La marraskuu 2016

Inhottavaa seurata kun vauvaa kiusataan noin. :( Mä oon kyllä edelleenkin vähän herkillä raskauden ja synnytyksen jäljiltä, et itku tulee vähemmästäkin...
Meilläkin on otettu toistuvasti bilirubiinit ja pieni joutui olemaan hetken valohoidossakin... verikokeen otti tosin sujuu helposti, kun kantapäätä lämmitetään ennen näytteen ottoa, joten verta tulee vaivattomasti tarpeeksi, ja kipulääkkeeksi saa pienen määrän glukoosia eikä vauva siis edes huomaa pistämistä.

Joo, tänään mies meni vauvan kanssa kaksin sinne verikokeen ottoon ja mä jäin aulaan odottamaan, kun itkuksi olisi mennyt sitä taas kattoa. Huojentavaa oli, että arvot olivat lähteneet hienoiseen laskuun. Nyt ylihuomenna taas kontrolli ja toivotaan, että olisi edelleen laskusuunnassa. Vauva täyttää tänään viikon ja yleensä ne arvot ensimmäisen viikon aikana nouseekin kunnes lähtevät laskuun. Ite olin valmistautunut jo vaatimaan sitä valohoitoa eikä näitä päivittäisiä verikokeita.

Meillä otettiin eilen käyttöön tutti, kun vauva sai yöllä raivarit ja mikään ei kelvannut. Ajateltiin, että vanhemmatkaan lapset eivät saa nukutuksi ja oltiin molemmat miehen kanssa aivan rättejä niin päädyttiin epätoivoissamme tuttiin. Epämääräinen känäily, kun mikään ei kelpaa loppui siihen. Yritetään käyttää sitä silti vaan hätätapauksissa ja ettei vauva kuluta imuvoimiaan liiaksi siihen, että jaksaa syödäkin. Tänään tutti auttoi myös verikokeen otossa, rauhoittui heti kun sai tutin suuhun.

Tän päivän projektina ajattelin kokeilla kantoliinan käyttöä. Huomenna olisi ensimmäinen neuvola ja sinne olisi tarkoitus mennä ensimmäistä kertaa vaunuillen.

Hih, vauvan ei pitänyt nukkua meidän sängyssä, kun sänky niin kapea, mutta kappas, se nukkuu meidän sängyssä. :grin Helpointa tässä vaiheessa niin. Vauva nukkuu nyt öisin suunnilleen pari kolmen tunnin pätkää niin, että alkuun 3h, sitten syö, torkkuu, syö tiheämmin ja sitten aamuyöstä taas 3h. Aamupäivät ja alkuiltapäivät vauva on ollut nyt aika väsynyt luultavasti noista joka aamuisista verikokeista johtuen. On sitten piristynyt iltaisin.

Onnea jälleen vauvautuneille! :Heartred:Heartpink:)

Tsemppiä ellami! Mulla on myös huomenna aamulla tuo sama edessä eli synnytys käynnistetään. En kyllä tiedä vielä käynnistystapaa, selvinnee siis vasta huomenna. Jännittää ja pelottaa ihan hirveästi, olen koittanut sairaalakassia pakkailla mutta olo on ihan epätodellinen. Nytkö jo pitäisi synnyttää? :D Olitko muuten yhtään auki tullessasi sairaalaan?

39+0

Toivottavasti sul on sen verran kypsä tilanne että vaikka kalvojen puhkaisu ja tippa sopis tilanteeseen. En halua pelotella ja tapauskohtaista, mutta se ballongin laitto oli ikävää vaikkakin nopeahko. Sen kanssa on aika inhaa käydä vessassa ja nyt sitä pitäisi napakasti mutta varovasti aina kiristellä eli vetää alaspäin. Mulla oli kanavaa jäljellä "vähän" (en tiedä cm, viime viikolla 2cm kirjattu korttiin), auki n. sormelle. Siksi nyt sitten tämä tapa.
Koko ajan on semmoinen super menkkajomotuskipu ja mukamas pissittää. Supistuksia alkoi harvakseltaan tulla ehkä reilu tunti sitten. Katsellaan nyt mitä käyrälle tulee.

Perjantaina lääkäri ainakin sanoi, että mulla on ensisynnyttäjäksi aika hyvä tilanne jo nyt. Olin sormelle auki ja kanavaa jäljellä 1,5cm ja se yllätti mut kyllä ihan täysin, edellisestä lääkärikäynnistä ei ollut edes 2 viikkoa ja silloin oli paikat täysin kiinni ja kanavaa jäljellä 3cm! Eikä ole ollut edes pahemmin mitään kipujakaan ja silti olin jo noin hyvin auennut. Se antoi mulle ainakin vähän toivoa että synnytys käynnistyisi nopeasti :) Mutta en tiedä sitten todellisuutta. Nyt on perjantaisesta asti ollut menkkajomotuksia, kovia kipuja nivusissa ja ruskeahkoa vuotoa, pidän niin peukkuja pystyssä että paikat olisi tulleet entistä kypsemmiksi! Tsemppiä hurjasti sinnekin! <3

Neuvolassa käyty (rv 40+4). Kaikki oikein hyvin, hemoglobiini oli noussut ja oli 128! Ei tarvi enää rautaa popsia. Sf-mitta oli 35cm ja paino tippunut viime kertaisesta 100g. Varattiin aika yliaikaiskontrolliin ensi viikolle (rv 41+5).

Lopuksi kätilö kysyi, että haluanko hänen tekevän ronskimman sisätutkimuksen. Halusin. Kohdun sisäsuu on jo 2cm auki ja ulkosuu 3cm! On ne kipeät supistukset näköjään jotakin tehneet! :hello2 Ei sitten tutkinutkaan niin ronskisti, ettei lapsivedet mene kun oli jo noin kypsä tilanne. :)

Ja minä polkasin vielä tänään pyörällä 2v kyydissäni muskariin! :joyful:

Tänne syntyi suloinen 3410g, 50,5cm pitkä tyttönen! (Vko 38+3) Synnytys oli yllättävän nopea tempoinen, 7:00 mentiin sairaalaan suoraan saliin hengittelemään ilokaasua ja vauva oli ulkona 12:50. Epiduraali piti pistää kahdesti kun ensimmäinen meni väärään paikkaan eikä auttanut siis ollenkaan, toinen onnistui ja heti olinkin 10cm auki. Väliliha jouduttiin leikata ja nyt ainoat kivut onkin siitä haavasta.. liikkuminen on tuskaa. :/ mutta olen tyytyväinen synnytykseen. Kyllähän se sattui mutta palkinto on mitä mahtavin. <3

Toivottavasti tässä ei nyt mitään ihmeitä enää yön aikana tule, niin me päästää huomenna kotiin! Isi tuossa parisen tuntia oli meille täällä seurana (sain rauhassa käytyä suihkussa ja haettua/syötyä iltapalan) eikä olis kyllä millään halunnut lähteä ilman meitä kotiin.

Osaakohan sitä edes olla kotona tuon pienen uuden ihmisen kanssa?

Muokattu viimeksi:
Täällä arvon, että joko soitella mummua
Neuvolassa käyty (rv 40+4). Kaikki oikein hyvin, hemoglobiini oli noussut ja oli 128! Ei tarvi enää rautaa popsia. Sf-mitta oli 35cm ja paino tippunut viime kertaisesta 100g. Varattiin aika yliaikaiskontrolliin ensi viikolle (rv 41+5).

Lopuksi kätilö kysyi, että haluanko hänen tekevän ronskimman sisätutkimuksen. Halusin. Kohdun sisäsuu on jo 2cm auki ja ulkosuu 3cm! On ne kipeät supistukset näköjään jotakin tehneet! :hello2 Ei sitten tutkinutkaan niin ronskisti, ettei lapsivedet mene kun oli jo noin kypsä tilanne. :)

Ja minä polkasin vielä tänään pyörällä 2v kyydissäni muskariin! :joyful:

VOI Belle :O
Miten sä pystyt? Pyöräily ajatuksenakin tällä hetkellä hirvittää ja muutenkin koko päivä mennyt makoillessa ja kiukutellessa!

Viime yön semi-säännölliset supparit kuihtuivat kasaan ja aamun jälkeen ei mitään tietoa minkään sortin supistuksista! Ehdin niin jo yöllä innostua ja valmistautua lähtöön, mutta ei niin ei :/

Onneksi huomenna on käynti äitipolilla niin kuulee vähän missä mennään :)
40+4

VOI Belle :O
Miten sä pystyt? Pyöräily ajatuksenakin tällä hetkellä hirvittää ja muutenkin koko päivä mennyt makoillessa ja kiukutellessa!

Viime yön semi-säännölliset supparit kuihtuivat kasaan ja aamun jälkeen ei mitään tietoa minkään sortin supistuksista! Ehdin niin jo yöllä innostua ja valmistautua lähtöön, mutta ei niin ei :/

Onneksi huomenna on käynti äitipolilla niin kuulee vähän missä mennään :)
40+4
Mua otti niin paljon aamulla päähän ne jokaöiset vähän kipeämmät supistukset kun ei saa niiden takia nukuttuakaan, että vitutuksen voimalla päätin polkea. :D En olisi kävellen jaksanut lähteä ja en kestänyt ajatusta jäädä vain kotiin 2veen kanssa. On mulla sentään pyörässä nastarengas eturenkaana ja varovasti menin. :)

Voi on kyllä ärsyttävää, että tuollaiset supparit tulee aina yöllä! Just että ehtii ite innostua ja ei saa nukuttua ja sit aamulla taas ei mitään. :mad: Mutta kyllä ne supparit jotakin saavat aikaan, vaikka tuntuu siltä ettei niistä ole mitään muuta kuin kiusaa vain.

Valtavat onnittelut kaikille jo äidiksi ehtineille! Päivittäin on tullut luettua palstaa ja jännitettyä teidän tilanteita. :dummy::dummy1:

Olenko muuten ainoa joka toivoo että baby ei syntyisi ennen laskettua aikaa? Olen vasta noin kuukausi sitten saanut mielenrauhan raskausahdistuksen osalta ja olen pystynyt vihdoin "nauttimaan" ajasta raskaana. Tosin ensin oli kova flunssa ja tämän kömpelön vatsan ja yöheräilyiden ja kroonisen pissahädän kanssa nauttiminen on jo vähän hankalaa. :joyful:Mutta enää ei itketä joka hetki, mieli on jo paljon parempi.

Nyt kun tähän on päästy niin seuraava vaihe on jo ihan liian lähellä! Täällä ollaan sormet ja varpaat ristissä että synnytys käynnistyi vasta muutama päivä yli lasketun ajan ja silti jännittää miten pää ehtii kaikkeen uuteen mukaan. :nailbiting:Aika tuntuu menneen kuin pikakelauksella nämä viimeiset viikot, alan siis olla aika tyytyväinen jos neuvolalääkärin veikkaus reilusta yliaikaisuudesta käy toteen :joyful:

39+1

Muokattu viimeksi:
Huh, huh. Never say never vai miten se meni. Ei menny mikään niinkun olin vähän suunnitellut,mutta lopulta kaikki hyvin ja meille syntyi pieni poika maanantaina klo 22.26.
3280g ja 52cm.

Käynnistys oli aika hurja kokemus.
Ja minä joka aina on synnyttänyt hiljaa, en todellakaan ollut hiljaa kun viimenään alkoi aivan valtavan kivuliaat supistukset. Ja kivunlievitystä en meinannut ottaa....vaan kyllä otin ja kyllä oli hyvä ja just oikea ajoitus. Mini spinaali ja helpotus. Ponnistusvaihe n.10min ei sitten enää sattunut yhtään, kätilö sai sanoa milloin pitää työntää koska supistuksia en enää tuntenut. Nätisti tuli, eikä tikkejä. Ja oon yön yli ollut ilman särkylääkettä :0
Ei voi muuta sanoa kun että jokainen omakin synnytys on ollut totaalisesti erilainen.

Helpottuneena täällä, täpötäydessä sairaalassa pientä ihmettä tuijottaen :)
Pieniä pätkiä jopa saanu nukuttua.

Tsemppiä kaikille synnytystä odottaville/aloittaville :smug: ja aihan todella isot onnittelut jälleen kaiille teille, jotka olette urakan suorittaneet ja saaneet vaavit syliin :Heartred

Tuntuu jo niin kaukaiselta tuo synnytyksen alkaminen ja synnärille lähtö saatika itse synnytys, vaikkakin siitä ln vain viikko ja pari päivää :rolleyes: niin sitä nopeasti häviää tunnejälki, kun tilalle on tullut oma pieni nyytti :Heartred

Belle, voin niin samaistua.

Viime yö oli aivan kamala. En oo tännekään jaksanu nyt kirjotella, ku yöt ollu huonoja. Heräilen niihin napakampiin suppareihin ja en vaan pysy unessa... kidutusta! Viime yönä jo olin monesti jo oottamassa et tulee se kivuliaampi suppari.

Kohta äippäpolille ja ultraan.

Ei enää kauaa ennen synnytystä, eihän?!

Rv 39+4 (ultrien mukaa 40+0)

Jaa-a, ei tää oo kivaa valvoa ilman suppareitakaan... Meillä valvotaan täysikuun vuoksi, nyt on pari yötä menny ihan harakoille. Lakanat märkänä vaan pyörii ja aamusta jo hirvee turvotus (aamupaino pilvissä).
No, tänään jos tekis gluteenittomia sämpylöitä pakkaseen ja samoin koirille "yrjölänpuuroa". Kyllä ne arvostaa tätä (jälkimmäistä) herkkua :)
Huomenaamusta polille ja käyrille. Saapa nähdä eteneekö meidän tilanne yhtään. Oikeita suppareita ei kuulu, joten en oo kovin toiveikas aikataulun suhteen.
Katjusha rv 39+5

Miulla on ollu tässä kohta kaks viikkoa kiire synnyttämään kun lapsi olis valmis ja tää äiti vielä valmiimpi kipuinensa ja vaivoinensa... Nyt rv 39+5. Mut jos sairaala on ihan täynnä niinku ellami on pariin kertaan kirjottanu ni en haluu vielä synnyttää, tiedän että miun mielenterveys ei kestä sitä jos en saa olla osastolla ollessa yksin huoneessa :sorry:

Joo mäkin hikoilen öisin tosi paljon! Oon nyt nukkunut ilman yöpaitaa ja silti heräilen hiestä märkänä. Täällä taas odotan vain päikkäreille pääsyä. Tällä kertaa tyttökin herätti yöllä 2 kertaa eikä meinannut saada nukuttua enää kummallakaan kerralla. Hyöri ja pyöri vain mun vieressä. Toivottavasti ei nyt kipeeksi olisi taas tulossa! Lisäksi heräilin toki tavanomaisiin kipeisiin supistuksiin ja kyljen kääntämisiin. Kiva olla ihan väsyksissä päivisin, ja ajatella, että pitäisi synnytyskin pian jaksaa.

Voi olla, että mulla irtosi limatulppaa aamulla. Oli kyllä ilman mitään veriviiruja, mutta ei mulla ole normaalisti tämän raskauden aikana noin paljon tullut vuotoa ja oli pari klönttiäkin.

Olisi ihanaa olla osastolla yksin huoneessa. Viimeksi mun huonekaveri kuorsasi äänekkäästi yöllä, joten jäi omat unet todella vähiin.

Rv 40+5

Belle, mulla oli kans edelliskerralla kahen hengen huone ja aivan silmänaluset mustana valvomisesta ku sain kans kuorsaavan kaverin. Tietää että kaveri ainakin nukkuu hyvin. :D Mä en käsitä miten voin saada aina kuorsaavia kavereita samaan huoneeseen. Viimeksi Seinäjoella leikkauksessa ollessani oli oikein surround menossa ku kaks mummua sahasi yöllä. Onneksi sain unilääkettä jonka vetelin kokonaisuudessaan tuskastuneena. :)

Täällä kans pari yötä ny pyöritty urakalla. Käsiä särkee niin vietävästi ja viime yönä vihloi paikkoja ja muutama napakampi supistus valvotti ja asennon vaihto tuntui siltä että haarus repeää. Iho on alkanut kutista älyttömästi ja sitäkin rasvailin vuorotellen milloin kosteuttavalla rasvalla, kortisonilla tai rasvaisella rasvalla ja sitten raavin lisää kun vaikutus loppuu. Helpompi oisi mennä pelkkään rasvakylpyyn.. Neljän aikaan aamusta otinkin särkylääkettä ja sain nukkua jopa kuuteen asti, kunnes kissat alkoivat perinteisesti taas juoksuttamaan kun eivät osaa päättää olisko nälkä/meniskö pihalle/muuten vain ei osaa päättää kun ei ees tiedä mitä päättäisi. Huoh..
Sit harmittaa kun ei vaan jaksa päivän aikana yksinkertaisesti oikein mitään touhailla kun olo on ihan kuutamolla, vaikka aamupäivällä yrittää parilla tunnilla korjata yön vähäistä saldoa. Valivali... :D

Maatuska83 rv 38+0

Mä kans hikoilen öisin ku pien eläin.. mut heti jos tulee peiton alta pois ni alkaa palelee :D öisin nukun iha jees,käyn ehkä 1-3kertaa vessassa. Mut nukahan aika hyvin uudelleen. Päivällä nukun päikkärit,koska mä voin. Ensi aattelin et en sais mut totesin et hitto vieköö mun ei tarvii täälä joka päivä siivota tai touhuta muutakaa vaa saan levätä nyt ku siihe viel on mahollisuus..

Mä niiii toivon et sit joskus sairaalassa mun mahdollinen huonekaveri ei kuorsais.. saan sitä kuunnella kotonaki iha tarpeeks,enkä viiti vierasta ihmistä lyödäkää :D

Kyllä se on samanlaista täälläkin, ei yöllä saa nukuttua kun vauva venyttelee vatsassa, niin että nahka vinkuu oikein kunnolla :depressed: Huomen aamulla 8.50 pitää olla synnytys polilla, on jo valmiiksi väsy yön jäljiltä niin mitä päivästä tulee. Voi olla että joutuu jäämään osastolle ??? Kyllä saisi vauva jo tulla, on nyt 11 päivää lasketun ajan yli La 4.11. :dontknow Kaikille vielä odottaville jaksamista ja uusille nyyteille onnea :hello:hello

Polikäynti takana ja kaikki kunnossa! Kunnon pyörittelyt alapäässä ja kuulemma kypsä tilanne ja 2-3cm auki. Eli koska vaan voi alkaa tapahtumaan!! Nyt sitten melkoisesti tuntemuksia vähän joka puolella alakroppaa ja kunnon verivuotoa, mutta ei mitään selkeitä supistuksia...

Pari päivää sain vielä aikaa, mutta puuttuvan napasuonen vuoksi sain käynnistysajan perjantaille mikäli ei ennen sitä ole lähtenyt liikkeelle! Toisaalta kiva tietää, että jotain edistystä tapahtunut ja tällä viikolla joka tapauksessa oma vauva kainalossa <3 <3 <3

Charm 40+5

Polikäynti takana ja kaikki kunnossa! Kunnon pyörittelyt alapäässä ja kuulemma kypsä tilanne ja 2-3cm auki. Eli koska vaan voi alkaa tapahtumaan!! Nyt sitten melkoisesti tuntemuksia vähän joka puolella alakroppaa ja kunnon verivuotoa, mutta ei mitään selkeitä supistuksia...

Pari päivää sain vielä aikaa, mutta puuttuvan napasuonen vuoksi sain käynnistysajan perjantaille mikäli ei ennen sitä ole lähtenyt liikkeelle! Toisaalta kiva tietää, että jotain edistystä tapahtunut ja tällä viikolla joka tapauksessa oma vauva kainalossa <3 <3 <3

Charm 40+5
Mulla synnytyksen jälkeen löytyikin siitä napanuorasta kaikki kolme suonta,vaikka rakenne ultrassa sitä ei näkynyt,oli vain jonkin verran pienenpi kuin kaksi muuta suonta. Heti alkoivat kätilöt tutkimaan sitä kun vauva oli syntynyt.
Ballongista sen verran,että itseäni se ei juuri haitannut. Pääsin sen kanssa vielä kotiin,ainut oli että kyykistyminen sattui,muuten ei mua haitannut. Kun se lähti pois,niin sitten alkoi kipeät supistelut. Voisin toistekin aloittaa käynnistelyn ballongilla jos tarve vaatisi :)

Takaisin