La marraskuu 2016

Mä tein plussan vasta 16. tai 17. maaliskuuta, en muista tarkasti. Oli vissiin jo raskausviikko 6. Ihmettelin kun kuukautiset oli jo tosi myöhässä ja paino oli yhtäkkiä noussut 1-2 kg. Olimme miehen kanssa tosi iloisia plussasta. Mies veikkasi, että tulee tyttö ja mä luulin että poika. :joyful: Vielä 12.3. Olin juhlimassa kaverin synttäreitä ja join silloin ihan siis kunnon kännin. Kun seuraavalla viikolla tein raskaustestin niin mulle tuli vuosisadan morkkis siitä ryyppäämisestä kun en tiennyt olevani raskaana. Terve tyttö onneksi syntyi kuitenkin, tässä hän on juuri rinnalla tankkaamassa ja torkkumassa.  :Heartred :Heartred

Mä muistan niin elävästi sen järkyttävän väsymyksen, mikä yhtäkkiä tuli aikalailla vuosi sitten. Nukahtelin sohvalle iltaisin 20-21 aikaan mikä ei mulle ollut normaalia. Tätä kesti muutaman päivän/viikon vain, arvelin jo sillä hetkellä että nyt kyllä jotain on tapahtunu. Plussa sitten tuli tikkuun noin 10.3. =)

Belle, tiedän tunteen. Juhlin nimittäin omia kolmekymppisiäni 15.3. kun ei ollut tytön tulosta vielä käsitystäkään. Onneksi kuitenkin syntyi terve ja iloinen vauva, mutta se morkkiksen määrä silloin.. huh huh. :bored:

Ja miulla oli jatkuva nälkä alusta asti, ihmettelin sillon alussa, et mitä hittoa tämä on ku ei mikään riitä :hilarious: sit sen kanssa oppi elämään.

Mä testasin eka ovulaatiotestillä, kun tuli tunne että nyt vois olla aika ja asiaa testata. Päivä oli 10.3. ja silloin oli menossa 9. päivä alkionsiirron jälkeen. Kun eka testi oli plussa tein vielä kaksi raskaustestiä. Koska tulokset olivat niin vahvat sain uskoa, että tällä kerralla lopultakin maaliin :)

Mä tein plussatestin 21.3 :) Testiliuskaan tuli todella haalea toinen viiva ja sen jälkeen tein clear bluen ja siihen tuli teksti: raskaana, 1-2 vkoa hedelmöityksestä. :Heartpink

Kuinka paljon teidän vaavit nukkuu vuorokaudessa? Meillä poju nukkuu yleensä vaan yhdet pitkät päikkärit (2-3h) vaunuissa lenkin jälkeen. Yöllä heräilee 1-2h välein syömään, joten silloinkaan ei tuu pitempää unipätkää. Nukkumaan mennään noin 21. Jos noustaan aamulla 06-07, niin ottaa aamutorkut sitterissä. Jos noustaan myöhemmin, niin ei nuku aamulla enempää. Lisäksi ottaa toisinaan minipäikkäreitä (10-15min) tissillä. Mietityttää nukkuuko poju riittävästi. Onneksi huomenna 4kk neuvolalääkäri, niin voin siellä tiedustella asiasta.

Meillä öisin unet ovat 1-3 h, nukutaan 22-08. Päivällä nukutaan hyvällä tsägällä yhtäjaksoisesti se 2 h, joskus vain pari kolme kertaa puoli tuntia. Olen miettinyt samaa kuin sinä, Ellipsi, mutta olen jotenkin päätellyt asian olevan ihan tavallista. Kerro sitten mitä neuvolassa sanottiin!

Täällä yöuniajasta klo 20-08 nukutaan ehkä 80%, nyt on alkanut mennä kaksilla päikkäreillä pituudeltaan 45 min - 4 tuntia. Iltapäikkärit jäi pois 2-3 viikkoa sitten.
Mulla on nännit kipeenä, tyttö lupsuttaa tänään tunnin välein. Sitäkin kävi tympäsemään liian vähä maitomäärä.

Niin, poika nukkuu yössä varmaan 70 %, tehokasta inua voi olla kauankin per imetys (joita 1-3 tunnin välein). Onpa aivot taas jumissa...

Oliko Katjusha teillä neuvola milloin? Silloinhan nyt viimeistään tulee selvyys, että riittääkö maito.

Meillä on tulevana keskiviikkona 1.3. välipunnitus eli neuvola. Laskeskelin että painonnousu on 175g/vko kotimittauksen perusteella.
Meillä on tuon maitohässäkän lisäksi joku mahahässäkkä. Ihan karmeen hajusta pierua tunkee, ja määrät on kyllä sellaiset, ettei pelkkä röyhtäyttäminen tätä ratkaise. Annoin tänään Disflatyliä, kun tuntuu ihan itkettävän koko juttu. Eikä tää tyttö paljon itkeskele. Saapa nähdä, miten unien taas käy. Tilanne ollut päällä kolmisen päivää, vaikka omasta mielestä en oo mitään erilailla syöny.

Meillä on ollut ihan samanlaista! Kulminoitui viime yön kauheaan itkukohtaukseen. Pelästyin ihan tajuttomasti. Annettiin kipulääkettä niin rauhoittui jonkin ajan kuluttua. Huh, tulee itku kun ajattelenkin sitä...

Eikös tuo painonnousu ole hyvä, ei paljoa alle sen 200 gramman ohjeellisen nousutavoitteen? Ja jos vielä pituutta kasvanut reippaammin niin tosi hyvähän tuo on!

Mä aloin tota unen määrää miettimään kun poju saa iltaisin itkukohtauksia. Johtuvat selvästi väsymyksestä. On yliväsynyt eikä pysty rauhoittumaan. Ollaan yritetty saada toisille päikkäreille vaunuihin iltapäivällä, mutta ei nukahda. Sitten kiukkuaa illalla väsymystään... Aamulla ja päivällä on oma iloinen itsensä.

Ellipsi, hyvä että teillä on neuvola-aika, niin pääset hyvin kysymään neuvoa.
Meillä tulee yöunta 21-8 yleensä yhdellä tai kahdella syömisellä. Päikkäreitä nukutaan aamupäivällä 45min, päivän aikana 2x 1-2h ja illalla ehkä vielä noin puoli tuntia. Iltatoimet alotetaan kasin, puoli ysin aikaan.
Päiväunia kertyy siis joku neljä tuntia.

Ellipsi, niin tuttua tuo väsyraivokin. Päikkäreille meno ihan kauheata huutoa nykyään. Aiemmin (viime viikolla) sain syliin rauhoitettua laulamalla ihhahhaa-laulua, mutta nykyään syliin ei enää nukahdeta ollenkaan. Kyljellään sen pitää olla sohvallakin. Huomenna ei varmaan sekään enää käy. Ulkoillessa pojalle on ilmestynyt uusi taito: hän vaistoaa kotitalon. Kun ollaan n 30 metrin päässä, hän herää (vaikka olisi ollut kuinka sikeässä unessa) eikä suostu enää nukahtamaan.

Ote Imetyksen tuen tekstistä: "Merkkejä neljän kuukauden yöhulinoiden alkamisesta ovat mm. vauvan ruokahalun muuttuminen, vauva saattaa haluta syödä enemmän tai vähemmän kuin aikaisemmin; yöheräilyjen selkeä lisääntyminen; itkuisuuden ja muun levottomuuden lisääntyminen; päiväunien jääminen väliin tai päiväunien lyhentyminen aikaisemmasta". Nuo melkein kaikki oireet ovat meillä tällä hetkellä, joten ollaan kai ihan aikataulussa...

Kaisukkene ja poju 3kk2pvää

Minä en ole seuraillut, milloin pitäisi olla hulinoita ja minkä vuoksi. Ajattelen, että niitä tulee ja menee eikä niistä sen kummemmin tarvitse huolestua. Vauvatkin ovat yksilöitä ja vauvaa kuormittaa myös samat asiat kuin isompia. Jos on ollut jotain erityistä menoa, se lisää levottomuutta. Samoin, jos on oppinut jotain uutta. Jos liikkuu enemmän, tarvitsee enemmän ruokaa jne.

Meillä nukutaan yöllä noin 12 tuntia heräillen välillä 1-3 kertaa, paitsi toisinaan jopa 5 kertaa. Päivällä nukutaan lisäksi yli neljä tuntia. Jos päiväunet sujuvat hyvin, yökin on rauhallinen. Ja päinvastoin.

Mä oon ihan pihalla kaiken maailman hulinoista ja tiheistä imuista sun muista. Meillä on säännöllinen päivärytmi jossa pyritään pysymään vaikka joku yö olis ollut huonompikin ja tää on kyllä meillä toiminut. Pääosin tyttö nukkuu yöt 21-7 yhdellä syötöllä mutta esim viime viikolla heräili usempana yönä monta kertaa. Pääosin vauva on tyytyväinen ja nukkuu hyvin, mielialaan eniten vaikuttaa selkeästi se että ollaanko oltu päivä kotona oman perheen kesken vai ollaanko käyty jossain/onko meillä ollut vieraita.

Mutta tietysti jokainen vauva on erilainen ja meillä kävi hyvä tuuri kun saatiin hyvillä unenlahjoilla varustettu ilopilleri :)

Lääkärissä käyty ja nukkumisesta kun kyselin, niin lääkäri sanoi että kuuluu periaatteessa ikään, mutta iltapäiväunet olisi kyllä hyvä vielä yrittää saada päiväohjelmaan. Ehdotti että kokeilis mennä ihan sänkyyn ja imettää siellä kyljellään ja katsoa jos nukahtais siihen. Edes 30min unet kuulemma olis hyvä sinne iltapäivään saada johonkin väliin.
Eli näillä ohjeilla lähdetään nyt kokeilemaan.

Ellipsi, meillä toimii useimmiten kantoliinaunet, jos ei mikään muu kelpaa. Mut vauvat on erilaisia, mikä toimii meillä ei välttämättä toimi toisella yhtään. Meidän tytsy nukkuu vähintään kolmet unet päivisin, ja yöt on ollut viime aikoina noin 22-08, 2-4 syötöllä. Meen itse aina samalla nukkumaan, niin tulee edes jokseenkin riittävästi unta.

Takaisin