La marraskuu 2016

Minä synnytin aamuyöllä torstaina (ens yönä tasan 4vk sitten, nytkö se aika käy juoksemaan kauheeta vauhtia..) ja aamupäivällä lauantaina saatiin lähtölupa :)

Kauhee kun jalat on ihan väsyneet heti herättyäkin. Tuntuu et olis kävelly maratonin ;)

Marraskuun vika päivä eikä merkkiäkään mistään eli joulukuulle mennään.

Onkohan toi limatulpan lähtö yksilöllistä kun en muista sellasta nähneeni esikoisen aikaankaan kuten en nytkään. Ehkä se irtos vasta sairaalassa niin kun kalvotkii puhkastii vasta siellä.

40+2

Mulla irtos vasta kalvojen puhkasemisen jälkeen sairaalassa että ei se kaikilla irtoo ennen käynnistymistä :rolleyes:

Multa irtos ilmeisesti limatulppa vasta siin vaihees ku olin 6cm auki...

Miten te synnyttäneet,missä vaihees ootte päässy kotiin vauvan kaa? Täällä neitille tulee illalla 2vrk täytee ja nää on sitä mieltä et kotiin vaan illalla.. ei nää paljo äitin oloja kato.. mä oon tänää periaatteessa ekaa kertaa vasta jalkeilla synnytyksen jälkeen ku on päässä heittäny ja jalat ei oo kantanu..

Olen kaikista kolmesta ollut sairaalassa sen 2 yötä. Tämä kolmonen syntyi lauantaina klo 2.38 ja maanantaina lähdettiin kotiin.

Kotona vaan lepoa sen mukaan mitä vauvan hoidolta onnistuu :) Harva varmaan itsensä tuntee kovin hehkeäksi ja voimissaan olevaksi vielä pari päivää synnytyksen jälkeen. Kotona kuitenkin on oma rauha ja saa mennä omassa rytmissä.

Neiti syntyi sunnuntain puolella k. 00.08. kotiin päästiin tiistaina iltapäivällä eli neiti oli n 2.5 vrk. mut mulle tehtiin hätäsektio nii siks ehkä oltiin tiistaille. iltahoitaja ois halunnu et ollaan keskiviikkoon mut haluttiin jo kotiin.

Me kotiuduttiin 2,5 vrk kohdalla. Sopi meille. Limatulppa irtosi ruskeahkoina limaklunsseina viikko ennen synnytystä.
Täällä harjoitellaan imetystä kipujen laannuttua. Yöt on ollu aika painajaismaisia, lapsi mieluummin nukkuu päivät. Nestehukkaan meinasin menehtyä, ihan hirvee hedari. Runsas juominen täytyy vielä tuplata, että tästä selviää. Tänään meni eka kerran viikon päivät sekaisin. Olin varma että on torstai ja neuvolan kotikäynti. Lehdestä luin ja puhelimesta varmistin että nyt onki vasta keskiviikko.

Kauhee kun jalat on ihan väsyneet heti herättyäkin. Tuntuu et olis kävelly maratonin ;)

Marraskuun vika päivä eikä merkkiäkään mistään eli joulukuulle mennään.

Onkohan toi limatulpan lähtö yksilöllistä kun en muista sellasta nähneeni esikoisen aikaankaan kuten en nytkään. Ehkä se irtos vasta sairaalassa niin kun kalvotkii puhkastii vasta siellä.

40+2

Tuntuu, että kaikilla muilla täällä jotain synnytystä enteilevää, mutta mulla ihan sama kun sulla Mango16, ei mitään merkkiä mistään. Supistukset ei oo muuttunu puoleen vuoteen mihinkään enkä oo limatulppia huomannun vedestä puhumattakaan. Oon ihan varma, että menee käynnistykseen, joka ois ens viikon torstaina.

Rv 40+4

Eipä oo täälläkään mitään oireita, monet veikannut että syntyisi huomenna kun on mun pikkuveljen synttäripäivä (isosisko saanut ekan lapsensa mun synttäripäivänä :-D ). Noh katsotaan, ite olisin valmis lähtöön mutta ei taida pieni olla vielä valmiina ulostuloon :-)

• Tykkään
Reaktiot: Eea
Esikosta oletan hieman limatulppaa bonganneeni noin viikko tai pari ennen synnytystä. SynnytysSupistukset alkoi yhtenä päivänä kuin salama kirkkaalta taivaalta ilman ennakkovaroitusta viikon yli lasketun ajan, en tiennyt siihen mennessä edes harjoitussupistuksista mitään.

Tokassa taas en mitään limatulppia nähnyt. Eikä silloinkaan mitään harjoitussupistuksia ollut. Valkkari oli silloin tosi vetistä koko raskauden, että on ihme kun lapsiveden tihkumisen havaitsin. Ensin tuli reilu ruokalusikallinen verta lauantaina, sen jälkeen ihmettelin entistä vetisempää vuotoa ja sunnuntaina tuli muutama kivulias supistus. Maanantaina lähdin soittamatta synnärille näytille kun alkoi huolestuttamaan ja lapsivedethän sieltä oli tihkunut itsekseen pois eli kalvoihin oli ylhäälle tullut reikä josta vesi hiljakseen virtasi. Tiistaina aamulla sitten käynnistettiin kun synnytys ei itekseen lähtenyt vauhtiin.

Nythän näitä ennakko-oireita olikin oikein kilokaupalla viikkoja. Harjoitussupistuksia tuli jostain rv. 14 lähtien. Menkkajomot ja vihlonnat olivat kiusana pari viimeistä kuukautta. Ja viimeiset reilu pari viikkoa tuli kaikki verenvuodosta ruskeaan hyytelöön ja limatulpasta supistuksiin. Eikä ne lapsivedet taaskaan leffatyyliin loiskahtaneet kerralla vaan lorahtelivat jostain reiästä taas hiljalleen, mutta nyt tajusin lähteä jo sentään seuraavana päivänä synnärille kun taaskaan ei synnytys lähtenyt kunnolla käyntiin siitä huolimatta. Ei toki onneksi käynnistetty pitkän kaavan mukaan vaan yksi Cytotecin puolikas riitti että sai vähän vauhtia hommaan.

Tokan ja tämän kolmannen kanssa ollaan jouduttu olla noin kolme vuorokautta osastolla infektiotarkkailussa. Tänään pääsee onneksi kotiin. :)

Täällä lorahti noin tunti sitten kesken päiväunien aika kivasti lapsivettä pöksyihin. Onneksi vessaan ei ollut pitkä matka. Siitä saakka sitä onkin tullut tasaisesti lorotellen sen verran, että päädyin laittamaan mieheni bokserit jalkaan. Tungin niihin isoimman siteen, jonka kaapista löysin (onneksi oli jäljellä vielä pari viimekertaisiin jälkivuotoihin tarkoitettua Tenaa)... Supistuksia ei vielä kuulu, mutta eiköhän niistäkin vielä ehdi nauttimaan. :happy:

Kara 40+0

Miulla limatulppa lähti ekassa raskaudessa vissii pieninä osina, viikon verran ennen synnytystä tuli tosi runsaasti valkovuotoa ni luulen että siinä joukossa oli limatulppaa. Tai sit vasta synnytyksessä lähti, en oo varma. Tässä toisessa raskaudessa limatulppa lähti isoina klöntteinä pari päivän ajan ennen synnytystä.

Esikoisen kanssa kotiuduttiin sairaalasta 3vrk kohalla. Itelläni oli sillon vielä tosi heikko olo suuren verenhukan vuoksi mutta päästivät lähtemään kun luvattiin että mies hoitaa vauvan. Ei vaan pää enää kestäny olla sairaalassa kun en saanu nukuttua. Tällä toisella kerralla oisin ollu valmis lähtee jo seuraavana päivä mut ei saanu lähtee kun miun radin vuoksi piti tarkkailla vauvan sokeriarvoja. Lähettii sit kun tyttö oli 2 päivän ikänen kun kaikki oli kunnossa.

Sairaalassa kattovat myös äidin voinnin ja jos on kovin huonovointinen niin sillon kyllä pitäs ehdottaa vielä jäämään. Tai jos esim. imetyksessä ongelmia niin voivat pyytää jäämään vielä yhdeksi yöksi. Jos on kovin täynnä sairaala niin saattavat yrittää savustaa ulos, tämä tietty väärin jos äiti kokee vointinsa huonoksi ja haluaisi vielä jäädä. Toivottavasti nempsu saatte vielä yhden yön olla jos niin haluat..

Sairaalassa kattovat myös äidin voinnin ja jos on kovin huonovointinen niin sillon kyllä pitäs ehdottaa vielä jäämään. Tai jos esim. imetyksessä ongelmia niin voivat pyytää jäämään vielä yhdeksi yöksi. Jos on kovin täynnä sairaala niin saattavat yrittää savustaa ulos, tämä tietty väärin jos äiti kokee vointinsa huonoksi ja haluaisi vielä jäädä. Toivottavasti nempsu saatte vielä yhden yön olla jos niin haluat..
No sepä se tässä juurikin ku mä oon tänää ollu verrattain vaik eiliseen ni paljo paremmas kunnos.. varmaa kertoo olosta sen et lähettii joo osastolta,nyt mä istun kanttiinin pöydäs syömäs mandariinia et saisin sen verra voimaa et jaksan kävellä autoon.. ei täs muute,pää toimii jo iha ok mut ku jalat ei kanna.. mut vähemmästäki ku on vaa maannu sängyn pohjalla.. mulla jalat tärisee jo iha pelkästä istumisesta!! Mun piti kantaa pieni labraan mut oli sanottava miehelle et on turvallisempaa et se ottaa pienen.

Onneks mies sai huomisen vapaaks ni on mua auttamassa.. on tää nii hullu tunne!!!
Ja sit viel ku epparihaava on nii saakutin kipeä ettei istua kärsi.. ja oon nii väsy ku vauva on tänää vaa roikkunu tississä...

Jahas, täälläkö siitä oli puhe, että auto hajoo just ennen synnytystä :-D noh meillä onneks kaks autoa mutta silti. Miehellä tänään kotimatkalla yhtäkkiä auton takalasi pamahti ihan paskaks. Oli melkoinen siivoominen lasinsiruissa äsken. Perjantaina saa viedä sit lasipajalle uuden lasin vaihtoon...

Kannattaa nempsu varautuu siihen että se vointi saattaa huonontua kotona. Toivottavasti ei, mut saattaa. Mut hyvä jos on jo parempi :)

Miulla kävi niin että synnytyksen (klo 14.00) jälkeen vähän heikotti sen illan, en ollu varma kestääkö jalat alla. Seuraavana päivänä huippuolo, kaks päivää synnytyksestä sama, tosi hyvä olo ja kotiuduttiin. Sit kotiin tulon jälkeisen päivän touhusin kotona vaikka mitä kun oli niin paljon tekemistä. 4. päivä synnytyksestä tuli ihan järkyttävä paine alakertaan ja siitä asti oon nyt viikon ajan liikkunu tuolista toiseen, pakko istua koko ajan kun en pysty kivuiltani paljoa seisomaan.

No eipä täällä edistystä näy!! Tänää käytiin neuvolassa ja kaikki hyvin, huomenna yliaikaiskontrolli aamulla. Katotaan mitä sielä sanotaan, toivottavasti lähtis nyt ite syntymään eikä tarvis käynnistää!!! :nailbiting::oops:

Kannattaa nempsu varautuu siihen että se vointi saattaa huonontua kotona. Toivottavasti ei, mut saattaa. Mut hyvä jos on jo parempi :)

Miulla kävi niin että synnytyksen (klo 14.00) jälkeen vähän heikotti sen illan, en ollu varma kestääkö jalat alla. Seuraavana päivänä huippuolo, kaks päivää synnytyksestä sama, tosi hyvä olo ja kotiuduttiin. Sit kotiin tulon jälkeisen päivän touhusin kotona vaikka mitä kun oli niin paljon tekemistä. 4. päivä synnytyksestä tuli ihan järkyttävä paine alakertaan ja siitä asti oon nyt viikon ajan liikkunu tuolista toiseen, pakko istua koko ajan kun en pysty kivuiltani paljoa seisomaan.

Sama! Musta tuntui, että viime viikkona olin paljon kipeämpi kuin synnytyksen jälkeisenä - mistä lie johtunut. Jossain vaiheessa meinas oikeasti usko jo loppua, kun ei oikein voinut istua tai seistä ja jotenkin tuntui väärältä vaan makoilla, kun synnytyksestä oli kuitenkin "jo" yli viikko.. :bored:

Just sanoin eilen miehelle, etten olis ikinä uskonut, miten rikki sitä onkaan synnytyksen jälkeen ja mulla sentään oli vielä suhteellisen iisi synnytys - eppari ja muutama tikki ei tunnu enää miltään, kun vertaa joidenkin teidän sotavammoihin. Ja kuitenkin pitäis olla ihan yleisessä tiedossa, että lapsivuodeaika kestää 6-12 viikkoa ja eka kuukaus olis hyvä varata vaan voimien keruuseen ja palautumiseen eikä ennen vanhaan ollut edes tapana tulla vieraisille tuona aikana. Ja minä kun oon aiheuttanut mielen pahoitusta, kun en päästänyt kaikkia kylään silloin ekan viikon aikana.. o_O (Sen seurauksena mun äitipuoli ja isä ei ole vieläkään tulleet käymään, vaikka vauva on lauantaina kolme viikkoinen..

Kyllä miun mielestä synnytyksestä pitäs saada toipua rauhassa. Miks ei kukaa voi odottaa sitä että kutsutaan kylään vaan haluavat heti kotiuduttua tuppautua käymään o_O tai jopa sairaalaan on pakko päästä. Ja kipee kuuluukin olla synnytyksen jälkeen, ei sillon tarvii mitää tehä. Ite en esikoisen syntymän jälkeen ollu moneen viikkoon kykenevä liikkuu kotoo mihinkään. Tällä kertaa oisin heti sairaalasta tultua ollu valmis lähtee vaikka kaupassa käymään, nyt viikkoa myöhemmin en. Täytyy toivoo että alakerran paine helpottaa, samalta tuntuu kun esikoisen jälkeen (ilman tikkejä ja alhaista hemoglobiinia), ni ehkä tästä kuitenkii nopeemmin toipuu. Se vaan yllätti kun oli muutaman päivän tosi hyvä olo ja sit tuli tää.

Meille syntyi tyllerö 29.11. :dummy1: Kokoa neidillä olikin huomattavasti enemmän kuin piti :D Piti olla max.4kg ja kaikki kätilöitä ja neuvolantätiä myöten olivat sitä mieltä että ei kyllä ole sitäkään.Kummasti sieltä putkahti 4475g ja 52cm rakkautta ulos! :D Synnytys oli kuitenkin suhteellisen nopea ja helppokin.Tikkejä en tarvinnut yhtään,tuli vain 3 pientä nirhaumaa.
Saimme polikliinisen synnytyksen eli jäimme saliin 6 tunniksi synnytyksen jälkeen ja sitten pääsimme kotiin :)
Vauva syntyi siis viikoilla 40+3

Tänää käyty yliaikaiskontrollissa: vauvalla kaikki hyvin, painoarvio 4kg mut ei saanu taaskaan mitattua päätä ku oli niin alhaalla ja se kuulemma nostaa painoarvioo, käsin ei tunnu niin isolle. Saas nähdä:hilarious: olin jo 2cm auki ja kohdunkaula hävinny:p irrotteli vähä kalvoja ja ei usko et tarvii käynnistellä, mutta anto varmuudenvuoks ajan maanantaille. Nyt jo supistelee jonkuverran, saa nähdä jos käynnistyis nyt:rolleyes::)

Takaisin