La marraskuu 2016

Mulla on kuulemma iso kohtu ja istukka edessä.
Sf mitta oli viime viikolla laskeutumisista huolimatta 37, mutta silti vauva on kovin pieni...
Että joudutaan ehkä ihan käynnistämäänkin ja ottamaan neiti ulos kasvamaan.
Eli ei noita sf-mittoja kannata ainakaan liikaa miettiä vauvan kokoa ajatellen.
Ja ainahan sitä voi avata suun ja ultraan ainakin kysyä, jos asia mietityttää/pelottaa??

Ei mitn arviota mistään ole tehty. Mun neuvolantäti on todella nuori juuri valmistunut (tosi ihana ja kiva tyttö) eli hänellä aika vähän sellaista työn tuomaa varmuutta. Ei oikeastaan tee muuta kuin kuuntelee sydänäänet ja ottaa mitat (paino, hemoglobiini jne). Lääkäri ei ollut mitenkään huolestunut tuosta mitasta, itse aloin huolestua vasta kotona kun katoin kortista mikä se yläkäyrä noilla viikoilla on. Lääkäri kattoi silloin tyypin asennon: pää alhaalla, peppu tuossa vasemman rinnan alla ja jalat oik kylkiluiden vieressä/alla.

Ehkä mä sitten pyydän tuota lisäultraa perjantaina, kun on neuvolassa taas aika. Katotaan mitä sanovat. Ainakin se itselleen toisi jotenkin varmemman olon, jos tietäisi miksi mitta on noin korkea. Jos on iso lapsi niin silloin on, ainakin osaan valmistautua siihen etukäteen. Meille on aina sanottu, että meidän siskoksilla on synnyttäjänlantiot. Siitä kertoo ehkä se, että toinen sisko synnyttänyt kaksi perätilasta ilman kipulääkkeitä...

Kiitos neuvoista kaikille <3

Onkos täällä ketään, jolla tuo sf-mitta on käyrien yläpuolella? Mulla oli toissaviikon torstaina (rv 35+3) neuvolalääkäri ja se mittasi sf-mitaksi 38. Kun katoin neuvolakorttia, on yläkäyrä 40 viikoilla 35 eli tuo on aikas tosi paljon yli käyrien noilla viikoilla. Nyt mä panikoin, että sieltä tulee joku tonnikeijukainen ja mä repeen ku vanha sukka jajajaja... Voinko siis tuon perusteella pyytää ultraa, jotta näkisi minkä takia tuo mitta on noin suuri (vaavan koko/lapsiveden määrä/joku muu, mikä) vai pitääkö vain odotella ja panikoida ittekseen? Meillä siis vain kaksi ultraa raskauden aikana ja ne on jo takana päin...

Kiitos jo etukäteen kaikille vastanneille <3

Kaisukkene 37+1

Mulla oli viime neuvolakäynnillä 20.10 rv 34+0 sf-mitta 38cm ja sillon hoitaja varasi mulle ajan, et katottiin ultralla vauvan kokoa ja sillä käynnillä 26.10 rv 34+6 sit selviskin, et vauva ihan normaalin kokoinen, mutta perätilassa ja siitä todennäköisesti johtuu tuo sf-mitan suuruus..

Mulla on muistaakseni koko raskauden ajan ollut sf-mitta hieman yläkäyrillä, johtuu tietysti mun omasta painostakin kun on hieman tota rasvakerrosta tuossa päällä :/ Maltillisesti kuitenkin noussut, ei ole tullut mitään isoja harppauksia. Tänään 38+1 sf-mitta oli 37cm. Ultrassa viime viikolla arvioitu paino oli 3,4kg ja kerroin tänään neuvolassa pelkääväni, että vauva kasvaisi ihan liian isoksi. Mies ollut syntyessään yli 4kg ja mulla vielä tämä radi ja sokeriarvot ovat alkaneet nyt uhkaavasti nousemaan.. Pissa on kuitenkin ollut puhdas. Neuvola pisti siitä ilmoituksen Tyksiin ja sieltä soitetaan jos näkevät ajankohtaiseksi mun tulla siellä käymään. Mutta näillä viikoilla ei oikein muuta tehdä kuin käynnistetään synnytys.. Neuvolan terkka oli onneksi tosi ymmärtäväinen ja kuunteli mun huolen ja pelon siitä vauvan koosta, nyt vaan sitten katsotaan mitä Tyks on mieltä. Jännittävää. :)

Mulla on mennyt koko raskauden ajan ihan yläkäyrullä ja oon sitä ite aikalailla ihmetellyt, mutta neuvolasta ei siihen sanottu oikein mitään. Nyt kun vaihtui neuvola ja sanoin että alkaa vähän huolestuttaa vauvan koko, koska itse olen jäänyt syntyessäni jumiin äidin ahtaan lantion vuoksi ja yritin puskea pihalle kasvitarjonnassa joka johti hötäsektioon. Onneks neuvolassa otti huoeln sitten tosissaan ja pääsin ultraan ja vauvan kokoarvioon. Viime kerralla neuvolassa kätilön mielestä mulla oli tosi paljon lapsivettä ja sen takia sain lähetteen uuteen ultraan, jossa kokoarvio oli 3300g ja lapsivettä oli vähän reilummin kuin normaalisti mutta ei liikaa. Ja samalla meninkin kasvukäyrällä ihan keskikohille :) mut kannattaa sanoa hei siellä neuvolassa jos mietityttää, mua ainakin helpotti kovasti kun katsottiin että kaikki hyvin!

Joo, hunajaa kannatan miekin! Yskäisille lapsille ja itellekin suosin ihan hunajaa teelusikallinen raakana. Useamman kerran päivässä tarpeen vaatiessa. Mutta välillä on ollut pakko turvautua ihan yskänlääkkeeseen mikä hillitsee edes vähän ja saa nukutuksi. Meillä 6v saa ihottuman yskänlääkkeistä tai sillä on noi perus kohdat ihossa mitkä oireilee milloin mistäkin ja oon huomannu et yskänlääke on yksi paha.
Ja tumma suklaa, oliko 80%, voi kokeilla yskään.

Mullaki yöt ihan kauheita, ku yskii keuhkot pihalle. Saanu vähän hillittyä kohoasennolla, hunajalla ja mynthoneilla, laitan hunajaa joko kuumaan veteen tai raakana. Sit on vielä kova närästys tullu takas ja sitäki saa murehtia ku ruoka ja juomat nousee suuhun ja polttaa rintaa ja kurkkua:shifty: silti haluisin mahd. Pian synnyttämään, sais ainaki närästyksen pois:confused:

Kaisukkene miulla sai viime neuvolakäynnillä samoilla viikoilla th harjoittelija saman 38cm sf mitan, th mittas 34cm. Näyttivät sitten koneelta käyrältä että 38 ois ollu ihan liian suuri mitta niillä viikoilla ja keskustelivat opetusmielessä että mitä jos ois ollu oikein mitattu, lähete ois sillon laitettu synnytyssairaalalle lääkärin ultraan vauvan koon tarkistukseen. Siun kannattaa odottaa perjantain neuvolaa kun mitataan uudestaan, luultavasti mittausvirhe. Ja jos edelleen suuri sf mitta niin th laittaa varmasti lähetettä eteenpäin.

Täällä kans vauva perätilassa ja perjantaina olis äippäpoli-käynti Porissa :nailbiting: Aika on aamulla yhdeksän aikaan, joten toivon, et kuvattais sit samalla reissulla, ettei tartte edestakasin ajella 50km.. Jännittää kyllä! Toivon, et itselläkin tulis parempi fiilis käynnin jälkeen.

Rv 36+5

Minä olisin kans toivonut, että oisivat kuvanneet nyt samalla, mutta ei ollu aikoja ja siksi menee loppuviikkoon. Ensimmäisen käynnin perätilan takia kävin rv 36 ja silloin yritti kääntää, siinä onnistumatta. Sit nyt rv 37+6 katsoi taas ultralla ja keskusteltiin minun ajatuksista synnytyksen suhteen. Ja koska ilmoitin halukkuuteni yrittää alatiesynnytystä, niin kuvaavat. Meillä onneksi matkaa vain n. 5km polille, että ei oo vaivaa ajella. Toivotaan, että sinut kuvaisivat samalla, koska matkaa on kuitenkin aika paljon enemmän!! Tsemppiä!! :)

En muista mitä sf-mitta oli viimeksi mutta tässä kolmannessa raskaudessa sf-mitta on ollut isoin mitä kahdessa edellisessä. Kuitenkin lapsi on (tai pitäisi olla) siro ja mahdollisesti pienempi kuin isoveljensä (ja kaksi edellistä on olleet keskivertovauvoja eli n. 3,5kg ja 50cm) eli ei se sf-mitta yksistään tosiaan mitään kerro.

Ja tosiaan yskään sitä hunajaa ihan raakana, ei esim teen seassa :)

Tänään mulle on kaksi toisistaan tietämätöntä ihmistä sanonut, että mun maha on laskeutunut. Se oiskin ihan kiva juttu näillä viikoilla :grin

Ellukkainen rv40+2

Murmele meillä on joku kolmen vartin ajomatka sairaalaan, ja mä olin aika vaativa, että saatiin lantiomittaus samalle reissulle käännösyrityksen (epäonnistu), ultrausten ja käyrilläolon kanssa. Etenki ku mies oli jättäny työpäivän kesken 12 aikaan, jotta pääsi mukaan. Ei ois ollu kiva ajella taas seuraavana päivänä uusiks pelkän kuvaamisen takia. Kätilö ymmärsi yskän ja oli tiukkana röntgenosastolle. Päästiin sinne sitte vielä viiden jälkeen. Ihan mahtavaa palvelua.

Meillä pääsi raskaus tosi pitkälle ennen ku perätila huomattiin. Sen takia käännös ei onnistunu ja sen takia pidettiin kiirettä kaikkien toimenpiteitten kanssa. Nyt maanantaina (40+1) oli painokontrolli, jossa todettiin vauva liian isoksi alatiesynnytykseen ja varattiin sektioaika samalle viikolle.

Murmele meillä on joku kolmen vartin ajomatka sairaalaan, ja mä olin aika vaativa, että saatiin lantiomittaus samalle reissulle käännösyrityksen (epäonnistu), ultrausten ja käyrilläolon kanssa. Etenki ku mies oli jättäny työpäivän kesken 12 aikaan, jotta pääsi mukaan. Ei ois ollu kiva ajella taas seuraavana päivänä uusiks pelkän kuvaamisen takia. Kätilö ymmärsi yskän ja oli tiukkana röntgenosastolle. Päästiin sinne sitte vielä viiden jälkeen. Ihan mahtavaa palvelua.

Meillä pääsi raskaus tosi pitkälle ennen ku perätila huomattiin. Sen takia käännös ei onnistunu ja sen takia pidettiin kiirettä kaikkien toimenpiteitten kanssa. Nyt maanantaina (40+1) oli painokontrolli, jossa todettiin vauva liian isoksi alatiesynnytykseen ja varattiin sektioaika samalle viikolle.

Meillä miehellä työt alkaa klo 14.. Saas nähdä kerkeääkö ajoissa vai täytyykö soittaa, et menee myöhäsemmäks töihin meneminen :/ Kuinka kauan jouduit käyrillä olemaan? Itse aion kyllä myös sanoa, ettei me tänne kyllä kuvauksen takia ruveta uudestaan ajelemaan, et kuvataan sit samalla reissulla.. Meillä varmaan menee se 45min-1h matkaan talvirajoituksilla.

Huonoa oloa ollu koko päivän. Sellanen etova oksettava olo :/ Ei auta syöminenkään kun nyt oon siihen kiinnittäny huomiota. Tuntuu et tänään on liikkeitäkin tuntunu normaalia vähemmän.

Mistähän se voi johtua? Voiko viitata esim. raskausmyrkytykseen?

37+1

Murmele oltiin ennen lääkärikäyntiä puoli tuntia käyrillä, sitte joku puoli tuntia lääkärillä ja vielä tunti käyrillä. Ja siihen päälle se kuvaus. Kuvauksessa ei saa olla mitään metalleja päällä. Rintsikatki piti ottaa pois ku niissä oli kaarituet ja hakaset. Itte kuvaukseen meni ehkä vartti. Pidempi aika meni jonossa kuvaan.

Mymmelintytär, onnea matkaan!!
Mango, soittelisin neuvolaan ...
Täällä ei edelleenkään mitään tavanomaisesta poikkeavaa.
Katjusha rv 38+6

Täällä irtosi yöllä limatulppa sekä lapsivedet meni!! Lisäksi kolmesta miespuolisesta kummista yksi jo lupautui tehtävään, nimittäin Samuli Edelmann :) harmi vaan että nää kaikki tapahtui unessa.. :D

Joten jatkampa unia!

Rv 38+4

Huonoa oloa ollu koko päivän. Sellanen etova oksettava olo :/ Ei auta syöminenkään kun nyt oon siihen kiinnittäny huomiota. Tuntuu et tänään on liikkeitäkin tuntunu normaalia vähemmän.

Mistähän se voi johtua? Voiko viitata esim. raskausmyrkytykseen?

37+1

Onko sul ollu flunssaa? Meillä on nimittäin ollu perheessä nuhaa johon on samalla liittynyt etova olo.
Tosin itelläni alko muistaakseni rv 36 paikkeilla etova olo, ruokahaluttomuus ja kauhia veden tms. jano. Ja tällöin meidänkin vilkas mahahenkilö vähän rauhottui.
Ruokahalu on olematon vaikka nälkä olis :/

38+0 !
Vähiin käy......

Muokattu viimeksi:
Mango, olehan yhteydessä neuvolaan niin ottavat pissatestin ja verenpaineen.
Itelläni ollut nyt sitä että syöminen pahentaa huonoa oloa. Mutta muistelin, että minullahan esiintyy närästys juurikin tuolla tavalla. Eli vatsaa ei korvenna, ei happamia röyhtäisyjä tai muuta perinteistä närästysoiretta vaan ihan rehdisti vaan pahoinvointia ja kipua ylävatsassa.
Voisiko olla sinulla näin?

Enemmän vain alkaa olla fiilis, että olen viimeinen vielä joulukuussa kärvistelijä, kun täällä nyt niin kovin tapahtuu jo samoilla viikoilla oleville. :-D Ei täs muuten mitään mutta tämä norsun olemus ja kivut alkaa jo tympiä. Vihlonnat ja menkkajomotukset jatkuneet tänään. Ihmeen hyvin nukuin viime yönä vaikka kissat alkoivat juoksuttaa urakalla kuuden aikaan aamusta. Pikkuisen otti kupoliin, kun oisi saanut vielä tunnin nukkua kun käsiäkään ei nyt särkenyt niin häiritsevän pahasti. >:(
Illalla luulin että oisi kuumetta ku aivastelin ja nuhaa on, mutta mittari näyttikin 35,9. Asiasta googlettaessa vastaan tuli kaikkea koirien synnytyksestä. Kuinka nartuilla laskee lämpö just ennen synnytystä. Nyt ei voi koiraksi tässä muuttua. :D

Sf-mitasta.. Itelläni on myös tässä raskaudessa mitat huidelleet yläkäyrällä vaikka lapsivettä vähän/normaali määrä, lapsi arvioitu pienemmäksi kun edelliset. Että ei tosiaankaan aina tarkoita isoa vauvaa.

Tsemppiä kaikille tositoimitsijoille! :)

Maatuska83 rv 37+1

Mango16 mulla oli samanlaiset pelot kun yhtäkkiä aloin kärsimään etovasta olosta, mutta pissi oli puhdas ja verenpaineet ok.. Ehkä vauva on tosiaan jo niin iso että aiheuttaa herkästi pahoinvointia :/ mulla on päänsärkykin lisääntynyt..

Rv 38+4

Takaisin