La tammikuu 2016

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja SannaM
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Kävin lääkärissä niukasti vuodosta, 5+?, ja oikeanpuoleiselta kivusta, sanoi ettei ole mitään syytä hätäillä. Kivun aiheuttajaksi paljastui se kysta (joka ilmeisesti kasvaa vielä sinne viikolle 12 saakka, jos kaikki hyvin menee...?)

Mites juhannustoivotukset ja siinä samassa kertoa? Me ensimmäisestä kerrottiin juhannuksena. Annettiin lahjapaketti, jonka sisällä oli valokuva-albumi ja ensimmäinen kuva oli samalla viikolla np-ultrassa napattu ensimmäinen kuva tulokkaasta. Molemmat olivat yllättyneitä juhannuslahjasta, mutta meidän äiti purskahti itkuun ja hyökkäsi kaulaan kiinni kun näki kuvan! <3 Tällä kertaa ei samaa varmaan käytetä, olis liian arvattava. Ajattelin vaan tulevalle isosiskolle laittaa isosisko paidan. Huomaavat kun huomaavat ;)

Täällä tuli sinä päivänä kun menkat piti alkaa niin vaaleanpunaista valkovuotoa kun pyyhki, tämäkin silloin kun kävi kakalla *hahaha* ja joutu änkäämään, liekkö ollu sitä kiinnittymisvuotoa vai.. Mutta pikkuhousuihin asti sitä ei eksyny :)
Ehkä mä nyt lopetan sen testaamisen, kun tuo mies leikkii sokeaa ja ei muka nää sitä haamua.. :D noh, 1,5 tunnin pidätyksellä selvä viiva, jipii :) ehkä mä itekki alan uskomaan paremmin :)
Eipä siinä viivan vahvistumiseen menny ku se 6 päivää.. :mad:

Näitä viestejä lukiessani, musta tuntuu oudolta, kun en "hössötä" asiasta :D kerran oon tehny testin ja luotan sen tulokseen. Varsinkaan, kun ei ole minkäänlaista vuotoa ollut ja mulla menkat olleet todella säännölliset. Ultraan menen silloin kun pitää enkä ajatellut ylimääräisissä omakustanteissa ultrissa käydä. Luotan siihen, että mulle kerrotaan, mitä mun pitää tehdä :)

Välillä tuntuu, että unohdan olevani raskaana, varsinkin kun oireita on ollut todella vähän. Lähinnä vatsan turvotusta ja "nippailuja" vatsassa silloin tällöin. Tänäänkin töissä vasta ruokailun jälkeen tajusin, ettei välttämättä olisi kannattanut syödä uunilohta ja marjakiisseliä. Jotenkin outoa, kun pitää vahtaa mitä suuhunsa laittaa eikä aina tiedä, mitä sitä saa syödä ja mitä ei... Varsinkin, jos itse ei ole kyseistä ruokaa tehny, niin ei varmasti tiedä, mitä siinä on ja miten se on valmistettu. Otankohan asiat turhan lungisti? :D

Anki84: oon kade ku en itse pysty ottaan rennosti. Ehkä tosiaan olisi eriasia jos ei vähän väliä olis jotain polttelua/nippailua vatsassa :)
Jotenkin olen vuosikausia ollut ajatuksissani varma etten tule helposti saamaan lasta ja nyt kuitenkin neljännestä kierrosta nappas ilman, että yritettiin sen enempää. Nyt vaan on ihan epätodellinen olo, et voiko olla mahdollista ja varsinkin et voiko jatkua siihen asti, että se pieni käärö olisi sylissä :)

Asiasta sadanteen. Mitkä ajatukset teillä on tuota sikiöseulontaa kohtaan? Meinaatteko mennä tutkimuksiin jos raskaudet jatkuvat normaalisti?

En minäkään varmaan muuten hössöttäis näin paljoa noiden testien kanssa ja murehtis, mutta kun kaks keskenmenoa on ollu tän kakkosen yrityksen aikana, niin vähän aina mietityttää että kestääkö tää loppuun?

Tänään on jomotellu lievästi alamahaa, vähän niinku ennen menkkoja :o vähän pelottaa taas :(

Me mennään sikiöseulontoihin, halutaan tietää lapsen terveydentila ja onhan ne ultrat aina hyvä mahis nähdä vauva :)

Lapsivesitutkimuksiin en halua osallistua ellei niskapoimussa ole jotain poikkeavaa. Ultrat ja verikokeet kyllä käyvät mulle :)

Verenvuotoa ei ole tullut enempää, vain paksua valkovuotoa :) Jospa tämä tästä.. Kutkuttaa kyllä ajatus, että huomenna kävisi terkkarilla kysymässä ekaa neuvola-aikaa ;) Tuntuu siltä että mä oon paljon malttamattomampi tämän raskauden kanssa kuin ensimmäisen :O Tosin esikoisen raskauden huomasin vasta vr 6-7, niin ei tarvinnut pitkään odottaa ekaa neuvolakäyntiä silloin :)

Me aiotaan myös osallistua sikiöseulontoihin. Mikäli riskiluku kromosomipoikkeavuuteen on kohonnut, osallistumme myös jatkotutkimuksiin. Ainakin täällä HUS:n sairaanhoitopiirissä ollaan siirrytty uuteen NIPT-sikiöseulontamenetelmään, joka korvaa lapsivesipunktion/istukkabiopsian. Se on siis äidistä otettava verikoe, joka ei sisällä keskenmenoriskiä tuon lapsevesipunktion tavalla.

Tässä lisää tuosta NIPT-seulasta, jos ette ole vielä lukeneet :) http://www.hus.fi/hus-tietoa/uutish...kion_kromosomipoikkeavuuksien_seulontaan.aspx

Mä tein tänään rv 5+2 RFSU:n raskaustestin, edelleen olen raskaana. Huomenna aamulla teen vielä digitestin ja sitten aion jättää testit näihin kolmeen positiiviseen :p

Oho, empä ookkaan kuullu tollasesta NIPT-testistä, vaikutta paljon paremmalta kun punktio.
Mutta jos tosiaan niskaturvotusta on liikaa tai niissä luvuissa on kohonnut riskiluku, niin sitten noihin tarkempiin.
Muuten riittää ultra ja verikoe :)

Täällä myös yksi tammikuista odotteleva. Listoille en vielä halua taustani vuoksi, meillä siis viime vuonna raskauden keskeytys rv 16 trisomia18 poikkeavuuden vuoksi, nyt kaikki vielä niin alussa, ja tuntuu itsestä paremmalta olla laittamatta vielä mihinkään listaan kun viimeksi jouduin sieltä nimeni poistamaan ennen aikojaan.

La täällä siis 8.1 menkoista laskettuna ja toista kertaa siis raskaana mutta ei eläviä lapsia.

Pelonsekaisin tuntein mennyt viimeiset puolitoista viikkoa. Sain plussan testiin jo kp 25. Eilen tein myös digin ja näytti jo 3+ vaikka oli vasta 4+5. Hyvä näin päin. Enkeliraskaudessa ei raskaushormoni noussut näin hyvin.

Sikiöseulontoihin ehdottomasti osallistutaan. Päästään myös tuon trisomia taustan takia ylimääräisiin ultriin ja tutkimuksiin halutessamme vaikka perinnöllistä tuo trisomia ei ole. Täällä kysissä otettu NIPT tutkimus käyttöön ja oletan meidän siihen automaattisesti taustamme vuoksi pääsevän. Istukkabiopsiaa en haluaisi kokea uudelleen, ja keskenmenonriskikin siihen liittyy.

Oireita itsellä on palelu, jatkuva nälkä, aamuinen kuvotus, boobsit kipeenä ja mahaa nippailee. Aika samoin kuin viimeksikin.

Noihin lapsivesipunktioihin/istukkabiopsioihin ei käsittääkseni edes pääse ellei sikiöseula hälytä tai sitten ole jotain samantyylistä taustaa kuin esim meillä.

Niin ja tosiaan minä oon 25, mies 29v. 10v yhdessä oltu. Nyt jo tuntuu että vauva olisi erittäin tervetullut joukkoomme :)

Sokerihuurre, tervetuloa tänne ja lämpimät onnittelut plussasta :Heartred suuret pahoittelut myös viime vuoden surusta. Ihan ymmärrettävää, ettet halua vielä listalle, tule vain kun olet siihen valmis. Toivottavasti raskautesi etenee tällä kertaa normaalisti ja saat pienokaisen syliisi tammikuussa :)

Kiitos Nannu :) onnittelut myös kaikille plussanneille tasapuolisesti minun puolestani.

Voi Nannu et uskokkaan miten kovasti toivon että tällä kertaa kaikki menisi hyvin. En tahtoisi joutua toista lasta hautaamaan. Niin traumaattinen kokemus epätietoisuuden ja vaikeiden päätösten kanssa painiessa ja siihen päälle vielä synnytys. Huh, onpa tullut sekin koettua. Mutta kyllä tuo esikoisen kuolema on jälkensä jättänyt, menettämisen pelko on tässä raskaudessa ihan toista luokkaa kun esikoisen raskaudessa.

Ja kiitos ymmärryksestä tuon listan suhteen.

Helpottavaa päästä tänne juttelemaan. Vaikka aluksi aattelin että en liity mihinkään tälläisiin ryhmiin ennen kuin niskapoimu ultra on ohi ja puhtain paperein selvitty. Mutta vertaistuen tarve on niin suuri, että päätinkin toisin :)

Osaatteko sanoa missä vaiheessa raskautta näitä tehdään? Ilmeisesti aika pian kun sillä terveydenhoitaja halusi, että heti näin alkuvaiheessa kävisi siellä ultrassa.

Hassua lukea kuinka monia raskaustestejä te olette tehneet :)
Mää tein yhden ja kun se näytti positiivista niin luotin siihen. Otin vain kuvan siitä että uskon vielä seuraavanakin päivänä saaneeni kaksi viivaa :)

Kyllä mekin osallistutaan seulontoihin, ainakin verikoe ja nt-ultra olis tarkoitus ottaa. Sitten jos jotain hälyttävää ilmenee, pitää miettiä tarkemmin. Sokerihuurre, onpa teillä ollut rankka kokemus. Tervetuloa kuitenkin mukaan ja toivotaan, että tällä kertaa kaikki menee hyvin.

Mäkin toivon täällä, Sokerihuurre, että tämä raskaus olisi onnellisesti taputeltu tammikuussa osaltasi ja saisit pienen tuhisevan käärön syliisi :)

Tervetuloa sokerihuurre, pahoittelut menetyksestä <3 Toivotaan että tällä kertaa menis kaikki putkeen ja saisitte pienokaisen syliin :) Samaa toivon tietysti kaikille! :)

Voi, mä kyllä niin odotan että juhannuksen jälkeen sais ruveta kertomaan vähän muillekkin :)

Takaisin