La marraskuu 2016

Okei, mie hain sitä hoitolisää samalla ni näiköhä sen takii kestää ku pähkäilevät saanko sitä vai en, luulen että en :grin Koht sielt varmaa tulee kirje kotii mis pyydetää lisäselvityksiä..
 
Mulla meni joku 5 viikkoa päätöksen saamisessa. Mut viivyttelin niitten liitteiden lähettämisen kanssa :grin
 
Mulla meni alle 2 viikkoa siinä hoitotuki-päätöksessä. Liitteet hoitolisää varten laitoin vasta juuri ennen määräaikaa (en saanut liitteitä kasaan ennen sitä) joten päätös hoitolisästä on edelleen saamatta (kulunut nyt toki vasta viikko), mutta se nyt toki hurjan iso ei tule olemaan kuitenkaan joten sillä nyt ei niin kiirettä :grin

ainut ongelma vaan että asumistukea arvelin hakea vasta sitten kun hoitolisäkin on ratkaistu, joten sen kannalta sais jo selvitä asia.. mutta siihen asti nyt on pärjättävä näillä mitä tulee jokatapauksessa. Van noh, iteppähän olin mattimyöhäinen sen koko kotihoidontuki-asian kanssa :hilarious:
 
No nyt tuli päätös siitä hoitotuesta.. Ja voin kertoa et nyt ahdistaa ja mietityttää et miten ihmeessä myö pärjätään ja ne tuet maksetaan tältä ja seuraavalta kuukaudelta vasta ensi kuun lopussa.. Mies tekee näitä reissuhommia mistä tienaa 2 viikossa kuukauden tilin mutta siitä ulosotto vie jonkun osan. Sit saattaa olla välillä aikoja kun ei oo esim kahteen viikkoon töitä, hää hakee sit liitolta rahaa työttömyysajalta mut niissäkin päätöksissä kestää.. Eli asumistukea on turha vielä hakea. Kyllähän myö varmasti tullaan jotenkin pärjäämään esim mies hoitaa laskut ja vuokran ja mie ruoat tai jtn sellaista mutta kyllä se ahdistaa. Kun tottunut siihen että rahaa jää ylimääräistäkin. En kuitenkaan halua et mies joutuis tekee jatkuvasti noita reissuhommia vaik niistä tienaa hyvin mutta se on sit pois mei parisuhteelta ja mies jää paitsi tytön kehityksestä kun oppii koko ajan kaikkee uutta.

Anteeksi avautuminen mutta on pakko jollekin avautua kun mies varmaan vaan hermostuu jos hänelle stressaan kun hänen mielestä on turha stressata et kyl myö keksitää jotain.
Inhottaa itseänikin kun oon nii kova stressaamaa etukäteen asioita, vaikka sit lopulta huomaan et turhaan stressasin :D
 
Jewell, mullekin tuli tällä viikolla kotihoidon tuen päätös. Ja mäkin saan sen rahan ekan kerran vasta 31.10. Silloin tulee kaikki kotihoidon tuet ajalta 18.8.-31.10.

Meillä mies hoitaa vuokran ja sähkölaskut niinä aikoina, kun mä saan kotihoidon tukea. Hän osallistuu myös ruokakuluihin ja maksaa kotivakuutuksen ja kaiken autoon liittyvän. Mä hoidan vain omat laskuni, pojan puhelinlaskun, mun ja pojan bussikortit, lasten harrastukset (niitä ei ole paljon) ja ruokakuluja. Olemme niin onnekkaita, että saamme sukulaisilta suurimman osan lasten vaatteista. Jotakin täytyy toki joskus ostaa ja se olen yleensä minä joka ostan. Niin ja mies näköjään maksaa sen mun harrastuksen, air joogan. :D Harrastan muutakin, mutta ne muut eivät vaadi paljoakaan tai yhtään rahaa.

Saahan täällä avautua, ja toivottavasti pärjäätte ilman että miehen täytyisi tehdä jatkuvasti reissuhommia. Aika näyttää, että miten tulee menemään. Mutta jos oikein ahdistaa, niin auttaisiko laskelmien teko...?
 
Pitää jatkossa vaan miettiä mitä ostelee ja tää on varmaa taas miun stressaamista "turhasta" :D Että tosiaan aika näyttää miten tullaan pärjäämään :)
 
Täällä ekat rahat tulee tän kuun lopussa, ilman hoitolisää kylläkin. Siihen pitää toimittaa vielä lisää papereita, hölmönä ku ei kaikkea kerralla älytty viedä. Asumistuen hakeminen sen kun viivästyy sit sekin. Mut noh, onneksi säästöjä on kertynyt joten aina tiukan paikan tullen niitä kulutan :)

Muutenki on kukkaron nyörit laitettu tiukemmalle. Heräteostokset ja ylimääräiset herkuttelut jääny pois mikä tietty on hyvä näiden kertyneiden kilojen kannalta.

Saas nähä miten pitkään kotona pystyy olee, tavoitteena ainakin se vuosi vielä ellei oikeesti unelmaduuni tuu vastaan :)
 
Muokattu viimeksi:
Moikka!
Kohta tulee kaikilla vuosi vaavien syntymästä. Miten juhlitte 1v synttäreitä? Meillä tarkoitus kutsua lähin suku synttäreille ja ehkä sitten muutama ystäväpariskunta lapsineen myöhemmin samana päivänä.
Aina sanotaan että se eka vuosi menee nopeasti. Ei sitä siltikään voinut käsittää että se menis näin nopeesti. Hurjaa, että poju on kohta jo vuoden eikä sitten muka vauva enää?
 
Me kutsutaan lähisuku synttäreille ja seuraavana päivänä sitten pari meidän omaan kaveria rääpimään se mitä juhlista jäi jäljelle :D itse oon kriiseillyt että mihin ihmeeseen mun pieni vauva on kadonnut, vastahan hän syntyi ja ihan kohta jo 1v. Pari ensimmäistä kuukautta aika tuntui pysähtyneeltä väsymyksen takia, mutta heti kun tyttö alkoi nukkua yöt hyvin on aika ihan lentänyt. Lämmöllä ja kaivaten tulen muistelemaan vauvavuotta, tää on ehdottomasti parasta mitä mulle on koskaan tapahtunut <3
 
Meiän pitää varmaa pitää about kolmet synttärit :D miehellä on 6sisarusta ja kaikilla niistä on vähintää puoliso ja osalla on lapsiakin, sit tietty viel miehen äiti. Sit siihe jos lisätään mun puolen ihmiset, porukat, veljet puolisoineen ja ehkä mummot. Ni tulee vähän ahasta tässä meiän 69neliön kolmiossa.. Ja tietty tahotaan pyytää ystäviä myös. Ni varmaan on tosiaa parempi et pidetään useammat pippalot.. Ja ku miehen suku tulee 250km päästä ni oon miettiny et riittääkö niille esim. Kakku vai tarviiko olla ihan ruokaa..?
 
Meillä on ajatuksena viettää synttäreitä viikonlopun verran. Lauantaina ja sunnuntaina. Kutsutaan tytön isovanhemmat, kummit, tädit/sedät/enot ja muutamia ystäväperheitä. Ollaan puhuttu, että näihin 1v. juhliin panostetaan "extra-paljon", koska koetaan että ensimmäisiä synttäreitä ikinä pitää juhlia "isosti"!! Ei siis mitään överi bileitä, mutta koetetaan panostaa tarjoiluihin ja koristeluihin!! :) Mutta aika näyttää, mihin rahkeet riittää. :D Kovasti jo olen miettinyt tarjottavia!! :D
 
Meillä menee varmaan vähän niinku tiitu tuossa luonnehti suunnitelmiaan.
Ainokaisen aarteen ristiäiset vedettiin isolleen, ja kyllä 1-vuotispäivä on meille iso juhlapäivä [emoji177]
 
Me ei olla mietitty vielä yhdessä mut jos saan ite päättää ni onhan ne kivat ja isohkot kekkerit. Tietty vanhemmat ja sisarukset perheineen. Tosin neidin kummi (miehen veli) puolisoineen on reppureissaamassa eivätkä pääse. Varmaan sitten joko samana päivänä eri aikaan tai sit eri päivänä suosiolla pyydetään joitain kavereita vielä juhlimaan eli syömään :-D ei varmaan mitään ohjelmaa tarvi keksiä mutta tarjoiluun ajattelin panostaa. Oon jo kakkua miettiny mut en osaa päättää millaisen haluaisin :-D:-D
 
Meille tulee varmaan lähisuku, kummit ja ystävistä ketkä haluu tulla käymään :) Ajatuksena on kuitenkin viettää "isosti" kun 1-vuotis synttärit tulee vaan kerran ;) Meinasitteko tehä sellasen synttärikakun mitä päivänsankarikin saa? Voiks perus täytekakkuu antaa vai onko liian sokerinen jos pohjassa on sokerii?
 
Jewel, meillä on jo kokeiltu smoothiekakkua siis kakku ilman sokeria ja muuta epäterveellistä. Varmaan tulee tehtyä sen lisäksi joku toinenkin kakku, ellei jopa kolmas. Olen aika innokas kakkujen suhteen.
 
Meillä nyt synttärienviettopäiväksi näyttää valikoituvan viikko synttärien jälkeen oleva sunnuntai ja meinasin kutsua sakkia vähän porrastetusti - varmaan kolmessa erässä tyyliin ekat klo 14, seuraavat klo 16 ja sit vikana mahdoliset kaverit klo 17 jälkeen. Mun puolelta isovanhemmat ei tosiaankaan mitään kyläilijöitä ole, kuten on tullut ilmi, niin tuskin edes viihtyvät tuntia pidempää. Jos siis edes tulevat paikalle.

Koristeisiin meinasin panostaa isosti. Ainakin 1v. foliopalloa, jonkinlaista happy birthday-banderollia, confetti-ilmapalloja ja paperiviuhkoja (vai mitä ne sellaiset pyöreät ripustettavat "hyrrät" onkaan viralliselta nimeltään?") ajattelin laittaa juhlakalun (ja tietty äidin.. :smug:) iloksi. Meinasin myös hankkia värimaailmaan sopivat kertikset, kun meillä ei vielä sitä tiskikonetta ole (rempan myötä varmaankin tulee tammikuussa!! :grin), niin ei tarvii nakata kuin roskiin likaiset astiat - vieraita odotetaan kuitenkin n. kolmeakymmentä. Ja tuoreita kukkia kimppu, jonka ajattelin kuivattaa muistoksi. Tekeeköhän kukaan enää edes niin..?:shy:

Varsinaista "teemaa" ei ole, mutta väreiksi valikoitui vaaleanpunaina-valko-kultainen tilaamani ykssarviskakun vuoksi. :wacky: Muita tarjottavia suunnittelin seuraavanlaisesti: smoothiekakku (tytölle), hedelmävartaita (tytölle), mini-kolmioleipiä tuorejuusto-kasvistäytteellä (tytölle), tortillarullia tonnikalatäytteellä, joku suolainen peltipiirakka (esim. salami tai savuporo), minidonitseja (kaupan valmiita, jotka ajattelin kuorruttaa itse ja koristella jollain kivalla strösselillä tai värikkäällä sokerikiteellä - koska donitseissa ei juuri muuten ole tarpeeksi sokeria :rolleyes:) ja jotain kaupan valmiita keksejä vähän modattuna. Vähän tekisi mieli tehdä myös jotain överisöpöjä cupcakeja, mutta katsotaan nyt.. helpommalla varmaan selviää, jos tilaa valmiina. Ja nämä cupcaket olisi sitten enempi vain aikuisille, että makumaailma olisi jossain tumman suklaan ja salty caramelin välimaastossa. Ykssarviskakkuun mauiksi varmaan joku helppo vanilja-vadelma, smoothiekakkuun sitten mansikka-persikka.

Huh, varmaan olisi syytä alkaa tekemään jotain juhlien eteen.. puoltoista kuukautta hujahtaa kuitenkin ihan parissa sekunnissa. :rolleyes:
 
Mekin kutsutaan vieraat porrastetusti. Luultavasti yhden päivän aikana 2-3 eri juhla-aikaa. Miehelläni on 8 sisarusta, ja joillakin heistä on puoliso ja lapsia (yht. 17 hlöä). Mun lähisuvussa on myös monta kutsuttavaa, yht. n. 20. Kavereitamme emme kutsu lasten synttäreille.

Luultavasti teen pellillisen täytekakkua. Peruskakkupohja, väleihin ehkä mansikkatäyte ja valkosuklaavaniljatäyte. Myös 1-vuotias synttärisankari saa siitä samasta kakusta palan. Katsotaan jos minä tai mies innostuu vielä leipomaan pellillisen jotakin suolaista piirakkaa. Kaupasta keksejä ym.

Kohta meidän viimeinen vauva ei oo enää vauva. ❤ Toisaalta haikeaa, toisaalta ihanaa. :) Vauvat on ihan supersöpöjä mini-ihmisiä, mutta olen silti aina tykännyt isommista lapsista vielä enemmän. :)
 
No teillehän on tulossa paljon vieraita. Olen vähän kateellinen, kun meillä on niin vähän kutsuttavia. Meillä molemmilla vanhemmilla vain yksi sisarus, eikä heillä ole lapsia. Joten meidän lapsilla ei ole ainuttakaan serkkua ja tuskin tuleekaan. Minulla oli jossain vaiheessa ihan kriisi asiaan liittyen. Eli siis isovanhemmat ja kummit kutsutaan, mutta kun nuo kummitkin on nämä meidän omat sisarukset ja pari serkkua niin vähiin jää. Joka tapauksessa tarjottaviin panostan. Täytekakku juna-teemalla ja maidoton kakku, kuppikakkuja, voileipäkakkua ja jotain muuta pientä. :)
 
Me taidetaan pitää kahdet juhlat; toiset kotona ja toiset miehen vanhemmilla. Suurin osa kutsuttavista asuu pk-seudulla ja meillä on muuta menoa sinne marraskuisen synttäreiden aikaan niin voitaisiin juhlistaa siellä sitten ekan kerran ja seuraavana viikonloppuna kotona. Kutsutaan ihan vaan mun ja miehen sisarukset perheineen, vanhemmat ja isovanhemmat, joitakin meidän kavereita. Varmaan joku 20-30 henkeä tulee yhteensä noille kahdille synttäreille.

Tarjottavista olen päättänyt sen verran että teen porkkanakakkua ja mini-kolmioleipiä, synttärisankarille jonkinlainen täytekakku. Marraskuinen myös saa kakkua maistaa, eipä se nyt katastrofi ole omilla synttäreillään maistaa kakkua kun muuten sokerin kanssa ollaan tarkempia.
 
Meillähän on pienet juhlat tulossa kun muiden vierasmääriä lukee :grin 8 aikuista ja 3 lasta tulee, eli lähisuku. Miun vanhemmat asuu kauempana mut veikkaan että ajoittavat seuraavan vierailun tytön synttäreiden tienoille, työvuoroista sit toki riippuu miten miehen sisarukset pääsee paikalle, miun veli on vaan vissii kaks kertaa kyläilly miun luona tässä 11 vuodessa minkä oon pois kotikaupungista asunu ni en odota että ois nytkään tulossa (vaikka toki on kutsuttu).

Täytekakku on jo ollu vähän suunnitteilla, varmaan joku moussetäyte ja ruusupursotus muutamalla eri sävyisellä kermalla (tai voikreemillä) päälle.

Hyvän suolasen peltipiirakan ohjetta saa jakaa! Smoothiekakku ois kans tarkotus tehä niin saa lapsetkin kakkua maistaa. Jos jollakii on hyvä vinkki sokerittomaan (siis ei lisättyä sokeria) pohjaan tuohon smoothiekakkuun ni saa jakaa! :)
 
Takaisin
Top