La marraskuu 2016

Ah. Nyt on hyvä. Olin reipas ja siivosin koko kämpän.. mies autto sen verran et vei matot pihalle ja puisteli ne.. ja sit ajoin sen pois jaloista(lähti kyselee työharjottelupaikkaa) :D ensi imuroin ja sit pesin lattiat ja kaikki muut pölypaikat selkäkivusta huolimatta. Nyt tässä arvon että joko ois aika siirtää pikkukirpun peti makkariin vai vieläkö maltan..

Meinas muute olla 160cm leveen jenkkisängyn ja divaanisohvan siirtely haasteellista iteksee.. sen verran siirsin käsin kyykkyasennossa et mahuin ite seinän ja sängyn/sohvan väliin ja pystyin jaloilla työntämää..(mitäs menin sanomaa et saan niit liikuteltua yksin)
Vielä ku kohta saa matot lattiaan ja petiin uudet lakanat ni voi taas vaikka rentoutua loppuillan :D

Rv 38+1

varpahat joo mullekin kävis aikasemmin, kun meidän laskettu on 17.11. Jos vaikka tuossa ens viikon puolessa välissä vaikka? :'''DD Ois silleen asiat kasassa, että pystyy lähtemään :'D

Sovittu!! :D

Marre mun on pakko udella lisää kun täällä vastasyntyneiden teholla tyttöjen kanssa olen. Minkä kokoisina syntyivät, mitä kaikkia pikku oireita heillä oli, minkä ikäisinä kotiutui,kotiuduitko itse ennempää ja kaikkea muuta mahdollista mitä olet valmis kertomaan.
Me taistellaan nyt maidon sisällä pysymisen kanssa, sokereiden, lievän keltasuuden ja imetyksen kanssa. No syntyivät vasta eilen, mutta pienet takapakit ahdistaa.

Heippa! Täällä ollaan sairaalassa perhehuoneessa ja pieni rakkauspakkaus miehellä juuri kenguruhoidossa :) Poikamme syntyi siis toissapäivänä rv 39+4. Synnytystapa-arviossa arvioitiin, että vauva kasvaa hyvin keskikäyrällä mutta olikin sitten iso kaveri vaikka hiukan ajoissa tulikin, 4060g ja 53cm.

Lyhyesti kohokohdat: sairaalaan tullessamme olin 4 cm auki ja lapsivettä tihkui. Tästä meni 12h ja vauva oli maailmassa :) kivunlievityksenä jotain opioiditabletteja ja ilokaasu. Ponnitusvaihe 50 minuuttia, synnytysasentona synnytysjakkara. Vauva aivan mahtava kymmenen pisteen virkeä poika :) :) muuten kaikki meni tosi hyvin, mutta valitettavasti monta päivää jatkuneiden supistusten ja totaalisen väsymykseni takia supistusten teho lakkasi juuri parahiksi ponnistusvaiheeseen päästyämme, eli siinä kohtaa sain tipalla oksitosiinia ponnistusta vauhdittamaan ja auttoikin hyvin.

Valitettavasti sain kolmannen asteen repeämän joka kuitenkin korjattiin heti leikkaussalissa spinaalipuudutuksessa ja kuulemma nyt siistin näköinen. Kaiken kaikkiaan hyvä kokemus, mahtava henkilökunta ja tsemppi, miehestä kuoriutui ihana omistautuva isä ja vauva on JÄRJETTÖMÄN RAKAS!! :Heartbigred

Paljon onnea muille jo synnyttäneille ja tsemppiä muille loppuodotukseen, se on pian ohi! :Heartpink

Onnea kaikille vauvan saaneille! Onko teidän vauvan nimet pysyneet vai onko ollut ihan eri näköisiä? Mä haluisin itse antaa tytön nimeksi Jasmin mutta se sopisi vain tummatukkaiselle.

Mitäs muuten nyt kun sitten joskus ollaan lapset saatu tälle puolelle niin munhan tulee ikävä teitä kun yli puoli vuotta käynyt täällä melkein joka päivä lukemassa kuulumisia? Voiko tässä jatkaa keskustelua vauva-arjesta vai täytyykö perustaa joku toinen ryhmä?

Tänne lykkäs niin paha silmätulehdus molempiin silmiin, että silmät rähmii paljon, heti ku on putsannu menee 5-10 min niin on jo uudet silmissä ja toinen silmä muurautunu melkee umpeen.. vaikee tehdä yhtään mitään ku haittaa niin paljon näköö! Hain päivystyksestä antibiootti tipat joita nyt tiputellu pitkin iltaa ja toivon vaan että auttaa nopeeta! Nyt nukkumaan ku ei pysty oikee mihinkää keskittymäänkää...:sorry::shifty:

Äkkiä kaiken kiireen keskellä tulin ilmoittamaan, että meidän down-poika syntyi ma-ti yönä puoli kahden maissa. Synnytys oli raju ja ehdittiin olla sairaalassa alle 2 h. En ehtinyt saada puudutusta ja jäi ehkä pienet traumat. Pääsin sairaalasta nopeasti kotiin, koska poika joutui heti jäämään keskolaan happisaturaation laskun vuoksi. Siellä mä nyt vietän kaikki päivät, niin paljon kuin vaan ehdin. Oma palautuminen kyllä vielä käynnissä... Rankkaa on. Itkettää ja on kamalaa jättää vauva ja lähteä kotiin... Ei ole mitään tietoa, koska voisi päästä kotiin, mutta toisaalta ei ole mitään hengenhätää myöskään.. Tyypillistä downeille... Sopeutumisvaikeudet.
Sen verran olen poikki, että en jaksa lukea edellisiä viestejä tai edes kirjoittaa enempää. Onnea vauvoista ja tsemppiä synnytyksiin! Selviätte kyllä! Niin mäkin aion tehdä! Vauva on niin ihana, että pakahdun! Vaikka hänessä on hirveästi kiinni johtoja ja piuhoja jne. Aaah...

Paaaljon onnea Fasu ja Nasupossu! :Heartred:Heartpink:Heartblue:)

Ihan päätä alkaa huimata tää meno. Ja kai se on vaan pikkuhiljaa sisäistettävä, että tämä mahassa kovasti möngertävä otus on kanssa lähiaikoina tulossa ulos. Hurjaa! :)

Hurjan paljon onnea kaikille synnyttäneille!! ♡ Täällä ei kyllä edelleenkään ole mitään merkkejä, että pikkuinen aikoisi jossain vaiheessa syntyä, mutta ei se mitään. Syntyy, kun on siihen valmis!! :) ♡

Postiljooni toi eilen kotiovelle vaunut, ei siltikään ole sellainen olo että me, ME, saadaan vauva. Sänky koottu, pedattu, vaipat ja tutit ostettu, vaatteet pesty ja viikattu, sairaalakassi pakattu... Ei vaan mieli tajua. En ole kyllä ennenkään tajunnut ennen kuin se vauva on tuossa. Mieskin alkanut ärsyttämään! Ehkä vaan stressaa kun tämä vauva ei vaan synny. Molemmassa aiemmassa raskaudessa olen mennyt illalla nukkumaan ja herännyt neljän aikaa aamuyöstä supistuksiin. Ja molemmat ovat vielä syntynyt sunnuntaina. Kyllä sitä on aamulla pettynyt olo kun ollaankin vielä yhtenä kappaleena. Joo tiedän että pitäisi "nauttia" vielä kun voi. Nauttia ja nauttia, tänään tuli taas oksennettua. Ihan itsenikin yllätin, ehdin keittiönlavuaariin sentään tähdätä. Ihan kuin alkuraskaudessa. Toivon niin että maailmassa on oikeudenmukaisuutta ja synnytys on sitten helppo. Kakkosesta myös oksensin loppuun asti mutta synnytys olikin sitten mukava ja nopea. Toki sattui kun en ehtinyt mitään kivunlievitystä saamaan.

Mies on niin varma ettei vauva vielä tänä viikonloppuna synny niin voi vielä kaljaa ottaa tänään. Ensi viikonlopun lupasi olla ilman mikä onkin yllättävää. Onkin nyt joka viikonloppu vähän tissutellut mikä ärsyttää minua suunnattomasti. Tänään vielä osti kylmäsavulohta ja levitti tuorejuustoa väliin. GRRR! Kyllä tuli tippa linssiin. En kyllä tiedä saisiko niitä syödä jo tässä vaiheessa. Kiitos ja anteeksi avautumisesta.

38+2

Moona eikös tällä vauvalla ole eri isä kun aikaisemmilla? Sehän voi vaikuttaa myös, onko siitä ollut puhetta? Toki aina käyrien laskiessa ihmetellään, ja hyvä kun seurataan, ei enää montaa viikkoa jäljellä :)

Juu...on eri isä lapsilla ja varmasti vaikuttaakin jonkin verran, mutta ei kuitenkaan näin, että kasvukäyrä lähteekin yhtäkkiä noususta laskuun.
Ja kun syitä voi olla vakaviakin, niin tosiaan hyvä että puututaan ja tarkkaillaan ja tarvittaessa sitten käynnistetäänkin.
Itse olen 170cm pitkä ja isäntä jotain päälle 190cm ja me molemmat ollaan oltu syntyessämme reilusti yli 3,5kg.
Eli ei kai hirveesti pienempääkään osaa odottaa??
Mutta mutta...aika näyttää.

Ja vielä...saatettiin mennä tänään maistraatissa naimisiin... :happy::Heartred:Heartred

Juu...on eri isä lapsilla ja varmasti vaikuttaakin jonkin verran, mutta ei kuitenkaan näin, että kasvukäyrä lähteekin yhtäkkiä noususta laskuun.
Ja kun syitä voi olla vakaviakin, niin tosiaan hyvä että puututaan ja tarkkaillaan ja tarvittaessa sitten käynnistetäänkin.
Itse olen 170cm pitkä ja isäntä jotain päälle 190cm ja me molemmat ollaan oltu syntyessämme reilusti yli 3,5kg.

Ja vielä...saatettiin mennä tänään maistraatissa naimisiin... :happy::Heartred:Heartred
Eikä! Onnea!!

Onnea! :)

Pitää kommentoida tohon kasvuun sen verran et esikoisen synnytys käynnistettiin sen takia ku vauva ei kasvanut. Viikkojen 36+ - 38+ aikana kasvua ois ollu yht. 50-100g, painoarvio 2500g rv 38+2. Muuten oli kasvanut tasaisesti kokoajan..
Synty 38+5 ja paino oli reilu 3100g. Neiti hengaili mahassa niin et lääkäri ei kuitenkaan ollut saanut oikeaa mittaa ja sen takia ultralla tuli vääristynyt painoarvio :) viimeisen painoarvion teki johtava ylilääkäri aamuna jona tyttö syntyi :grin

Toivotaan teilläkin ois "väärähälytys" :)

Kylläpäs täällä on taas tapahtunut, kovasti onnea vauvoista ja Moonalle vielä erityisonnet avioitumisen johdosta.

Kyllähän tuolla muissakin la-ryhmissä käy keskustelu kovana, vaikka lapset onkin jo syntyneet, joten eiköhän mekin jatketa vaan suoraan tässä ryhmässä vauva-arjen puintia, kun kerta ollaan jo toisiimme tutustuttu. Ja mikäs sitä porukkaa paremmin hitsaa kasaan kuin keskustelu kalsareiden haistelusta, pöydälle sontimisesta ja välilihan rasvailusta? :hilarious:

Koska mun päivä meni ihan pipariksi nukkumisen osalta (korvasin neljän tunnin yöunet päikkäreillä kahdesta seitsemään..), niin oon tässä illan viettänyt hemmotteluhetkeä itsekseni: juonut vadelmamlehtiteetä ja syönyt suklaata, tein kasvohoidon (kuorinta, ihonpuhdistus, naamio ja lopuksi ravitseva öljyhoito), manikyyrin ja pedikyyrin (sormien kynnet ei ole omat ikävä kyllä, mutta nypin ne sit pois, jos synnytys alkaa lähipäivinä ja ovat tiellä), ajelin säärikarvat ja kuorin jalat sekä levitin vielä polvista alaspäin koko kinttuihin tehokosteuttavan seerumin.

Oli kyllä hommaa, tein kaiken sohvalla istuen ja katsoin elokuvaa samalla, ei oikein suihkussa enää onnistu tuo puleeraaminen.. eikä edes ole montaa päivää kuin ajelin säärikarvat, mutta ilmeisesti kasvavat nyt nopeammin, koska isäntä innoissaan kyhnytti varpaitaan mun sääriä vasten aamusta, kun "vähän tulee mieleen kaktus ja rapsuttaa kivasti".. joten tulkitsin tästä, että kintuille on ehkä syytä tehdä jotain. o_O Ja varpaankynnet luonnollisesti oli lakattava punaisiksi, niin kuulema kuuluu tehdä ennen synnytystä - ei käsitystäkään miksi, mutta onpahan nyt sit sekin kunnossa synnytystä ajatellen. Alakerran raivaamisen jätin suosiolla huomiselle, yllättävän hyvin on sekin kyllä hoitunut tässä käsikopelolla.

IMG_20161104_234849-800x800.jpg

Jokohan sitä pitäisi siirtyä iltapalan laittoon.. jos vaikka tänä yönä nukkuminen onnistuisi edes hiukan viime yötä paremmin.

Muokattu viimeksi:
ONNEA kaikille vauvoista! :)

Niitä näyttää tulevan nyt urakalla. Tuntuu, että kaikki syntyy nyt alkukuusta. Onko kellään la vasta kuun lopussa? Mulla vasta 28.11. Varmaan oon siellä viimesten joukossa. Ei mitään tuntemuksia, että syntyis etuajassa.

36+5

Onnea jo syntyneille vauvoille, kylläpä niitä ihanasti putkahtelee jatkuvasti! <3 Tässähän ihan itsekin jo haluaisi alkaa synnyttämään vaikka se jännittääkin aivan mielettömän paljon :D

Mango mulla on la 21.11. joten melko kuun lopussa mennään, laskeskelin että jos menee kahdella viikolla yli niin saattaa syntyä vasta itsenäisyyspäivänä ja sinne vasta pitkä aika onkin! Toisaalta en tiedä mahdetaanko käynnistellä aikaisemmin tuon radin takia ja sen, että vauva painaa jo nyt 3,4kg ja mulla on kamalat kauhukuvat päässä miten siitä kasvaa yli nelikiloinen möllykkä.. Mutta MITÄÄN enteitä synnytyksen alkamisesta ei ole, paikatkin on aivan täysin kiinni ja kohdunkaulaa jäljellä edelleen se 3cm. Voi huokaus..

Onnea Moona78 rouvautumisesta! :Heartred:)

Mango16 Mulla la vasta 30.11. Tosin ultran mukaan JO 27.11., joten tietysti lasken ton ultran mukaan, kun onhan kolmella päivällä vissi ero. :grin Mutta siis ei tässä vielä toviin pitäisi mitään tapahtua. :)

kiki80 Mulla ihan samaa, ettei mieli oikein meinaa sisäistää mitä tässä on tulossa. Noh, kai sitä jossain vaiheessa pientä nyyttiä kantaessa hoksaa, et kappas, mulla onkin tämmönen vauva tässä. :grin

Ilyana Ihana hemmotteluilta sulla! :) Joo, eiköhän me jatketa luonnollisesti turinoita vauva-arjesta ja vaippojen sisällön koostumuksesta ja väristä. :grin Vertaistuki on siinäkin paras tuki. :)

Äh, ois ihan ehkä jopa nukuttanut, mut mies önisee ja piereskelee unissaan ja heittelehtii niin paljon, ettei nukkumisesta tullut mitään. Päätin nousta ja kokeilla kohta vaikka nukkumista sohvalla ennenkuin ajatukset äityvät liian murhaaviksi. Normaalisti nukkuu ihan rauhallisesti, mut nyt sillä joku levottomuuskohtaus näköjään.

Mie en saa nukuttua.. Kello on 5.45 :meh: Illalla nukahtaa hyvin mut muutamana yönä aikasemminkii on tullu joku valvomisjakso keskelle yötä, sit on päivällä VÄSYNY. 4.30 heräsin kääntää kylkeä ja siinä sit tunnin pyörin kunnes oli pakko nousta ylös syömään vaikka ei mikää erityisen nälkä ollu. Onneks on miehen vp ni se juoksuttaa poikaa päivällä ja mie saan jossai vaiheessa nukkuu päiväunet :)

Niin tottakai täällä jatketaan keskustelua sen jälkeen kun vauvat syntyy :) Ketjujen aiheet vaan muuttuu oireista ja sairaalakassista vaippoihin, maitoon, soseisiin, yöuniin (unettomuuteen) ja kakkaan :grin Mukaan varmasti liittyy porukkaa vielä vauvojen syntymän jälkeen, tervetuloa :) Toivottavasti ei hirvee kato käy kirjottelijoissa synnytyksen jälkeen. Ite tänne foorumille tulin esikoisen odotusaikana, sillon aika vähän kirjottelin kun oli helppo odotus ja kaipasin vain tietoa jota taustalla keskusteluista imin itseeni. Aktivoiduin kirjoittelemaan vasta vauva aikana kun oli paljon kysyttävää muilta eikä ketään kenen kanssa keskustella vauva asioista oikeassa elämässä. Ihan paras vertaistuki vauvavuoden aikana tämä foorumi :)

Takaisin