La marraskuu 2016

Omaa elämää.. eiköhän siihen elämään kuulu monesti ne lapset, työ, harrastukset, lomat, ilot, surut, eläkkeet sun muut. Kaikki, mitä se elämä kenenkin kohdalle sattuu milloinkin heittämään.

Vaikka mä olen kolmekymmentä ja odotan "vasta" ensimmäistä lasta (joka siis oli yllätys), en koe että mun elämä olisi ohi. On oikeeastaan aika ihanaa vaihtaa ennen niin työkeskeinen elämä tähän tulevaan perhekeskeiseen olemiseen - enkä oleta, että tulevasta vuodesta on tulossa mitenkään helppo, päinvastoin! Mutta silti se, että nyt käytän sen kaiken energian meihin - muhun, mieheen ja lapseen, jonka ennen käytin työhön ja työnantajan hyödyn tavoitteluun, tuntuu jotenkin niin paljon tärkeämmältä ja arvokkaammalta. En sitten tiedä, onko omat arvot muuttuneet tässä viimeisen puolen vuoden aikana näin radikaalisti vai onko nyt yksinkertaisesti just se hetki, jolloin tän perheen perustamisen pitikin tapahtua - eikä sillä oikeastaan ole väliä, tärkeintä on se tunne, että teen ja olen ja elän meidän kolmen takia enkä minkään muun.

Kyllä mullakin on työkaverit sanoneet, että anelen jo joulukuussa pääsyä takaisin töihin, kun vauvan kanssa olo on niin rankkaa eikä siitä saa vapaata. Mä taas olen sanonut, että ei se huoli ja vastuu siihen vauvavuoteen lopu vaan kestää koko mun loppuelämän ja toivottavasti se tuleva lapsi kantaa sitten musta huolta ja vastuuta, kun sen aika joskus on.

Kun kyllähän sitä jokainen tarvitsee välillä lepotauon ja omaa aikaa siitä vauva-arjesta ja toivottavasti sitä myös saa, mutta ei se tarkoita, että kukaan olisi silloin hylännyt lastaan tai olisi välinpitämätön lapsensa hyvinvoinnista. Ihan samalla tavalla niille lapsille pitää jossain vaiheessa antaa omaa aikaa - ei kukaan varmaankaan halua olla loppuikäänsä äitinsä helmoissa tai isänsä kainalossa?

Huh.. olipahan taas. :smug: Oltiin muuten siellä teatterissa, hyvä esitys oli! Ainoa harmi nyt vaan tälle päivälle oli, että isäntä joutui töihin - oli vapaalla tasan esityksen ajan.. mutta ei auta valitus, kokeillaan huomenna viettää uudestaan aikaa yhdessän. Kunhan mä eka pääsen töistä joskus. :hilarious:

Hassua tuo ulkopuolisten ihmisten tarve kommentoida ja arvostella toisten elämää ja valintoja.. Itselläni tarina on taas ihan päinvastainen.
En ikinä ole ollut mitenkään erityisen lapsirakas, enkä ole tarkoituksella hakeutunut perheellisten seuraan. Toki lapset on ollut ihan jees, mutta olen aina hymyillen laittanut oven perässäni kiinni poistuessani lapsia vilisevästä ympäristöstä. Minun valintani oli opiskelu, ura ja ystävät. Ja kyllähän tästä sai kuulla! "Millonkas se sinä rupeat perhettä perustamaan?", "Olisihan se jo aika asettua..", "Minä olin sinun iässäsi jo naimisissa ja kahden lapsen äiti!". Lista kommenteista on piiiitkä :shifty:
Sitten joku 'ylempi taho' päätti puuttua peliin ja tulin yllättäen raskaaksi.. Joku voi varmaan samaistua fiilikseen? :wideyed:
Mutta ei siinä tilanteessa minusta ollut kahta vaihtoehtoa -lapsi pidettäisiin ja sillä hyvä!
Ja niin tehtiin, sopeuduttiin ja nautittiin uudesta elämästä :Heartred Vaan sittenpä alkoi taas tämä ulkopuolisten ujellus ja painostus, että milloinkas lapselle tehdään sisarus?! Koska eihän lasta saa jättää yksinäiseksi :meh: VOI KIESUS!! Kyllä minä jo muutamalle lähimmälle aika isoin kirjaimin tavutin mitä mieltä olin näistä kommenteista ja tilanne rauhottuikin.
Nyt sitten sitä kakkosta odotellaan ja jännällä ootellaan että minkälaista shaibaa sieltä ens kesänä kuuluu, kun muksu on jo (toivon mukaan) se puolivuotias :banghead: :hilarious:

Onko muut muuten panneet merkille,että nyt lyhyen ajan sisään on netissä näiden iltapäivälehtien sivuilla ollut hirvästi juttuja miten kamala synnytys on ollut tai miten raskasta on ollut vauvan syntymän jälkeen. Uskon,että tällaisia tapauksia on paljon,mutta olisi mukava jos näissä jutuissa olisi myös mukana positiivisia kokemuksia mukana. Jotenkin näiden lehti juttujen perusteella tulee hirveän negatiivinen kuva lasten saamisesta ja sen jälkeisestä arjesta..

Minä oon! Sanoin miehellekin että miksi juuri nyt pitää uutisissa lukea tuommoisista. Ja varsinkin se kuttu missä vauva oli kuollut synnytyksessä jne..

Minä oon! Sanoin miehellekin että miksi juuri nyt pitää uutisissa lukea tuommoisista. Ja varsinkin se kuttu missä vauva oli kuollut synnytyksessä jne..
Mä oon jättäny suosiolla noi ton tyyliset uutiset lukematta ku pelkkä otsikko tekee jo pahaa.. oon muutenki joutunu säännöstelemää uutisten seuraamista ku kaikki huonot uutiset(mitä on melkei joka päivä)pisti pään sekasi ja itkettämää..

• Tykkään
Reaktiot: Eea
Mäkin oon huomannut, että noi jutut on yleistyneet tai sitten niihin vain kiinnittää enemmän huomiota, kun on itse samassa tilanteessa.

Mähän oon kans saanu kuulla kommentointia siitä, kun en osaa asettua. Oon ollut tosi työkeskeinen viimevuodet, tosin vanha mä en ole vieläkään. Lähipiiri tietää mut lapsivastaisena persoonana ja raskauskin oli yllätys. Ei tulevaisuuden muuttuminen mua kuitenkaan ahdista. Mä oon kyllä kerennyt viettämään nuoruuttani tarpeeksi sen, mitä koiran omistaja on pystynyt. Mä olen nuori ja hyvä kuntoinen, joten mun kroppakin kestää synnytyksen enkä oo sit kuin omat vanhemmat joille olin epätoivottu Iltatähti. Kuvittelisin nyt olevan hyvä väli lapselle, ehkä kahdellekin? Ennen kuin hyppää uudelleen uraputkeen.

Vauvat on vielä suht helppoja. Yöllä riittää yleensä kun tunkee tissin suuhun ja päivisin vauva viihtyy hyvin liinassa. Mutta kun ne saa jalat alle alkaa ne haastavimmat ajat. Ja kiinteiden syöttämiset myös sitoo. Tississä ruoka on aina oikean lämpöistä oikeaan aikaan eikä tarvi miettiä sapuskan lämmittämistä.

Mä olen muutaman vuoden saanut nauttia omastakin elämästä ennen seuraavaa vauvaa ja ehdin koiratkin saamaan just täysijärkisen ikäisiksi :D . Treeni järjestyy vauvankin kanssa jos vaan yöunet pysyy kunnossa.

Uusperheellinen-84, saako udella mimmosia koiria sulla on/mitä treenatte? :)

Muutto pitäs tänään saada valmiiksi ja pitäs itekin asua viel yhessä osotteessa tässä välissä. Varmaan henkisesti kaikista raskain taakka kyllä. Onneksi molemmat osoiteet on täynnä tukevia ihmisiä <3

Viime yönä heräsin,ihan jäätäävään korvakipuun. Ollaan oltu nyt noin viikko flunssassa ja nyt tuli tää korvakipu ja hirvee paine korvassa. Nyt otetaan kaikki vinkit vastaan jolla helpottaa kipua

Huuh, tulin tänne ilmoittelemaan että viisaudenhampaan leikkauksesta vihdoin aletaan olemaan hengissä. Tulehdusarvot ollut seurannassa koko v.lopun ja eilen laskeneet 25 :) antibiootit toki menee vielä jonkun aikaa enkä panadolista vielä luovu , mutta olo parempi ja poski näyttää jo paremmalta. Karu mustelma siinä tosin on.

Tänään olisi ohjelmassa pelkopoli käynti, mihin mua ohjattiin vähän yllätyksenä. Olen itse sitä mieltä että hyvä juttu ja innolla otan kaiken tuen vastaan :)

Mistähän löytyisi hyvät manducan sitomis ohjeet?

Lakritsi 26+4

Huippu kiva juttu toi yhdeksän kuukautta elämästäni - raskausajan päiväkirja ! :) joku täällä aikaisemmin siitä puhuikin. Isäntä tilasi sen mulle kun oli alennuksessa 15€ ja nopeasti tuli postilaatikkoon.
Eilen aloitettiin täyttäminen ja oli ihana palata alkuun ja mitä kaikkea raskauden aikana on tapahtunut. Nyt isot pointsit isännälle , sillä tehtiin tätä pitkälti yhdessä. Myös hänen ajatuksiaan kirjoitettiin ja tehtäviä tehtiin yhdessä. Osa tehtävistä puhuttiin ääneen ja osa tehtiin yhdessä erivärisillä kynillä. Meillä oli ihan hauskaakin ja asiat naurattivat molempia! :)

Sain myös vapaille sivuille laitettua lainauksia alussa pitämästäni päiväkirjasta jonka lopetin jossain välissä kun huonoja oloja ja väsymystä ( harmittaa nyt.. ) ja tehtyä oire listoja plussan jälkeen , suosikki ja inhokki ruokia laitettua ylös. Eihän näitä millään muista enään hetken kuluttua!

Lakritsi 26+ 4

Mullekkin tässä yksi vanha tuttava kesällä toivotteli paljon voimia tulevaan kun kuuli että neljäs tulossa.. olin vähän että, joo, kiitti kiitti.. meillä lasten iät 11, 7(kohta 8), 2 (tammikuussa 3) ja nyt tämä masun asukki. En osaa ollenkaan itse asiaa voivotella vaan olen innoissani tulevasta. Minusta on ihana saada olla niin vanhempienkin kuin nuorempienkin lasten kanssa kotosalla :happy: Kyllä tää vaan on mun elämän parasta aikaa. Takana on jo valmiiksi paljon unettomia öitä vuosien varrelta ja tiedän että niitä tuleekin, mutta koska silloin ei ole kiire minnekkään niin mikäs tässä hätänä. Kyllä monta ystäväänikin kaipailee niitä aikoja kun sai olla lasten kanssa kotona. Sinne työelämän oravanpyörään minulla ei ole mitään kiirettä tällä hetkellä, tää on parasta just nyt :Heartred

Nuista raskausmyrkytyksen oireista kannattaa tosiaan olla yhteydessä neuvolaan. Itselläni se oli ensimmäisessä raskaudessa.

Auringonkukka rv 28+2

Olin menossa neuvolaan, mutta aika on vasta keskiviikkona :) onneks tarkistin vielä sähköisestä palvelusta. Hieman hajamielistä touhua näköjään :) ja pitäis vielä olla 7 viikkoa töissä, huh huh.

Mrs V 28+1

Mie oon menneet vuodet elänyt niin stressissä kaiken takia että nyt alan pikkuhiljaa osata nauttia ja olla oma itseni. Aiemmin on tuntunut että omaa tahtoa ei ole ollut ja olen ollut hukassa, on tuntunut että nyt kuuluu asettua tähän muottiin ja olla täysillä juuri tietynlainen jne.
Varmaan joku kolmenkympin kriisikin alkaa olla selätetty.
Välillä tunnen huonoa omaa tuntoa kun mietin miten stressaantunut suorittaja olin kun pojat oli ihan pieniä.

Asiasta toiseen. En ole oikeen mikään super eläinrakas ihminen ollut, vaikka nuorena hevosten kanssa touhusin ja maalla olen kasvanut....
Noh, lienee nyt pää pehmennyt kun tänä aamuna eka ajatus oli särkänniemen delfiinit! Että kamala jos ne ei sopeudu uuteen paikkaan ja ahdistuu ja itkee koti ikävää.
Hyvä ettei itku tullut. Kyllä mies oli suu auki kun kerroin mitä mietin. Heh.

Synnytyksestä.
Tänä aamuna mtv3 huomenta suomi ohjelmassa oli hyvä positiivinen juttu synnytyksestä. Näkee varmaan netistä katsomosta.

Mäkin katsoin tuon maikkarin jutun synnytyksestä, oli tosiaan vaihteeksi positiivinen juttu koskien synnytystä. Tosin mä pelkään kohtukuolemaa niin en tiedä bongaanko sen takia vielä helposti ne kaikki ikävät uutiset koskien synnytyksiä vai onko niitä oikeasti enemmän kuin ennen. Mun on edelleen vähän vaikea uskoa, että kolmas raskaus etenisi hyvin ja lapsi tulisi näin helpolla ja vaivattomasti meille.

Mähän oon siis erityisherkkä ihminen, jonka takia mun unen tarve on aika suuri. Vauvan kanssa ei voi ihan samalla tavalla nukkua kuin ilman vauvaa kun niitä herätyksiä tulee kuitenkin öisin. Ja mä olen aina ollut liikaa se vahva, kiltti tyttö ja elänyt muita varten ja muita auttaen, itseni unohtaen. Olen edelleen se jolle kaikki avautuu ja mua joskus siis pännii että anoppi esimerkiksi avautuu mulle heidän raha- tms ongelmista, kun avautuisi pojalleen vaikka, en mä vaan jaksa olla aina se vastaanottava osapuoli. Ja vauva-arjessakin ja lasten kanssa muutenkin elän ehkä liikaa niille lapsille. Nykyään osaan höllentää jo helpommalla ja surutta jätän lapset isänsä kanssa eikä mun tarvi 24/7 olla heidän kanssaan.

Aamun puhelinsoitto sai taas stressaamaan, tsh oli 0,08(?!?!?!) ja t4v 10,1. Taas sitten odotellaan kun lääkäriä konsultoidaan.. Mitä haittaa voi olla että tsh on noin matala?

Rv 28+2

ellami,kiitos infosta,pitää koittaa jossain välissä ehtiä kattomaan katsomosta se synnytys juttu. Meillä katotaan aamusta pikkukakkosta joten minulla ei ole silloin asiaa koskea kaukosäätimeen :)

Neuvolassa käyty, anti-D pistoskin saatu. Puhuttu mun jaksamisesta ja siitä, ettei viikon sairasloma auttanut tähän oloon ollenkaan. Annettiinkin sitten huominen sairaslomaa ja ylimääräinen lääkäriaika jossa katsotaan mitä mulle nyt jatkossa tehdään. Että annetaanko jokin toinen lääke pahoinvointiin vai sairaslomaa äitiyslomaan asti. Jotain kyllä neuvolantäti puhui että lääkäri saattaa laskea päiviä ja että niitä on liikaa kun on yli kuukausi äippälomaan. 46 päivää tarkalleen. Ja sanoi että ehkä joutuu kirjoittamaan b-lausunnon? Mitä se meinaa?

28+0 <3

Uusperheellinen-84, saako udella mimmosia koiria sulla on/mitä treenatte? :)
Rottweiler ja rottweiler sekoitus löytyy kotoa. Koirien kanssa tottis on koko mun raskausajan ja ehkä vauvavuodenkin tauolla. Mutta siis itse treenaan ihan painojen kanssa ja saatan välillä innostua juoksemaankin. Enemmän kuitenkin olen fitness-puolen ihmisiä, vaikkakaan en ole kisannut, eikä ole suunnitelmissakaan lähivuosina.

Aamun puhelinsoitto sai taas stressaamaan, tsh oli 0,08(?!?!?!) ja t4v 10,1. Taas sitten odotellaan kun lääkäriä konsultoidaan.. Mitä haittaa voi olla että tsh on noin matala?

Rv 28+2
Tolla tsh-arvolla saattaa,huom.Saattaa alkaa ilmenemää liikatoiminnan oireita.. mutta ei välttämättä :) en tiiä onko tuosta matalasta arvosta haittaa,jollei se muuten omassa olossa tunnu mitenkää erityisesti..

ite huomaan jos tsh menee liian alas ni mä lopetan nukkumisen(käyn nukkuu klo1-2 ja herään viim.klo5) ja käyn muutenki ylikierroksilla.. mulla alkaa myös sydän muljahtelemaan,mut en tiiä kui paljo siinä on vaikutusta kilpparilla ja kui paljon muulla..
Voi olla et lääkeannosta vähän pienennetään,tai sit ei tehä mitää.. oottele vaa rauhassa lääkärin konsultaatiota :)

Takaisin