La marraskuu 2016

Tänään sitten erilainen päivä, kun ulkoilun jälkeen jäi ulos nukkumaan ja vieläkin siellä tuhisee 1,5 tuntia myöhemmin. Mies oli vähän katkera, koska ei vloppuna nukkunut ulkona ollenkaan (mies olisi ehkä halunnut vähän omaa aikaa äitin kanssa ;) ). Mä vaan oon onnellinen, että nukkuu päikkäreitä, koska ilman niitä on kärttyinen illemmalla.

Voi vitsi, kun näitä voisikin ennakoida :) Voisi tarttua johonkin toimeen, jos tietäisi että nyt tulee pitkät unet. Meille ne osui aamulenkkiin 09:10 alkaen ja unet jatkui erittäin poikkeuksellisesti 12:50 asti. Sain sentään lajiteltua pienimpiä vaatteita pois, ja isompaa tilalle. Samalla huomasin, että yhdet upouudet villahousut jäivät sitten kokonaan käyttämättä - liian pienet. Sopivassa hetkessä neulon sitten astetta suurempaa kestovaippatarviketta.
Näillä unilla ei toki iltaan asti jaksa, veikkaan että nukkuu taas klo 15-16.

Mä surkuttelin tänään samaa. Piti pistää pois sellaisia vaatteita, joita ei ehtinyt käyttää ollenkaan. Näyttää tapahtuneen jonkinlainen pituushyppy jaloissa, koska kaikki sukalliset jumpsuitit ovat menneet pieniksi. Ottavat varpaista kiinni. Saman valmistajan ja saman koon bodyt ja yläosat vielä ihan ok. Sukattomat potkaritkin ok, niissä ei haittaa vaikka onkin vähän resori ylhäällä. Mä vaan tykkään noista sukallisista jumpsuiteista, että ostin niitä kunnon kasan, joka nyt sitten pitää pistää kokonaan sivuun. Paria ehdin käyttää sen kerran. Joo, en ehkä miettinyt ihan loppuun siellä kaupassa :D

Onko kellään maha kipee vielä 3kk synnytyksen jälkeen? Tai kokemusta synnytyksen jälkeisestä laskeumasta? :/

Ei oo sillä lailla kipee, mutta sektioarpi on edelleen aika herkkänä, kun siihen koskee. Ens viikolla tulee 4kk synnytyksestä (jota kriiseilin jo synnärillä, että oliko se oikee synnytys, kun vaan makasin leikkauspöydällä enkä repeilly, hikoillu ja tehny sitä kaikkea ponnistustyötä mikä kuuluu mun mielikuvissa "oikeeseen" synnytykseen).

Mulla on ainakin alakerta vieläkin kipeä - välillä jomottaa välilihaa, reisien ja itse tavaran välistä aluetta ja sisäreisiä ihan niin paljon, että on pakko ottaa särkylääke. Ja musta tuntuu, että mun paksusuoli on vähän väärässä paikassa.. :wideyed: Tai siis jotenkin enempi edempänä kuin ennen, koska tuntuu selvästi emättimen "väliseinän" läpi.

En oo ihan vielä päätänyt, pitäiskö huolestua vai ei - kun ne pirun pukamatkin vaivaa vielä.

Onko kellään maha kipee vielä 3kk synnytyksen jälkeen? Tai kokemusta synnytyksen jälkeisestä laskeumasta? :/

Mulla on lantio vielä kipee. Välillä oli parempi mut nyt kun oon alkanu liikkua enemmän nii on pahentunu, on siis alkanu olla koko lantio kipee ja pahiten on tosta edestä keskeltä, ihan kosketusarka. Ärsyttää ja neuvolasta hokevat vaan että normaalia mut mun mielestä outoa kyllä että 4kk synnytyksen jälkeen voi olla vielä niin kipee että tarvii särkylääkkeitä jos käy vaikka pari tuntia kauppakeskuksessa ostoksilla tmv :mad:

Mulla on ajoittain liitoskipuja liikunnan jälkeen. Ja vatsalihakset on tietty ihan kuralla, eli kipeytyy helposti kun treenaa syviä ja koittaa arjessa selvitä.

Täällä oli paikat kipeenä muutaman kuukauden, tai vissiin häpyluu tai joku. Kävellessä siis pakotti ja varsinkin jos joutui jännittämään jalkoja esim ettei liukastu pihalla. Ja ai samperi jos pikkusen jalka lipeskin... :bored:

Mulle tehtiin hätäsektio ja arpi kyllä ok jo heti oarin vk jälkeen. Se tehtiin toisen pystyleikkausarven viereen mut ei oo kyl enää kipee ollu pitkään aikaan. Mulla ei oo alakerta tieten sillai kipee ku teillä jokka "oikeesti " synnytitte mut toki myklase iskias ihan kaamee että särkylääkettä kohta5 kk syöny yhtä soittoa (ennen synnytystä panadolia ja sen jälkeen hwti buranaa ja sen määrä koko ajan lisääntyny ku ei enää auta).

Mut mietin tässä (kuitenkin vaavi oli jo osittain emättimessä tulossa ku lähtö hätäsektioon tuli nii luulisin et jotai venymistä on alakertaan tullu) et voiko alakerran kivut synnytyksen jälkeen olla suoraan verrannolliset raskausajan liitoskipuihin? Eli jos on ollu liikkareita raskauden aikana nii on ns kovempia kipuja synnytyksen jälkeen. Palautuu paikat ns lähemmäs tilaa joka oli raskauden alkaessa. Huh olipa huonosti selitetty :hilarious:

Äsken pyysin ammattilaista tsekkaamaan suorien vatsalihasten erkauman. Tyly tuomio: vielä 2 cm auki ja syvältä. Eli luultavasti menee piiiitkä aika ennen kuin pääsee kroppaansa muokkaamaan lähemmäs normaalia. Kevennettyjä liikkeitä ja kuntosalilla laitteilla, ettei tuu vatsaan painetta.

Mulla ei ole mitään kipuja. Raskaudesta ja synnytyksestä palautuminen ylipäätään tapahtui nyt kolmannella kerralla nopeiten, helpoitenja parhaiten. Jälkitarkastuksessahan lääkäri sanoi, että vatsalihakset on hyvin palautuneet mutta musta itsestäni tuntuu että erkaumaa kyllä on. Ajattelin itse alkaa kotona treenailla niin, että auttaisi mahdolliseen erkaumaan. En tiedä onko kaupungissa ihmistä joka osaisi oikeasti katsoa vatsalihasten tilanteen.

Minullakaan ei ole mitään kipuja. Toivuin myös tosi nopeasti alatiesynnytyksestä. Liikuntaa olen harrastanut normaalisti jo parin kuukauden ajan. Vatsalihasten erkaumaa mulla ei enää omasta mielestä oo, mutta ois kyllä mukava kuulla jonku ammattilaisen arvio. Jälkitarkastuksessa ei mainittu siitä mitään, enkä itsekään hoksannut kysyä.

Toi erkauma onkin mielenkiintoinen asia. Jostain luin, että ei olis erkaumaa, jos on alle kahden sormen levyinen kolo, ja kuitenkin edellisen raskauden jälkeen kun fyssari kokeili, ja samanlainen oli kuin nytkin eli yks sormi, niin ei ollut kuulemma vielä palautunut kunnolla. Että tiedä sitten.

Toi erkauma onkin mielenkiintoinen asia. Jostain luin, että ei olis erkaumaa, jos on alle kahden sormen levyinen kolo, ja kuitenkin edellisen raskauden jälkeen kun fyssari kokeili, ja samanlainen oli kuin nytkin eli yks sormi, niin ei ollut kuulemma vielä palautunut kunnolla. Että tiedä sitten.

Niinpä... no mun tilanne ainakin on se, että vatsalihas muodostaa pömpön tällä hetkellä. Toki on vähän ylimääräistä nahkaakin, mikä on ihan luonnollista, mutta mikään voima ei päde tällä hetkellä mun suoriin vatsoihin. Pyysin lääkäriä tarkistamaan tilanteeni jälkitarkastuksessa ja nyt vaikuttaa siltä, ettei mitään edistystä ole tapahtunut 1,5 kuukauteen. Tällä tahdilla pömppö olisi ikuinen. Vaikka olenkin urheilullinen mua ei nappaa yksin harjoitella, ja tämä edellyttäisi väh. 5 krt/vko. Mietin, saisiko miehen mukaan challengeen. Sekin inhoo vatsalihastreeniä, eikä se käy salilla tai uimassa, silloin tällöin lenkillä.

Mulla ei lääkäri jälkitarkastuksessa kokeillu vatsalihaksia, enkä tajunnu kysyä niistä mitään. Ja synnärillä fyssarin ohjeet ylipäätään vatsalihastreeniin synnytyksen (ja sektionki) jälkeen oli mun mielestä aika epämääräset. Mä en ainakaan kokenu saavani kunnollista tietoa.

Mä oon palautunut synnytyksestä tosi hyvin,osastolla ollessa jo olo oli niin hyvä ettei olisi uskonut että vasta olin synnyttänyt. Ei mitään liitoskipuja tai lantion kipuja jäänyt. Mulla on yhden sormen levyinen rako vatsalihaksissa,en sit tiedä onko se ok vai ei. Heti synnäriltä kotiin tultua olen liikkunut normaalisti,seuraavana päivänä kävin jo lenkillä. Nyt päivittäin tulee lenkkeiltyä vähintään 5-6km ja usein enemmänkin. Jalan kun kuljetaan eskariin ja kerhoihin yms.

Mulla on kävelylenkkien jälkeen keskeltä vatsaa tosi kipee eli olisko kohtu. Tänään kävin kohdunkaulansyöpä seulonnassa ja sen jälkeen ollu taas kohtu(?) kipee. Nyt just imetän ja on ihan niin kipee et tekee mieli ottaa särkylääke :( Välillä on ihan kivuton, mut just esim. lenkkeillessä ärtyy ja sen jälkee jomottelee ihan kunnolla.

Normaali alatiesynnytys oli. Mietityttää et onko normaalia vielä 3kk jälkeen?

Mulla oli esikoisen jälkeen kohtu kipeä kun jotain isommin touhuilin ja kädelläkään ei kärsinyt kovaa painaa. Mutta silloin olinkin jo uudelleen raskaana,esikoinen oli 5kk kun tein plussan. Eli varmaan ei ole ihan sama syy sinulla. Kysy ihmeessä neuvolasta,siellä varmasti osaavat sanoa onko vielä normaalia tuommonen kipu.

Takaisin