia ja vadelmaa! :) alkaa tosiaan olemaan mielikuvitus koetuksella mutta ehkä mä seuraavaks alan yhdistelemään vaan eri makuja :)

Meillä siis saanut jo; tomaatti, bataatti, kukka- ja parsakaali, peruna, porkkana, omena, päärynä, vadelma, persikka, mango, ruusunmarja, luumu ja avokado odottaa pöydällä maistajaansa :)

saas nähä mimmosta kökkärettä toi perunasose sitten on kun pakastin sitä pelkästään...

Paria makua on välillä tullut viikossa annettua ja välillä taas pidempään maistellut samoja. Pakastimesta löytyy nyt useampia makuja/sekoituksia. Tänään sai uutena makuna porkkanaa. Mitään hedelmiä ei olla vielä maistatettu :)

Aavistuksen puuduttava päivä ollut. Koko päivä kotona oltu, mies töissä ja tytsy nukkuu niin lyhyitä päikkäreitä etten ehdi juuri mitään saada aikaiseksi. Hereillä ollessaan kääntyilee kokoajan joten täytyy vähän väliä "pelastaa" :) ei viitsi aloittaa tekeen mitään minkä tietää joutuvansa jättää kesken kuitenkin. Eli ikkunanpesut saa odotella :)

Tytsyn unirytmi on muuttunut aikalailla. Nukkuu kerran päivässä ehkä 1h päikkärit ja muut päikkärit ihan 15-20 min pätkiä. Pikkupäikkäreitä nukkuu 2-3 kertaa päivässä. Annan illalla muutaman lusikallisen kiinteitä ja nukkuu yöt paljon paremmin kuin aiemmin. Nukkuu 4,5h-6h unipätkiä ja syötyään jatkaa heti uniaan. Heräillään yleensä 8:30-9:15 välillä aamulla :)

Välillä ihan surupuserossa ku tytsy kasvaa niin nopeaa ja aika rientää <3

Takaisin