La marraskuu 2016

Täällä tuli soitto Tyksistä heti aamulla ja sen jälkeen ei ole väsyttänytkään yhtään.. Neuvoasta tehtiin tosiaan se lähete sinne kohonneiden sokeriarvojen takia ja sen takia että olen huolissani jos vauvasta kasvaa todella isokokoinen. Mutta koska muuten kaikki vaikuttaa olevan kunnossa niin neuvolastakin sanottiin, että eivät välttämättä katso tarpeelliseksi ottaa mua sinne enää mihinkään kontrolleihin näin loppuraskaudessa. Mutta nyt menenkin sinne jo sitten perjantaina, kääk! Mitäköhän ne tekee siellä, miettii käynnistämisen ajankohtaa..?

• Tykkään
Reaktiot: Eea
Neuvolassa käyty ja vauvan pää on niin alhaalla että ei oikein edes löydy. Muuten ei mitään uutta. Välillä vihlasee nivusista niin kovaa että tuntuu että jalka lähtee pois paikoiltaan. Tänään ja huomenna olisi niin hyvä päivä lähteä synnyttämään niin ei tarvitsisi miettiä lapsille hoitajaa. Nehän on tulossa nyt viikonlopuksi keittelemään kahvia isälleen.

• Tykkään
Reaktiot: Eea
Olipa mielenkiintoinen käynti äitiyspolilla synnytystapa arviossa. Olen käynyt siellä muutenkin radin takka mutta nyt oli ihan eri lääkäri kuin aiemmin ja harmitti koska se aikasempi lääkäri oli niin mukava ja ammattilainen. Nyt oli nuori tyttö ja minulle jäi epävarma olo! Oli tuuppaamassa meitä jo ovelle ennen kuin ehdin edes kysyä kaikkia kysymyksiä!

Lopputulos oli nyt kuitenkin, että äitiyspoli käyntejä ei enää tule ja synnytys käynnistetään 7. 12 (40+1), jos sitä ennen synnytys ei ole käynnistynyt! Mitään arviota mistään lantion sopivuudesta synnytykseen tms en saanut, vaikka siis arviohan tuo piti olla!
Lääkäri oli tosi kovakourainen ja nyt kyllä alapää kipuilee ja jomottelee. Hyvä uutinen, että kohdunsuu oli pehmentynyt..mitä se muuten tarkoittaa kirjaimellisesti? Anyone? :D

Winnie 36+1

Täällä sais vauva alkaa jo näyttää jotain merkkejä ulostautumisesta :joyful: sisko tuli mun luokse kyttäilemään jo valmiiksi, kun tulee sinne synnytykseen mukaan ja asuu reilun kolmen tunnin ajomatkan päässä. Saa nähä joutuuko montakin viikkoa täällä olla :grin
Täällä ei siis mitään tuntemuksia, supistuksia, lapsivettä, limatulppaa..ei mitään havaittavissa. Tänään pitkästä aikaa aion kävellä neuvolaan, kun sisko mukana niin ei tarvii yksin jännäillä jos se kävely alottaiskin edes jotain :grin

Tai on havaittavaissa kamala häpyluukipu! Mutta se ollut koko loppuraskauden ajan muutenkin, nyt vaan vielä kovempi ja parina iltana tuntunut että mahasta repeää nahka sivuilta kun alkaa iltasin olemaan jo aika jättikokoa massu. Vauva liikuu mun mielestä nyt vähemmän, mutta tosi paljon jämäkämmin kun aiemmin, ihan tuntee että pieni ihminen siellä liikkuu..huomaa että yrittää puskea päätään kokoajan alemmas ja alemmas. Nooooh kyllä se sieltä ulos tulee, tavalla tai toisella ja päivänä minä hyvänsä :joyful: jos 9kk oon jo kestänyt niin vaikka se parikin viikkoa menee vielä helposti..o_O

Hmm... otin päiväunet noin puoltoist tuntii olin sitä mieltä että heräsin 2 kertaa menkkajomotukseen ja vähän jotain märkää on pikkuhousuihin tullu ja nyt maha ihan löysällä... hmm... ennustaisko jotain muuta kun luulotautia? :S olen ollu siinä uskossa että tämä menee yli lasketun ajan tai käynnistyksee nii en oo varma oisinko edes valmis synnytyksee??? :D jännää aikaa...
Vauvatoive 38+6

Sf mitasta. Olen ehkä aiemmin jossain kirjoittanut, en muista. Mulla on kaikki kolme edellistä mennyt keskikäyrällä tasaisesti ja syntymäpainot siinä 3200-3600g. (Syntyneet 39+6 x 2 ja 38+4).
Tällä kertaa eri neuvolan th. Ja sf mitta yläkäyrällä. Paitsi lääkärin ja sijaisen mittaamana keskikäyrällä. Kokoarvio ultrassa puoltaa keskikäyrää. Ja yksi sijainen sanoi, että toinen th mittaa napakalla ja tää toinen löysällä mitalla kun on ollut kummankin opissa. Tää mun nykynen löysästi mittaaja on muutenkin vähän löysempi tapaus kaiken suhteen :D
Tiedän että pieni kokoinen äiti pienellä sf mitalla on synnyttänyt päälle 4kg vauvan ja vähän toisinpäinkin.

Minä en kehtaa enää valittaa mistään vaivoista kun maanantaina on se käynnistys :0
Silti pessimisti mun päässä yrittää tunkea ajatuksia että äläs oo niin varma, jos ei se nyt menekään niin.... no voin sanoo et sit saa koko sairaala kuulla kunniansa jos maanantaina muuta keksivätkin.

Ajokeli on täällä nyt semmoinen, että miltei rukoilen vauvaa pysymään mahassa loppuviikon.

Hmm... otin päiväunet noin puoltoist tuntii olin sitä mieltä että heräsin 2 kertaa menkkajomotukseen ja vähän jotain märkää on pikkuhousuihin tullu ja nyt maha ihan löysällä... hmm... ennustaisko jotain muuta kun luulotautia? :S olen ollu siinä uskossa että tämä menee yli lasketun ajan tai käynnistyksee nii en oo varma oisinko edes valmis synnytyksee??? :D jännää aikaa...
Vauvatoive 38+6

Sama täällä, menkkajomotuksia on ollut melkeimpä päivittäin ja pikkareihin valuu joka päivä jotain nestettä, mutta kyllä se mun osalta on ollut pelkkää luulotautia että synnytys lähenisi kun eipä ole ketään kuulunut :D en oo varma onko mulla vähän hiivatulehdusta vai muuten vain vetistä valkovuotoa.. Toivottavasti sulla on parempi tuuri :D

Rv 38+4

Ellami, ajokelin takia toivon kans, että tänään ei tuu lähtöä. Makaan vaan koko päivän sohvalla ja otan rennosti :D

Kävin vessassa ja paperiin tuli erittäin hentoinen kirkas veriviiva. Varmasti vain kuivista limakalvoista kun hinkutin paperilla kun yritin katsoa onko mitään limaista vuotoa tms. Hui jestas että säikähdin! Ihan oikeasti oli paniikkikohtaus tuloillaan, lähinnä siksi kun ajattelin että nytkö se synnytys lähenee. Mua pelottaa sittenki! Kaikenlisäksi pientä lämpöähän se influenssapiikki nostatti :(

Rv 38+4

Mulla kans alapään limakalvot on nii kuivat et vähä väliä tulee paperiin verta.. iltasin sit aina rasvailen(tai mies rasvaa ku en ite yllä) ja yöaikana annan ilmakylpyjä.

Nyt iski tänneki se huono olo mitä täälä on puhuttu.. jäi ruokailu kesken ku alko tuntuu et seuraava haarukallinen saa koko mahan tyhjennettyä.. lisäks oon saanu ravata vessassa isommalla hädällä jo kahdesti,ei oo maha sekasi tai mitää.. ja harkkasuppareita tulee about kestomallilla.. onneks sentää mies tulee tänää kotiin,jos nää enteilee jotain.

Rv 38+6

Mulla kans alapään limakalvot on nii kuivat et vähä väliä tulee paperiin verta.. iltasin sit aina rasvailen(tai mies rasvaa ku en ite yllä) ja yöaikana annan ilmakylpyjä.

Nyt iski tänneki se huono olo mitä täälä on puhuttu.. jäi ruokailu kesken ku alko tuntuu et seuraava haarukallinen saa koko mahan tyhjennettyä.. lisäks oon saanu ravata vessassa isommalla hädällä jo kahdesti,ei oo maha sekasi tai mitää.. ja harkkasuppareita tulee about kestomallilla.. onneks sentää mies tulee tänää kotiin,jos nää enteilee jotain.

Rv 38+6

Juu en oo minäkään tietoinenkaan mistään raskausajan ummetuksesta. Saa kyllä jatkuvasti käydä vessassa jommalla kummalla hädällä.

Maha yhä sekaisin, harjoitussuppareita vaan tulee, niinkuin tähän asti päivittäin jo monta kk. Limatulpasta ehkä vähän jotain havaintoo, vähän kirkasta limaa tuli paperiin... :D
Seurailen tilannetta :P mitäs muitten iltaan? :)
Vauvatoive

Mä huomasin tossa lakanoita vaihtaessa, että yöllä oli tullut samanlaista vaaleanpunertavaa limaa kuin eilenkin eli oliskohan tää nyt sitä limatulppaa..? Jännä nähdä.

Ja ihan kiusallaan vaihdoin lakanat, kun ajattelin olevan suuremman todennäköisyyden lapsivesien mennä puhtaisiin petivaatteisiin.. ihan niin kuin aina, kun vaihtaa lakanat, niin seksin saanti on aivan varmaa. :smug:

Viime yönä tuli nukuttua taas huonosti, joten otin parin tunnin päiväunet samalla, kun pyöritin pyykkejä koneessa.. neuvolaan piti herätä muka jotenkin tosi aikaisin (puol kymmenen), niin valvoin ja ajattelin kaiken maailman asioita kuuteen asti. Oli jotenkin tosi levollinen mieli siinä köllötellä miehen kainalossa ja katsella lumisadetta. Mulla paloi vielä kynttilöitä makkarin ikkunassa lyhdyssä ja join vadelmanlehtiteetä enkä keksinyt äkkisilteen yhtään paikkaa, jossa olisin ollut mieluummin.

Välillä tekee hyvää vaan olla ja koittaa nauttia hetkestä, joskus tulee liian helposti keskityttyä vaan niihin huonoihin/korjattaviin asioihin.

Täällä on käynnissä "odotus", mitään ei näköpiirissä. Ostin isälleni sunnuntaiksi lahjan, näillä näkymin siellä mennään käymään eikä oma ukko ole vielä lahjaa ansainnut ;( No, näillä korteilla mennään.
Makaronikasvishässäkkälaatikkoa teen pakkaseen. Täytyy upottaa väriä kaikkiin ruokiin, kun arvaan ettei kukaan jaksa pilkkoa tuoreita kasviksia salaattiin piakkoin.
Huomenna neuvola..
Katjusha rv 38+6

Sais jo syntyä. Väsymystä ilmassa. Nukuin tänään yli tunnin päiväunet.
Leivoin perheelle suklaakakun..nam..
Siinä ne päivän työt olikin.

Pientä supistelua ja kolotusta.
Illalla lenkille.

38+5

Voi, mun piti mennä tänää päiväunille,ku kerranki olis ollu aikaa jne.. menin petiin ja eksyin youtubeen kuuntelee joululauluja :D reilun tunnin siinä pötköteltyäni totesin pikkutyypille et äiti ei jaksa enää pötköttää,mennää tekee isille yllätykseks pitsaa ku se kotiutuu kohta puolii :)

Tää ilta on niiii pyhitetty kainalolle,kyllä se vaa on maailman paras paikka. Just yks päivä vetistelin ku tuntuu ettei elämä vois mennä tällä hetkellä paremmin. On ihana rakastava mies, on turvallinen olo, on kauan odotettu vauva tulossa ja muutenki on asiat hyvin. <3

Huhheijjaa, mikä käynti äitiyspolilla! Hepatoosiepäily osoittautui todeksi, onneksi sappiarvo vielä pieni eli 11 mutta on siis lievä hepatoosi. Lisäksi mulla ollut nyt ma-ke veritulppaepäily, koska oireet ollut moninaiset ja Fidd-arvo verikokeella oli maanantaina koholla. Terveyskeskuksessa ei kuitenkaan otettu asiaa tosissaan eikä laitettu ultraan vaikka aina raskaana oleva pitäisi ultrata. Onneksi äitiyspolilla otettiin asia tosissaan ja lähetettiin heti kiireellisenä päivystyksen kautta ultraan, jossa todettiin ettei laskimotukoksia Luojan kiitos ole! Huh! Ennen ultraa äitiyspolilla annettiin jo ohjeita sen suhteen jos veritulppa todetaan ja että miten tulee sitten vaikuttamaan loppuraskauteen ja synnytykseen. Huij. Oli pelottavia päiviä ma-ti.

Äitiyspolilla tänä aamuna todettiin hämmästyksekseni, että kohdunkaulakanava on kokonaan kadonnut, vauvan pää oli todella alhaalla ja omin väljälle sormelle auki niin että lääkäri tunnustellessaan tunsi vauvan pään! Kyllä teki häijyä kopelointi, huh. Ja aiheutti kauheat alavatsa- ja selkäkivut joihin ei ole oikein Panadolikaan auttanut.

Lääkäri totesi, että paikat ovat niin kypsät että ei usko että tätä synnytystä joudutaan käynnistämään. Totesi että vauva on valmis syntymään, onhan hän tänään täysiaikainen, ja että synnytys voikin käynnistyä koska tahansa. Hassua sinänsä että en koe vointiani ollenkaan sellaiseksi että se ennakoisi synnytystä!

Ensi viikolla pitää mennä maanantaina hepatoosin takia taas verikokeisiin ja keskiviikkona on sitten taas käynti äitiyspolilla. Lääkäri totesi, että tilanteen mukaan silloin myös käynnistellään jos siihen nähdään aihetta. Apua! En halua käynnistystä enkä ole muutenkaan varautunut henkisesti siihen, että meillä olisi jo viikon päästä vauva tai synnytys!

Joka tapauksessa kun tilanne on tämä, niin en enää himmaile kauheasti synnytyksen käynnistymisen suhteen. Aion ponnistella sopivissa määrin, saunoakin ehkä ja edesauttaa sitä että synnytys voisi mieluummin käynnistyä luonnollisesti kuin käynnistämällä. Hepatoosin mukaan edetään oireiden mukaan ja jos oireet pahenee niin käynnistystä voidaan joutua miettimään. Nyt kuitenkin oireet hyvin vähäisiä joten ei huolta. Jos oireet pahenee tai vauvalla on taas laiskoja päiviä liikkeiden suhteen, on hakeuduttava helpolla päivystykseen.

Vauvan painoarvio oli tänään noin 2900g eli hieman keskikäyrää alempi mutta silti paino noussut johdonmukaisesti. Virtaukset ja käyrät sun muut oli kaikki todella hyviä. Huhhh.

Tässä nyt sitten mietin, että mitäs kaikkea haluan ja pitää vielä tehdä ennen synnytystä ja että pitäisiköhän se sairaalakassi oikeasti pakata pikkuhiljaa... :) Toivon, että vauvamme saisi vielä kasvaa ja vahvistua yksiössään lähemmäksi viikon mutta toivon että käynnistykseen en kuitenkaan joudu. Toivon myös että hepatoosioireet eivät pahene.

Rv 37+0

Browneyedgirl, haluatko kertoa tarkemmin noista sun oireista liittyen veritulppaepäilyyn?

Maha yhä sekaisin, harjoitussuppareita vaan tulee, niinkuin tähän asti päivittäin jo monta kk. Limatulpasta ehkä vähän jotain havaintoo, vähän kirkasta limaa tuli paperiin... :D
Seurailen tilannetta :p mitäs muitten iltaan? :)
Vauvatoive

Täällä eiliset supistukset sitten hiipui yöllä. Kestivät jotain 8-9 tuntia ja aattelin jo, että olis ollut lähtö lähellä, mutta ei sittenkään :bored:
Tänään sitten huomattavasti vähemmän supistellut. Limatulpasta ei oo ollu mitään havaintoa.

Ruth 39+4

Takaisin