La marraskuu 2016

Mango, Neuvolantädin tarkistuksen jälkeen ja luvalla aloitettiin vaunuttelut 8 päivän iässä. Nyt ollaan käyty päivittäin, tänään käveltiin 6,5 km koirien kanssa. Lähtöpaino todettiin ylitetyn eilisessä tarkistuksessa.
Tyttö 2 vkoa tänään ja jos olis parempi ajokeli menisin kauppaan, mutta ei huvita luistella autolla ojaan vauvan kanssa niin mies käyköön kaupassa. Huomenna tulee lähisukulaisia käymään eli ovet pikkuhiljaa avautuu ulkomaailmalle.

Meillä ei enää kukaan halua käydä, kun heti ekalla viikolla näkivät vauvan. :smug:

Me käytiin vaunuilemassa ja kaupoilla vauvan ollessa reilu kaks viikkoinen ja nyt ollaan sit pari kolme kertaa viikossa käyty kävelyllä - yleensä myös samalla kaupassa.

Ja eilen mies kävi ekaa kertaa vauvan kanssa suihkussa, tykkäsivät molemmat kovasti. Äiti sai toimia pyyhetelineenä.. :rolleyes:

Myö käytiin ekan kerran ruokakaupassa vauvan kanssa kun ikää oli 1vk 6pv, kauppakeskuksessa pyörimässä ollaan sen jälkeen käyty pari kertaa kun ei jaksa vaan kotona jumittaa. Ulkoilemassa kävi ekan kerran 2,5vk iässä kun oli nollakeli. En itekkää siedä kovaa pakkasta ni en haluu pientä vauvaa sillon ulos viedä :grin

IQ ja tyttö 2vk 5pv

Me käytiin koko perheen voimin ruokakaupassa, kun tytöllä ikää 6pvää. Isommat oli yllättävän nätisti, ja vauva vaan nukkui. Vaunutellen lähdettiin kauppakeskukseen, kun vauva oli 10 päivää. Kerran otin hänet vaunuista ulos syömään tuolla reissulla. Varsinaisesti lenkillä ei olla vielä käyty, mut ehkä nyt viikonloppuna, vaikka onkin luvattu pakkasta. Tyttö nyt 12 päivää.

Mä en enää muista minkä ikäisenä tehtiin mitäkin :sad001 Nykyään vauva kulkee jo joka paikassa mukana ja esimerkiksi on isompien lasten vientiä harrastuksiin ja muutenkin eletään jo ihan normaalia arkea niin vauva on joutunut tulemaan mukaan jo vaikka minne. Ainoastaan jos tulee kovat pakkaset niin sitten jää ulkoilut väliin. Vauva tänään 4vkoa.

Meillä neiti on kulkenut jo muutamat kauppareissut sun muut lyhyet matkat mukana autossa, eka tais olla sairaalasta lähtiessä samana päivänä.
Tämän loppuviikon on kulkenut mukana aamut ja iltapäivät isoveljen eskarireissut.
Eipä toista voi yksinkään jättää kotiin. :/

Alun jälkeen yöt ovat menneet huonosti. Huutoa klo 22-02 välisen ajan. Mies jo meni möläyttämän että vauvalla on ikävä äidinmaitoa ja kilahdin että herra hankkii sit emännän jolta tulee maitoa kun minusta ei kerran ole mihinkään. Riitelyksi meni sit yöllä kun menetin hermoni ukkoon. Olen ollut aika pahalla tuulella sit tänään. Muutenkin sai heittää taas hyvästit läheisyydelle ja hellyydelle jotka lähtivät kotiutumisen jälkeen niin hyvin liikkeelle ja taas ovat alkaneet kadota. Harmittaa niin vietävästi, päässyt jo itkukin asiasta. Mietin jo että pitääkö tässä vaan kylmettää sydämensä ja yrittää olla enää haikailematta minkään rakkauden tai muunkaan perään, elää vaan ja sietää tätä tilannetta.. :(

Maatuska83 ja tyttö 1vko 5pvää

Voi ei Maatuska! :sad001 Minun mieheni on kyllä juuri yhtä ajattelematon, että sanoo mitä sylki suuhun tuo ja sitten vasta miettii.. Jos miettii.. Lähes joka päivä suutun noista hänen sammakoistaan.
Kaikki miehet ei vaan pysty ymmärtämään miten suuria tunteita imetykseen, imetyksen lopettamiseen ja ylipäätänsä äitiyteen liittyy. Ja ne hormonit sekoittaa pakkaa entisestään.

Onks muiden vauvoilla hikkaa? Musta tuntuu et tuo pieni hikottelee iha koko ajan. Yleesä se alkaa just syönnin jälkeen..voikoha sille tehdä jotain? Ei siinä muuta mut ku vauva hermostuu!
Nempsu ja ipa 1vk 5pv

Onks muiden vauvoilla hikkaa? Musta tuntuu et tuo pieni hikottelee iha koko ajan. Yleesä se alkaa just syönnin jälkeen..voikoha sille tehdä jotain? Ei siinä muuta mut ku vauva hermostuu!
Nempsu ja ipa 1vk 5pv

Täällä on myös samaa ongelmaa, vauva tosiaan hermostuu joka kerta kun hikka tulee ja sehän on monta kertaa päivässä :/

Nempsu ja ipa 1vk 5pv

On hikkaa useinkin mutta meillä on aika iisi tapaus, että hikka ei häntä häiritse.

Huh! Nimiäiset juhlittu. Tuntuu oudolta kutsua vauvaa nyt omalla nimellään eikä sanoa häntä vaan vauvaksi :grin

Me ei olla edes keksitty nimeä. Toinen ja kolmas nimi on päätetty. Saatikka suunniteltu ristiäisiä/nimiäisiä. Mies haluaa kastaa, minä en.

Vaikea uskoa että joulu on tulossa, niin monta kuukautta odotti vain marraskuuta. Huomenna menen keskimmäisen lapsen kanssa kauneimpiin joululauluihin josko sieltä saisi tunnelmaa.

Mei neidillä on kans hikka, melkei joka syönnin jälkeen. Oli jo masussa. Ei onneks hermostu mut inhottaa toisen puolesta ku varmast tuntuu ilkeältä :D Hää ei kyl hirveest röyhtäile vaik kui yrittää syönnin jälkee röyhtäyttää mut se joko tulee tai ei :/

Mie kysyisin vauvan kakasta :D Et mikä on ns normaali määrä näi pienellä? Ku sairaalas se vääns useasti sellaset kunnon löysät mut nyt toi maitokakka on enemmä sellast "ryynimäistä" ja tuntuu et on vaa pierun mukana tullutta. Yks päivä vaipanvaihdon yhteydessä vähän "ärsytin" hänen pyllyreikää ku hänel sillo tuntu olevan mahavaivaa ni sielt tuliki pierun mukana sit enemmä kakkaa, kaaressa lensi sen verra et sain käsilleni ja lenti lattialleki. Tyttö ei kyl hirveesti vatsakipuja valita, välillä vähän kitisee ja huomaa et vatsast kipristää. Neuvolassa mainitsin et miust se kakkamäärä on joteki pien mut ei se hoitaja tuntunu olevan huolissaa.

Ootteko kattoneet synnytyksen jälkeen teidän alapäätänne? Synnytyksestä on noin 4 viikkoa ja repesin aika pahasti ja nyt järkytyin kun vilkaisin alakertaan. Anteeksi suorasukaisuuteni mutta mun emättimen aukko on valtava?!?! Samoin virtsarakonsuu. Jos tuonne työntäisi halon niin en varmaan tuntisi mitään.

Olettekos huomannet pidätyksessä ongelmia? Niitäkin tuntuisi olevan, molemmissa päissä. Sanokaa että asia on korjattavissa!

Meillä on huomenna ristiäiset. Outoa alkaa kutsumaan pojua nimellä kun ei olla nimeä käytetty vaikka se on ollu tiedossa jo pitkään. Saa nähdä miten kasteen aikana poika viihtyy kummin sylissä...

Varpahat, mä uskaltauduin eilen katsomaan ekan kerran ja musta hämärässä valaistuksessa näytti ihan normaalilta, joskin vähän toispuoleiselta.

En sen enempää alkanut analysoimaan, kun kurkkasin vaan sen verta, että onhan koko värkki enää edes tallessa..

Palautuminenhan voi kestää useamman kuukauden, mulla on jouluviikolla aika jälkitarkastukseen ja sekin on kuulema aika aikaista, kun on kuuden viikon päästä synnytyksestä - pakko vaan saada paperit kelaan, että ehdin saamaan tukia varten ajoissa todistuksen, kun kerta jäin kuukautta aikaisemmin äitiyslomalle.

Sitten asiaa noista tuista.. mitenkäs, kun työnantajan piti maksaa ekalla kolmelta kuukaudelta se äitiysrahan ja palkan erotus ja nyt olis eka kuukausi, kun tuet on pienemmät kuin palkka, mutta siltikään en ole työpaikalta mitään rahaa saanut.. niin siis miten se lasketaan? Jos kkpalkka on x euroa (+ lisät) ja tuki y euroa, niin eikös jos kkpalkka on (verottomana) isompi kuin se tuki, niin silloin mun pitäis suoraan saada työnantajalta se erotus? Vai onko tähänkin joku outo laskukaava?

Ens viikolla muutenkin pitää hoitaa vähän asioita, kun ens vuodelle tarviin uuden verokortin, vauvan paperit pitää hoitaa kuntoon ja pankkihommia hoitaa, niin samalla käyn sit kelassakin, mutta ajattelin josko jollain olis suoralta kädeltä tietoa asiasta..

Varpahat, mulle tuli 2. asteen repeämä (episiotomia ja emättimeen repeämä, rutosti tikkejä sisään ja ulos). Sori TMI... Turvotus oli ihan kohtuutonta 1 viikon, nyt 2 viikon kohdalla enää jonkin verran välilihassa. Vehkeet oli aluksi kuin norsulla, enkä pystynyt turvotukseltani käyttämään mitään pidätyslihaksia. Siinä kohtaa olin tyytyväinen ettei ollut ripuli! Nyt kun turvotus on laskenut pystyn tunnistamaan ja vähän jo harjoittamaan lantionpohjaa, eikä asiat valu housuun. Mähän luulin, että mulla on vaikka mikä kakkosen esiinluiskahdus tmv. mutta kaikki olikin vain turvotusta ja nyt alkaa näyttää tavanomaiselta.
Katjusha ja tyttö 2+ viikkoa

Varpahat, mulle tuli 2. asteen repeämä (episiotomia ja emättimeen repeämä, rutosti tikkejä sisään ja ulos). Sori TMI... Turvotus oli ihan kohtuutonta 1 viikon, nyt 2 viikon kohdalla enää jonkin verran välilihassa. Vehkeet oli aluksi kuin norsulla, enkä pystynyt turvotukseltani käyttämään mitään pidätyslihaksia. Siinä kohtaa olin tyytyväinen ettei ollut ripuli! Nyt kun turvotus on laskenut pystyn tunnistamaan ja vähän jo harjoittamaan lantionpohjaa, eikä asiat valu housuun. Mähän luulin, että mulla on vaikka mikä kakkosen esiinluiskahdus tmv. mutta kaikki olikin vain turvotusta ja nyt alkaa näyttää tavanomaiselta.
Katjusha ja tyttö 2+ viikkoa

Minulla ei välittömästi tule housuun kun hätä iskee, mutta kyllä silloin on heti päästävä vessaan. Kokeilin virtsatessa että keskeytän välillä jännittämällä lihaksia mutta sepä ei onnistunutkaan! Pikkareihin välillä valuu hieman (oletettavasti) pissiä.

Kaikenlisäksi eilen ja tänään huomasin että vessassa käydessä paperiin jää hieman kirkasta verta. Parina päivänä olen myös yrittänyt jännitellä lantionpohjanlihaksia. Voisikohan näillä olla yhteys?

Kirkas veri voi olla myös peräpukamista, onko näitä vaivoja? Musta tuntuu että emätin on ihan fine, sinne tuli pari hassua tikkiä mutta peräreikä on saamuran kipeä ja synnytyksen jälkeen tuntui ihan siltä että suoli putoaa :| aivan jäätävän kokoiset peräpukamathan ne, ei suoli kuitenkaan... mutta edelleen hieman vaivaavat, istuessa ja varsinkin pöntöllä käydessä :(

Emättimestä tulee, luojan kiitos pääsin pukamista eroon! Ne ne vasta perseestä ovatkin.

Takaisin