La marraskuu 2016

Ihanteellinen tsh lääkityksellä olevalle olisi muistaakseni 2,5.

Lähemmäksi tuota lukemaa alunperinkin tsh oli. Siksi aloitettiin muuttamaan lääkitystä, kun raskaana ollessa ei saa ylittää 2,5.

Hmm.. Ehkä se mun ajoittainen korkea syke voi johtuakin liikatoiminnasta? Mulla menee nämä arvot nyt jotenkin niin, että kun t4v: tä yritetään nostaa niin tsh aina laskee (ilmeisesti näin kuuluukin mennä). Mutta kun toisen arvon ei tarvitsisi laskea! Hankalaa..

Jotain kyllä neuvolantäti puhui että lääkäri saattaa laskea päiviä ja että niitä on liikaa kun on yli kuukausi äippälomaan. 46 päivää tarkalleen. Ja sanoi että ehkä joutuu kirjoittamaan b-lausunnon? Mitä se meinaa?

28+0 <3

b-lausunto pitää kirjoittaa, jos yhtäjaksoinen sairausloma kestää yli 60 päivää... ja se tarkoittaa vain yksityiskohtaisempaa selontekoa sairauslomasi syistä (ja hoito- ja kuntoutussuunnitelmasta). Käsittääkseni myös sairauspäiviksi lasketaan vain arkipäivät, sillä mä olen sairauslomalla itse reilun 11 viikkoa, eikä b-lausuntoa tarvittu (ainakaan vielä)...

Nyt on sokerirasitus takana ja ei ollut radia, voi ihanuutta! Mä olin ihan varma, että diagnoosi tulee, koska mua paljon parempikuntoisilla, kuten Katjusha, on näin on tapahtunut. Mutta hyvä näin. Pitää oikeasti kuitenkin alkaa miettimään mitä tuonne suuhunsa laittaa.

Dootti, kiitos tästä! Lueskelin myös samaa kelan sivuilta ja ihmettelinkin että miksi ihmeessä tarvitsisi b-lausuntoa kirjoittaa! Mä laskin mun kaikki päivät äitiyslomaan saakka ja se olisi 46 päivää, joten en usko että kai mitään ongelmaa tulee siitäkään olemaan. Jännittää vaan huominen lääkärikäynti ihan hirveästi ja toivon, että saisin sairaslomaa loppuun asti. Ei tämä ole kenellekään reilua, että välillä menen kokeilemaan töihin ja totean että enpäs pystykkään. Olisi selkeämpää jäädä nyt vain rehellisesti pois, kun ei tämä olo tästä ainakaan viikkojen edetessä parane.

ja pitäis vielä olla 7 viikkoa töissä, huh huh.

Mrs V 28+1
Ihana, että mä en ole ainoa, joka on pitkään töissä Teetkö mimmosta työtä ja miten oot jaksanu? Mulla ois viel 5vk fyysisesti kohtuu rankkaa duunia.

Hmm.. Ehkä se mun ajoittainen korkea syke voi johtuakin liikatoiminnasta? Mulla menee nämä arvot nyt jotenkin niin, että kun t4v: tä yritetään nostaa niin tsh aina laskee (ilmeisesti näin kuuluukin mennä). Mutta kun toisen arvon ei tarvitsisi laskea! Hankalaa..
Sopisi oirekuvaan. Tsemppiä! Kyllä se tasapaino sieltä hitaasti löytyy. Nimimerkillä itsekkin ollut aikoinaan ihan suossa ja nykyään *kop kop* vihdoin hyvässä tasapainossa :) .

Rottweiler ja rottweiler sekoitus löytyy kotoa. Koirien kanssa tottis on koko mun raskausajan ja ehkä vauvavuodenkin tauolla. Mutta siis itse treenaan ihan painojen kanssa ja saatan välillä innostua juoksemaankin. Enemmän kuitenkin olen fitness-puolen ihmisiä, vaikkakaan en ole kisannut, eikä ole suunnitelmissakaan lähivuosina.
Okei! Mietin vain, kun itsellä on tokokoira (tosin viimeksi eilen käytiin kokeessa), että miten muilla on vaikuttanut ja kauanko joutunut taukoilemaan. Koiraharrastus on mulle tosin henkireikä, ja mieskin tietää sen, joten uskon pääseväni kuitenkin kentille hyvin takaisin :)

Okei! Mietin vain, kun itsellä on tokokoira (tosin viimeksi eilen käytiin kokeessa), että miten muilla on vaikuttanut ja kauanko joutunut taukoilemaan. Koiraharrastus on mulle tosin henkireikä, ja mieskin tietää sen, joten uskon pääseväni kuitenkin kentille hyvin takaisin :)
Mulla on nyt talossa elämän kolmas ja neljäs koira. Tässä vaiheessa osaan aika hyvin itsekkin tarjota tarvittavaa virikettä koirille. Vauva tulee olemaan täysimetyksellä, niin katson ihan tilanteen mukaan, että koska voi miettiä harrastamista taas. Meiltä kuitenkin on jonkun verran matkaa harrastuksiin.

Ihanteellinen tsh lääkityksellä olevalle olisi muistaakseni 2,5.
Toi on nii yksilökohtaista.. jos mun tsh nousee noin korkeeks(2,5) ni mä teen kuolemaa.. mulle ihanteellisin tsh on about 0,8.. ja kun tuo arvo on nyt raskausaikanakin ollu tommonen (ja olo on kilpparin osalta parempi ku koskaan) ni ei siihe oo puututtu..

Lääkärit tuijottaa niitä raja-arvoja ja niiden mielestä kunhan arvot on rajojen sisällä nii kaikki on hyvin.. eikä asiakasta kuunnella.. muutaku sitte ku se asiakas menee niiden hirmu hyvien arvojen kanssa itkien terkkulaan...(nimimerkillä,kokemusta on...) mun mielestä tärkeintä olis kuunnella asiakasta eikä tuijottaa niitä arvoja...

Mulla takana katastrofaalinen yö, supistusten osalta muutoinkin viime viikko takapakkia ja huolestuttava, kun edelliset kolme viikkoa meni jo niin paljon paremmin. Viime viikolla supisteli ja supistukset jäi päälle ja ilmeni kivuliaina vatsanvääntöinä lähes joka päivä. Keskiviikko taisi ainoastaan olla vähän parempi, muina päivinä vedin Panadolia. No, viime yön olin uneton stressistä johtuen ja koko yön heräsin-nukahdin-heräsin-nukahdin. Aina kun heräsin, alkoi supistaa, aina kun käänsin kylkeä, alkoi voimakkaasti supistaa. Kohtu kivettyi voimakkaasti mutta ei kivuliaasti. Supistuksia ehti tulla yhden yön aikana parisenkymmentä. Mietin jo keskellä yötä, mikä on se mittari, jolloin täytyisi ymmärtää lähteä päivystykseen? Mutta kun ne meni kuitenkin ohi ja oli kivuttomia, ihan ns. tavallisia harjoitussupistuksia, niin en nähnyt syytä. Ja seurannassa olen jo, kahden viikon päästä keskiviikkona jälleen ultra supistusten vuoksi. Silti huolestuttaa, että tätä menoa kohdunkaula lähtee varmasti kypsenemään... Kun jo viime ultrassa tosiaan oli ulkosuu sormelle auki ja se oli edennyt edellisten kolmen viikon aikana siihen pisteeseen vaikka mulla ei ollut supistuksia juuri yhtään. Huoooh. 

Nyt sokerirasitus takana ja lepoa loppupäivä edessä. Oon supistusten ja valvotun yön ja sokerirasituksen paaston myötä aivan harmaa, kävelevä zombi.

Huomenna soitan neuvolaan tän päiväisten kokeiden tuloksia ja samalla kyselen pitäisikö supistuksista olla kuinka huolissaan.

Rv 26+5

Tulitukka, meillä on jätetty nyt tauolle paimennus (jatketaan keväällä) ja agility osittain. Ohjaan vain pätkiä missä mun ei tarvitse juosta, nyt on myös hyvää aikaa hioa ihan yksittäisiä tekniikkajuttuja kuntoon. Tokon olen nostanut nyt enemmän esille, sopii hyvin loppuraskauteen ja ajattelin vauvankin kanssa jatkaa. Muut lajit on muutenkin isännän heiniä, ne jatkuu toistaiseksi ihan normaalisti.

Tulitukka, joo mä aattelin olla viimeiseen asti töissä, jos vaan jaksan :) Mun työ ei ole fyysisesti raskasta, mut aivot pitäis pelata aamusta iltaan. Eikä vielä ole ollut mitään muuta ongelmaa, kuin ajoittainen unettomuus. Se on kyllä pahin vihollinen, kun tosiaan päällä tehdään töitä. Viimeksi jäin saikulle pari viikkoa ennen äippäloman alkua juuri siitä syystä, etten pystynyt öisin nukkumaan riittävästi.

Mitä ohjeita teille on annettu tuosta buranasta? Nyt mun korvakipu helpotti toisesta mutta siirtyi toiseen ja parasetamoli ei oikein auta.. Saako viimeisellä kolmanneksella ottaa satunnaisesti buranaa vai onko ihan totaali kielto. Todella tympeä kipu,täytyykö vasn purra hammasta ja kärvistellä vain.. Toinen korva muuten kunnossa mutta vähän tukossa.

Täällä ollaan oltu nyt kohta kaksi viikkoa saikulla supistelujen takia:( keskiviikkona olisi taas tarkistus lääkäri ja pahoin pelkään että lisää saikkua tulee ja voi olla että en enään palaa töihin ennen äippäloman alkua... Lepo on kyllä auttanut vähäsen mutta vähänkään jos jotain teen niin heti alkaa supistella. Paine alapäähän on inhottavaa :(
Vielä kyllä saisi vauveli olla monta viikkoa sisällä..

Aamun puhelinsoitto sai taas stressaamaan, tsh oli 0,08(?!?!?!) ja t4v 10,1. Taas sitten odotellaan kun lääkäriä konsultoidaan.. Mitä haittaa voi olla että tsh on noin matala?

Rv 28+2
Mulla tsh: n kanssa käynyt samoin nyt raskausaikana (itselläni siis vajaatoiminta ja thyroxin lääkitys). Mulle ei kyllä edes neuvolasta soitettu, vaan sain itse ihmetellä asiaa kun vilaisin tulokset omakannasta. Vointi on ollut nyt raskausaikana tosi hyvä, ja monta vuotta ennenkin ok. Oloni puolesta lääkitys voisi olla puolestani ennallaan, mutta mietin, että onko liikatoiminnasta jotain haittaa vauvalle? Terkka ei osannut sanoa, joten olen tässä viikon odottanut, että lääkäri palaisi lomalta analysoimaan. Meillä on lisäksi niin tyhmä systeemi, että lääkäri ei voi soittaa mulle suoraan, vaan hän kirjoittaa lausuntonsa asiasta, jonka sitten terkka kertoo mulle puhelimessa kun soitan neuvolaan. Jos ja kun mulla olisi asiasta lisäkysymyksiä, niin varmaan taas pyydetään konsultaatio, joka luetaan mulle puhelimessa. Tosi tehokasta touhua :wink no, huomenna olen toivottavasti viisaampi asian suhteen.

Mulla tsh: n kanssa käynyt samoin nyt raskausaikana (itselläni siis vajaatoiminta ja thyroxin lääkitys). Mulle ei kyllä edes neuvolasta soitettu, vaan sain itse ihmetellä asiaa kun vilaisin tulokset omakannasta. Vointi on ollut nyt raskausaikana tosi hyvä, ja monta vuotta ennenkin ok. Oloni puolesta lääkitys voisi olla puolestani ennallaan, mutta mietin, että onko liikatoiminnasta jotain haittaa vauvalle? Terkka ei osannut sanoa, joten olen tässä viikon odottanut, että lääkäri palaisi lomalta analysoimaan. Meillä on lisäksi niin tyhmä systeemi, että lääkäri ei voi soittaa mulle suoraan, vaan hän kirjoittaa lausuntonsa asiasta, jonka sitten terkka kertoo mulle puhelimessa kun soitan neuvolaan. Jos ja kun mulla olisi asiasta lisäkysymyksiä, niin varmaan taas pyydetään konsultaatio, joka luetaan mulle puhelimessa. Tosi tehokasta touhua :wink no, huomenna olen toivottavasti viisaampi asian suhteen.

Minkälaiset sun arvot nyt on ollu?

Onko muillakin maha aivan kivikova kun nousee seisomaan tai yleensäkin kun on pystyasennossa? Tukalaa.

Varpahat, viimeisimmät arvot (rv25)olivat tsh 0,088 ja t4v 18, alkuraskaudessa tsh 0,65 ja t4v 19.

Täällä kanssa sama juttu seisomaan nousemisen ja kyykistelyn kanssa. Täytin äsken pesukonetta ja manasin etten rakennusvaiheessa suunnitellut sitä ergonomiselle korkeudelle! Joka kerta kun nousin ottamaan lisää pyykkiä korista koneeseen, niin vatsaa kivisti. Lopulta täytin koneen loppuun polvillani seisten :grin
Lisäksi aina noustessa tulee automaattisesti puhistua, niin kuin olisi kovankin työn takana päästä ylös!

Mä sain tässä illalla nyt jonkun pienen paniikin itselleni aikaiseksi, kun kävin vessassa pissalla ja musta siinä paperissa oli vähän vaaleanpunaista! Ja sen jälkeen siihen päälle tulikin sitten pieniä menkkajomotuksiakin.. Voi kääk, onneksi huomenna on se ylimääräinen lääkäriaika :( Pieniä supistuksiakin tänään ollut..

Takaisin