La marraskuu 2016

Mä oon vissiin salaiselle puolelle jo kirjoitellutkin tästä, mutta mulla tosiaan kesti n. 2kk palautua raskaudesta. Oli se raskaudenaikainen iskias. Synnytyksen jälkeen joka askel otti kipeetä häpyluun alueelle ja esim. puolen tunnin kävely tai vauvan kaukalon kantaminen otti heti selkään ja kaikkiin alapään luihin niin kipeetä, että en voinut enää loppupäivän aikana tehdä mitään. Sairaalassa sängystä nouseminen oli yhtä tuskaa.

Nyt ei ole enää mitään kipuja, teen kävelylenkkejä ja pyöräilen, pystyn tekemään kaikkia kotihommia ja olemaan jaloillani vaikka kuinka paljon. Luistelu tuntui oudolta häpyluun alueella. Huomenna olisi kiva kokeilla hiihtämistä, jos sää sallii. Olisin mennyt jo tänään, mutta en ehtinyt/ehdi.

Vatsalihasten tilanne olisi kiva tietää, unohdin niistä kysyä jälkitarkastuksessa. Itse tunnustelemalla tuntuu erkauma navan kohdalla. En vain tiedä, että onko se "sallituissa" rajoissa.

No nii tosiaan nuo vatsalihkset. Kävin eilen taas fysioterapeutilla tän iskiaksen takia (käyn vielä useamman kerran) nii se tunnusteli ton vatsan tilanteen ja totesi että mulla tosi hyvin palautunu yhteen vatsanlihkset ja kalvot tuntuu joustavilta. Eli lupa on alkaa reenata niitä. Oikeestaan tarkoitus oli tunnustella kunto niistä vatsalihaksista, jokka yhteydessä lonkankoukistajiin ja reisiin mut tarkisti erkauman tilanteen samalla.

Kaikki siis kunnossa ja oikeestaan iskias on alkanu helpottaa. Auttaako se hermojuurisalpaus eli hermojuuripuudute vasta nyt vai joko iskias antais myöten. Se nähdään myöhemmin. Mut kotiläksynä on liikkeitä joita teen nii mielelläni kunhan tää kivuttomampi elämä vaan jatkuu. Mut juosta ei saa vielä ja jumpatki ollu tällä viikolla pannassa koska viime viikon fysioterapian jälkeen hermo ärty nii pahasti et ei taas aamulla kävelty eikä istuttu ensimmäistiin tunteihin :arghh: mut nyt siis ensimmäistä kertaa tänä aamuna kivuton selkä ja jalka näin 5 kk jälkeen (koputan puuta).

Kyllä se alkaa mullaki talttumaan tuo pirullinen selkävaiva:smiley-angelic003

Mä oon kyllä valmis treenaamaan vatsalihaksia sallitussa järjestyksessä sisältä ulospäin. Ihan täydellisesti en luota, että "luonto parantaa". Tilasin lisäavuksi Belly banditin, jos vatsaansa saisi tuettua mekaanisesti myös ulkoa päin.
Mitä mä oon lukenut tämä erkauma ei ole ongelma suinkaan kaikille. Omalla kohdalla korkea ikä ja suuri raskausvatsa lienevät taustasyinä.
Mä pelkään myös selkävaivoja, eli tilanteeni korjaaminen ei ole pelkästään esteettinen asia. Mulla alkaa välilevyissä tuntua liikkumattomuus ja huono lihaskunto. Toimintakyvyn ylläpitämiseksi tässä täytyy tarttua toimeen.

Miul on kolme lasta ja koskaan ei oo puhuttu vatsalihaksista mitään missään!En niitä kyl vielä ole treenannu!Päivissä tarpeeksi jaksamista,koska yöt olleet levottomia.Poika oppi keskiviikkona 4kk5pvn iässä kääntymään vatsalleen ja sitä yritetään treenata öisinkin. ♥

Joko ootte maistatellut kiinteitä? Me aloitettiin toissapäivänä bataatilla [emoji4] Hienosti on maistunut pojulle. Ehkä vähän enemmän ollut ilmaa öisin masussa. En tiedä johtuuko maisteluista vai jostain muusta. Tänään taas jatketaan.

Ellipsi ja poju 4kk 1vko

Meillä on vasta luumusose alkaen tänään kokeilussa, ja hyvin maistui. Yhden kerran pulautti, mutta hyvin siis onnistui nieleminen kerran kierrätettynä :) Maku ei aiheuttanut vahvoja ilmeitä, eli ilmeisen hyvää se oli.
Tyttö 3 kk ja viikon

Eilen maistettiin perunaa, tyttö oli ihan innoissaan ja söi ihan ku olis koko ikänsä syöny perunaa :D ruokalappu oli ihan turha ku kaikki mikä suuhun laitettiin meni masuun asti. Ei tullu masuvaivoja ja nyt jatketaan vielä pari päivää perunalla, sitten vuorossa bataatti, porkkana, luumu, ruusunmarja, päärynä. Yhtä makua aina 3 päivää ja sit vaihdetaan seuraavaan.

Eilen maistettiin perunaa, tyttö oli ihan innoissaan ja söi ihan ku olis koko ikänsä syöny perunaa :D ruokalappu oli ihan turha ku kaikki mikä suuhun laitettiin meni masuun asti. Ei tullu masuvaivoja ja nyt jatketaan vielä pari päivää perunalla, sitten vuorossa bataatti, porkkana, luumu, ruusunmarja, päärynä. Yhtä makua aina 3 päivää ja sit vaihdetaan seuraavaan.

Missä syötätte? Istuuko vauva sylissä? Facebookin vauvaryhmässä oli tiukka keskustelu siitä ettei missään nimessä saisi sitterissä syöttää kun siinä on tukehtumisriski... Itse syötin sitterissä (ei ollut mitään ongelmia) ja nyt mietin onko jatkettava sylissä pitäen näitä ruokailuhetkiä.

Missä syötätte? Istuuko vauva sylissä? Facebookin vauvaryhmässä oli tiukka keskustelu siitä ettei missään nimessä saisi sitterissä syöttää kun siinä on tukehtumisriski... Itse syötin sitterissä (ei ollut mitään ongelmia) ja nyt mietin onko jatkettava sylissä pitäen näitä ruokailuhetkiä.

Sitterissä ja sylissä ollaan syötetty eikä tosiaan tullu mieleenkään että sitterissä vois vauva tukehtua. Mihinkähän toikin perustuu ja siis miten se lapsi siinä sitterissä sen kummemmin tukehtuisi kuin sylissäkään :eek: sitterissä oli paljon helpompi syöttää ja mä ainakin oon kahdestaan vauvan kanssa päivisin jolloin sylissä syöttäminen on aika hankalaa

Me myös syötettiin sitterissä. En näe tukehtumisriskiä, varsinkin kun asettaa istuimen melko pystyyn. Meillä on BabyBjörnin klassinen sitteri. Turvallisempihan se voi olla, kun on kädet vapaana reagoimaan tilanteeseen.

Sylissä pystyy pitämään kokonaan pystyssä toisin kun sitterissä. Jos vauvalla menee "väärään kurkkuun" ruokaa, luonnollinen reaktio on mennä etukenoasentoon jolloin ruoka tulee helpommin väärästä paikasta pois. Sitteri on vissiin aina vähän takakenossa niin se ei mahdollista tätä.

No en mä ainakaan oo niin hidas tai kädetön etten saisi lasta siinä sitterissä käännettyä etukenoon jos vetää jotain väärään kurkkuun. Mutta syöttäköön kukin missä parhaaksi näkee, ehkä itekin syöttäisin välillä sylissä jos en olis näin lyhyt että on ihan hiton pieni syli :p

Maje555 jokainen päättää itse missä oma lapsi syö ja tietää omat valmiutensa lapsen mahdolliseen auttamiseen.

Laitan tähän kuvakaappauksen simppelin sormiruokakeittiön sivuilta. Juttu käsittelee pääasiassa sormiruokailua, mutta samat vaarat on soseiden syöttämisessä.
Screenshot_2017-03-04-17-44-43.png

En tarkoita tätä kenellekkään henkilökohtaisesti, laitan sen takia jos joku asioista tietämätön lukee tätä keskustelua ja miettii miten toimisi ruokailujen suhteen. Jos ei tiedä miten kannattaisi syöttää lasta niin paras toimia mahdollisimman turvallisella tavalla :)

Kiitos yllämainitusta. Kyllähän turvallisuus on tärkeää ja selkeästi sylissä pitäen homma todella voi hoitua hyvin :) Ensikertalaisena ei osaa kaikkea ajatella, eikä neuvolassa vielä ole vinkkejä jaettu.
No, tässä on vielä matkaa annoksiin jotka ylittävät yhden lusikallisen. Turvallisia maisteluhetkiä kaikille :)

Me ollaan maisteltu porkkanaa ihan sen takia kun maito ei pullosta maistu. Enhän mä pääse minnekään lähtemään kotoa niin ajateltiin että josko vois jotain sosetta aloitella. Neuvolasta saatiin lupa, lisäruokaa ei oikesti tarvitsisi kun kokoakin on jo 66 senttiä ja paino jotain 7 kiloa. :happy:
Meillä muuttuu nyt arki kun mies aloittaa työt puolen vuoden työttömyyden jälkeen. Olen aamuisin vienyt yksin tyttären kouluun kun mies ja vauva on jäänyt kotiin nukkumaan, nythän se pitää ottaa mukaan ja minun herättävä aikaisemmin. Ihan kiva kun sai töitä vaikka tulot tuskin nousee. Johan tässä tulee hulluksi kun molemmat koko ajan kotona o_O.

Onko väliä millä aloittaa kiinteiden maistelun? Perunalla vai hedelmäsoseilla? Onko tässä asiassa mitään "sääntöä"?

Meille sanottiin, ettei hedelmillä pitäisi aloittaa, koska ne ovat makeita. Eivät halua syödä muita, kun eivät maistu niin hyvälle.

Mä maistelin tuota Bonnen luumusosetta, ja arvelen että porkkana uppoaa ihan hyvin sen jälkeen. Tietysti jos vielä sitten saa hyviä porkkanoita edelleen kuukauden kuluttua :) Ymmärrän kyllä, että juurekset olis hyvä. Porkkana ja bataatti on meillä ensimmäiset juurekset sitten huhtikuussa.

Bataattia, porkkanaa ja kukkakaalia mäkin olin ajatellut sitten ens kuun lopulla tarjota.

Ja varmaan niin, että eka teen pienen mällin pyrettä, jota eka muutama päivä makustellaan ja sit annan pehmeäksi keitettyjä palasia..

Edellyttäen tietysti, että tytöllä riittää kiinnostusta. Muuten odotellaan sit sinne toukokuun puoleen väliin saakka.

Vielä mäkätän tästä veroasiasta, mutta onko näin että veroprosentin "pitäisi" olla n. 23-30 nyt äitiyslomalla?! Muutamalta olen kysellyt, niin heillä prosentti on noinkin iso, ja minulla "vain" 15? Ja siitä pienestä summasta lähtee jo nyt 350€ veroa, summahan olisi ihan mahdoton jos veroja lähtisi tuplasti enemmän?

Takaisin