ellami
Sanaisen arkkunsa ammentaja
Tänään 40+0 ja huomenna käynnistys. Kertokaas nyt te, joille se käynnistys tehtiin että kuinka meni? Minulla on kokemusta 2 vuoden takaa mut kaipailisin vähän positiivisempia kokemuksia kuin omani oli. :D
Noo, tämmöinen kokemus; käynnistys 38+5. Raskaushepatoosin takia. Alkerran tilanne, kohdunsuu sormelle auki. Klo 11.00 kovakourainen inhottava lääkäri laittoi ballongin. Tokalla yrityksellä onnistui saamaan paikalleen. Käytiin syömässä sairaalan ruokalassa (sain semmoisen lipukkeen oikeen millä sai ruokailla). Osastolle odottelemaan etenemistä, ensin ootettiin tunti aulassa et laittoivat mulle extra paikan kun osasto täynnä. Menkkamaista jomotusta oli ja inhottavalta tuntui. Noin 15.00 tai vähän jälkeen ballonki irtos wc reissulla. Mies kävi olemassa kotona tuon ajan kun mie osastolla. 15.30 siirryttiin synnytyssaliin. Kalvot puhki, lapsivesi lorotteli ulos. Jotain epämääräistä pientä supistelua. Ei edistystä, kohdunsuu auki 3cm. Kaksi vai kolme eri kätilöä yritti laittaa oksitosiinitippaa, vaan ei saanut osumaa suoneen neulalla. Piti lämmitellä kättä tovi ja odottaa lääkäriä. Noin klo 18.00 oli tippa laitettu. Muistaakseni joskus klo 20 aikoihin oli jo vähän kovempia supistuksia niin että jumppapalloa kokeilin mutta lopulta mikään asento ei enää ollut hyvä. Ilokaasua otin muutaman kerran, mutta ei siitä pitkään ollut apua ja tuli huono olo.
Noin klo 21 kivut olikin yks kaks aivan järkyttävät. Supistukset tuli, hyvä että ehti välissä vetää henkeä. Mun päätös "ei kivunlievitystä ja en huuda" kumoutui. Kyllä kipu kuului ja kätilö vähän päätti mun puolesta että spinaalipuudutus. Se helpotti. Sitten pitikin alkaa ponnistella ja 11min ponnistusvaiheen jälkeen poika syntyi, klo 22.26.
Ponnistusvaihe oli hassu kun en tuntenut supistuksia enkä oikeen mitään. Onnistuin silti hyvin työntämään kun kätilö ohjeisti milloin.
Neljäs ja kivuliain synnytys oli tämä, mutta kokemuksesta jäi hyvä mieli. Kätilölle täydet 10pistettä. Ja mies oli tottakai hyvin mukana.
Kotiuduimme jo seuraavana aamupäivänä.