La marraskuu 2016

Täällä tyttö opettelee kovasti ryömimistä, menee kyllä jo eteenpäin, mutta vähän hitaanlaisesti. Luonne alkaa näkymään päivä päivältä enemmän: huumorintajua löytyy, mutta myös temperamenttia - toissapäivänä tuli ensimmäiset kaksi kertaa itkupotkuraivarit, kun ei saanut syödä lehteä tai leikkiä hdmi-kaapelilla. :wacky:

Ensi viikolla vasta puolvuotis-neuvola, mutta pituutta oli 5kk:n ikäisenä 65,9 cm (syntymäpituus 49 cm) ja meillä 2kk neuvolassa hälyytti "liikakasvukäyrä", koska pituutta oli tullut vajaat 6 senttiä kuussa - tämänkin luin jälkikäteen omakannasta eli kukaan ei edes maininnut asiasta aikaisemmin. Ilmisesti ei siis tarvinnut olla asiasta huolissaan.. :wideyed: Painoa ei ollut 5kk neuvolassa kuin rapiat 6,5kg - toivotaan, että nyt olisi seitsemän kiloa jo täynnä.

Toivottavasti Kiki teillä on kaikki kunnossa sen kasvun suhteen, tuntuu kyllä oudolta, että jo tässä vaiheessa ihmetellään kasvua, kun vauvathan kasvaa hirveää kyytiä muutenkin ekan puolen vuoden-vuoden aikana. Vai onko teillä tullut joku hirveä harppaus?
 
Mitä?!? Meidän tyttö on yli 70cm (minä 160cm ja isi 174cm) eikä kertaakaan ole mainittu että pituuskasvu olisi huolestuttavaa? Vaikka yläkäyrien ylikin kohta mennään. Painoa ei viimeksi ollut vielä 7 kiloakaan, jospa seuraavalla neuvolakäynnillä olisi päästy jo sen yli :) mutta tuli ihan yllätyksenä että tuon pituuden puolesta pitäisi huolestua?
 
Meillä mennään tasaisesti yläkäyrillä, ei ole mitään harppausta ollut. Ehkä vain yli-innokas nuori lääkäri haluaa varmistaa asian. En tiedä olisiko kyseessä joku varmistus ettei kasvuhormonia erity liikaa?

Varpahat; mä oon 165 ja mies jotain yli 180. Syntymäpituus oli vauvalla 52 cm.
 
Aika jännä :wideyed: Varmaankin menee lääkärin nuoruuden piikkiin mut onhan se toisaalta hyvä tarkistaa :)

Kopsattu suoraan vau-sivulta; 5kk
Tyttövauva painaa keskimäärin 5,7–8,5 kg ja on 61–69 cm pitkä. Poikavauva painaa 6,1–9,1 kg ja on 63–72 cm pitkä.

Kasvaahan lapset eri tahtia, niinku tosta voi päätellä mikä on keskimääräinen pituus ja paino tän ikäisillä :)
Mein 5,5kk poitsu on pitempi ja painavampi ku just 1v täyttäny naapurin tyttö :rolleyes:
 
Meikäki alkaa googlettelemaan tosta kasvuhormonista :D hyvä kun täällä jutellaan laidasta laitaan asioista, niin huomaakin miten joissakin paikoissa "normaali onkin epänormaalia".
 
Meidän pojalla 6 kiloa meni just rikki (6030 g) ja pituutta on joku 67-68. On siis pitkä, mutta slimmi. Vanhemmat ollaan kummatkin 176 cm. Painosta ollut sanomista, pituudesta ei muuta kuin että ottaa aikamoisia harppauksia. Ja ikää siis 5,5 kk.
 
5 kk neuvolassa siis 70,3 cm ja 8 kiloa. Vähän vaan jännittää jos syy onkin mun kun neuvolassa minä pidän mittauksessa päätä siellä laudassa ja neuvolatäti katsoo lukeman. Mitä jos pää ei olekaan ollut kunnolla laudassa laughing7. No mutta kyllä se näyttää pitkältä ja moni luulee vanhemmaksi.
 
Samalla tavalla varmaan kaikissa neuvoloissa mitataan, yhtä persiillään ne mitat meillä kaikilla on jos on ollakseen :D Jotkut vaavit vaan ovat pidempiä, ei siitä kannata huolestua. Jotkut pistää paukut pituuteen, toiset painoon ja toiset kumpaankin. Pääasia, että vauva kasvaa :) Elä siis huolehdi.
 
Ei tule vahingot kello kaulassa. Mies ollut kissan kanssa päivystyksessä klo 18-23. Ilmeisesti kyy puraisi ja tassu turposi. Onneksi tuli kisu sisälle niin huomattiin. Olisi todennäköisesti ollut entinen kisu jos olisi vaan jäänyt ulkoilemaan.
Oli nesteytyksessä ja sai kipulääkettä. Toivottavasti selvittiin vaan säikähdyksellä ja rahan menettämisellä..
 
Tiimpuu, voih! Nuo on ikäviä juttuja ... Toivotaan, että selviätte ilman pysyvämpiä vammoja. Meillä aikanaan kävi niin, että juuri vuoden täyttämässä ollut nuori beagle otti ilmeisesti kyynpoikasen suuhun ja romahti siihen paikkaan. Siitä tuli sitten sairaalareissu ja -yö Viikissä, mutta onneksi mitään ei jäänyt. Silloin oli kevät ajoissa, kyyt liikkeellä jo ennen huhtikuun puoliväliä.
Me saavuttiin kotimaan kamaralle yön aikana, ja pieni tuolla vielä tirsottaa! Kaksi viikkoa auringossa oli tarpeeksi :D Matka meni kaikinpuolin hyvin, tytön aurinkoinen luonne herätti ihastusta kaikkialla missä käytiin.
Tyttö 5,5 kk
 
Oikein hyvää äitienpäivää kaikille! Miullakin on välillä vaikea käsittää että olen todella jonkun pienen ihanan äiti.

Neiti nukkui koko yön ja aamulla otin vast puol 9 syömää eikä sillokaa tuntunu mikää kiire olevan :) Hää sit nukahti noin puoleks tunniks uudelleen mei välii ja katselin miten hää nukkui niin levollisesti :)
Mies keitti aamukahvit ja sain kauniin kaulakorun lahjaksi :Heartred
 
Takaisin
Top