La tammikuu 2016

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja SannaM
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Kävin kaupassa, ostin miniluumutomaatteja ku teki mieli mut nyt sit ei enää teekään mieli... -.-

Meillä tuosta B-streptokokin viljelystä on ollut saman sairaanhoitopiirin sisällä eriäviä ohjeitä..
Viereisessä kunnassa ei sitä automaattisesti oteta mutta taas meillä se otetaan kaikilta loppuraskaudessa..
Itsellä se todettiin ekassa raskaudessa, mutta siihen synnytykseen ei mitää antibioottia tietenkään tarvinnut.. nyt se ko. bakteeri löydettiin virtsasta, ihan rutiini virtsanäytteessä ja lääkäri totesi että nyt kun jo löydetty niin joka tapauksessa antibiootti synnytyksen yhteydessä vaikka vti hoidettukin jo..
Ja ilmeisesti synnytys sairaalastakin on kantautunut eriäviä mielipiteitä antibiootti asiaan..
Mutta ihmettelen vaan että asian suhteen ei löydy yhtä ohjetta kun niitä oireettomia kantajia löytyy ja bakteeri voi olla hyvinki vaikea vastasyntyneelle..

Mä jouduin iän, ylipainon ja sukurasituksen takia sokerirasitukseen jo viikoilla 14-18. Lisäksi mulla oli sokeria virtsassa viikolla 14 ,kun olin neuvolalääkärillä. Sokerirasituksessa tunnin arvo yli rajan. Sain raskausdiabetesdiagnoosin. Kuitenkin kotimittauksissa mun arvot olleet alle raja-arvojen. Neuvolatäti sanoi ettei pakko orjallisesti noudattaa diabeetikon ruokavaliota, kun arvot hyvät. Välillä alkanut ruisleivän syönti tulla korvista ulos. Tänään tein ruuaksi nuudelia ja broilerinlihasuikaleita curryananaskastikkeessa, vaikka nuudeleissa on vehnää ja ananaksessa sokeria.

Mä oon ollut sokerirasituksessa jo rv 16 sukurasitteen takia ja sit rv 27 olin koska täällä Kuopion alueella kaikki 25v täyttäneet pääsee siihen automaattisesti. Hyvänä asiana pidän kyllä kun olen rasituksiin päässyt, saa mielenrauhan että kaikki on niinkuin pitää.

Mämmi, täällä vielä arvotaan nimiäisten ja ristiäisten välillä. Nimiäisiin jos päädytään niin mitään sen kummempaa ohjelmaa ei haluta, ihan vaan rennot syömingit lähipiirin kesken.

Mekin arvomme vielä nimiäisten ja ristiäisten väliltä. Minä haluaisin vauvan kastettavan ihan ev.lut. mutta mieheni ei kuulu kirkkoon eikä näin ollen olisi halukas toistaiseksi ristiäisiin.
Mutta aika näyttää, kumpaan päädytään. :)

Mites teillä muilla hoitoalan ihmisillä nuo MRSA-näytteet? Jos olette hoitaneet jossain vaiheessa varmennettua mrsa-kantajaa, niin otetaanko teiltä neuvolassa näytteitä?
Meillä ei, jos ei ole ollut itse hoidettavana esim. Taysissa tai ulkomailla sairaalahoidossa.

Mä olin esikoisen aikaan mrsa-osastolla töissä vähän aikaa, mutta ei mitään näytteitä otettu. Raskauden takia ei saanut olla siellä tekemättä töitä, mut mulla rupes iho kutiseen siellä aina ja tuli ihottumanäppyjä niin sain olla muilla osastoilla sit loppuajan :) ihon kuivuminen johtui ehkä lähinnä kauheasta käsidesin lotraamisesta ja kovasta muusta pesusta.

Tänään pyörähti rv 25 käyntiin, osatolla makoilen edelleen, toivotaan että antibiootti olisi alkanut nyt jo enemmän vaikuttamaan.. Munuaiset ultrattiin eilen ja samalla vauvan tilanne, oli kyllä ihana nähdä pikkusta ja painoakin oli jo 780grammaa!!

Mulla piti olla sokerirasitus ens viikolla, mutta täällä sairaalassa on tää 4pvä mitattu mun sokeriarvoja ja ne on ollut kuulemma aivan täydelliset, niin neuvolatäti soitti, että turha sinne rasitukseen on mennä. Mutkin käskettii sinne vain ja ainoastaan sukurasitteen takia.

Onkos täällä paljon muita, jotka on kastamassa vauvan kirkossa? :)

Meillä mietitään pidettäisiinkö nimiäiset vai ei. Itse pidän niitä ehkä vähän turhana "ristiäiskopiona", mutta suku toivoisi jotain juhlaa. Lapsen nimeä käytämme jo nyt, en näe mitään mieltä sen salailussa. Mietimme että ehkä voisi järjestää jonkinlaiset "tule tutustumaan suvun uuteen jäseneen" -juhlat sitten kesällä kun voi pitää pippalot ulkona.

Olenpa muuten iloinen, että kukaan ei täällä vielä ole sanonut että lapsi saa kasteessa nimen :D Yllättän yleinen tapakristittyjen harhaluulo, joka ärsyttää kamalasti... Pitäisihän sitä nyt omaa uskontoa sen verran tuntea :)

Meidän perheessä minä ja esikoinen kuulutaan kirkkoon ja mies ei. Meillä vielä väännetään tästä kastehommasta. Mies suostuu vauvan kasteeseen jos nimeen lisätään yksi aivan tyhmä nimi. Oon yrittäny ja yritän vastakin, että on se nyt aivan tyhmää jos toinen lapsista on kastettu ja toinen ei. Saavat itse sitten vanhempina päättää haluavatko edelleen kuulua kirkkoon vaiko eivät.

Meillä pidetään ristiäiset kotona. Nimikin on pienellä tiedossa mut ei juurikaan sitä käytetä kun ei tiedä et onko se lopullinen nimi.

Si meillä saa kasteessa nimen. Vaikka ei kyl mitään uskovaisia olla vaan ku meidät on kaikki suvussa kastettu. Ja ite oon miettiny kirkosta eroamista mut sitä katson sit myöhemmin. Ku haluun isot kirkkohäät ;) ja lapset saa sit ite päättäå 15 vuotiaana haluavatko olla kirkossa vai ei.

Tiita_ joo toki jos et kuulu tähän "tavalliseen" suomalaiseen luterilaiseen kirkkoon, niin teillä voi olla muita käytäntöjä :)

Kuulun luterilaiseen kirkkoon :) ymmärsin varmaan väärin ton sun teksti :s

Me odotetaan nyt eka se lapsi maailmaan, niin näkee sitte sukupuolen ja minkä nimiseltä hän näyttää. Ei muutenkaan turhaan hötkyillä ristiäisten tai nimen kanssa. Oletan, että kotona tai isovanhempien luona homma tapahtuu niin ei tarvi mitään tilavarauksia suunnitella. Vielä ei oo ees tosissaan nimiä mietitty. Työnimi on tytölle ja pojalle ja niitä käytetään sujuvasti sekaisin eri tilanteissa kun tosiaan sukupuolesta ei oo mitään hajuakaan. :D Muutenkin turhan/liian aikaisen murehtimisen oon aika tehokkaasti oppinu lopettamaan mieheni asenteen ansiosta. Tarvittavat asiat tehdään ja tapahtuu tarpeeksi ajoissa ja suunnittelua vaativat asiat suunnitellaan kyllä ajoissa, mutta jos ei oo pakko, niin miksi tuhlata energiaa?

Niin ja pidetään seurakuntatalolla ku se käyttö tälläsessä tilanteessa on ilmasta :) niin ei tarvii siivouksia miettiä :) ja on kaikkille sit pöydät ja penkit :)

Tiita_, ei hätää :) Tämä on varmaan väärä paikka uskontokeskustelulle, mutta siis lyhyesti: kasteessa lapsi otetaan seurakunnan jäseneksi, ja että se voitaisiin tehdä, lapsella pitää olla nimi. Eli lapsella pitää olla jo nimi, muuten häntä ei voida kastaa. Pappi kyllä yleensä hoitaa nimipaperit eteenpäin, joten on ihan ymmärrettävää, että moni ajattelee että kaste ja nimen saaminen kuuluvat yhteen, varsinkin kun monet kertovat suvulle nimen vasta ristiäisten yhteydessä. Mutta siis uskonnon kannalta kaksi eri asiaa, nimenanto ja seurakuntaan liittäminen :) Asia ei varmaan vaikuta ihmisten arkeen niin paljon, minusta on vain harmi jos ihmiset eivät tunne oman uskonnon perusjuttuja. Toki jokaisen oma valinta :)

Täälläkin pidetää ristiäiset ku meikä viel kirkkoon kuuluu :) Ja todennäköisesti seurakuntatalolla, kun se tossa 100m päässä on :D

Si: Kyllä minä tiedän mikä on kaste kun esikoinen on kastettu seurakunnan jäseneksi :) ja samoin kastetaan tämäkin :) eli piemme kastajaiset seurakuntatalolla ja kasteen suorittaa meidän kylän ihana pappi ( siis tosi mukava rova) nimeä mietitään vasta kun lapsi on syntyny :) kummeja ollaan toki mietitty jo 3 on valittu ja sylikummi viel uupuu ja toivottavasti nää kolme nyt ainakin suostuu :)

En tiedä miks mut jännittää hiukan mennä tänään perhevalmennukseen tosin joudun mennä yksin kun mies on töissä..

Takaisin