La marraskuu 2016

Juu ei täälläkään maitoa tullut raskausaikana. Nousemaan alkoi vasta suht myöhään ja siksi vauvan paino laskikin aika paljon. Sitä yritetään nyt sitten paikkailla. Tänään käytiin neuvolassa painokontrollissa ja paino pudonnut taas 10g. Edellisessä laskua oli ollut 20g. Mennään siis ihan väärään suuntaan :( Korvikkeen määrää kasvatetaan ja syöttövälejä lyhennetään.

Eilen annoin periksi ja aloin käyttämään korvikkeen annossa tuttipulloa. Hörpyttäminen ja ruiskulla anto oli vaan niin liikaa, aiheutti stressiä lapsessa sekä mussa. Nyt hän on paljon tyytyväisempi. Toivon, että korvikkeesta päästään eroon mahd nopeasti.

Otettiin myös tutti käyttöön, koska vauva ei suostunut nukahtamaan muuten kuin tissille ja mun ulokkeet alkoivat kärsimään jatkuvasta suussa olosta.

Eilen nämä em. kaksi asiaa vetivät mielen mustaksi, koska olin päättänyt etten noita tule käyttämään, mutta nyt kun näen miten paljon tyytyväisempi vauvamme on niin olen varma, että päätös oli oikea. Ei lapselle ole varmasti myöskään hyväksi se, että äiti vaan itkee koko ajan ja tuntee itsensä pskaksi äidiksi...

Kaisukkene ja Tiuhti

Miksi moni ajattelee että tuttipullot ja tutti ovat lapselle pahaksi? Tai korvikkeet? Jos niillä saa lapsen tyytyväiseksi/kasvamaan niin eikös se ole vain hyvä ja suotava asia?

Kaisu, just niin teet, että olette kaikki suht tyytyväisiä :) antaisin itsekin lisämaitoa varsinkin öiksi, jos en pystyisi valvomaan vauvan tahtiin - sekin päivä voi vielä koittaa. Maitoa ei todellakaan tuu täälläkään runsaasti. Onneksi tulevana torstaina on taas neuvolan kotikäynti ja punnitus.
Varpahat, tää on sitä äitien huonoa omatuntoa ja pohdintaa mitä ite aattelee: quote "sitteri ja tutti ovat laiskojen vanhempien kapineita"... mielipiteitä on monia, ja helpoiten korvaan tarttuu kriittiset äänet, vaikkei todellakaan tarttis.

Miksi moni ajattelee että tuttipullot ja tutti ovat lapselle pahaksi? Tai korvikkeet? Jos niillä saa lapsen tyytyväiseksi/kasvamaan niin eikös se ole vain hyvä ja suotava asia?

Ittelläni haluttomuus käyttää tuttia ja tuttipulloa liittyi imetykseen ja mahdollisesti aiheutuviin ongelmiin esim. imuotteessa. Luin ennen synnytystä erilaisia foorumeita, joissa noiden käyttöä kritisoitiin suuresti juurikin tuosta imetys-näkökulmasta. Korvikkeen kohdalla minulle tuli taas suuri riittämättömyyden tunne äitinä. Se, ettei kroppani pysty pitämään lastani hengissä, oli todella kova paikka. Siksi korvikkeen antaminen on minulle suht suuri asia. Tietenkin sitä käytetään, koska sillä saadaan paino nousemaan, mutta en sitä haluaisi antaa pidempään kuin on pakko.

Esikoisen kanssa varmaan monet naiset asettavat tiettyjä rimoja, joita ei saa alittaa, koska erinäiset syyt. Mulle noita oli juurikin tutti ja tuttipullo. Oon jutellut parin kaverin kanssa, jotka saaneet tokan lapsensa tuossa vuosi sitten ja he tunnistavat tämän ajattelutavan juurikin ensimmäisen kanssa. Toisen kanssa stressiä on vähemmän, koska on tietoa siitä mikä toimii ja mikä ei, mistä periaatteesta kannattaa pitää kiinni ja mistä ei.

Äh, taas ihan tyhmä oksennuspostaus, jossa tajunnanvirran tasolla asioita. Toivottavasti saitte selvää pointista :)

Kaisukkene ja Tiuhti

Mä olen imettänyt kahta lastani yhdeksän kuukautta ja aika vähän on tarvinnut antaa korviketta. Raskaus aikana jo mietin miten varmaan kova paikka on jos maito ei riitäkään.

Nyt kolmannen kohdalla yksi ilta sitten mies antoi korviketta kun oltiin menossa saunaan ja vauva vaan itki vaikka olin antanut jo viisi tissillistä maitoa. Enpä olosi uskonut kuinka kovasti otti sydämestä kun näin sen tapahtuman. On meidän vauva ennenkin saanut pullosta maitoa mutta silloin en ollut kotona. Nyt alan olla sinut asian kanssa. Kyllähän maitoa voi antaa koska se on kuitenkin lapsen parhaaksi ja äidinkin mielenterveydelle hyväksi että pääsee välillä kotoa pois.

Myös mulla on joku käsittämätön aikaraja, jota ennen en halua antaa lapselle tuttia tai pulloa - varmaankin syynä just muiden kertomat kauhutarinat ettei lapsi sitten osaakkaan enää imeä tissiä yms.

Kuitenkin haluaisin kokeilla korviketta ihan vaan pahan päivän varalle - jos vaikka tuleekin joku yllättävä meno enkä ehdikkään lypsämään tms. Mutta silti tuntuu pahalta ajatus korvikkeen annosta, vaikka en ole ikinä aikaisemmin sitä mitenkää "huonompana" ajatellutkaan..

Yllättävän paljon tuntuu tämä äitiys muuttavan suhtautumisia asiaan.

• Tykkään
Reaktiot: Eea
Minä vastustan tuttia, koska esikoinen käytti sitä ja siitä oli pelkkää harmia. Jos joku muu kokee sen hyväksi, niin minulla ei ole sitä mitään vastaan.

Tuttipulloa vastustan, koska imetys häiriintyy niin helposti. Minulla ei ole ollut tarvetta lähteä mihinkään niin, että vauva haluaisi silloin syödä. Kun oma maito riittää, niin miksi antaa korviketta? Nimikin sen kertoo, että se on korvike, ei se varsinainen oikea ruoka. Jos jollakin oma maito ei riitä, niin tietenkin korvike on parempi kuin nälkäinen vauva. Mutta jos omaa maitoa riittää, niin en ymmärrä korvikkeen käyttöä. Imetysaika on kuitenkin ihmiselämässä lyhyt ajanjakso.

Äidin maidolla meilläkin mennään ja siitä tuntuu olevan ylituotantoakin. Pakastimessakin meillä jo on.. Esikoinen sai myös välillä pullosta äidinmaitoa, eikä imetys kärsinyt. Minä ainakin meinaan käydä esimerkiksi hammaslääkärissä ilman vauvaa ja silloin on tuttipullo tarpeen. Riippuu aika paljon lapsesta tuleeko missään vaiheessa tuttia annettua. Esikoisella on vieläkin tutti käytössä toisinaan (1v8kk), ja se on välillä ihan korvaamaton.

Mie en haluis tuttia tai tuttipulloa käyttää just siks kun voivat haitata imetystä näin alussa kun ei ole imuote vielä kunnossa. Tuttipullosta tulee kovemmalla vauhdilla maitoa kun rinnasta imemällä niin vauva voi alkaa hylkiä rintaa. Tutteja joutuu keittämään koko ajan, ja öisin joutuu hyppäämään laittamaan tuttia takasin vauvan suuhun, eli liikaa vaivaa :hilarious: Tutista vierottaminen on harvoin helppoa. Ja tutti voi haitata hampaiden kasvua jos sitä käyttää pitkään. Ja silti tuttia yritän nyt antaa tuolle 2vk ikäselle tytölle kun imemisen tarve on kova ja käyttää minua tuttina ja tämän vuoksi puklailee tai oksentelee.

Tuttipulloa tuskin tarvitaan kun minulla ei niin tärkeitä menoja ole että joutuisin olemaan pois lapsen ruoka aikaan. Imetän ennen lähtöäni ja takaisin tullessa niin hyvin voin jossain kuitenkin käydä :) Pullo kuitenkin löytyy ja pakastimessa pumpattua maitoa hätävarana.

Korviketta en haluu käyttää kun oma maitoa tulee hyvin ja se on parasta ravintoa vauvalle. Ei siksi ole syytä antaa korviketta. Ehdottomasti antaisin silloin jos en jostain syystä pystyisi imettämään. Ei korvikkeen annosta saa potea huonoa omatuntoa jos sitä antaa tarpeeseen.

Tänään 40+0 ja huomenna käynnistys. Kertokaas nyt te, joille se käynnistys tehtiin että kuinka meni? Minulla on kokemusta 2 vuoden takaa mut kaipailisin vähän positiivisempia kokemuksia kuin omani oli. :D

Meillä ei vauva suostu tuttia syömään, vaikka yritetään tarjota! Ei kyllä isommatkaan pojat näin alussa huolineet, mutta sitkeällä (iskän) yrityksellä tajusivat jossain vaiheessa! Olen itse sitä mieltä, että vauvalla on niin voimakas imemisen tarve, että mielellään tarjoan siihen tarpeeseen jotain!
Aina on tutti annettu vasta kun imetys sujuu hyvin, eikä se kyllä tutista ole koskaan häiriintynyt! Tutti sen sijaan on helppo lohtu vauvalle kun ei voi itsekään aina huvituttina olla! Neuvolassakin neuvottiin, että tutti on aina parempi kuin esim peukalo tai joku muu! Nyt vaan itse odottelen, että tällekin poitsulle alkaa tutti kelpaamaan niin ei tarvi aina tissiä tarjota kun kaipaa imemistä!

Charm + jätkänpätkä 2vk 4pv

Hei te kenellä tehty sektio, miten sujuu? Täälä 9pv sektiosta ja kävely onnistuu hitaasti ja haava alue kipuilee. Oisin niin toivonu alatie synnytystä, olisin varmasti jo koiran kanssa lenkillä ja vauvan hoitokin olisi helpompaa. Sohvalla vaan makoilen ja mies auttaa. On tä kyllä niin kakka tilanne!!! :(

Omasta sektiosta jo se kuukausi, mutta olin kotiutus valmis 2vuorokaudessa mut en pitäny kiirettä ku tytöt teholla oli ja samas huoneessa sain olla. Eli olin sit viel yhden lisäpäivän kirjoilla. Sairaalan ja kodin väliä ramppasin 2viikkoa välillä öitä kotona välillä sairaalassa. Siinä ei paljon huomioinu omia kipuja tai sit niitä ei vain oikein ollut. Itel jäi ihan hyvä kokemus sektiosta:)

En ole täällä kerinnyt käymään enkä nytenkää kerkeä selaamaan kuulumisianne..

Joten onnea jokaiselle lapsen saaneelle! <3 voimia alku taipaleelle.

Täällä on peitto heilunu jo moneen kertaan, eikä kipuja sektiosta. Ajattelin tänään mennä salilla käymään kevyttä hikeä pintaan ottamaan:) Neidit ovat kasvaneet hienosti toinen jo päälle 3kg ja toinen vähän vielä alle. Yöt menee valvoessa päivisin en osaa nukkua ku lyhyet unet. Muuten mennyt oikein kivasti:)

Aivan ja nan ha 1:llä kasvavat. Tissittely ei mun juttu ja kaikki alun stressi ni maidon tulo loppu kuin seinään, aluksi olis ruokkinu koko tehon vauvat :'D en asiasta stressaa, hyvin näyttävät voivan:) olivat niin pieniäkin ettei heillä voimat riittäneet siihen hommaan. Nyt alettu saamaan desiä menemään pienempään neitiin ja isompi vetää inan päälle 7xvuorokaudessa syövät.

Meillä ei vauva suostu tuttia syömään, vaikka yritetään tarjota! Ei kyllä isommatkaan pojat näin alussa huolineet, mutta sitkeällä (iskän) yrityksellä tajusivat jossain vaiheessa! Olen itse sitä mieltä, että vauvalla on niin voimakas imemisen tarve, että mielellään tarjoan siihen tarpeeseen jotain!
Aina on tutti annettu vasta kun imetys sujuu hyvin, eikä se kyllä tutista ole koskaan häiriintynyt! Tutti sen sijaan on helppo lohtu vauvalle kun ei voi itsekään aina huvituttina olla! Neuvolassakin neuvottiin, että tutti on aina parempi kuin esim peukalo tai joku muu! Nyt vaan itse odottelen, että tällekin poitsulle alkaa tutti kelpaamaan niin ei tarvi aina tissiä tarjota kun kaipaa imemistä!

Charm + jätkänpätkä 2vk 4pv

Kyllä! Meillä otettiin tutti käyttöön kun poju oli noin 3vkon ikäinen. Syötyään saa tutin mikäli imemisen tarvetta vielä on. Yleensä pidän silloin sylissä joten läheisyyttä tulee kuten tissittelyssäkin. En näe mitään huonoa tutin käytössä. Meillä ainakin poju syö liikaa jos kaiken imemisen tarpeensa on tissillä. Sitten puklataan kun viimeistä päivää.. Tutin käyttö ei oo mitenkään vaikuttanut imettämiseen/ pojun imemiseen rinnalla.

T. Ellipsi ja poju 6vkoa

Millonkohan viimeksi kerennyt täällä foorumilla pyörähtää?! :hilarious: Hirveesti tullut uusia viestejä enkä jaksa kaikkia selata läpi!

Täällä mennään vaan korvikkeilla nykyään, antoivat niin pahasti imeä nännit verille sairaalassa ts. pakottivat imettämään, että oli pakko pitää taukoa ja antaa vauvalle pumpattuna äidinmaitoa ja lisäksi korviketta. Maidon tulo loppui kokonaan pumppaamisesta huolimatta :bored: ja kyllä täällä on tuttikin käytössä kovaa imemisen tarvetta helpottamaan!

Hyvin on alkanut arki meillä tytöillä sujua täällä :happy: yksi iso opettelu on ollut nukkuminen samaan aikaan vauvan kanssa. Alussa tuppasin alkaa pyykinpesulle ja siivoilemaan, kun tottunut että kaikki aina tiptop. Vauva on ihanan reipas ja iloinen tapaus :Heartpink

Mulka edelleen paikat tosi rempassa synnytyksen jäliltä, mutta huomattavasti parempi olo kuin viikko sitten. :thumright

Onko kenelläkään synnytyksen jälkeen ollu ummetusta? Tä on ihan hirveetä..

On! Oon käyttänyt sellaista vadelmanmakuista juomaa, joka edesauttaa suolen toimintaa. Tänään testasin myös aamukahvia ekaa kertaa kolmeen kuukauteen (ei ole vaan maistunut ja aikaansai oudon olon, niin lopetin kahvin juonnin kokonaan) ja voin sanoa, että toimii kyllä paremmin kuin yksikään ulostuslääke. :happy:

Sonic, todellakin. Olisko nyt eilen tullu "tavallinen", mutta kyllä maaliskuussa alkanut ummetus edelleen vaan jatkuu...! Onneksi nyt ollaan päästy neljänä päivänä vähän ulos, että kroppaan saa mitään liikettä.
Katjusha ja tyttö 11vrk

Tänään 40+0 ja huomenna käynnistys. Kertokaas nyt te, joille se käynnistys tehtiin että kuinka meni? Minulla on kokemusta 2 vuoden takaa mut kaipailisin vähän positiivisempia kokemuksia kuin omani oli. :D

En tiiä että onko tää mun kokemus nyt enemmän positiivinen vai negatiivinen mutta kerronpa kuitenkin :D mulla käynnistettiin synnytys rv39+3 ja mähän en siis etukäteen tiennyt että käynnistetään, sain tiedon siinä vaiheessa kun mut haettiin tutkimushuoneeseen saamaan eka cytotec. Niitä sain sitten parin vuorokauden aikana yhteensä 7kpl. Supistukset alko vasta sen viimesen cytotecin jälkeen ja oli heti sitten suht kipeitä, siitä pari tuntia niin meni lapsivedet ja alkoi ihan järkyttävät supistukset. Kävin kuumassa suihkussa, sain särkylääkettä ja kipupiikin mut vasta synnytyssalissa saatu spinaalipuudutus autto kipuihin. Kokeilin myös ilokaasua ja tens laitetta mutta niidenkin aikana huusin suoraa huutoa kun supistus tuli. Jouduin kuitenkin oksitosiinitippaan mitä jatkettiin sitten n. 14 tuntia tytön syntymään asti, välillä oli tosin tauolla sydänäänten laskujen takia.

Ekasta cytotecista syntymään meni 56h ja kipeitä supistuksia ehti tulla 24h. Oli siis suht pitkä synnytys ja koin sen kyllä itse tosi raskaaksi, mutta lähinnä ehkä vaan sen väsymyksen takia kun käynnistys kesti niin pitkään. Vauvalla oli myös kokoajan sydänäänissä laskuja oksitosiinin takia joten en saanut syödä tai juoda mitään jos oltaiskin jouduttu sektioon. Ja olihan ne jatkuvat keinotekoset supistukset ihan tajuttoman kipeitä, mutta mä ainakin pyysin puudutuksia heti kun vaan voi laittaa ja sainkin sitten spinaalin ja sen jälkeen epiduraalin jota lisättiin loppuun asti. Ponnistus hoidettiin ilman puudutuksia ja kesti kaikkiaan n. 2 tuntia, josta 55min oli taas oksitosiini vauhdittamassa kun eihän ne mun omat supistukset mihinkään riittäneet.

Lopputuloksena 8 apgarpisteen tyttö ja itse en revennyt pahemmin, muutama pieni tikki nirhaumiin vaan. Itse synnytyksestä ei jäänyt pelkoa, mutta se väsymys ja ravinnotta oleminen teki kyllä niin sekavan olon että koko synnytys meni jotenkin ihan sumussa. Eka viikko synnytyksestä meni lähinnä itkiessä, en oikeen itsekään tajunnut mitä oli tapahtunut. Nyt synnytyksestä on 5 viikkoa ja oon toipunut todella hyvin, synnytyksestä on ihan positiivinen ja hyvä mieli eikä jäänyt pelkoa vaikka joutuisin toisenkin käynnistyksen kokemaan.

Tsemppiä sulle ja toivotaan että kaikki menee hyvin :)

Takaisin