La marraskuu 2016

Mulla tulee maitoa jo aika paljonkin ja rintoja pakottaa, olen välillä hieman käsillä lypsänyt niitä tyhjemmiksi kun on ollut vähän jo kipujakin sen takia. Tuota pumppaamista säilöön mäkin jo miettisin, jos jostain syystä ei imetys onnistuisikaan mutta toistaiseksi asia on jäänyt vaan ajatuksen asteelle :D Näillä viikoilla voisi jo vähän enemmänkin rintoja tyhjentää, josko vaikka synnytys siitä lähtisi käyntiin.. Tasan 3 viikkoa laskettuun aikaan <3

Mua jotenkin ahdistaa ja jännittää synnytyksessä se sairaalaan jääminen! En haluaisi sinne jäädä vieraiden ihmisten ympäröimäksi ja vielä kun kaikki on itselle vauvan kanssa ihan uutta eikä oikein tiedä mitä tekisi. Perhehuonetta toivotaan, mutta ei tiedä saakohan sellaista.. Ja toisaalta, se on vain muutama päivä sitä sairaalassa oloa jos kaikki menee hyvin, mutta silti olen huomannut sitä asiaa jotenkin stressaavani.

Ja onnittelut kaikille jo synnyttäneille! :)

Orchid, kunpa mullakin tulis jo maitoa, pistäis pumpaten pakkaseen ... No eihän sitä tiiä miten käy kun lähtee vaan kokeilemaan.
Meillä on kahden hengen ja perhehuoneita synnärillä. Luultavasti on vaikea nukkua siellä. Olen vain kerran aikuisiällä ollut sairaalassa yötä, ja se oli laparoskopian jälkeen ja valvottua painajaista monen hengen huoneessa.

En todellakaan ole edes miettinyt, että nyt rupeaisin pumppailemaan maitoa tms! Kahden edellisen kanssakin maito on noussut sitten vauvan synnyttyä ja ongelmana on silloinkin ollut liiallinen maidontuotanto niin en kyllä halua ollenkaan nyt jo tässä vaiheessa edesauttaa maidontuotantoa. Tissit täynnä maitoa ennenkuin lapsikaan on syntynyt ei houkuttele yhtään! :grin

Ellukkainen rv39+0

No mulla on varmaan heikko luottamus mun ja vauvan kuntoon synnytyksen jälkeen, eikä mitään hajua voiko näistä tisseistä ylipäätään tulla maitoa :) Konkareille tämäkin on helpompaa mieltää.

Mulla ei ole tullut mitään nänneistä, muutama viikko sitten ehkä pari ihan olematonta kirkasta tippaa jos oikein puristi. Nouseeko maito välttämättä ollenkaan ennen synnytystä, ja voiko maidontuotanto alkaa heti kun synnytys on ohi? (tää saattaa kyllä olla tosi tyhmä kysymys mutta oon ihan tietämätön tässä asiassa)

Rv 37+1

Mulla ei ole maitoa tissit nähneetkään, oon kyllä vähän koittamut stimuloida niitä ja pyöritellyt nännejä, mutta ilman tuloksia. Ehkä ne sit siitä innostuu, kun vauva syntyy. Ja jos ei innostu, niin sit mennään korvikkeella. Alkuun se maidon tarve on kuitenkin tosi pieni, mulle tuli yllätyksenä, että se vastasyntyneen vatsalaukku on niin pieni (marmorikuulan kokoinen), joten ei sitä maitoa vielä litratolkulla tarvitse tullakkaan.

Tämä lapsi ei kyllä tosiaan ole tottunut hiljaisuuteen, välillä oikein hirvittää, että mitäköhän muistijälkiä reppanalle jää meidän puheista jo nyt, kun ei tosiaan olla mitään ihan kaunopuheisimpia ja aika paljon jutut pyörii tuolla pissa-kakka-osastolla.. :rolleyes:

Mä näin viime yönä synnytysunen.. vauva syntyi kotiin eikä siinä ollut mitään kummallista, sairaalaan mun piti mennä vaan korkeiden verenpaineiden takia. :smug: Ja unessa ainakin lapsenhoito luonnistui kuin vanhalta tekijältä ja muistan vielä, miten siinä ajattelin, että ihan eri asia on hoitaa omaa lasta kuin jonkun toisen. En siis osaa enää oikein pelätä/jännittää sitä, että pärjätäänkö me sen pienen kanssa, vaan jostain on tullut vahva luotto omaan vanhemmuuteen - kasvattaminen onkin sitten aivan eri asia. :happy:

Nyt vaan toivon, että synnytys menee hyvin siltä osin, ettei Munaselle käy mitään ja että osoittautuisi ainakin suhteellisen terveeksi pieneksi - ja ettei tästä syystä meidän tarvitse jäädä moneksi yöksi sairaalaan. Toki toivon, ettei omakaan terveys petä, mutta mieluummin kaikki ruhjeet/jälkitaudit yms. mulle eikä pienelle, oma kroppa nyt kuitenkin kestää paremmin kuin toisen ihan uusi ja herkkä elimistö.

Mulla ei oo koskaan raskausaikana tullut maitoa. Synnytyksen jälkeen on tullut ne muutamat elintärkeät tipat vauvalle ja varsinainen maito on noussut vasta 3-4 päivän kohdalla kunnolla ja sit sitä onkin tullut aivan liikaa.

Se vastasyntyneen mahalaukku on niin pieni, että ihan tippoja aluksi tarvii ja kun vaan pitää rinnalla, tai jos vauva sattuisi joutumaan tarkkailuun, niin sit lypsää ahkerasti joko sairaalan koneella, tai ottaa sit vaikka oman pumpun mukaan niin, kyllä se siitä suurimmalla osalla lähtee.

Luottoa vaan omaan tekemiseen!

Varpahat, konkarit tämänkin osaa paremmin selittää, mutta luin että 6 tunnin kuluessa synnytyksestä pitäis päästä aloittamaan imetysharjoituksia. Että pikkuhiljaa sitä alkaa herumaan hormonaalisista syistä. Luulen että ollaan ihan normaaleja vaikka maitoa ei vielä tule.
Uskon, että imetyshomma lähtee kyllä käyntiin, jos synnytys menee lähellekään normaalisti. (Mielessä tietenkin kummittelee teho-osastotyyppiset hommelit, ei siinä varmaan kukaan rintapumppua ekana tuu tarjoamaan).

Juu ei oo mullakaan mitään maitoa tullut kun vasta synnytysten jälkeen. Kyl se siitä lähtee. Jos ei onnistu imetys niin ei maailma kaadu korvikkeen antamiseen. Täysimettänyt oon 4-6kk. Ei se alku aina helppo ole, mut ei saa luovuttaa.
Nyt saa toisesta tissistä tipan jos puristaa. Pumppua ei oo, eikä tuu. Semmosen kans yritin kerran härveltää muttei siitä tullu mitään. Eikä mulla varmaan tuu kotona tarvetta et pitäis pumpata maitoa tissistä pulloon. Siellä tissi missä vauva ja ehkä vauva myöhemmin pärjää 1-2t ilman tissiä. Mun kolmas vauva tosin oli sitämieltä että tissi on nenän alla kiva 24/7.....

Just noin niinkuin ErykahB sanoi eli yleensähän maito nousee pari päivää synnytyksen jälkeen. Raskausaikana ei mitään maitoa tarvitse tullakaan ja aluksihan vauva syö ihan minimaalisia määriä. Mä oon sairaalassa lypsänyt pikkulusikkaan ja hörpyyttänyt siitä ne tipat kun lapsia on kiinnostanut vain nukkuminen tai toljottelu. Mä olen tainnut olla onnekas, että ensi-imetys molempien lasten kohdalla on tapahtunut jo synnytyssalissa mutta eihän siinä vaiheessa kuulu sitä maitoa tursua ympäriinsä. Tällä hetkellä rinnat erittää jotain nesteitä jos niitä puristelee mutta en pahemmin puristele.

Tissien hipelöinti/puristelu voi muuten saada supistuksia aikaan. Tuli vaan mieleen....... yksi sairaanhoitaja sanoi raskauden keskivaiheilla että älä yritä kokeilla vielä tuleeko maitotippoja puristamalla kun se voi alottaa supistelun. Mut nyt kun alkaa olla porukalla täydet viikot ni ei muuta kun tissejä hiplailemaan ;D

Mä en ainakaan ole vielä tissejäni puristellut. Edellisen synnytyksen jälkeen maito rupesi tulemaan, vaikka vauva ei juonutkaan. Synnytyskomplikaatioiden vuoksi vauva ei koskaan oppinut imemään ja pumppasin sähköpumpulla kolme kuukautta. Se on vielä tallessa, jos satuttaisiin tarvitsemaan. Kolmen kuukauden jälkeen syötin vastiketta. Mun mielestä oli ehkä jopa vähän ahdistavaa, kun sitä maitoa tirisi koko ajan! Silloinkin kun piti vaan vauvaa sylissä, niin paita oli märkänä. Ja kun tuli ulkoa sisään, niin toivoin kaakeleita eteiseen, kun tissit rupesivat ruiskimaan :D

Tissien hipelöinti/puristelu voi muuten saada supistuksia aikaan. Tuli vaan mieleen....... yksi sairaanhoitaja sanoi raskauden keskivaiheilla että älä yritä kokeilla vielä tuleeko maitotippoja puristamalla kun se voi alottaa supistelun. Mut nyt kun alkaa olla porukalla täydet viikot ni ei muuta kun tissejä hiplailemaan ;D

Nyt varsinkin alan puristelemaan!! :D

Täällä olis laskettu päivä tänään. Supistelua on, mutta ei mitään sellaista, että ois lähtö tulossa... Huomennahan mulla on seuraava kasvukontrolli, johon käskettiin varmuuden vuoksi tulla kassin kanssa, kun jos paino ei vauvalla olis noussut tai lapsivettä vähän, saattaisivat käynnistää... Jännittää, mutta toisaalta tuntuu, että kyllä ne vielä kotiin laittaa.
Olen kuitenkin tehnyt kaikenmaailman listoja ensi viikon harrastuksista ja hammaslääkäreistä jne. kun jos en olekaan hoitamassa näitä juttuja. Mies ei muista edes kouluunmenoaikoja, saati minä päivänä on mikäkin harrastus. Hammaslääkärit menee sit jo aivan yli :D
Maitoa ei ole täälläkään koskaan raskausaikana näkynyt pisaraakaan. Maito noussut vasta neljäntenä päivänä synnytyksestä, mutta molemmat lapset kyllä silti olleet tississä kiinni suurimman osan ekoista päivistäkin.
Mutta varautukaa siihen, että se aluksi sattuu! Meidän lapsilla ollu hyvä ja tehokas imuote, mutta mun nännit kipeytyi ihan älyttömästi! Jos olette Facebookissa, niin imetyksen tuki-ryhmään kannattaa ehdottomasti liittyä! Nyt synnytystä odotellessa voi lueskella ainakin muiden kysymyksiä ja ongelmia ja tukiäitien vastauksia!

Jos imetys asiat on outoja ja ne kiinnostaa, niin suosittelen aivan ehdottomasti esim. Imetyksen tuki ry:n Facebook-ryhmää :) ihanaa vertaistukea ja imetystukiäitejä siellä vastaamassa ja auttamassa!

Imetyksen tuen nettisivuilla on myös näistä imetyksen ensivaiheista :)

Mulla viimeksi maito nousi muistaakseni 2-5 pv synnytyksestä. Ja ei tullut mitään kovin mainittavaa raskausaikana. Luovutin maitoa alle 2vk, kunnes maidontuotanto tasaantui vauvan tarpeita vastaavaksi ja siitä sitten sain nauttia siitä eteenpäin. Maitoa ei alun jälkeen tullut siis liikaa, enkä tarvinnut nännille suojia. Täysimetin 6 kk ja about 7-8kk iässä tyttö alkoi paremmin syömään muutakin. Imetys loppui nyt elokuussa tytön ollessa 2v 5 kk. :)

Luottakaa itseenne, kroppaanne ja rintoihinne. Imetys on ihmeellistä hommaa ja aivan mahtavaa sujuessaan. Ongelmien kanssa ei kannata jäädä yksin, vaan hakea apua! Imetyksen tuki esim. tarjoaa apua ilmaiseksi.. Imetysluottamus on todella tärkeää ja ei kannata minkään "mun äidillä ei tullu maitoa, ni ei varmaan mullakaan tuu" tai "mulla on niin pienet rinnat/isot nännit, ni ei tuu varmaan onnistuu" epärealistisen ajatuksen estää oman Imetyksen onnistumista. Ja jos imettäminen ahdistaa, niin siihenkin voi saaha apuja.. Imetykseen saa kuulua monenlaiset tunteet :)

Muokattu viimeksi:
Täällä tullut maitoa yleensä iltaisin niin että yöpaitaa tulee isot läikät. Nousee sit kunnolla kun vauva täällä :)

Kävin just koiran kanssa tunnin reippaalla kävelyllä. Jos se vaikka vähän vauhdittaisi neitiä ;)

39+2

Täällä juurikin imetys tuottaa harmaita hiuksia. Neiti oli tänään saanut painoon illaksi lisää 5g hyvä homma siinä mielessä, että paino ei enää laske. Huonompi homma oli, että tehtiin punnituskokeilu, että saako neiti riittävästi evästä niin tunnin imetyksen jälkeen ei ollut noussut grammaakaan. Eli ei näistä tisseistä vielä saa tarpeeksi ravintoa :( nyt sitten syötellään kolmen tunnin välein lisämaitoa yöllä tytölle, että paino saataisiin nousu-uralle.
Ei tarvinnut tästä syystä vielä tänä yönä siirtyäkään, aamulla sitten vasta. Ja aamulla katsotaan sitten, että mihin tästä muutetaan, koska jos ei mitään muutosta ole ilmaantunut esim. niin että minulta sitä maitoa tulisi, niin sitten täällä ollaan vielä ainakin tiistaihin asti. Harmittaa vietävästi, kun tytön kanssa ollaan vaan kaksin, täällä on vain 2 perhehuonetta nimittäin. Toivottavasti noihin rintoihin nyt alkaisi sitä maitoa sitten nousta...

Täällä juurikin imetys tuottaa harmaita hiuksia. Neiti oli tänään saanut painoon illaksi lisää 5g hyvä homma siinä mielessä, että paino ei enää laske. Huonompi homma oli, että tehtiin punnituskokeilu, että saako neiti riittävästi evästä niin tunnin imetyksen jälkeen ei ollut noussut grammaakaan. Eli ei näistä tisseistä vielä saa tarpeeksi ravintoa :( nyt sitten syötellään kolmen tunnin välein lisämaitoa yöllä tytölle, että paino saataisiin nousu-uralle.
Ei tarvinnut tästä syystä vielä tänä yönä siirtyäkään, aamulla sitten vasta. Ja aamulla katsotaan sitten, että mihin tästä muutetaan, koska jos ei mitään muutosta ole ilmaantunut esim. niin että minulta sitä maitoa tulisi, niin sitten täällä ollaan vielä ainakin tiistaihin asti. Harmittaa vietävästi, kun tytön kanssa ollaan vaan kaksin, täällä on vain 2 perhehuonetta nimittäin. Toivottavasti noihin rintoihin nyt alkaisi sitä maitoa sitten nousta...

Mahdollisimman paljon ihokontaktia vauvan kanssa ja pesimistä. :)

En tiedä kiinnostaako teitä nää mun tilannepäivitykset mutta kirjotanpa aikani kuluks :D

Oon siis edelleen täällä osastolla, 2 cytoteciä tänään ei oo paljon vaikuttanut, kohdunsuu 2cm auki mutta kaulaa vielä jäljellä. Käyrää otetaan vähän väliä koska oon saanut aika paljon kipulääkkeitä tän mun kylkikivun takia. Nyt yötä vasten saan vielä yhden cytotecin ja vähän jännittää että miten nukkuminen onnistuu kun nyt jo on olo suht kipeä. Vaikka siis supistukset onkin vielä heikkoja niin tää munuaiskipu yhdistettynä alaselän ja vatsan poltteluun tuntuu kuitenkin sen verran että uni ei ainakaan ihan helpolla tule.

rv 39+3 ja toivottavasti vauva on maailmassa ennen laskettua aikaa :)

Just meinasin tulla samaa kommentoimaan Jenskikselle, että vauva vaan iholle, syliin, kainaloon ja rinnalle, syöt jotain herkkua ja juot paljon sekä rentoudut!
Mun molemmat lapset on saaneet lisämaitoa aluksi, koska se maito ei tosiaan noussut heti. Mutta kun lopulta nousi, lähti kyllä vauvan paino heti reippaasti nousemaan.
Tsemppiä!

Takaisin