La marraskuu 2016

Minustakin tuntuu että emättimessä olisi jotain jomotusta.. Ja kun edelleenkään tiedä miltä ne supistukset tuntuvat, niin jokainen kipu saa säikähtämään.

Orchid87 toivottavasti on esimerkiksi kuivista limakalvoista johtuvaa!

Mitä ohjeita teille on annettu tuosta buranasta? Nyt mun korvakipu helpotti toisesta mutta siirtyi toiseen ja parasetamoli ei oikein auta.. Saako viimeisellä kolmanneksella ottaa satunnaisesti buranaa vai onko ihan totaali kielto. Todella tympeä kipu,täytyykö vasn purra hammasta ja kärvistellä vain.. Toinen korva muuten kunnossa mutta vähän tukossa.

Mulle ainakin edellisessä raskaudesta lääkäri määräsi viimeiselle kolmannekselle panacodia migreeniin kun ei saanut buranaa enää ottaa. Kannattaa varmaan kuitenkin kysellä vielä vaikka neuvolasta asiasta...

Täällä kans tänään jomotusta alapäässä. Nyt menkkamaista kipua alavatsalla ja selässä ym. Kai kuuluu vaan asiaan ja panadolia voi kokeilla...en itse henk koht herkästi ota särkylääkkeitä mutta enivei... jos vuotoa (verta) tulee niin sit on kyllä lääkärin paikka.

Hengitelkää ja levätkää :)

Luulen että mulla nyt kostautuu eilinen reipas lenkki näin...

Mulle ainakin edellisessä raskaudesta lääkäri määräsi viimeiselle kolmannekselle panacodia migreeniin kun ei saanut buranaa enää ottaa. Kannattaa varmaan kuitenkin kysellä vielä vaikka neuvolasta asiasta...
Joo niin mä jätin buranat ottamatta,kun lueskelin asiasta tarkemmin. Itse koitsn mahd vähän syödä särkylääkkeitä,mutta nyt piti turvautua. On kyllä korvakipu yksi kauheimmista,ihan alko säälittää kun nuorimmalla oli 3kk putkeen tulehdukset uusi ja polonen ei valittanut korvia ollenkaan,että onkohan olleet yhtä kipeät kun mulla. Onneks tää nyt alkaa helpottaa..

Korvakipuun olis varmaan avuksi puuduttavat korvatipat! Itse olen hoitanut myös valkosipulin kynnen avulla, se pitää vaan leikellä sopivan kokoiseksi, että pysyy kiinni korvalla, mutta ei mene kokonaan korvakäytävään.
Terveisiä muuton keskeltä! Tää on täysi katastrofi! Tiivistettynä - vanha koti on tyhjä ja uuteen kotiin ei voi mennä, koska remontti on kesken, ei ole vessanpönttöjäkään vielä ja sitä rataa. Tavaratkin hirmuisessa kasassa yhdessä huoneessa ja ulkona pressun alla!!! Lisäksi minä ja lapset ollaan flunssassa. Tää on niin perseestä, että meinaa itku tulla joka hetki! Olen yrittänyt purkaa turhautumista kuuraamalla vanhaa asuntoa, jonka avaimet pitää luovuttaa keskiviikkona. Sitten remonttipölyn keskelle asumaan!
En voi tätä flunssaakaan nyt oikein hoitaa mitenkään, kun nyt nukutaan vanhassa asunnossa patjoilla ja kaikki tavarat, astiat ym. on muuttolaatikoissa uudessa paikassa. Onneksi on sentään muutama panadol käsilaukussa! Nenäkannua kaipaan, mutta en tiedä missä se mahtaakaan majailla, en viitsisi uuttakaan ostaa..
Huomenna on aivan pakko siivota loppuun, tyhjentää jääkaappi ja loput vaatekaapit sekä varasto ja roudata sängyt pois. Toivon, että mun olo on jokseenkin siedettävä!
Kaikki mun tuttavat nykyään sanoo, että oon laihtunut ja ovat huolissaan, että voinko hyvin. No, tosiaan se reilu kilo tullut painoa, että oon mä tainnut kilon-pari ikäänkuin laihtua, mutta se ei kyllä tässä massassa ole ennenkään näkynyt. Hassua, että puolen vuoden aikana ennen raskautta pudotin 7 kg, eikä kukaan huomauttanut mitään. Nyt on kuulemma kasvot kaventuneet ja kaikkea. No, parempi niin, mun kohdalla siis!

Ainiin, keskustelua oli tuosta ikäerosta ja mä oon kyllä ollut tyytyväinen 2,5 vuoden ikäeroon meidän lapsilla. Olihan se rankkaa, mutta oli esikoisenkin vauva-aika.

Nasupossu 31+1

Joo niin mä jätin buranat ottamatta,kun lueskelin asiasta tarkemmin. Itse koitsn mahd vähän syödä särkylääkkeitä,mutta nyt piti turvautua. On kyllä korvakipu yksi kauheimmista,ihan alko säälittää kun nuorimmalla oli 3kk putkeen tulehdukset uusi ja polonen ei valittanut korvia ollenkaan,että onkohan olleet yhtä kipeät kun mulla. Onneks tää nyt alkaa helpottaa..

Joo korvakipu on kyllä ihan hirveetä. Hyvä jos alkaa jo helpottaa.
Mä en myöskään halua hirveesti syödä särkylääkkeitä ja jäi silloinkin ne panacodit syömättä. Onneks pärjäsin Panadolilla.

Minkälaiset sun arvot nyt on ollu?

Onko muillakin maha aivan kivikova kun nousee seisomaan tai yleensäkin kun on pystyasennossa? Tukalaa.
Mä hommasin kesällä jo lastentarvikeliikkeestä tukivyön, joka vähän kannattelee mahaa ja se on kyllä ollu ihan huippuostos. Käveleminen ja seisominen on paljon helpompaa ku ilman sitä. Istuessa otan sen välillä pois, kun se tuntuu sillon vähän turhan paljon ja painaa.

Help! Olikos se niin, että kela tarvitsee työnantajalta todistuksen raskaudesta? Kun olen lähettänyt hakemuksen vanhempainrahasta jo viikkoja sitten ja tiedoissa lukee, että odottaa tietoja työnantajalta. Meillä juuri vaihtui esimies ja hän ei ainakaan ole lähettänyt mitään tietoja kelaan. En enää muista kuinka nämä asiat menee, vaikka esikoinen on vasta vajaa 2-v. Hyvä muisti minulla!::D

Kiitos nasupossu vinkistä. Meillä ei ollut valkosipulia mutta kokeilin tavallista sipulia,tiedä sitten oliko apua,mutta nyt ei särje kumpaakaan korvaa. Nyt puolestaan toinen silmä rähmii ja on punainen.. Niin ihana tämä syyslukukausi,kun aina sama hommaa että heti alkaa taudit kiertää.

Help! Olikos se niin, että kela tarvitsee työnantajalta todistuksen raskaudesta? Kun olen lähettänyt hakemuksen vanhempainrahasta jo viikkoja sitten ja tiedoissa lukee, että odottaa tietoja työnantajalta. Meillä juuri vaihtui esimies ja hän ei ainakaan ole lähettänyt mitään tietoja kelaan. En enää muista kuinka nämä asiat menee, vaikka esikoinen on vasta vajaa 2-v. Hyvä muisti minulla!::D

Raskaustodistuksen saa neuvolasta. En tiedä miten olet äp-rahaa hakenut mutta jos olet hakenut sitä viimeisten 6kk tulojen mukaan niin sitten odottaa työnantajalta niitä palkkatietoja ja työnantajan on täytettävä oma kaavakkeensa sitä varten. Tai mulla ainakin aikoinaan palkanlaskenta hoiti nuo asiat Kelaan, ei varsinaisesti esimies.

Winnie: Kela haluaa sinulta sen raskaustodistuksen, minkä olet saanut neuvolasta. Työnantajalta odottaa palkkatietojasi joiden mukaan maksut määräytyy. Etenkin, jos tes:sisi (esim. yksityinen sosiaali/terveysala) mukaan työnantaja maksaa 3kk(72arkipäivää) palkkaa sinulle äitiyslomaltasi. Muistaakseni lomake oli y17 minkä työnantajan/palkanmaksajasi tulisi toimittaa Kelaan.
Minä esitäytin itse sen y17 ja annoin suoraan palkanmaksajalleni(pomoni kirjanpitäjälle) koska esikoisen kohdalla he eivät olleet tietoisiakaan tästä menettelystä. o_O

Minulle on tullut nyt iltaisin klo19.00 jälkeen olotilat, että "pysähdy".. Nostot, kumarrukset, kävelyt ym jomottavat ja pistävät tuolla kohdussa. Juuri miehellni manailin, että pitäisi vaan vielä hidastaa tahtia, mutta sitten tuntuu, että olen "kuollut"..:rolleyes:
Pahin on se, että esikoisella 1v11kk on nyt jokin valtava tarve syliin ja kannettavaksi.. Olen häntä jo valmistellut siihen, että äiti ei ihan oikeasti enää pahemmin voi kantaa 13kg lapsukaista.. Lisäksi kun on eläimiä joiden kanssa pakko tehdä talli-ym hommat..illlalla vielä nukuttamisrumba.. huoh..ja vielä "3kk" jäljellä..

26+6

Mä hommasin kesällä jo lastentarvikeliikkeestä tukivyön, joka vähän kannattelee mahaa ja se on kyllä ollu ihan huippuostos. Käveleminen ja seisominen on paljon helpompaa ku ilman sitä. Istuessa otan sen välillä pois, kun se tuntuu sillon vähän turhan paljon ja painaa.

Täytyypä alkaa etsiskelemään! :)

Pahin on se, että esikoisella 1v11kk on nyt jokin valtava tarve syliin ja kannettavaksi.. Olen häntä jo valmistellut siihen, että äiti ei ihan oikeasti enää pahemmin voi kantaa 13kg lapsukaista.. Lisäksi kun on eläimiä joiden kanssa pakko tehdä talli-ym hommat..illlalla vielä nukuttamisrumba.. huoh..ja vielä "3kk" jäljellä..

26+6
Täälläkin on tällä hetkellä tosi läheisyydenkipeä 2-vuotias! :joyful: Syliin pitäisi päästä usein, nytkin katsoo aamun lastenohjelmia tässä äidin sylissä. Eilen aamulla en päässyt edes vessaan ilman pientä tyttöä sylissä. Haasteellista alkaa olemaan kantaa isoa mahaa ja 2-vuotiasta. :D Ja yleensä vain äidin syli kelpaa, mutta menee myös isovelin syliin halailemaan päivittäin. Se on ihana näky. :love017

Täälläki flunssa vieny sängynpohjalle, eilen oli neuvola ja taas tippunu hb 103 :/ nyt kuitenki odotellaa jos lähtis nousee ite rv 30+ jälkeen.. meinas laittaa ylimääräsen lääkäri ajan tällepäivää supisteluista mutta tultiin siihen tulokseen et ehkä pärjään ens viikkoon jolloin pystyy jatkaa saikkua, kun ei nää mitenkää oo radikaalisti voimistunu :) nyt ku vaan sais äkkiä tän flunssan pois!!

Täällä kotiuduttu pidennetyltä viikonloppureissulta vanhempien luota. Poika näki samalla pitkästä aikaa isäänsä ja tietysti myös mummia ja ukkia. Itse kerkesin myös nähdä pitkästä aikaa hyvää ystävää. Tuli tehtyä taas hyviä kirppistelylöytöjä. :happy:

Mulla muuten olot tosi jees, jaksan liikkua paljon eikä kivut häiritse, mutta väsymys painaa. Alkuun luulin sen johtuvan vaan huonoista yöunista, mut tosiaan viime pe:n neuvolassa selvisi et hb laskenut reippaasti ja piti alkaa rautakuurille. Vissiin jotain psykologista vaikutusta, kun heti kun tosta hb:sta kuulin niin sen jälkeen olenkin tuntenut oloni jotenkin aivan poikkeuksellisen väsyneeksi. :dead:

Nasupossu Tsemppiä ja sympatiaa. Meillä ihan vaan parin huoneen remppa kesken ja samalla kun on pitänyt asioita hoitaa niin tietysti ollut myös flunssa päällä. Ei ole ollut herkkua ei. Mä olen vedellyt kaiken maailman valkosipuli-sipuli-inkivääri-hunaja-chililiemiä niin et korvista tulee ulos. Jalkojakin uitin lämpimässä valikosipulivedessä. :hilarious: En sitten tiedä onko ollut erityisiä apuja. Pari viikkoa sitten tää alkoi ja edelleen on nuha, mut muuten ihan ok. Ehkä olo ois mennyt pahemmaksi jos en ois mitään tehnyt, tai sitten ei, tiedäpä tuosta.

Tässä on pari päivää ollut jotenkin apea mieli. En edes tarkkaan tiedä miksi. Osaltaan väsymys ja sateisen harmaa sää saa mielen matalaksi. Jotenkin tuntuu vaan hurjalta miten taas elämä muuttuu. Välillä sitä tuntee itsensä jotenkin jo niin vanhaksi. Esikoinenkin meni jo kouluun. Omat vanhemmat ovat jo yli 70-vuotiaita, vielä onneksi ihan hyvässä kunnossa, mutta kohta sitä saa niistäkin huolehtia. Välillä epäilee omia valintojaan ja miettii, et onko tällainen kohta viiden hengen perhe oikein se mun juttu? Sitä olisi voinut valita toisinkin. Toisaalta taas oma perhe on rakkain kaikista, enkä tietenkään sitä mihinkään vaihtaisi. Jotenkin vaan nyt tuntuu, et se on joko ura tai perhe. Oman jaksamiseni tuntien mikään nousukiitoinen ura ei tässä perheen pyörityksen lomassa tunnu kovin mahdolliselta ja kyllä se ura omalta alalta olisi perheeltä pois vaikka taloudellista turvaa toisikin. Ja suoraan sanoen en ole enää niin superkiinnostunut omasta alastani kuin pitäisi olla siinä pärjätäkseen, plus vielä siitä ei mitään suuria liksoja saa. Ehkä siis ihan hyvä, että tässä tulee semmoinen pieni breikki noihin työkuvioihin pariksi vuodeksi ja voi rauhassa pohdiskella mitä sitä haluaisi tehdä.

Tuntuu edelleen aivan käsittämättömältä ajatella, että n. 3kk:n päästä sitä on vauva sylissä, oma vauva, jonka ehdoilla sitten eletään ja joka sanelee melko tarkoin ainakin seuraavan kahden vuoden kulun; kotoilua, leikkipuistoja, univelkaa, huolta, itkua, onnea, ylpeyttä, rakkautta, iloa ja naurua, koko elämänkirjoa. Millainen tyyppi sieltä tulee? Millainen persoona? Miten isoveljet suhtautuvat ja millainen sisarusside niille kehittyy? Vielä niin vieras, mutta synnyttyään niin tuttu ja niin itsestäänselvästi perheeseemme kuuluva. Tuntuu vaan niin hurjalta kaikki. Pää pyörällä. :wacky:

Paranemisia hopeasydän,täälläkin oltu flunssassa jo kohta kaks viikkoa. Välillä näyttää että helpottaa mutta sitten palaa takaisin. Todella kipeä kurkku,tiukka yskä ja tosi paksua limaa tulee yskiessä. Pienimmät oikein oksentavat limaa ulos,kun niin kovasti yskivät. Puolitoistaviikkoa menty aika vähillä unilla,kun koko ajan on joku muksu niin kipeä tai yskäinen ettei saa nukuttua. Odotan kyllä kovasti,että tämä menee pian ohi. Meinaatteko muuten ottaa influenssa piikkiä? Itse en ole koskaan ottanut,mutta viimevuonna sairastuttiin koko perhe siihe ja 3 viikkoa oltiin ihan kanttuvei. Nyt onkin harkinnasss,kun vauvakin syntyy juuri flunssa kauteen..

Eikös tota influenssarokotusta ihan erikseen suositeltu raskaana oleville? Mä kyllä otan. Mulla lisäksi siskolla sellainen synnynnäinen tauti, et sille influenssa erityisen vaarallinen niin siinäkin mielessä hyvä ottaa.

Mä taas olen kerran ottanut sen influenssarokotteen enkä ikinä oo ollut yhtä kipeänä koko talvea kuin silloin. Tuntui, että edellinen räkätauti ei ehtinyt edes lähtemään, kun uusi oli jo tulossa.. eli en ota, ellei jostain tosi mystisestä syystä hyvin vahvasti suositella.

Se olis sitten neuvola-aika taas iltapäivästä, nyt tuntuu, että vastahan mä siellä olin. :rolleyes: Anti-D piikkiä ja isyydentunnustusta edessä.

Miun täytyy nyt miettiä influenssarokotuksen ottamista. Enpä ees oo muistanu et sieltähän se influenssa aalto taas on tulossa.. kiva kun Vimpa muistutit :grin Oon aina ollu kaikkia ylimääräsiä rokotuksia vastaan, koskaan en oo influenssarokotusta ottanu, enkä aikasemmin sairastanu. Mutta tänä vuonna sit oltiin pojan kanssa alkuvuodesta muutaman päivän kovassa kuumeessa eli influenssa ilmeisesti sairastettiin, poika silloin 1v, ei ollu kiva. Nyt jos tulis sama koko perheelle parin kuukauden ikänen vauva mukaan lukien niin sen mielellään välttäisin kun on rokote olemassa, mutta sit taas rokotteestakii voi tulla kipeeks, ja voihan nuo mies ja poika sen influenssan jostain napata mukaansa vaikka miut ois rokotettu. Jää varmaan taas rokote ottamatta mutta ei ole enää ehdoton ei.

Tiesittehän että influenssarokote suojaa vain Influenssaa vastaan, ei flunssaa... :) Tää ainakin (kun hoitoalalla olen) niin on ollut ainakin aika yleistä että mietitään miksi nyt flunssa kuitenkin on iskenyt vaikka on rokote otettu... kannattaa ehkä lukea siitä rokotteesta ennen kun ottaa? :)

Takaisin