La tammikuu 2016

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja SannaM
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mulla on bmi yli 25, niin sen perusteella joudun. Muuten en varmaan olis joutunutkaan.

Sikerirasituksen niin ku kaiken muunkin asian suhteen saattaa jopa vuoden sisään muuttua nuo suositukset, keneltä otetaan ja mitä.. Ja koska osa noista on suosituksia eikä pakkoja niin on myös paikkakunta kohtaisia ohjeistuksia..

Onko kellään tietoa tuosta b-streptokokki-viljelystä? Meinaan että otetaanko joka paikkakunnalla automaattisesti ja jos viljelyssä löytyy niin mikä on ohjeistus antibiootille synnytykseen?
Tästäkin kuullut eriäviä ohjeistuksia ja siitäkin myös että ei olisi viljelyä edes otettu kaikilta odottajilta..

Mä joudun nyt toiseen sokerirasitukseen ikäni puolesta (30+). Täytyneekin varata se aika siihen nyt piakkoin, niin saa sopivaan saumaan, ettei vapaapäivää tarvis siihen pyytää töistä, kun kohta tuo viikon loma onkin.
Ekassa rasituksessa kävin pcos:n takia.

Tänään 25+0 ja takana neuvolalääkäri. Kaikki hyvin pienellä. Liikkuu, sydän sykkii kovaa tahtia ja tällä hetkellä majailee perätilassa. Painokin on viime neuvolasta hieman laskenut, mutta silloin oli kyllä iltapäiväpaino ja nyt aamupäivän paino. :)

Mulle terkka sanoi, että kaikki yli 25-vuotiaat (ensisynnyttäjät) lähetetään automaattisesti sokerirasitukseen riippumatta painosta tms. Ja tietty myös jos aiemmissa raskauksissa on löytynyt jotain.

Mulleki sanottii eka, että kun oon yli 25 niin joudun automaattisesti, mutta kun neuvolalääkäri oli, oli leluri sitä mieltä etten ihan täytä rasitukseen laittamisen kriteerejä. En sitten tiedä miksi. Olin kyllä vasta täyttänyt 25 kun tulin raskaaksi bmi oli 18,5 ja suvussa ei kellään ole diabetestä. Joudun kuulemma rasitukseen vasta kun glukoosia löytyy virtsasta tai paino alkaa nousta radikaalisti

Eli pääsääntöisesti jos ei mitään muuta ole niin ikä siinä kohtaa jos on täyttänyt 25v ja odottaa ekaa. Se oli sitten varmaan mulla se syy miksi ekasta piti käydä. Nyt tosiaan tuo eilinen pissalöydös. Jotenkin en usko, että rasituksessa mitään ilmenee. Ehkä olin syöny aamulla jotenkin "huonosti" ja siks sokerit pompannut. En jaksa murehtia vielä. Huomenna oon viisaampi ☺

Täällä menee jo paremmin, antibiootit näemmä puree. Selkä eikä maha oo enää tajuttoman kipeet:joyful: Saikkua vielä keskiviikkona, mut jo on alkanu työt stressata kun ei niitä oo kukaan pariin viikkoon tehnynnä. Henkilä joka niitä yleensä pystyy hoitamaan mun lisäks, on lomalla. Torstaina kiire päivä tiedossa (pe en ole töissä kun teen 80%sta työaikaa esikon vuoksi).

Mut laitettiin esikoisen kanssa sokerirasitukseen iän puolesta (yli 25) ja nykysen puolesta jo ajoissa, koska esikon kohdalla tuli radi diagnoosi.

Mie jouduin sokerinrasitukseen kun paino meni yli sen 25bmi....

Kysyin yks kerta neivolassa siintä streptokokki näytteestä. Niin täällä ei oteta sitä näytettä.

Kävin tänään huvikseni katselemassa Lindexin ja Kappahlin lastenvaateosastoilla, ja voi hyvänen aika sentään miten ihania vaatteita siellä oli! Lindexin luontokuosit oli ihania, erityisesti sellainen ruskea haalari jossa oli tassun kuvia ja takapuolessa teksti "I don't care I'm a bear". Kappahlissa taas oli hauskan näköisiä mix & match -tyyppisiä vaatteita. Melkein jo ostin sellaisen kirjavan koirabodyn. Ihanaa kun vauvanvaatteissa uskalletaan käyttää värejä (muutakin kuin perus vaaleanpunaista ja -sinistä) ja huumoria. :)

Miä jouduin sokerirasitukseen painon ja iän takia, justiisa yli 25w ja sitten kun veli on ykköstyyppi.. Tolla veljen diabeteksellä ei ole niin iso merkitys, mutta kuulema sekin merkattava sinne jonnekkin ja sf-mitta alko olla yläkäyrillä (paino ei ole noussut "kun" neljä kiloa, mutta miun ihroissa liikaa sekin).
Mites, jos löytyy sitä valkuaista, niin onkse sitten vähän merkkinä raskausmyrkytyksestä? En enää muista, vaikka selittihän ne tuonkin neuvolassa alkuun..

Kuinka moni täällä pitää nimijuhlat/nimiäiset?
Me meinattiin pitää, kun ei kirkkoon kuuluta, mutta vähän auki, että mitä siellä sitten olis "ohjelmassa"..
Ihan voileipäkakku-kahvittelut, taikka jos ihan syötäis ja kahviteltais nyt ainakin ja nimen julkistaminen, mutta mitähän muuta sitten? Ja tarkoitus tietysti sellaiset rennot kemut pitää

B-streptokokki seulotaan joissain kunnissa rutiinisti ihan loppuraskaudesta, osassa vain jos on syytä epäillä (ennenaikaiset supistukset tms). Ja Taysissa on ainakin käytäntönä synnytyksessä antibiootti suoneen jos tuo näyte on ollut positiivinen ja periaatteessa jos on joskus ollut positiivinen niin jokaisessa synnytyksessä sama homma. Mulla oli v. 2000 positiivinen (en saanut ab jostain syystä synnytyksen yhteydessä), seuraavassa raskaudessa v. 2011 testattiin kahdesti nega ja silti piti saada ab (ei tosin ehditty kun olin vähän turhan nopea) ja nyt pitäisi myös saada ab vaikka ei edes testattaisi..

Takaisin