La marraskuu 2016

Onnea 1-vuotiaalle! :) Meidän reilu 1v. nuorimies konttaa ja kompastelee maton kurttuihin ja närkästys on melkoinen.Äiti itse sai puhtaat paperit papan myötä seuranneista jatkotutkimuksista.Sen verran mieskin pelästyi tutkimuksia,että lupasi harkita lisää jälkikasvua. :)
 
Rakas tyttäreni täytti tänään 1 vuotta ja oppi juoksemaan. Kaatui myös pää edellä patteriin ja tänään otetuissa 1v-kuvissa on komea mustelma ja patti otsassa :D

Keskimmäinen kans kuvauksia edeltävänä iltana mummolassa löi ylähuulen pöydänkulmaan. Sit raukalla nousi lenssu meidän huomaamatta ja kuvauksiin päästessämme herrasta otettiin kuvia ylähuuli turvonneena ja räkä juoksi nenästä.
 
Meillä oli myös vasta nenän pielessä haava, otsassa Dublon jäljet, poskessa mustelma ja huuli turvoksissa, kun meidän pieni muriseva dinosaurus hyökkäsi toisten lasten rakentamalle legofarmille ja kaatusi sinne tietenkin suoraan naamalleen. Ja ei muuta, kun äkkiä vaatteet päälle ja pihalle hakemaan kylmää pakkasesta ulkoilmasta, kun kaiken muun kylmän pitäminen kasvoilla oli ihan täysin mahdotonta. Tiedä miten pahan näköseksi olisi vielä mennyt, jos ei mitään kylmää olisi saanut. Ja sen verran oli onni onnettomuudessa, että alkoi ihan luntakin satamaan hiljalleen.
Mutta onneksi ei käynyt pahemmin.
Voi jösses näitten pienten kanssa...
Aina sattuu ja tapahtuu. :happy:
 
Hei, kysymys teille keiden lapset juo jo normaalia maitoa. Annatteko rasvatonta vai kevyt maitoa? Meillä neuvolasta suositus rasvaton, itse miehen kanssa käytetään kevyt maitoa, ja tytölle ei oikein uppoa rasvaton maito. Mietittiin, miksi ohje antaa rasvatonta maitoa? Vai voisko tytölle tarjota kevyt maitoa? Neuvola on perjantaina, et sit viimeistään asiaa pitää neuvolasta tiedustella, mutta jos joku fiksu jo nyt osaa kertoa..?! :) Ollaan siis siirrytty pikkuhiljaa korvikkeesta tavan maitoon. Ja nyt ollaan päästy tilanteeseen, että tarjotaan pelkkää tavan maitoa.
 
Minkä takia lapsille suositellaa rasvattomia tuotteita? Onko sen takia ettei lapsista tule lihavia vai mikä syy siinä on? Mietin siks kun sitten kun me siirrytään tavan maitoon niin meinasin tarjota samaa mitä me juodaan eli kevytmaitoa. En tiiä onks siitä sit jotain suurta haittaa? Kun en näe järkeä siinä et ostetaa tytölle eriksee rasvatonta maitoa kun itse ei juoda sitä.:D
Mites sit kun tavan maitoon siirrytään niin jääkö mm. ilta/aamumaidot pois ku meillä esim aamulla herättyä juodaan ensimmäisenä korviketta pullosta ja siitä sit noin tunnin päästä puuroa. Niin tuleeks tavan maitoo enää annettuu sit muuten ku ruoan kanssa? ;D
Meillä on ens kuussa 1-vuotis neuvola niin tulee varmaa siellä vielä keskusteltua :)
 
Niin ne vaan ajat muuttuu kun muutama vuosi sitten nimenomaan suositeltiin täysmaitoa, ja rasvan saanti oli enemmän sääntö kuin poikkeus aivojen kehityksen kannalta :D meillä tarjotaan kevyt maitoa, rasvattomia tuotteita ei itsekään käytetä.
 
Rasvatonta maitoa suositellaan siksi, koska virallisterveellisen ruokavalion mukaan maitorasva on epäterveellistä. Uskokoon ken tykkää.

Meillä käytetään luomu täysmaitoa. Sitten kun joskus poika siirtyy tavalliseen maitoon, niin se on meidän tavallista. Rasvatonta meidän jääkaappiin ei hankita edes vieraille.
 
Joo, siis tuntuu todella typerältä ostaa tytölle erikseen omaa maitoa, kun me aikuiset juodaan toista maitoa. Ehkä me ruvetaan seuraavaks sekottamaan rasvatonta- ja kevytmaitoa ja pian meidän koko perhe juo vaan kevytmaitoa! :D Täytyy ottaa perjantaina neuvolassa puheeks vielä tämä maito-asia! :)
 
Meillä on vasta 28.11. tuo 1-vuotisneuvola, ja samaa rasvatonta luulen siellä suositeltavan. Meinataan antaa kevytmaitoa. Aika moni vaikuttaisi kallistuvan jonkin verran rasvaa sisältävään maitoon tässä kohtaa. Jännä juttu, ettei se rasvaton houkuttele :)
Meillä käytetään punaista maitoa kahvissa ja ruoanvalmistuksessa mantelimaitoa.
 
Muokattu viimeksi:
Meilläkin käytetään täysmaitoa. Ehkä neitikin siirtyy siihen sitten.
Joskus laihduttaessani käytin ns. täysrasvatuotteita kevyt/rasvattomien/sokerittomien sijasta (en ole vieläkään poikennut "tavoistani"). Tuntui niin älyttömältä miten prosessoituja ja lisäaineilla höystettyjä kaikki kevyet vaihtoehdot olivat.
 
Me juodaan tosi vähän maitoa, mutta jos juodaan niin se on rasvatonta koska en tykkää kevyt maidon mausta. Tytölle olisin myös antanut rasvatonta ja pari kertaa ehdinkin antaa mutta nyt siirryttiin takaisin korvikkeeseen kun tytöllä onkin ehkä maitoallergia. Täytyy varmaan alkaa käyttää kauramaitoa kun korvikkeesta pikkuhiljaa luovutaan.

Meille painotettiin neuvolassa että _kaikkien_ maitotuotteiden pitäisi olla rasvattomia tai mahdollisimman vähärasvaisia, mutta en kyllä itse aio tätä kovin tarkasti noudattaa. Meillä syödään kuitenkin ihan tavallista ja terveellistä kotiruokaa niin en koe tarpeelliseksi syynätä kaikista tuotteista sitä vähärasvaisinta. Tosin nythän me ei niitä maitotuotteita enää käytetä, meinaan kokoajan unohtaa :D
 
Meillä minä käytän rasvatonta ja mies täysmaitoa. Ja maitoa käytetään vain kahvin seassa tai ruoanvalmistukseen. En jostain syystä tykkää muiden maitojen mausta tai siis ne ovat liian tukuisia makuuni. Rasvaton on aika pitkälle värjättyä vettä... Kahvissa mulla on suhde 50/50 eli maitoa menee paljon vaikkei sitä yksinään juokaan :D

Me ollaan kokeiltu noita hapanmaitotuotteita huonolla menestyksellä. Pojan vatsa meni ihan ruikulille. Ja nyt menee kai jo mun käyttämästä maidosta, jonka saa rintamaidon kautta. Olin yhden päivän imettämättä, kun mies oli pojan kanssa kahden koko päivän, ja seuraavana päivänä vatsa oli huomattavasti paremmassa kunnossa. Sunnuntain imetin taas normaalisti ja kas kummaa, maanantaina vatsa taas ihan löysä. Muita muutoksia tuolloin ei ollut eli voisin kuvitella rintamaidon olevan syynä. Mutta tiedä sitten. Olen nyt kuitenkin alkanut tietoisesti vähentämään imetystä päivällä.

Viime yönä, ekaa kertaa evö!, poika oli ilman tissiä 19.30-5.30. Aiemmin herännyt tissille 3-4.30. Itse menin nukkumaan klo 23 eli sain nukuttua ruhtinaalliset 6,5 h putkeen!! Kuitenkin väsyttää ihan simona :D
 
Kaisu, voi kehveli mikä sen pojan masun sekoittaa! Ei auta kun toivoa, että ajan kanssa helpottaa.
Meillä ei onneksi tullut mitään vaivoja. En tiedä, mitä iltapalaksi antaisinkaan, kun puuron sylkee ulos :) Viili ja jogurtti on pop. Joulukuun alussa pitäisi käydä siellä allergiatesteissä sen kananmunajutun kanssa. En usko, että on allerginen enää millekään, semmoinen tunne on. Ollaan varmuuden vuoksi jätetty pasta-pilttipurkit kauppaan.
 
Meillä menee sujuvasti jo rahkat, jugurtit ja muut hapanmaitotuotteet. Ei oikeastaan mitään reaktioita ole tullut ja sen takia nyt rupesin sekoittelemaan korvikkeen joukkoon lorauksen rasvatonta maitoa. Sitä meillä käytetään muutoinkin. Jos tulee jotain niin aloitellaan sitten luomumaidolla. Kokeilemalla selviää..
Oon oikeastaan ihmeissään että näin helpolla tuli maitotuotteet mukaan kun sillon pienenä sen korvikkeen kanssa oli niin suurta ongelmaa. Mutta kiva näin!
 
Meillä 1v-neuvolassa tänäänneuvolantäti sanoi, ettei maitoa tarvii aloittaa niin kauan kuin imetän. Ihana on se meidän täti muutenkin, ei hössötä turhaan ja tänäänkin tökkäs kaikkiin meihin influenssa rokotteet samalla, kun antoi tytölle yhden rokotuksen.
 
Joko sitä tänään saisi lähteä synnyttämään? Kipeitä supistuksia tullut jo yli 2h 2-12 min välein. Jos oon jaloillani, tulee useammin. Esikoinen lähti kouluun, miestä en oo vielä hälyttänyt töistä kotiin. Taidan nyt vain ravata ympäri asuntoa ettei nää lopu.

41+0
Hihii, tasan vuosi sitten oli tuollaiset tunnelmat. Supisteli koko päivän ja illalla lähdettiin sairaalaan. Tyttö syntyi yöllä vähän ennen klo 02. Muistan, kuinka väsynyt olin, ihan rättiväsynyt. Ekoissa musta ja vauvasta otetuissa kuvissa joko imetän silmät kiinni (kun olin niin väsyksissä) tai jos mulla on silmät auki, niin näkee, kuinka luomet on ihan paisuksissa.

Väsynyt, mutta niiiiin onnellinen! :happy:

Tasan vuosi sitten oli hitsin jännittävä päivä, ja tänään saan tehdä kakun huomenna 1 vuotta täyttävälle pikkuiselleni! :Heartpink
 
Maidosta: meillä minä käytän HYLAa ja mies kevytmaitoa, joten tytölle tarjotaan kevytmaitoa. En rupee ostamaan kolmatta eri maitoa jääkaappiin kun sitä ei sit kukaan juo.
Oon yrittänyt aamupalalla maitoa tarjota, lasista hörppää pari kulausta ja ei enempää. Pillimukista jos tulee maitoa veden sijaan, sylkee kaiken sitä mukaa ulos. En pakota, vesi on hyvä juoma ja siitä tykkää, ja on ihan piimähiiri, ihan suurinta herkkua - jos ei maito maistu, ei tarvitse. Mies kittaa ainakin litran maitoa päivässä, ite käytän lähinnä kahvissa ja ruoanlaitossa.
Meillä syödään muita maitotuotteita kyllä, joten ei maailmaa kaada, jos sitä ei lisäksi juoda. Plus imetän vielä.

Niin, ja viili sekä piimä on rasvatonta meillä, niitä minäkin syön ja juon. Muut on ihan normaalirasvaisia.
 
Tällä hetkellä tuo on vielä ihan tuttipullotyttö, että en tiiä miten into lopahtaa, kun maito lähetään nokkamukista tarjoilemaan. Varmaan menee se pari kulausta. Meillä maistuu viili ja jogurtti, että niitä sitten on päivittäin tarjottava. Vähän vaikea kuvitella, että päiväkodissa annettais sen spesiaalimmin meidän pienelle. Siellä se joutuu mukin käytön sitten oppimaan viimeistään.
Mietin, että luomu-kevytmaitoa kotona annettais. Me vanhemmat ei varsinaisesti maitoa juoda juomana.
 
Takaisin
Top