La marraskuu 2016

Mulla tuli ennen synnytystä parin viikon ajan valkovuodon näköistä limaa, sen tulkitsin tulpaksi ja sitä kehittyy kuulemma koko ajan lisää.

Kotiin lähdettiin sairaalasta kun vauvalla oli ikää 14 tuntia. En tiedä oliko sairaalassa ruuhkaa, en kyllä nähnyt siellä ketään muuta.

Kiitos naiset kun muistutitte tuosta, että ei vielä tarvi olla missään elämänsä kunnossa. Kun synnytyksestä on "jo" melkein 2 viikkoa, niin mä oon ihmetellyt, että mikä tässä oikein kestää palautua normaaliin. Mulla ottaa edelleen joka askeleella kipeetä häpyluun alueelle ja selkäkin kipuilee ajoittain. Ei auta kuin ottaa rauhassa vaan.

Itkin tänään miehelle sitä, kun mulla on niin avuton olo. Vauva viihtyy parhaiten sylissä, niin hereillä kuin nukkuessaankin, niin mulle iski paniikki että kuinka muka pystyn hoitamaan 2veen, vauvan ja itseni sitten kun mies palaa töihin. Kun tänään en pystynyt edes aamupalaa tekemään itselleni kun vauva oli mun sylissä. Mies otti vauvan ja sain syötyä, käytyä suihkussa ja pestyä hampaat. Tuli paljon parempi olo ja mies rauhoitteli mua hyvin.

Toki Manducaa aion käyttää, jotta saan kädet vapaaksi. Tänään kokeilin sitä laittaa ekan kerran vauvan kanssa, kunnes kesken kaiken vauvalla tuli taas kunnon oksennuspuklut. No ei muuta kuin Manduca pesukoneeseen ja vaihtamaan mun ja vauvan vaatteet. Vauva oksentaa n. kerran vuorokaudessa, normaaleja pikkupukluja ei tule. Hän ei kuitenkaan itse ole moksiskaan oksennuksista. Eikä ole ainakaan vielä itkenyt ollenkaan vatsakipuja. Onneksi huomenna tulee lastenneuvolasta täti kotikäynnille, saa sitten puhua hänen kanssaan asiasta. Facebookin imetyksen tuki -ryhmästä jo katselin aloituksia tuollaisesta oksentelusta. Tukiäidit olivat vastanneet, että ehkä vauva syö liikaa. Että voi kokeilla syöttää 2-3 syöttökertaa samasta rinnasta, eikä joka kerta vaihtaa rintaa. Uskon, että tämä on meillä ongelma, vauva tykkää niin paljon olla rinnalla, että mun rinnat on innostuneet aivan maidon ylituotantoon. Sen huomaa vauvan käytöksestäkin, välillä hän ei selvästikään tykkää kun maito alkaa herumaan, hän lykkää rinnan pois suusta tai alkaa vääntelehtimään poispäin rinnasta. Hän siis haluaisi joskus vain imeä. Seuraavaksi kokeilemme kyllä tuttia. Se voisi tulla kyseeseen, jos vain vauva suostuu sitä imemään.

Belle ja tyttö 1vko6pv

Tänää käyty yliaikaiskontrollissa: vauvalla kaikki hyvin, painoarvio 4kg mut ei saanu taaskaan mitattua päätä ku oli niin alhaalla ja se kuulemma nostaa painoarvioo, käsin ei tunnu niin isolle. Saas nähdä:hilarious: olin jo 2cm auki ja kohdunkaula hävinny:p irrotteli vähä kalvoja ja ei usko et tarvii käynnistellä, mutta anto varmuudenvuoks ajan maanantaille. Nyt jo supistelee jonkuverran, saa nähdä jos käynnistyis nyt:rolleyes::)

Meillä kans eilen yöllä tilanne et kaks centtiä auki , mut kanavaa centti jäljellä. Supistuksia kyllä tulee mutta vain osa kipeitä.. kai sen sit tietää kun pitää mennä ? Tänään ollu jo ikävä istua ja maata puolta tuntia pidempään ja seistessä tullu muutaman kipeämpää supistusta. Mut ei mulla vielä oo olo etten pärjäisi? Vessassa saa ravata koko ajan..

Lakritsi 40+0

Mä toivon ettei tää kovi hirveesti tästä ainakaa pahenis.. välil vieläki huimaa jne.. en tiiä et johtuuko tää siit et verenpaine laski normaaliin mut pulssi jäi taivaisiin.. tänää kuitenki taas vähä parempi olo,uskalsin vihdoin suihkuunki ekaa kertaa synnytyksen jälkeen.. mut rauhakseen mennään. Tissitellään ja otetaa pullosta vähä lisää jos tarvetta on. Huomenna on neuvolan kotikäynti :)
Nempsu ja iippa 3vrk

Meillä on nyt 6 vrk synnytyksestä ja oon kyllä vielä jonkin verran kipeä, tosin pahin kirvelyvaihe on ohi. Mun on niin vaikea olla, kun ei pääse paljon kävelylle. Tänään ja eilen kävin lyhyesti koirien kanssa kävelemässä. En tiiä oliko virhe.. Neuvolantäti kävi tänään ja käski ottaa iisisti. No, kyllä tää paranee, vaikka aikamoinen viilto tuolla alapäässä näkyy.
Vauvan vointi on mainio. Ulkoilemaan saadaan mennä jo viikonloppuna. Toinen oli tarkistuksessa jäntevä ja tarmokas, oli ihana huomata, miten alle viikossa voi tuommoinen pakkaus lähteä vahvistumaan :)
Viikon päästä seuraava neuvola, ja tulee olemaan kotikäynti.

Miusta on outoa miten joku minuu myöhemmin synnyttäny suunnittelee jo ulkoilua. Hyvä siis jos kykenee :) Miulla on viikon ajan ollu ihan hirvee paineen tunne alakerrassa ja jo pelkkä kotitöiden teko vaatii huilihetkiä istualtaan. Nyt siis 1vk 4pv synnytyksestä. Voi kunpa vois jo lähtee liikkeelle.

Mulla meni eilen illalla kympin aikoihin lapsivedet, minkä jälkeen ajoin sairaalaan. Täällä olin noin puoli kaksitoista ja tosi nopeesti alko tulemaa kipeitä supistuksia, vaikka ennen lapsiveden menoa en ollu tuntenu edes harjotussupistuksia. Synnytys eteni tosi nopeesti ja pieni poika syntyi klo 4.17.

Nyt on väsymystä ilmassa ja vieraitakin tänään vastaanotettu. Kaikki hyvin ja ihana poika :)

Tääkin syntyi 40+3 eli ihan samoin kuin esikoinen :)

Minä oon kyllä liikkeellä ollut pakon sanelemana koko päivän. Aamulla oli keskussairaalalla vauvasta bilirupiini- ja painokontrollit. Piti autolla ajaa 30km sinne. Sitten kantaa vauvaa kaikkine kaukaloineen pitkin poikin ja mentiin minun äidille odottelemaan bil tuloksia, kun asuu siinä sairaalan lähellä. Illalla vasta ajelin takaisin kotiin. Arvot oli ok. Maanantaina vielä kontrolloidaan bilirupiini.
Selkä otti nokkiinsa, kun ei ole tullut levättyä mutta muuten jaksoi ihmeen hyvin. Esikoisen syntymän jälkeenhän ei tälläinen olisi tullut kuuloonkaan ensimmäiseen kuukauteen.

Oho Mango, kuulostaa hurjalta että itse uskalsit lähteä vielä vesien menon jälkeen ajamaan :grin Paljon onnea pojasta :)

Kyllä tää tänään taitaa syntyä, supistelee 5-8 minuutin välein.

Ja täällä maataan epiduraalin kanssa , kipu hävisi mutta paine jäi. Hieman tätä puudutetta epäilin ja pelkäsin , mut seuraahan ne koko ajan !

MUOK : 9 centtiä auki ja kamala paineen tunne ! Yritä tässä sit ottaa ihan relax :P no ei tänne tultu nukkumaan!

Muokattu viimeksi:
Tsemppiä lakritsi ja voikukka! Ite oon yrittäny vähä vauhdittaa tän lapsen ulos tuloa kaupassa käymällä (mikä on aika tuskaa) ja nyt tein lumitöitä :D Tais jotai apua ehkä olla kun kävin vessassa niin phsuojaan oli tullut jotain punertavaa vuotoa, pyyhkiessä ei kyllä paperiin jäänyt mitään punertavaa. En sit tiiä oisko ollu esim limatulppaa vai pieni tilkka lapsivettä vai mitä lie mut sitä oli pieni läikkä eikä se nyt mitenkään erityisen märältä tai limaiselta näyttänyt, pisti vaan silmään kun oli ihan eriväristä mitä yleensä :D.Vasen nivunen ihan hemmetin kipeä ja selkä ihan poikki :( Välillä tullu pieniä supistuksia mut ei kauheen kipeitä.

Jos nyt minäkin ehtisin jotain tänne kirjoittaa vauva-arjesta :) Tiuhti nyt 1vko1pvä nuori, aikamies siis jo. Päivät menevät meillä täysin sohvalla, joko tissillä taikka nukkuen. Nukkua hän ei oikein halua muualla kuin sylissä. Katotaan joskos tilattu kapaloliina häntä rauhoittaisi nukkumistilanteissa. Sairaalassa nukkui tosi hienosti siellä kärrissä, kotona ei sitten mitenkään.

Yöt menevät perhepedissä, tai siis minä ja vaava nukutaan sängyssä ja mies sohvalla. Mä kun tartten tilaa siirtääkseni vauva aina rinnalta toiselle (imetän kylkiasennossa kahden tunnin välein). Meillä on vieläkin ongelmaa painonnousun kanssa, mennään siis ämmällä ja korvikkeella, toivon kyllä että jossain vaiheessa voitaisiin luopua korvikkeesta.

Paino putosi 9,1 %ia syntymäpainosta ja sitä ollaan nyt yritetty saada nousemaan. Ma-ti nousu oli jo 40 grammaa, kun taas ti-ke aikana paino oli pudonnut 20 grammaa. Ottaa päähän tämä koko homma, tunnen itseni huonoksi äidiksi kun ei maitoni riitä poikani ravinnoksi. Kai tämä tunne jossain vaiheessa menee ohi... Pituutta on tullut viikossa 3 cm, joten voiskohan olla että siihen menee kaikki imetty energia. Ei ossoo sannoo. Neuvoloita ja imetystukiryhmiä sekä lastenlääkärinkontrolleja on nyt joka viikko parikin kertaa, jotta painon kehitystä voidaan seurata tehokkaasti.

Poikamme on ihana ja maailman suloisin, mutta kyllä tämä sohvalle juuttuminen vaatii aika paljon totuttelua. Onneksi mies on täällä ja tekee kaiken muun kuin imettää. Tekee ja tuo ruoat, juomat yms. mulle, käy kaupassa, siivoaa jne.jne.jne. Olisin ihan pulassa ilman häntä. Käyn joka ilta suihkussa pihasaunassa (n. 50 m matka) ja tämä aika on kyllä aika ihanaa, ihan vaan jo siksikin että mies saa olla itsekseen vauvan kanssa. Ei ole kertaakaan tullut sellainen olo, etten luottaisi tai miettisin että meneekö niillä siellä hyvin. Kaveri taas ei käynyt ekaan pariin kuukauteen melkein edes suihkussa, koska ei luottanut että mies saisi lapsen hoidettua. Mulla ei sitä ongelmaa ole, ollaan kummatkin ihan yhtä pihalla tästä koko vauva-hommasta :D

Ääh ihme oksennus tästäkin tekstistä tuli. Mulla on tiheän itkemisen kausi meneillään, jotenkin koko ajan tunteet ihan pinnalla. Ei siis oikein jaksa edes kirjoittaa, kun tuntuu että alkaa heti kyyneleet valumaan. Pöh.

Kaisukkene ja Tiuhti 6 pvää nuori mies

Kaisukkene minulla on samat tuntemukset kun vauva on suurimmaksi osaksi korvikkeella.. Tunnen niin epäonnistuneeni kun imetyksen jälkeen vauvalle jää silti hirmuinen nälkä..

Tyttö 2 vko 5 pv

Kaisu, mä mietin just samaa eilen, että sohva on kotini. Lapselle sanoin, että saan makuuhaavat sohvassa - neuvolan ohjeiden mukaan olen antanut olla tissillä niin paljon kuin haluaa. Muutapa hän ei haluakaan. Välillä käydään huoltopisteellä.
Mä toivon, että tilanne vielä korjaantuu, ja sais tarpeeksi ravintoa tissistä joku päivä! Alussahan tässä ollaan, hyvä että ollaan imemisen alkaiskurssit käyty, että tietävät miten sitä ruokaa saa.
Öisin on vähän raskasta toimia tissituttina, mutta mieluummin näin kuin että yöt huudettais. Samoin meillä ei muita mahdu makkarin sänkyyn, kun pitää puolta vaihtaa jo siksikin että rinnat on kipeät jatkuvasta imuttelusta.

Takaisin