La tammikuu 2016

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja SannaM
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Kyllä muuten tulot vaikuttaa kun kodinhoidon tuki koostuu hoitorahasta ja hoitolisästä, joista jälkimmäiseen tulot (niin omat kuin puolison) vaikuttaa

Tuo hoitolisä/raha on taas ihan eri juttu...
silloin lapsi on myös hoidossa, tai yli 3v.

Kyllä mä ainakin oon saanu siitä lähtien hoitorahaa ja hoitolisää kun oon vanhempain vapaalta jääny kodinhoidon tuelle, ja kun esikoinen meni kunnalliseen hoitoon 2v osapäiväisenä niin loppui sekä hoitoraha että hoitolisä. Junnultakin sain hoitorahaa ja hoitolisää koko ajalta ja laps ei oo ollu päivääkään hoidossa.

http://www.kela.fi/kotihoidon-tuki_maara tuolta voi lukea mitä kohdinhoidontuki pitää sisällään.

Ihan miten vaan, mut ei multa oo tullu kukaan tuloja kyseleen. Sanottiin vaan, että jos lapsi on kotihoidossa eikä kunnallisessa hoidossa, niin tuen saa...
Jokainen selvittäköön itse miten menee

Niin jokainen saa sen hoitorahan mikä on sama kaikille jos lapsi ei oo kunnallisessa hoidossa eikä oo 3v. Hoitolisä on sitten tulosidonnainen ja vaihtelee perheen koon ja tulojen mukaan. Se tästä asiasta.

Olipa muuten jännä aamu tänään kun makasin oikealla kyljellä sängyssä ennen nousemista niin tunsin useamman potkun silloin, harvassa nää liikkeiden tuntemiset kyllä mulla on, mutta iloinen olen kun edes vähän tuntuu liikkeitä silloin tällöin. :)

En muistaisi, koska olisin yhtä ihanalla gynekologilla käynyt tai oikein nauttinut käynnistä.. Ensin aivan yleistä ja totesi minulla BV:n. Selitti, että yleinen vaiva raskausaikana. Sen jälkeen kysy onko merkitystä tarkistaako hän kohdunkaulan ylä vai alateitse, toivoin mahanpäältä, sillä limakalvot olleet todella kipeät ja kuivat.

Hän alkoi käymään ja aika nopeata sai kohdunkaulan mitat, sitten hän kysyi että kun olen hänen päivän viimeinen asiakas ja olimme päässe 20min myöhässä aloittamaan, että haluanko kurkata mitä vauvalle kuuluu. Hän otti kamalasti kuvia ja kertoi samoja asioita kuin nt-ultrassa. Oli ihana nähdä vauvan kuulumisia masuun, hirmusesti oli jo nyt vajaassa parissa viikossa kasvanut. :)

No niin, nyt ollaan Maajon kanssa samaa mieltä. Hitto, noita Kela termejä...
Eli se kodinhoidontuki on hoitoraha nimellä, mitä saa 3v. asti, jos lapsi ei ole kunnallisessa hoidossa... :)

Pitäis käydä itekki ostaan laatikko mansikoita pakkaseen ja mustikoita ois varmaan omassa metsässä... alkoi pitkä vapaa, nythän sitä joutaa marjametsään :)

Täällä olisi yksi uusi tulokas :p Pitkään jo seuraillut foorumia, mutta en ole saanut aikaiseksi liittyä.. aina niin kiire ;)

Olen 31v. ja mieheni 36v. Ensimmäistä yhteistä lasta odotellaan. Miehellä 10v. tytär aikaisemmasta suhteesta :) Helsingissä asustellaan ja LA 1.1.2016! Viikkoja siis nyt 18+1.

Viikoilla 7-12 oli aamusta iltaan kestävää etovaa oloa ja mieliteot vaihteli hapankaalista pizzaan :facepalm: Nyt onneksi se "energinen toinen kolmannes" menossa ja syöminen ja liikkuminen taas hyvällä mallilla..

Rakenneultra parin viikon päästä ja sit voikin aukaista shoppailuhanat :D

Täälläkin pitäis mansikat laittaa ja käydä mustikat poimimassa. :) vaan eipä kiinosta ton äkäpussin kanssa minnekkään lähtee... Mikä siinä onkin että oho onpa yhtäkkiä löytyny miehestä seki puoli että joutuu koko ajan sen kans riitelee jostaki... :o

Pitäiskö itekin ostaa mansikkaa talveks pakkaseen..

Miten jos on töissä niin äitiysloma menee? Mitä jos haluaa jäädä sen alun jälkeen vähän pitemmäksi aikaa kotiin, pitääkö siinä irtisanoutua? Mutta eikö silloin siinä tuu se 3 kk karenssi. Entäs jos haluisikin olla sillä kodinhoidontuella sen maksimi ajan kotona? Miten sitten töiden kanssa tehdään. ;o pää on ihan pyörällä tälläisista asioista kun ei kokemusta siis aikasemmin ole :)

Sulla vilma-Sofia on oikeus olla hoitovapaalla kunnes lapsi täyttää 3v. eli sen ajan kun saat kotihoidontukea. Eli ei missään nimessä tarvitse irtisanoa itseään.

Vilma-sofia, Ilmoitat riittävän ajoissa pomolle jos haluat jäädä hoitovapaalle ja annat arvion kuinka pitkäksi aikaa. Voi olla että joudut töissä täyttämään jonkun "anomuksen" kuten esim meillä äitiyslomastakin, mutta ne on läpihuutojuttu koska sulla on lakisääteinen oikeus tuohon vapaaseen.

Hellu94 ehkä sun miehes stressaa ja jännittää tulevaa ja on siks niin kiukkunen? Vaik meille kolmas tulossa niin sama kiukkusuus löytyny joka kerta ukosta. On luonnostaa kova stressaaja muutenkin, niin nää ajat vielä kovemmin.

Bettie paljon mahdollista tuoki.. :) menee vaan itellä järki.. Mutta ei siinä en voi väittää etteikö itelläki ois tunteet pinnassa koko ajan..... :D

Aphrael, me saadaan siis maatalouden kautta kunnalta ilmaiseksi lomittaja 26 päiväksi vuodessa. Muuta apua ja avustusta ei ole tarjolla muutakuin sellaiseen hintaan että ei ole kyllä itsellä ikinä varaa palkata ketään tai jäädä lomalle :playful: mun asiakkaat joskus auttaa mua, kuten viime synnytyksen jälkeen kun en päässyt 1,5 viikkoon kävelemään. 13päivää synnytyksestä olin takaisin töissä rintatulehduksen ja 3.asteen repeämän kanssa. LUOJAN KIITOS MÄ RAKASTAN TYÖTÄNI :hungover: sitten kun Ilmat lämpenee, ei ole mitään hätää kun saa napata vauvan kantoreppuun ja töihin mukaan, mutta nuo ekat kuukaudet on melkoista säätämistä. Onneksi mies tietää ja aikoo jäädä isyysvapaalle kun ajankohta on hyvä.. :joyful:

Takaisin