La marraskuu 2016

Huonoa oloa ollu täälläkin muutama viikko. En tiiä johtuuko huonosta syömisestä kun on ruokahalu aika hukassa vai johtuuko raskaudesta. Toisaalta huonoa oloa on välillä, vaikka olis just syönykin.

Vielä olis vähän hommaa ennen synnytystä, mut ei jaksais enää odottaa. Odotan et pääsis vaunulenkeille jne. Tosin meneehän siihen vielä aikaa ennen kun lenkkeilemään pääsee :)

Mulla kanssa pieni pelko, että flunssa iskee. Talvi "yllätti" ja tuli näköjään pysyvästi. Mulla ei kunnon talvivaatteet mahdu päälle ja liian ohuissa vaatteissa hipsin ulkona, mut ei tässä välissä viittis uusiakaan ostaa.

37+1

Huonoa oloa ollu täälläkin muutama viikko. En tiiä johtuuko huonosta syömisestä kun on ruokahalu aika hukassa vai johtuuko raskaudesta. Toisaalta huonoa oloa on välillä, vaikka olis just syönykin.

Vielä olis vähän hommaa ennen synnytystä, mut ei jaksais enää odottaa. Odotan et pääsis vaunulenkeille jne. Tosin meneehän siihen vielä aikaa ennen kun lenkkeilemään pääsee :)

Mulla kanssa pieni pelko, että flunssa iskee. Talvi "yllätti" ja tuli näköjään pysyvästi. Mulla ei kunnon talvivaatteet mahdu päälle ja liian ohuissa vaatteissa hipsin ulkona, mut ei tässä välissä viittis uusiakaan ostaa.

37+1

Täällä ei oo viikkoon oikeen ruoka maistunu, ei meinaa muistaa syödä ja sit alkaa heikottaa. Herkut kyllä maistuu :hilarious: Luulis että mahassa ois tilaa kun vauva ollu jo pitkään alhaalla.

Moona näillä viikoilla kun ei hirveesti enää oo varaa siirrellä kontrollikäyntejä ni kai synnärille voi flunssassa mennä (?) Lääkkeitä ei taida yskään olla mitään raskaana olevalle sopivaa. Se on vaan toivottava että nopeesti menee ohi.

Täällä on menossä tän syksyn, öööö... oisko neljäs (?) flunssa. Ei taida miun toive toteutua että tän lapsen sais pukata ulos ite täysissä voimissa. Esikoisen synnytys oli rankka flunssassa :dead:

Influenssapiikistä ei tullu miulle yhtään mitään oireita joten siitä selvis hyvin :)

Täällä olen toista päivää pitkälti sisällä. Yritin aamulla koirien kanssa lähteä ulkoilemaan, vaikka kovin raskas oli olo. Täällä on tullut lunta ihan huolella, tiellä on aurauksesta huolimatta paksu kerros pakkaslunta. Sellainen lumi pakkaantuu kivasti kengän pohjaan, ja liukuesteistä huolimatta olin ensimmäisessä alamäessä yllättäen nelinkontin maassa. Tottahan toki tämmöinen ylikiloinen "norsu" painaa mukavasti, ja polveen sattui. Onneksi menin nelinkontin, koska persiilleen en koe, että olisi ollut ihan niin turvallista kaatua (just näillä viikoilla ei olis kiva joku venähtänyt selkälihas tmv.). .. Eli lenkki jäi sitten 1 km:iin, kun kinkkasin takas kotia ja hautauduin mökkiini.

Täällä myös nenä vähän tukossa öisin ja aamuisin ja tuntuu, että kuumetta pukkais. Ei kiva jos kipeenä pitäisi synnyttää! Kyllä tosiaan luulis Moona, että synnärille voi mennä kontrolliin flunssassa näillä viikoilla.

Huh, Katjusha, onneksi laskeuduit nelinkontin!

Tein tuossa juuri pyörälenkinkin vielä, la ylihuomenna. :grin Ihan hyvältä tuntui, mukava oli polkea -8 asteessa auringonpaisteessa. Naamaan ja reisiin tuli kylmä, vaikka mulla oli pitkät kalsarit äitiysfarkkujen alla. Pitäis olla toppahousut jo pyöräillessä, mutta eihän ne mahdu tällä hetkellä. Onneksi olin äitiystalvitakin ostanut, se lämmitti!

Nyt on ekat jouluvalot ikkunassa (valopallojen lisäksi) ja ostinpa minäkin glögiä ja joulutorttuvärkit. :happy:

39+5

Eikös ne luvannut, että nuo lumet sulaa ens viikolla? Ei kyllä tartteis.. jotenkin on niin paljon kivemman näköistä, kun on edes vähän lunta. Liukashan siellä on kuin missä, ei ole munkaan karvatöppösissä kovin hyvä pito, joten varovasti saa luistella menemään.

Mulla on välihuili menossa, lattianpesua ja imurointia valmis olis tää mun "synnyttämäänlähtö" siivous - katsotaan, montako kertaa tän joudun vielä tekemään.. tillilihakin porisee hellalla, se on siellä toista tuntia jo ollut, joten pari tuntia saa ainakin vielä hautua.

Perjantaina olis laskujenmaksupäivä.. pitäisiköhän sitä laittaa läjä laskuja maksuun jo tänään, ettei sitten unohdu, jos sattuukin olemaan jotain tähdellisempää tekemistä. Isänpäivälahjankin paketoin eilen valmiiksi kaappiin odottamaan.. keittiön penkin ja isännän talvitakin voisin vielä hakea postista, niin sitten sitä joutaakin vaikka makaamaan loppuillan selällään. :joyful:

Minä oon nyt ihan hämmästyksissäni täällä et onko tämä edes totta. Käytiin synnärillä kontrollissa. Kokonaistilanne huomioiden, meillä on maanantaina käynnistys! :0 :) ei ymmärrä todeksi. Yks syy on mm. edellinen syöksysynnytys että rv 38+ nyt saadaan tämä vauva toivottavasti vähän rauhallisemmin. Ja ei tarvitse enää labrassa ja kontrollissa juosta. Mut onkohan tää kuitenkin unta...?
Niin ja paikat alakerrassa on kypsät. Sisäsuukin auki 1cm. On siis taas viikossa tapahtunut, ei turhia suppareita oo ollut.

Toivottavasti itellänikin ois jotain edistystä tapahtunut kipujen ja supistusten myötä. :)

Tänään on toki ollu ihmeen seesteistä, ei pahemmin kipuja (vaikka illalla tuli ässää käytettyä), väsyttää ny tietty vaikka nukuinkin viime yönä paremmin mutta mieliala seilaa jossain alakulon ja rauhallisen olon välillä.

Varpahat, ite otin kans viime viikolla elämäni ekan influenssapiikin eikä tullut oireita. Edes pistokohta ei ollut arka vaikka yleensä käsivartta on jomottanut jonkun rokotteen jäljiltä. Enemmän on nyt ottanut äitiin kipeää kun meidän herra 6 vee sai eilen mpr-rokotteen ja rupes itkemään. :(

Ja onnea Marras vauvasta ja tsemppiä itse toimessa oleville! :)

Turhaapa jännitin tän päivän äitipoli-käyntiä. Lääkäri ja kätilöt oli ihan mahtavia ja tuntuipa hyvältä keskustella nyt lääkärin kanssa, kun edellinen lääkäri tuolla äitipolilla oli niin nuiva. Loppuviikosta käyn magneettikuvissa ja kuvaavat lantion. Sit kun lääkäri on kuvat katsonut, niin tekee päätöksen synnytystavasta! Menispä viikko nopeasti ja saisinpa pian selville joudunko suunniteltuun sektioon vai pääsenkö yrittämään alatiesynnytystä vaikka vauva onkin perätilassa. Lääkäri kyllä kannusti ja rohkaisi alatiesynnytykseen, jos lantio vain sen sallii!! :) Jännää!! Jos siihen lupa myönnetään, niin meillä alkaa entistä tehokkaammin kolmen ässän käyttö, jotta synnytys käynnistyisi pian!! :D

Huojentavaa kuulla että piikki ei välttämättä aiheuta mitään oireita! :) (kuten aikoinaan tämä kyseenalainen sikapiikki, sekä jäykkäkouristus rokote joka taisi olla jotain viallista erää, hrrrr...)

Kolmesta ässästä olen käyttänyt nyt kaksi, kolmas ja yleensä se mukavin ei vaan nyt kiinnostaisi yhtään :( paikatkin niin kuivat ja kaamea sotanorsu olo, huh..

Rv 38+3

Ihanaa tosiaan, kun on lunta. Äsken tultii esikoisen kanssa 1,5h:n pulkkalenkiltä. Mieltä piristi kummasti! :) Äitini oli niin ihana, että otti täksi viikoksi koiran hoitoon.

Esikoista odottaessa minä kaaduin lahjakkaasti, kun oltiin koirien kanssa lenkillä. Näytti varmaan samanlaiselta kun sarjakuvissa, kun joku tyyppi liukastuu banaaninkuoreen. Häntäluu ja takaraivo nasahti jäähän niin, että taju oli hetken poissa. Onneksi veljeni oli mukana ja auttoi ylös, itse en olisi päässytkään. Se oli juuri näillä viikoilla ja säikytti ihan kunnolla. Sattui kyllä hyvä tuuri, että olin menossa samana päivänä äitiyspkl:lle.

Toissapäiväisten kipeiden supistusten jälkeen ei ole ollut kuin kivuttomia, joten yhtenä kappaleena varmaan sinne joulukuulle mennään o_O

Rv 37+4

Moona78.
Resilar yskänlääkkeen selosteessa lukee että saa käyttää tilapäisesti pahaan yskään raskauden aikana. Jostain muusta syystä luin sitä selostetta miehen yskän takia. Toivottavasti mies ei nyt kipeämmäksi tule tai minä.

Nyt on meillä isi ja äiti niin kipeitä ja flunssasia, että neitin olis kyllä nyt vaan ihan hyvä pysyä vielä hetki sisällä. Kai?
Yötkin on olleet ihan hirveitä... *huokaus
Mutta tietääkö muuten kukaan, että saako synnärille mennä nuhassa ja yskässä? Mietin vaan kun ylihuomenna olis kontrollikäynti ja ens viikolla kontrolli+mahdollinen käynnistys...
Ja mitä, jos olen silloinkin vielä ihan kipeenä?
Käynnistääkö ne edes jos on kipeenä??
Oijvoij...
Ja tietääkö kukaan mitä yskänlääkettä saa käyttää? Vai saako mitään? Entä muita lääkkeitä?

Hunaja on tehokas ja sallittu yskänlääke. Apteekeissa myytävillä yskänlääkkeillähän ei ole oikeastaan mitään tehoa. Mulle kerran päivystyksessä lääkäri sanoi, ettei mitään yskänlääkettä suosittele lapselle kun ei niistä oikein ole hyötyä. Hunajaa käytetään nykyään yskään meillä, tiedä sitten auttaako se varsinaisesti mutta ainakin lapsille toimii lumelääkkeenä :grin

Hunaja on tehokas ja sallittu yskänlääke. Apteekeissa myytävillä yskänlääkkeillähän ei ole oikeastaan mitään tehoa. Mulle kerran päivystyksessä lääkäri sanoi, ettei mitään yskänlääkettä suosittele lapselle kun ei niistä oikein ole hyötyä. Hunajaa käytetään nykyään yskään meillä, tiedä sitten auttaako se varsinaisesti mutta ainakin lapsille toimii lumelääkkeenä :grin

Yhdelle tutulle vanhemmalle rouvashenkilölle lääkäri "määräsi" myös rommi-, viski- tai konjakkipullon sängyn viereen ja ohjeistulsena oli ottaa pieni hömpsy tarpeen vaatiessa - kärsi siis ärsyttävästä yskästä, johon heräsi aina öisin. Lääkäri tuolloin sanonut, että ainoat yskänlääkkeet, jotka toimii, aiheuttavat herkästi riippuvuutta, joten mieluummin suosittelee joko luonnonrohtoja tai sitten tuota alkoholia. :rolleyes:

Tämähän ei periaatteessa käy raskaanaolevilla ellei sitten sillä alkoholilla vaan kurlaa. Toisaalta.. jos sitä lusikallisen juo silloin tällöin, niin tokkopa tuo mitään ongelmia oikeasti aiheuttaa.

Turhaapa jännitin tän päivän äitipoli-käyntiä. Lääkäri ja kätilöt oli ihan mahtavia ja tuntuipa hyvältä keskustella nyt lääkärin kanssa, kun edellinen lääkäri tuolla äitipolilla oli niin nuiva. Loppuviikosta käyn magneettikuvissa ja kuvaavat lantion. Sit kun lääkäri on kuvat katsonut, niin tekee päätöksen synnytystavasta! Menispä viikko nopeasti ja saisinpa pian selville joudunko suunniteltuun sektioon vai pääsenkö yrittämään alatiesynnytystä vaikka vauva onkin perätilassa. Lääkäri kyllä kannusti ja rohkaisi alatiesynnytykseen, jos lantio vain sen sallii!! :) Jännää!! Jos siihen lupa myönnetään, niin meillä alkaa entistä tehokkaammin kolmen ässän käyttö, jotta synnytys käynnistyisi pian!! :D

Täällä kans vauva perätilassa ja perjantaina olis äippäpoli-käynti Porissa :nailbiting: Aika on aamulla yhdeksän aikaan, joten toivon, et kuvattais sit samalla reissulla, ettei tartte edestakasin ajella 50km.. Jännittää kyllä! Toivon, et itselläkin tulis parempi fiilis käynnin jälkeen.

Rv 36+5

Onkos täällä ketään, jolla tuo sf-mitta on käyrien yläpuolella? Mulla oli toissaviikon torstaina (rv 35+3) neuvolalääkäri ja se mittasi sf-mitaksi 38. Kun katoin neuvolakorttia, on yläkäyrä 40 viikoilla 35 eli tuo on aikas tosi paljon yli käyrien noilla viikoilla. Nyt mä panikoin, että sieltä tulee joku tonnikeijukainen ja mä repeen ku vanha sukka jajajaja... Voinko siis tuon perusteella pyytää ultraa, jotta näkisi minkä takia tuo mitta on noin suuri (vaavan koko/lapsiveden määrä/joku muu, mikä) vai pitääkö vain odotella ja panikoida ittekseen? Meillä siis vain kaksi ultraa raskauden aikana ja ne on jo takana päin...

Kiitos jo etukäteen kaikille vastanneille <3

Kaisukkene 37+1

Teetä olenkin juonut varmaan 10 kuppia päivässä kera hunajan, ja kuumaa mustaherukkamehua myös.
Vahvaa ceetä ja deetä ja sinkkiä ja vahvoja mynthoneita olen myös popsinut +mammavitat ka maitohapot. Nasolinia nokkaan ja Viksin voidetta rinnan päälle.
Myös nenäkannulla huuhtelen monta kertaa päivässä ja höyryhengittelen teetä, ennen kuin se jäähtyy...ja jotenkin selviän päivät.
Mutta yöt on ihan kamalia! Ja etenkin just ton yskän vuoksi. Eikä meillä nuku siksi kukaan muukaan.
Päätä särkee, silmät vuotaa, nenä vuotaa ja yskittää ja ahistaa henkeä etc...
Ja vielä supistukset siihen päälle. *huokaus
Viime yönä jo tuntui, että kohta multa repee värkki, kun vielä yskittää samaan aikaan, kun supistaa.
Ja ai kamala, jos nyt pitäisi lähteä synnyttämään!
Toivottavasti ei vielä...
Ja tosiaan, minäkin sain viime viikolla sen influenssapiikin. Ja terkkari sanoikin, että saattaa tulla pieniä flunssan kaltaisia oireita.
Hmmmm...et ei vaan johtuis just siitä hemmetin piikistä??
Vai liekö vain sattumaa?
Muistan vain, kun mun asiakkaatkin joskus sanoivat, et ei ota sitä enää ikinä, kun tulivat niin kamalan kipeeksi.
Ja en olis kyllä itekään ottanu, jos ei olis ollu vähä niin ku pakko...??
Mutta mutta...jospa ensi yö olisi jo parempi...ja alkais olo helpottaa...
Mut on kyl pakko käydä jotain yskänlääkettä ostamassa. JOS se vaikka auttaiskin...

Kaisukkene, etkö saanut kommenttia tai arviota vauvan kokoon tai lapsiveden määrään? Toki noissa voi helposti tulla jonkin verran mittaepätarkkuutta. Täällä on joillakin ollut isot sf:t jos vauva on ollut poikittain. Sinuna ehdottaisin tarkistusta ultralla äippäpolilla.
Mulla oli välillä (rv 34+) yläkantissa se sf (33 cm) ja lapsivesi-indeksi oli yläkantissa, mutta nyt pysynyt melko tasoissa, kun vauva on painunut pää edellä lantioon. Viime viikolla 33,5 cm (rv. 38+0). Lapsiveden määrä vähenee raskauden loppua kohti itekseen, mullakin on mitattu pienempiä määriä kahdella viime tarkistuksella.

En nyt muista viimeisintä sf mittaa mutta oli se himpun verran yläkantissa. Tosin neuvolasta sanottiin että vauva on vielä sen verran korkealla eikä vielä laskeutunut. Eli ei taida automaattisesti tarkoittaa isoa vauvaa, vaan se asentokin vaikuttaa..

Onkos täällä ketään, jolla tuo sf-mitta on käyrien yläpuolella? Mulla oli toissaviikon torstaina (rv 35+3) neuvolalääkäri ja se mittasi sf-mitaksi 38. Kun katoin neuvolakorttia, on yläkäyrä 40 viikoilla 35 eli tuo on aikas tosi paljon yli käyrien noilla viikoilla. Nyt mä panikoin, että sieltä tulee joku tonnikeijukainen ja mä repeen ku vanha sukka jajajaja... Voinko siis tuon perusteella pyytää ultraa, jotta näkisi minkä takia tuo mitta on noin suuri (vaavan koko/lapsiveden määrä/joku muu, mikä) vai pitääkö vain odotella ja panikoida ittekseen? Meillä siis vain kaksi ultraa raskauden aikana ja ne on jo takana päin...

Kiitos jo etukäteen kaikille vastanneille <3

Kaisukkene 37+1

Mulla on se sf-mitta mennyt tällä viimeisellä kolmanneksella koko ajan käyrien yläpuolella, neuvolassa ollut puhetta että vauva on kookas. Tämän vuoksi kävin sitten synnytystapa-arviossa jossa vauva ultrattiin ja tehtiin painoarvio. Siinä viikolla 35 se oli jo lähempi 3000g vauvan paino joten jos laskettuun aikaan mennessä Ei ole syntynyt niin mulla on ylimääräinen ultra/painoarvio jossa mietitään sitten käynnistystä :) eli kannattaa vaikka kysyä jos pääsisit vielä tarkistuttamaan tilannetta.

37+4

Takaisin