La tammikuu 2016

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja SannaM
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Enni85, mulla oli yllättäen muutama ylimääräinen testi kaapissa, joten sama ne oli tehdä. Yksi tosin on korkkaamatta edelleen ja saa jäädäkin. Mulle kävi siis niin, että testasin puhtaan negan kp 27/29 ja laitoin sitten useamman testin tilaukseen seuraavia yrityskiertoja varten, mutta sitten menkat eivät alkaneetkaan ja 31/29 tuli haalea, mutta selkeä plussa.

Sama täällä mimi! Harmillisesti kyllä esikoisen synttärit on juhannuksen tiennoilla, mutta jos seuraavalla viikolla siitä kertoisi, jos oon saanut siihen mennessä käsiini sen ultrakuvan..! Tai sitten nauhoitan ekat sydänäänet ja ne äidillä ja isällä kuunnelutan :)

Enni, tarkoitatko sikiöseulontaa, että koska se tehdään?

Olikohan se rv 7-10 tienoilla labrassa käydään kokeissa ja sitten rv 12 on niskapoimu-ultra. Kokeiden ja ultran tulokset laitetaan nippuun ja siitä saadaan "riskiluku". Riskilukuun vaikuttaa myös ikä, paino ja mahdolliset sairaudet. Sitten jos riskiluku ylittää tietyn rajan niin seula hälyttää. Istukkabiopsia voidaan tehdä ennen rv 13 jos istukka on sopivassa paikassa näytteen ottamiseen. Lapsivesipunktio tehdään n. rv 15 eteenpäin. Biopsiaan ja punktioon liittyy pieni keskenmenonriski. Nipt tutkimus voidaan tehdä rv 10 alkaen. Siihen kuin myöskään punktioon ja biopsiaan ei pääse käsittääkseni kuin hyvällä syyllä.

Ja raskaustestien määrään. Ekassa raskaudessa tein kaksi, tavallisen testi ja digin varmistukseksi. Tässä raskaudessa paljon enemmän, koska km pelko on takaraivossa koko ajan.

Kiitos naiset ihanista sanoistanne ♡ samaa toivon teille jokaiselle, että pienet pysyy kyydissä!

Meillä molempien äidit tietää raskaudesta jo. Oma äitini on ollut niin suuri tuki keskeytyksen aikaan ja jos tää rasksus menis kesken niin haluaisin ehdottomasti jakaa asian myös äidin kanssa, tarvitsisin kuitenkin tsemppiä.ja tukea. Mies halusi kertoa sitten myös omalle äidilleen tasapuolisuuden nimissä. Muut pidetään pimennossa sitten np-ultraan asti. Töissä joudun kertomaan hyvinkin pian jos tää menee samaa kaavaa kun eka raskaus ja ekat viikot vaan oksennan ja voin pahoin.

Mä kauhulla odotan miten oma pomo suhtautuu tähän raskauteen, kun meillä on toinen työntekijä jo saikulla pahoinvoinnin takia ja hänellä la marraskuussa :/ On kuulema pomo muutenkin ollut viime aikoina kireänä.. Itse ollut kohta vuoden töissä tuolla. Onneksi on toistaiseksi oleva työsopimus!
Pomo mulle kuukausi sitten sanoi vieläpä, että en hankkisi itselleni vauvakuumetta...

Tervetuloa Sokerihuurre :) pakkohan ei listalle oo mitään laittaa. Mutta laitan sitten joskus jos mielesi muuttuu :) hui kun on ollut raskasta sulla. Oon niin pahoillani <3 toivon että tämä teidän pienoinen nyt pysyisi matkassa <3

Oman pomon uskon olevan onnellinen puolestani. Hän oli keskeytyksen aikaan ja jälkeen hyvin myötätuntoinen ja vaikka työpaikallani onkin paljon ollut nyt porukkaa raskaana niin tällä alalla saa helposti sijaisia kuitenkin. Onneksi itselläkin vakkarisopimus taskussa :)

Kiitos Lauruskaah ♡ enköhän mä sinne listalle rohkene tulla sitten kun se itselle kriittinen np-ultra on todettu normaaliksi, toivottavasti sinne asti päästään :)

Muakin jännittää että mitä töissä sanotaan, teen asiakaspalvelua parturina :) Mulla sellanen esimies joka kerran kyseli multa kaikkee "Käytätkö ehkäisyä??!?! Suosittelisin, että hankit ehkäisyn" ja kokoajan kyselee "Ethän sä ole raskaana" ja muuta mukavaa mikä ei sille kuuluis.. Saa nähä kuinka ison slaagin saa kun kerron raskaudesta. Onneks ei vielä hetkeen tarvi asiasta hiiskua.

Mulla on onneksi ihana pomo, joten ei tarvitse jännittää sille kertomista.
Ainut mikä mietityttää töiden suhteen on se, että missä vaiheessa täytyy ruveta vältteleen paikkoja missä väkivaltaa tapahtuu paljon :(

Joo, huomasinkin että jäi sanoja välistä äsken kun kyselin seulonnasta, mut en jaksanut ruveta enää muokkaan sitä viestiä :) tosi pian siis loppujen lopuksi nuo edessä jos vain raskaus jatkuu..

Vilma sofia, aika inhottavaa urkkimista pomolta. Toivottavasti suhtautuisi hyvin siihen vauvauutiseen sitten kun siitä hänelle kerrot. :)

Minulle ainakin neuvolatäti kertoi tuosta sikiöseulanta jutusta että se otetaan äidin verikokeella ja ultralla kun kysyin kauhuissani et neulojako mahan läpi?! :D
Ne on kuulema sitten muita myöhempiä juttuja jos....
ja Kyssin alueella :)
Me meinataan mennä, kun ei tässä mitään nuoria olla ja tietääpähän että kaikki on OK, ei puutu käsiä ja jalka pepun päällä ym ym :/

..miten se niskaturvotus tutkitaan? Luin jotain että emättimen kautta ja olis KIVUTON? öö... Selittäkää viisaammat :p

Sokerihuurteella on ollut kovat kokemukset... Olen pahoillani! Kuitenkin toivotan tänne tervetulleeksi ja toivon, ettei viime vuotuinen koettelemus toistu enää koskaan. <3

Täällä myös aloin vuotaa rusehtavaa vuotoa viime yönä. Pelottaa, ajatukset sekaisin, hirvittää, jännittää. Vain seuraavat päivät näyttää onko harmitonta istukasta tulevaa vai onko tämä lopun alkua. Jään odottamaan :(

On aika kivuton ainakin itselläni esikoisen kohdalla :) Laittavat sen verran liukkaria perään ettei sitä juuri huomaa ja kun keskittyy katseleen sitä vauvan kuvaa, niin kaikki muu unohtuu ;)

Toivotaan Zuikkeli84 että se olisi vain pieni kiinnitysvuoto, kuten itselläni oli eilen ☆ ♡ Kyllä se itseäänkin säikäytti :( Minä pidän täällä sormet ja jalat ristissä sinun ja vaavinalun puolesta!

Niskaturvotukseen lasketaan äidin verikokeesta saadut arvot ja ultrassa katsotaan sikiön niskan alueen turvotusta milleinä ja niistä saadaan lukema, suhdeluku kuinka suuri riski on jokin esim kromosomipoikkeama saada. Ja kyllä, tutkimus tehdään emättimen kautta ja on kivuton. Sellainen sauva vain laitetaan tarkkailemaan sikiötä. :)

Takaisin