La tammikuu 2016

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja SannaM
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Ei banaania tarvitse höyryttää :) ja perunaa tai mitä vaan voi tarjota sellaisenaan! Mä otan vinkkejä sen perunan kanssa! !! Eilen tein ja kauheeta liisteriä vaikka sauvasekoittimella vedin... silti tää hienohelma löysi sieltä jotain paloja joihin meinas tukehtua ja oksentaa! Että miten se kannattaa survoa? Ei nappais yhtä perunaa ruveta siivilän läpi survoo

4kk neuvolassa käytiin. Toinen rota saatiin nyt, lääkäri oli samalla. Tämän hetkiset mitat, 6840g 63.5cm py 42.2cm. ❤️

Mä soseutin ekan omatekemän mössön (bataatti) blenderissä kun en löytänyt sauvasekoitinta, tuli ihanan samettista. Tosin ärsyttävää, kun saa koko ajan olla tökkimässä niitä palasia kun meinaa moottori jumittaa. Hedelmämössöt ostan kaupasta, tosin oon jo itse napsinut noita vauvan pilttejä. :D Myös noita tärkkelys- ja vihannesmössöjä syödään itekin, kun tuli kaiken maailman vaihtoehtomuusseihin "opittua" ruokahifistelyaikoinani. Parsakaali-kukkismuussi on yhä herkkua!

Mä luulenettä meillä ei haarukalla mössätty mene alas... mutta en kyll pidä perunaa mitenkään ihmeellisenä että ei haittaa vaikka sitä ei nyt seuraavan kuukauden aikana saisi! Mäkin oon niitä bonnen soseita sekoittanut iltapuurossa mut lounaaks on aina jotain tylsää :) tänään maisteltiin kukkalaalia uutena juttuna! Mitähän seuraavaksi keksisi?? Annettu jo bataatti, parsakaali, porkkana, kukkakaali, luumu, persikka, mango ja riisipuuro!

Jauhoista perunaa ainakin kannattaa käyttää ja parhaintahan perunaa on käyttää jonkun muun kanssa yhdessä niin ei tule liisteriä ja voi myös pakastaa. Perunan koostumus muuttuu jos pelkästään pakastaa.

Ff: maissi, kesäkurpitsa, palsternakka... :)
Meillä kesäkurpitsa nyt maistelussa ja ei aiheuta mitään hurraa huutoja tytsyllä mut alas menee :D seuraavana porkkana tai parsakaali :)

Tytsy tykkää tosi paljon vedestä. On ihan innoissaan ku saa makuannosten jälkeen juoda vettä :)

Joo jauhoista tietysti tein samalla kun muille muussia ja laitoin porkkanaa sekaan... mutta tota en tiennyt että jonkun kanssa voi pakastaa! Mä oon kyll muusiakin pakastanut ja sitten tehnyt siitä uunimuussia :) nam!

Mä tein tänää kans kesäkurpitsa sosetta mutta vielä ei olla maisteltu. Maistoin kullä ite ja ei kyllä ollu hirveen hyvää vaikka kesäkurpitsasta tykkäänkin. Päärynää maistettiin tänään uutena ja se oli hyvää, ei meinannu ehtiä lapata samaantahtiin kun olis maistunut.
Paljon FF teillä menee puuroa? Mä teen edelleen sen puolikkaan annoksen ja parikolme teelusikkaa sosetta. +120-150ml maitoa. Tällä nukuttiin pariviikkoa (ennemmin velli) 21-04 hyvin, mut nyt on muutamana yönä herännyt jo vähä 12sta jälkeen juomaan maitoa. Ööööh mitähä sitä tekis :O

Joo 50ml maitoa ja puurojauhetta+hedelmäsosettta tuntia myöhemmin annetaan iltamaito menee n.90ml :) ihan kauheesti ei oo meillä vaikuttanut yö uniin ehkä tunnin-kaks on siirtänyt yö syömistä! Mutta ei se mitään tää sopii mulle ihan hyvin kun meidän neiti on semmonen yö syöjä että syö ja nukkuu kahdeksassa minuutissa ollaan valmiita :)

Täällä on nyt tällä viikolla maisteltu bataatti-kesäkurpitsasosetta pilttipurkista ja lisäksi annettu myös luumusosetta kakkaongelmiin. Nuo molemmat avatut purkit pakastin maisteluannoksi, kun ostin eilen muovisia jääpalakuutiomuotteja Talouspörssistä, jossa silikonipohja. Tosi kätevää irrotella ne pyöreät kuutiot ja siirtää pakasterasiaan. Viikonloppuna olisi tarkoitus tehdä itse porkkanasosetta. Poika irvistelee soseille, eikä tykkää niistä.

Me kans ostettiin tuota luomu-riisipuurojauhetta eilen ja tänään maisteltiin ensimmäinen annos.. :) hyvää oli, olis varmaan syönyt enemmänkin.. :)

Aika paljon teillä menee jo kaikkea! Toki moni on maistattanut jo pidempään. Meillä edelleen rinnalla ja saa 2 krt/pv teelusikallisen bataattisosetta. Ei vellejä eikä puuroja. Ja lopetettiin se pumpatun maidon antaminen tuttipullosta kun tyttö syö yöllä sen kerran tai kaksi. Pumppaan edelleen pakkaseen maitoa, saapahan sieltä sitten vaikka velliin, puuroon ja juotavaksi vaan.

Hyvin kasvaa käyrillä ja tosiaan yöt menee lyhyellä syönnillä. Kelpuuttaa soseen hyvin myös ja maha toimii silti. Mukavaa :)

Sinnna tosta oli juttua yhessä toisessa vauva ryhmässä että imetetyt vauvat saa niitä maistelu annoksia kokoajan äidin maidon mukana niin eipä sulla kiire ole kun aloittelet :) eri asia tämmösen vauvan kanssa joka aina on saanut vaan korviketta jossa rakenne on kokoajan sama!

Juu ja siis eihän se kiinteiden uusi aloitussuositus missään nimessä tarkoita, että kiinteät nyt _pitäisi_ kaikkien aloittaa heti kun 4 kk pärähtää mittariin, mikä saattaa unohtua kun ihmiset, meikä mukaanlukien, tohkaa kaikkialla näistä kiinteistä. Ja tuntuu unohtuvan myös neuvolan terkkareilta, medialta jne. Ihan vallan mainiosti voi edelleen odotella sinne 6 kk ikäänkin saakka. Korvikevauvojen mahdollisista erityistarpeista kiinteiden suhteen en ole ihan varma, muuta kuin että korvikkeen määrällä on joku yläraja, jonka jälkeen se alkaa rasittaa munuaisia. Tissimaidollahan ei tällaista ylärajaa ole.

Nyt esikoisen kanssa on vielä intoa ja energiaa töhöttää näistä kiinteistä sotkuineen päivineen vauvan iloisten ruokailuilmeiden ja ääntelyiden kuitatessa vaivan lisääntymisen, mutta ehkä sitä sitten mahdollisen toisen kanssa haluaa nauttia kaikessa rauhassa täysimetyksen autuaasta helppoudesta ja vaivattomuudesta sinne 6 kk ikään saakka, jos imetys siis onnistuu silloin yhtä hyvin kuin tämän kanssa nykyisin. (Heh, enpä olisi kuuna kauniina kultaisena päivänä uskonut kuvailevani imetystä noilla sanoin 3 kk sitten, mä vihasin imetystä silloin. :D) Vaikka hyvin tuntuvat peruna- ja bataattimössötkin kelpaavan heti alkuunsa.

Muokattu viimeksi:
Ff: joo ilmeisesti peruna muuttuu ryynimäiseksi jos pelkästään keitinveteen soseutettuna pakastaa. Mää keitin bataattia ja perunaa, soseutin ne ja pakastin. Hyvä koostumus ollut ku olen sitä tytsylle antanut. Ja tytsy tykkää :)

Kesäkurpitsan kuorin (ei tarvisi kuoria, mut kuoret jäävät helpommin soseutumatta sekä varsinkin ulkomaisissa karsastan et kuinka paljon kuoriin jää kaikkea torjunta-aineita ym) ja pilkoin. Sit vaan veteen kiehuun. Vähän keitinvettä jätin sekaan ja soseutin mut siitä tulee äkkiä tosi löysää joten ei paljon tarvi vettä :) ei tosiaan ollut mitään herkkua ku itsekin maistoin mut tytsy näyttää syövän kaiken mitä sen suuhun lapan :)

Jostain luin, että ei nykyään enää olisi korvikkeessakaan tuota ylärajaa olemassa. Ovat niin paljon kehittyneet vuosien saatossa.

Me aloitettiin 4kk ikäisenä maistelemaan, kun ei yhtään tiedä miten kohtu reagoi hetken päästä imetykseen. Ettei sitten tule yhtäkkiä iso joukko erilaisia makuja.

Takaisin