La marraskuu 2016

Meinasin kans tehä perus täytekakun (jos osaan, en oo tehny ku kerra aiemmi täytekakun ja siitäkin on 6 vuotta :grin) mitä päivänsankari saa maistaa. Mietin vaa täytevaihtoehtoja, ehkä jotain hedelmää ja hedelmäsoseita väliin. Mitä työ laitatte täykkäriin täytteiks? Sit teen varmaa jotain pientä suolasta ja ostan kaupasta keksejä ja ehkä jotai pasteijoita tms.
Kauheeta, tasan kaks kuukautta ni mei pien vauva on jo 1 v :sad001 Vastaha mie olin synnyttämässä :D
 
http://nainkinvoitehda.blogspot.fi/2012/06/suolainen-piirakka.html?m=1
Tässä on paras suolaisen piirakan ohje, mitä olen kokeillut. Superhelppo ja hyvä, ainakin meillä vieraat on kehuneet. Täytteeksi voi laittaa ihan mitä itse haluaa, tuolla on esimerkkejäkin. Ite oon laittanut ainakin jauhelihaa (kunnolla mausteita), paprikaa, sipulia ja valkosipulia, nammm! Pellilliseen oon tehnyt tuon ohjeen kaksinkertaisena, mutta jotkut on näköjään tehneet kolminkertaisenakin.

Mä oon viime aikoina ollut ihastunut näihin herkullisiin ja helppoihin täytekakun täytteisiin:
http://www.kinuskikissa.fi/mansikka/?hakusivu=1
http://www.kinuskikissa.fi/valkosuklaa-vaniljatayte/?hakusivu=1

Tokihan noissa on sokeria, että jos ei halua sokerisia lapselle niin nuo eivät käy.
 
IQ mä teen apinaeväspohjan smoothiekakkuun, niin saa ainakin sokerittoman.

Meillä vietetään 1vee synttäreiden lisäksi samalla esikoisen 3vee juhlat. Smoothiekakun lisäksi tulee toinen kakku, esikoinen itse toivoi postipate kakkua sekä porkkanakakkua (saanut vain kerran syödä joten taisi tehdä vaikutuksen). Ehkä teen porkkanakakun mihin päälle postipaten kuva, pitää miettiä. Lisäksi hedelmävartaita ja jotain suolaista, en vielä tiedä mitä.
 
Meillä tulee olemaan kans pienet juhlat ja osan leivon gluteenittomana (ainakin kakun ja jotain muuta) että voin itekin jotain herkutella. :)
 
Täytyypä harkita apinaeväspohjaa tai raakakakkupohjaa smoothiekakkuun :) Mitenköhän pitkään sitä apinaevästä pitää paistaa jos noin levynä tekee kakkuvuoassa?

Täytekakun vois kokeilla tehä gluteenittomana kun en oo koskaan ennen tehny. Lyhyt muisti että missä, mut jossai (täällä?, kakku ohjetta googlaillessa?) joku väitti että tulee paras pohja gluteenittomista jauhoista, no onhan se testattava, ja aina parempi jos voi vehnää välttää.
 
Meilläkin 1v-juhlat edelleen pitämättä, kun oikeana syntymäpäivänä oltiin keittiörempan alta pois muualla asustelemassa. Toisiksi vanhin lapseni täyttää tän kuun lopussa 9v joten arveltiin, että pidetään molemmille samalla kertaa kun isoveljeäkään ei haitannut =) Vieraat kun on aika pitkälti samat niin samapa tuo kerralla rysäyttää molemmat =) Eikä toi mun vauva vielä ees vuosikkaalta tunnu, joten senkin puolesta ei tunnu niin pahalta..

Toki silloin oikeana syntymäpäivänä juhlistettiin 1v-päivää mutta ihan vaan oman perheen kesken pienesti. Kuukauden päästä sitten juhlitaan isommin, suunnitella vaan pitäis että miten yhdistää ne kahdet synttärit. Molemmille ainakin toki "omat" kakut =) Vieraaksi kutsutaan kummit, isovanhemmat ja meidän sisarukset perheineen. 9 v täyttävällä pojalla eri aikaan myös omat kaverisynttärit. Viime vuonna kävi kavereidensa kanssa leffassa synttäreitä juhlien, kun en uskaltanut riskeerata kotona järkättävillä kaverisynttäreillä kun nuorimmaisemme oli juuri noin viikkoa aiemmin kotiutunut keskolasta.
 
Hedelmäkakut vauvalle on aika söpöjä. Niinku tällaset:

kakku.jpg
 
Onko muita jotka olis lopettamassa imetystä tässä vuoden hujakoilla? Miten sen teette? Ite ajattelin lopetella, mutta ongelmana on se, ettei poju ainakaan tällä hetkellä juo mistään mukista tai pullosta kunnolla... Eli mistä teillä vauva parhaiten juo nesteitä? Meillä tuttipullo ei toimi. Nokkamukista juo muutaman huikan, samoin pillimukista. Millä saan tarvittavan määrän nestettä menemään sitten kun imetys jää? Täytyykö luottaa siihen että kyllä poika oppii juomaan kun on janoinen? Yöimetykset jätän pois nyt. Oli välissä jo pois mutta hampaiden puhkeamisen aiheuttamien kipujen myötä hellyin imettämään öisin jos oli tarve.
 
Ellipsi, meillä ei varsinaisesti kieltäydy mukista ja ollaan tässä 10 kk kohdalla lopetettu rintaruokinta (vähän eri tilanne ku teillä), mutta parhaiten ja halulla maito menee tuttipullosta. Vettä juo nokkamukista tai harkkapullolla. Maito ei mene mukista vielä millään. Ehkä siinä sekin sylihetki tärkeä vielä ja myöhemmin sitten reippaasti juo maitonsa mukista niinkuin "isot". Ymmärtää kyllä hörppäämisen, nyt näitä 120-140 ml annoksia en oo kokeillut hörppyyttää.
 
Meillä olis tarkoitus myös alkaa vieroitella, mietin vain että mihin tässä nyt siirrytään? Tyttö täyttää 28.10. vuoden, joten mitä hänelle nyt sitten kannattaisi juottaa ja mistä? Kannattaako enää tuttipullolle edes opettaa? Tai korvikkeelle? Ehdotuksia kenelläkään tähän? Selkeästi tyttö on kyllä tissistä vieroittumassa, kun imetyshetket on entistä lyhyempiö, puree usein eikä välttämättä enää edes nukahda tissille vaan illallakin ehkä mieluummin nukkuisi suoraan omaan sänkyyn jos vain osaisi.
 
Mä kokeilen antaa korviketta. Mulla tulossa eka yö erossa vauvasta ja olis ihanaa kun sais pojan juomaan jostain. Edes vettä. Korviketta kyllä yritän tarjota nyt. Siihen sit vois sekoittaa normimaitoa pikkuhiljaa. Tosin aika hankalaa kun en saa mistään juomaan muutamaa huikkaa enempää... 25.10 tulee 1v täyteen.
 
Jenskis, mä en enää opettaisi tuttipullolle, jos se ei ennestään ole ollut käytössä (meillä satunnaiset poissaolohetket). Tavallista maitoa kai annetaan 1 v. alkaen, ja vieroitusvalmistetta aloin antaa annos kerrallaan korvaten imetyksiä pikkuhiljaa. Nyt menee noin 600 ml/vrk ja jonkin verran luonnonjogurttia päivässä. Konkarit varmaan paremmin osaa kommentoida :)
 
Meillä oli pakko lopettaa imetys miun leikkauksen jälkeen. Kerralla loppui siis. Alkuun ei meinannu korviketta juoda MAM-nokkamukista missä on siis sellanen tuttimainen nokka (muistuttaa tuttipullon tuttia mutta sitä pitää imeä tms että maitoo tulee) joten opeteltiin sit ihan tuttipullolla mut nyt juo myös siitä MAM mukista. Ihme ettei tyttö oo yrittäny kaivaa tissejä esii tms et ei tunnu kaipaavan tissii. Luulin et maidon tuotanto ois loppunu täs paris viikossa mut sitä heruu vielä :O Ei pakkaannu rintoihin mutta välillä tulee tippoja sen verran et paidassa on märkä läikkä jos ei oo rintaliivejä. Rintsikoista puheenollen, sitä joutuu menemää liivikaupoille ja ostamaan uusia liivejä kun raskauden jäljiltä miun entiset on aivan liian isoja niin kuppikoolta kuin ympärysmitaltaankin.
 
Yölento, olen tulossa kyllä! Mun käyttäjätunnus lukkiutui tietty just aamulla, en pääse salaiselle puolelle tällä uudella tunnuksella. Laitetaanko yv jos tulee jotain!
T. Mrs V
 
Meillä edelleen tissitellään päivät yöt, mut meinasin vähentää ja lopetella pikkuhiljaa tässä vuoden hujakoilla. Meillä maistuu vesi ja piimä ainakin pillimukista (Avent), joten maitoakin siitä sit rupeen tarjoamaan. Ja ihan tavallista meinasin kun sen vuoden eka vaan täyttää.

En tiiä miten saisin yöimetykset jätettyä, kun vieressä nukkuu.. enkä ees raaskisi jättää pois toisaalta. Mut mieluummin kohtapuoleen, ettei sit käy niin et pääsen töihin ja sit tulee rytinällä kaikki uusi - päiväkoti, uusi rytmi, imetyksen lopetus..
 
Takaisin
Top