La tammikuu 2016

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja SannaM
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mitä muuta ekalla neuvolalääkärikäynnillä tehdään muuta kuin tsekataan, että alakerrassa on kaikki kunnossa?

Kiitos Maajo vinkeistä! Täytyykin kiinnittää huomiota että juon tarpeeksi vettä, aina ollut huono sitä juomaan ja nyt varsinkin hieman tökkii! :) Maitoa sen sijaan menisi monta litraa päivässä..... Mietin tuota neivolalääkäriä myös että mitä siellä tapahtuu, ensi viikolla olisi edessä....

Ekassa lääkärissä, ensiks juteltiin terveydenhoitajan kanssa ne seulajutut läpi ja piti puntarilla käydä ja öö... Siinä ei tainnu muuta olla, sit lääkärin puolella kyseli voinnit ja kuulumiset... Sit pöksyt pois ja selälleen, kurkkas miltä alakerta näyttää ja tunnusteli kohdun nipukan.

Mä jännitin sen verran paljon sitä sisätutkimusta että ennen sitä sai kuunnella pienen sydänäänet :)

Hellu: Toki katon molemmat arvot, T4 ei mitään häikkää... Tuo th on yli dramaattinen, ku alko motkottaan, että liikatoiminnan puolelle menee. Kyllä liikatoiminta arvot on huomattavasti huonommat... Onneksi kohta palaa oma th lomalta, en muutenkaan tykkää asioida tuon toisen vakkarin kanssa. Sijainen oli kyllä ihana :)

Jännä että tuo lääkärin ajankohta vaihtelee myös noin isosti paikkakunnittain. Täällä se oli jo 10+ viikolla... Tuntuis että paljon enemmän siitä olisi hyötyä tässä kohtaa, että tsekattais kohdunsuuntilanne jne. kun jo aika monella niitä harkkasupistuksiakin tulee.

Toi vedenjuonti on muuten tosi tärkeetä, tai juominen ylipäänsä. Kukahan siitä muistutteli silloin kun oli enemmän niistä harjoitussupistuksista puhetta, ja itselläkin se iso vaiva niiden kanssa. Noh siitä muistutuksesta tajusin itekkin, että olin siellä "mökkiolosuhteissa" juonut tosi paljon vähemmän kuin normaalisti ja luulen, että se oli ainakin yksi syy minulla lisääntyneisiin supistuksiin myös.

Meillä taas on lääkärintarkastus vasta joskus rv 26. Nt-ultran tosin teki lääkäri, joka samalla tunnusteli kohdun ja tsekkasi kohdunkaulan pituuden jne.

Täällä ois lääkärineuvola varmaan vasta 30+ viikoilla.. Mää ite haluan käydä lääkärillä ennen ulkomaan matkaa ni sain ajan rv 22 eli kolmen viikon päähän. :)

Mulla ei oo mitään hajua koska mulla olis. Mutta tulostin tommosen lapun ihan alku raskaudesta missä on ensi synnyttäjän käynnit ja uudelleen synnyttäjän.. Nyt en löydä sitä mistään, siinä oli ihan että millä viikoilla ne käynnit yleensä on jne.

Ihanan aktiivisia kirjoittelijoita, en ole taas pitkään aikaan ehtinyt kuin käydä lukemassa. Toisaalta olen aika huono kirjoittelemaan muutenkin. Mutta siis paljon apuja olen saanut, kun olen päässyt lukemaan muiden kokemuksia. Yleensä aina kun on jokin asia mietityttänyt, niin täältä on saanut lukea vastauksen, tai yleensäkin saanut tiedon, että askarruttavat asiat kuuluu raskauteen :) Minulla on raskaus edennyt ihan mukavasti. Oireita on aika niukasti. Neuvolassa eilen pyydettiin lisäämään rautaa. Se onkin hankala muistettava, kun ei saa ottaa ruoan kanssa ja aamulla herätessä jos ottaa, niin täytyis herätä aiemmin, että ehtii siitä raudan otosta kulua tunti aamupalaan. Onneksi ei ole aamuisin enää pahoinvointia, niin ei tarvitse heti herätessä olla jotain syömässä. n.3 viikkoa sitten minulla oli veristä vuotoa, luultavasti istukan sijainnin takia, mutta nyt ei ole ollut vuotojakaan viikkoon. Vauvan syke oli neuvolassa 149. Pikkutyyppi potkas aina välillä '"dopleriin" ja itse sain siitä sellaiset naurut, ettei dopleroinnista meinannut tulla mitään. Ootteko muuten huomannut että alatte nauramaan todella helposti ja sitä on vaikea lopettaa? Hymykin on erityisen herkässä. Toisaalta, purskahdan kyllä itkemäänkin tosi helposti ja siitä sitä loppua vasta ei meinaa tullakaan. Hassua olla raskaana.

Mulla eka lääkärikäynti ens viikolla 17+1. Kyselin vaan kun en oikein tiennyt, mitä odottaa. Paitsi tietty se mun hirveen pitkä lista käsiteltävistä asioista pitää saada käytyä läpi. :)

Mulla neuvolassa oli tuikattu äippäkortin kansioon lappu, missä luki, millä viikoilla on neuvolat, ultrat ja lääkäri. Viikoilla 26-30 on lääkärin tarkastus. Terveydenhoitajan laaja tarkastus tulee viikolle 20-24.

Täällä tosiaan tuo lääkäri oli 14+4, rakenneultra parin viikon päästä, 20+4, vähäkö menee aika nopeasti!!!! :)
Ja olikohan se toinen lääkäri sit vkolla 34 jos en ihan väärin muista... :)

MUTTA mikä parasta, viikonloppu :)
Saa pari päivää nauttia olosta kun ei jomota minnekkään, tiistaina neuvolassa käynti ja jos siellä eivät mitään sano tästä niin kävelen loppuviikosta työterveyteen... Seuraavalla viikolla sitten sellainen työjuttu odottaa että en varmasti selviä muuten kun hammasta purren ja itkua vääntäen.. Tuskasta huutaen :D
En ole koskaan toivonut niin hartaasti kun nyt että lääkäri kirjoittaisi lepoa.. :sorry:

Heh, tänään unohtui kaupassa että olen paksuna...
Näin citymarketin käytävällä että terveyssiteet 1€ paketti... Mä niitä keräsin onnellisena kärryyn 4 pakettia kun havahduin että en mä näitä ihan heti taida tarvita... Nolona lapoin ne takas sinne hyllyyn :facepalm: :grin

Meillä neuvolalääkärin eka tapaaminen oli muistaakseni vkolla 11. Siellä tarkastettiin sisätutkimuksella tilanne ja samalla tarkastettiin kohdun koko, että vastaako se viikkoja. Ja sen jälkeen kuunneltiin pikkuisen sykkeet.
Olikohan täällä lääkärin tarkastus ylipäätään kaksi tai kolme kertaa. Neuvolakortin välissä on sellainen lappunen, missä on tarkastukset ja kuka ne tekee, sekä tarkastuksen aihe (esim. Kela-asiaa, sisätutkimus yms.).

Itse en kyllä saanut mitään lappua missä olisi kaikki käynnit vaan aina sillä käynnillä saan tietää millon on ja mikä :D

Onko muilla muuten sellaista että kun on tietty aika syömättä ja alkaa nälän tunne olemaan niin alkaa närästämään, loppuu vasta kun massu on täysi...

Takaisin