La marraskuu 2016

Tänään 40+0 ja huomenna käynnistys. Kertokaas nyt te, joille se käynnistys tehtiin että kuinka meni? Minulla on kokemusta 2 vuoden takaa mut kaipailisin vähän positiivisempia kokemuksia kuin omani oli. :D

Noo, tämmöinen kokemus; käynnistys 38+5. Raskaushepatoosin takia. Alkerran tilanne, kohdunsuu sormelle auki. Klo 11.00 kovakourainen inhottava lääkäri laittoi ballongin. Tokalla yrityksellä onnistui saamaan paikalleen. Käytiin syömässä sairaalan ruokalassa (sain semmoisen lipukkeen oikeen millä sai ruokailla). Osastolle odottelemaan etenemistä, ensin ootettiin tunti aulassa et laittoivat mulle extra paikan kun osasto täynnä. Menkkamaista jomotusta oli ja inhottavalta tuntui. Noin 15.00 tai vähän jälkeen ballonki irtos wc reissulla. Mies kävi olemassa kotona tuon ajan kun mie osastolla. 15.30 siirryttiin synnytyssaliin. Kalvot puhki, lapsivesi lorotteli ulos. Jotain epämääräistä pientä supistelua. Ei edistystä, kohdunsuu auki 3cm. Kaksi vai kolme eri kätilöä yritti laittaa oksitosiinitippaa, vaan ei saanut osumaa suoneen neulalla. Piti lämmitellä kättä tovi ja odottaa lääkäriä. Noin klo 18.00 oli tippa laitettu. Muistaakseni joskus klo 20 aikoihin oli jo vähän kovempia supistuksia niin että jumppapalloa kokeilin mutta lopulta mikään asento ei enää ollut hyvä. Ilokaasua otin muutaman kerran, mutta ei siitä pitkään ollut apua ja tuli huono olo.
Noin klo 21 kivut olikin yks kaks aivan järkyttävät. Supistukset tuli, hyvä että ehti välissä vetää henkeä. Mun päätös "ei kivunlievitystä ja en huuda" kumoutui. Kyllä kipu kuului ja kätilö vähän päätti mun puolesta että spinaalipuudutus. Se helpotti. Sitten pitikin alkaa ponnistella ja 11min ponnistusvaiheen jälkeen poika syntyi, klo 22.26.
Ponnistusvaihe oli hassu kun en tuntenut supistuksia enkä oikeen mitään. Onnistuin silti hyvin työntämään kun kätilö ohjeisti milloin.
Neljäs ja kivuliain synnytys oli tämä, mutta kokemuksesta jäi hyvä mieli. Kätilölle täydet 10pistettä. Ja mies oli tottakai hyvin mukana.
Kotiuduimme jo seuraavana aamupäivänä.

Kiitos kokemuksista maje555 ja ellami. Täällä nyt on ballongi ollut noin 2h ja supistuksia tulee tasaisesti. Ballongin laitossa kesti kauan, sain geelimäisen puudutteen joka auttoi tosi paljon. Minulla oli aivan ihana lääkäri, joka oli esikoisen synnytyksessäkin!

Nyt söin äsken ruoan ja jään tänne yöksi. Olisivat laittaneet kotiin mutta halusin jäädä tänne, koska esikoinen varmasti säikähtäisi äitin kipuja ja olotilaa.

Olin muuten jo sormelle auki lähtötilanteessa, niin ajattelen positiivisemmin tästä käynnistyksestä kuin 2 vuotta..silloin ei ollut tapahtunut mitään.

Laitettiin kanyyyli jo nyt käteen, koska viimeksi se ei oikein onnistunut. Nyt tultiin ultralaitteen kanssa laittaa kanyyli, meni helposti!

Tää jälkivuoto on niin inhottavaa! Viikko jo synnytyksestä ja edelleen sitä riittää. Tosi epämiellyttävää nukkua kun koko ajan valuu jotain :/ Ja sen verran on kipeet paikat edelleen ettei tulis mieleenkään touhuilla mitään.

Järkytyin kun luin et jälkivuoto saattaa kestää 4-6 viikkoa.. :(

Pikkuneiti on jo 4vkoa vanha eikä mulla vieläkään mahdu vihkisormus takaisin sormeen... :wideyed: eikä sormet ees näytä enää turvonneilta... Tekisi mieli mennä suurennuttaa sormusta, mut jos ne sormet kuitenkin vielä palautuu, ni sit saa pienennyttää taas... Kauanko toi turvotus voi kestää vai levisikö mun sormet nyt pysyvästi? :grin

Pikkuneiti on jo 4vkoa vanha eikä mulla vieläkään mahdu vihkisormus takaisin sormeen... :wideyed: eikä sormet ees näytä enää turvonneilta... Tekisi mieli mennä suurennuttaa sormusta, mut jos ne sormet kuitenkin vielä palautuu, ni sit saa pienennyttää taas... Kauanko toi turvotus voi kestää vai levisikö mun sormet nyt pysyvästi? :grin

Samaa mietin!! Just kerkesin alkuraskaudessa pienennyttää sormusta.

Täällä ollaan synnytysalissa, ballongi tuli aamulla pois. Nyt olen 5cm auki ja kaulaa jäljellä 2cm. Kalvojen puhkaisulla lähti luonnolliset supistukset käyntiin, jos lopahtaa niin sitten tippaa.

Vauvan sydänääniä seurataan koko ajan, tosi hyvät olleet koko ajan. Esikoisen synnytyksessä ne oli huonommat, joten jotain positiivista! Ehkä tänään vielä syntyy?!

Kyllä ne kohta mahtuu! Mulla nyt 6+2 vkoa synnytyksestä ja tällä vkolla sain viimein sormukset laitettua.

Siis se tunne ku heräät keskellä yötä ja eka ajatus on et "nyt on ollu aivan liian pitkään hiljasta" ja heti seuraava "ollaanpa lähekkäin,me on varmaa litistetty meiän vauva hengiltä!!"

Sit alat siinä päätäs unen pöpperöstä selvittää et vauva on omassa sängyssä,ei meidän välissä ja ku kuulostelet tarkkaan ni kyllä sieltä tuhina kuuluu..

Meillä on tänään onnenpäivä! Maanantain neuvolassa paino oli taas vähän laskenut ja päädyttiin päivällä kahden tunnin ja yöllä kolmen tunnin syöttöväleihin. Oman ämmän lisäksi menee korviketta joka syötöllä. Tänään oli synnärillä Pova-klinikka, jossa näkyi yli 150 gramman (!!) painonnousu kolmen päivän aikana! Syntymäpaino on enää 100 gramman päässä. Vähänkö siistiä! Muutettiin syöttövälejä vähän pidemmiksi (pvä 3 tuntia yö 4 tuntia), joka helpottaa tosi paljon (myös jäpikkää, koska ei tykkää herätyksistä). Jouluviikolla uusi aika, jolloin tehdään suunnitelma korvikkeesta luopumiselle. Sitä päivää odotan, paras joululahja ever!

Hitsi, nyt on hyvä olo!

Kaisukkene ja Tiuhti

Kuinka usein neuvola on nykyään vauvan kanssa?

Maanantaina tulee neuvolatäti kotiin. Harmittaa vaan kun ei ole se oma neuvolatäti vaan joku ihan vieras.

Tänään poitsu tasan viikon <3 Ja on vieny sydämen ihan täysin mennessään. Niin ihana pieni poika :)

Eiks ekan vuoden neukku oo aika tiuhaan, kerran kuussa jopa? Miusta se hoitaja miulle näin sanoi :)

Meillä ainakii viime vuonna esikoisen kaa neuvolakäynnit meni niin että eka neuvolan n. 2vk iässä ja sit tasakuukausin 8kk ikään, tämän jälkeen 1v neuvola jos ei tarvetta tiheämpään seurantaan sitä ennen. 1,5v neuvola ja 2v neuvola, ja tästä eteenpäin vuoden välein. Oletan että sama systeemi edelleen :)

Mango, meillä on ekat 3 neuvolaa viikon välein, aloitettiin 6 pv iässä. Jatkosta en tiiä, ens viikolla on se "3 viikon neuvola". Meillä oli äitiysneuvolakin "lakisääteisiä" useammin. Riippunee kunnasta.

Maanantaina selviää, että miten täällä. Jotenkii näin alussa se kerran kk tuntuu aika harvalta.

Missä vaiheessa olette lähteneet vauvan kanssa ihmisten ilmoille esim. kauppakeskuksiin? Entä ulkoilemaan?

Me ollaan nyt viikko oltu sisällä kotona ja nyt alkaa jo kaipailemaan jotain muuta. Vihdoin kun alkaa se alun väsymys olla takana..

Maanantaina selviää, että miten täällä. Jotenkii näin alussa se kerran kk tuntuu aika harvalta.

Missä vaiheessa olette lähteneet vauvan kanssa ihmisten ilmoille esim. kauppakeskuksiin? Entä ulkoilemaan?

Me ollaan nyt viikko oltu sisällä kotona ja nyt alkaa jo kaipailemaan jotain muuta. Vihdoin kun alkaa se alun väsymys olla takana..

Kun ei ole ollut pakkasta niin ollaan käyty vaunuilemassa, tällä viikolla onkin ollut melko hyviä kelejä. Lauantaina otetaan tyttö mukaan pikajouluostoksille. Sunnuntaina tulee ikää tytölle 4 viikkoa.

Mei neidiltä irtos tänää napatynkä ja ikää 6 pv :) Meil ois neuvola tänää, alkuu mei neuvolatädin piti tulla kotikäynnille mut hän on poissa ja on joku sijainen niin pitääkin lähteä neuvolaan käynnille. Saa nähä onks painoo tullu mite lisää miu epätoivosista imetyksistä.

Me käytiin sukulaisen luona synttäreillä kun vauva oli 1vk4pv. Eka ja toistaiseksi ainut vaunulenkki vauvan ollessa 2vk4pv. Eilen käytiin kaupassa ekaa kertaa niin, että vauvakin oli mukana. Koko perheen voimin. Eipä siinä ajatukset pysyneet kasassa ostoksien suhteen kun 10vee valitti, 2vee sinkoili sinne tänne ja kärryissä ei suostu istumaan ja vauva itki. Ei olla enää hetkeen menossa kauppaan koko perheen kera! :hilarious:

Vauva tänään 3vk

Takaisin