La marraskuu 2016

Voikukka9,meillä alkoi sairastelut vasta,kun esikoinen alkoi käymään leikkikerhossa 2 vuotta sitten. Siihen saakka en ollut itse aikoihin sairastanut. Tuntui,kun syksyllä kerho alkoi,että koko syksyn ja talven oli joka kuukausi joku flunssa menossa :/ kohta vanhin aloittaa esikoulun,joten sieltä varmaan heti joku pöpö iskee ja kiertää vuoronperään jokaisessa ja kaksi menee kerhoon niin sieltä tulee taas omat pöpöt ja sairastelu alkaa. Joulu ja kevät juhlista ollaan joka kerta saatu flunssa,mutta ei mielellään noita lapsille tärkeitä tapahtumia viitsi sen takia jättää väliin,että pelkää sairastumista.
Marras16,olen nähnyt mainoksia tuosta suihkutettavasta vaselinesta ja harkinnut ostavani sitä,ainakin mainoksen mukaan vaikuttaisi kätevälle. Ja kiitos muillekin voide vinkkinsä jakaneille,pitää alkaa testailemaan noita teidän ehdottamianne voiteita :)

Kuinka usein teillä on otettu hemoglobiini ( neuvola kortissa b-HB ) ? mulla on kerran, vk 8+0.

Lakritsi 22+2

Multa on kans mitattu kerran hemoglobiini,viikolla 8+jotain.. seuraavan kerran mitataa neuvolalääkärin vastaanotolla rv 27..

Nempsu 24+2

Kaksi kertaa,viime neuvolassa th kysy,että haluanko että mitataan. Hyvät ollut aina lukemat ja olo hyvä niin en nähny tarpeelliseksi katsoa. Ed kerran 135 joskus rv 15+. Mutta joka kerta on kysytty,että haluanko että katsotaan

Multa on mitattu joka kerta mutta varmaankin siksi että olleet matalat ja joutunut syömään rautaa.
Meillä miehellä joku iso kriisi lapsentuloon liittyen meneillään... En oikeen tiedä mitä tehdä... Ehdotti jopa timeouttia mutta en suostunut koska en todella ole eroamassa... Kyllä hän muutoinkin saa aikaa miettiä jos sitä tarvitsee :( kurjissa fiiliksissä täällä sen takia... saiskohan neuvolasta miehelle jotain tukea jos tarvis? Hän käy muutenkin pari kertaa kuussa psykoterapeutilla mutta nyt juuri on tauko kun on se ihminen lomalla..

Jeanney 26+1

Jeanney, ikävä kuulla :(

Neuvolasta varmasti saa apua. Ainakin täältä päin pääsee perheterapeutin kans juttelee. Olisko joku kirja hyvä, jos tykkää lukea? Terapiatauko voi olla kans aika rankka. Olisko mahdollista päästä vaikka mielenterveystoimistoon juttelee tauon aikana? Tai sit ihan joku reissu yksin?

Voimia sulle ja yritä tukea miestäsi sen minkä jaksat. Toivottavasti hän saa mielensä rauhoittumaan ja haluaisi jatkaa yhdessä. Pitäkää keskusteluyhteys mahdollisimman aktiivisena.

Kuinka usein teillä on otettu hemoglobiini ( neuvola kortissa b-HB ) ? mulla on kerran, vk 8+0.

Lakritsi 22+2

Mulla otettiin alussa tietenki, sit se nt ultran jälkeisellä lääkärikäynnillä otettiin ja nyt otettiin heinäkuun neuvolassa jotai rv 23+

Nyt siis tämään rv 26+5

Täälläpäin ainakin mielestäni kiinnitetään paljon huomiota myös tuohon henkiseen jaksamiseen. Myös miehen, onhan se iso elämänmuutos ja kriisi myös miehelle. Perhetyöntekijää aika aktiivisesti tarjotaan, sekä psykologia.
Miehillä myös aika yleisesti tuntuu olevan uskomus, että oma elämä loppuu siihen paikkaan kun lapsi tulee. En toki tiedä onko siitä kyse. Toivottavasti asiat ratkeaa ja voitte molemmat nauttia odotuksesta.

Minulla alkanut tuntumaan alapäässä aika kovaa painetta. Siis ihan kipuakin. Oikein missään asennossa ei voi olla. Harjoitussupistuksiakin on, mutta ne ei häiritse eikä ole kipeitä. Liitoskivutkin olleet erilaisia ainakin aiemmin. En esikoisesta muista tälläistä. Onko teillä muilla?

Täällä hb mitataan joka käynnillä.

Rv 23+1

Muruliini83, ihan mielenkiinnosta, käytkö samassa kaupungissa neuvolassa missä on synnytyssairaala? Kuulostaa niin samalta käytännöt kuin omassa neuvolassa.

Muruliini83, ihan mielenkiinnosta, käytkö samassa kaupungissa neuvolassa missä on synnytyssairaala? Kuulostaa niin samalta käytännöt kuin omassa neuvolassa.
Käyn täällä omalla kylällä, mutta välillä myös kaupungissa, jos täältä th lomalla. Eiköhän kuitenkin näillä lähikylillä ole samat käytännöt. Ultrat ja sun muut äitipoli käynnit keskussairaalalla. Omalta kohdaltani täytyy sanoa, että olen kyllä ollut todella tyytyväinen.

Muruliini83, minullakin on alkanut nyt ilmenemään tuota paineen tunnetta -tuntuu erittäin ikävältä, enkä muista että esikoisen aikaan olisi ollut mitään tällaista. Ja muutenkin tuntuu et maha on jotenkin raskas ja "alhaalla", muuten en osaa tunnetta oikeen selittää. Niinkuin maha voisi tippua hetkenä minä hyvänsä :hilarious: Noh, en tosin ressaa, kun kivut on enimmäkseen asiaan kuuluvia kolotuksia.

Rv 23+4

Täällä kans tuntuu painetta,jopa vähä niinku jomotusta. Varsinki jos oon pidempään jaloillani.. esikoista odotellaan,mut jotenkin en oo hirveesti huolestunu ku oon aatellu et kuuluu asiaan.. :D

Rv 24+2

Kerran on hemppa otettu, mutta se on mulla niin mahdottoman korkea, että sitä ei niin tarvi seurailla

Sf-mitta oli 23cm ja näyttäis ihan yläkäyrällä menevän, mutta niin mulla on ollut kaikissa raskauksissa kyllä.

Nyt on viimeisen viikon aikana tullu tuonne nivusiin semmosta jomotusta, vähän niinku olis ajanut toooooosi pitkän pyörälenkin talven jälkeen. :p

Meillä neuvolassa on joka kerta kysytty haluunko et katotaan hemoglobiini. Ekalla mittauksella oli niin hyvä lukema et tokalla kerralla taidettiin jättää kattomatta, sit seuraavalla mittauksella olikii paljon alhasempi lukema ni nyt katotaan se joka kerta, rautalisän oon alottanu. Ihmettelen kyllä suuresti sitä miks ei joka neuvolassa tuota seurata o_O voi nimittäin niin helposti laskee raskaana olevalta ja vaikuttaa äidin ja lapsen hyvinvointiin...

Mulla hb tarkastettu joka neuvolakerralla (yht. 3 kertaa siis). Alussa oli 141 ja nyt viimekerralla taisi olla 121.

Onko kellään muilla pissavaivoja? Tuntuu, et saan vähän väliä ravata vessassa. Ja sit vessassa kun on asiansa tehnyt ja nousemassa niin usein samantien tuntuu, et vielä tuleekin. Todella ärsyttävää. Eilen mentiin rannalle pojan kanssa ja oli tosi kivaa, kun heti ovesta ulos lähtiessä tuntui, et taas on pissahätä vaikka oli juuri käynyt. Onnistuttiin kyllä lähes pari tuntia rannalla olemaan, vaikka olo olikin melkoisen epämukava. Tuntuu, et koko elämä pitää suunnitella vessaan pääsyn ympärille. Asiaa ei yhtään auta se, et vaavi on viimeaikoina kovasti potkiskellut rakkoon päin.

Onko muilla alkanut käymään hankalaksi esimerkiksi leffan kattominen? Mulla alkaa nopsaan asento tuntumaan hankalalta ja saa lähes kokoajan etenkin leffan loppua kohden heilua ja oikoa selkää ja jalkoja.

Mulla sf-mitta 22cm, eli kans siellä yläkäyrillä, mut neuvolatäti sanoi ettei huolta ja et tosta mittaamisesta tulee aina tai usein eri tulos sen mukaan kuka mittaa.

Jeanney, kovasti jaksamista! Voihan olla hyvin, ettei mies vakavissaan halua mitään taukoa, mutta tuli sanoneeksi niin, kun omat fiilikset matalat ja sekaisin. Toivottavasti pääsee taas pian johonkin juttelemaan ja selkiyttämään ajatuksiaan ja tulisi toisiin aatoksiin. Kannattaa kyllä ehdottomasti pyytää ja ottaa vastaan kaikki mahdollinen apu mitä on.

Marras, minulla on juuri tuo pulma, että rakko ei tyhjene. Pitää istua sisukkaasti pöntöllä ja odottaa. Tai sitten käydä usein. Pidättely ei kyllä ole minulle vaikeaa, mutta pitkän pidättelyn jälkeen saa istua kauan odottamassa. Minulla vaiva alkoi jo ennen raskautta, edellisen keskenmenon jälkeen.

Mulla kanssa menee hermot tohon rakon toimintaan. Joskus saatan puolen tunnin sisällä käydä neljästi pissalla. Toisinaan taas tuntuu, että on hirmu hätä ja kun lopulta menen vessaan, niin tulee ehkä lusikallinen pissaa. Sit toisinaan pieni yskäisy riittää siihen, että housuun lirahtaa pissaa. Monesti silloin sellainen paineen tuntu rakossa, että ei jotenkin saa lantuonpohjalihaksilla pitoa yhtään. Ihanku niitä ei suunnilleen olis ollenkaan. Kuitenkin treenailen niitä silloin tällöin. En kylläkään päivittäin muista... Joskus, on auttanut, kun tulee lyhyen ajan sisällä monta kertaa pissahätä, että tekee kevyesti lantuonpohjalihaksilla pientä puristusta. Menee se tunne ohi. Jos taas on oikeasti pissahätä, niin se ei auta.
Mä olen kärsinyt käsien puutumisesta aina vaan pahemmin. Puutuvat hyvin usein muutenkin kuin nukkuessa. Öisin on vaivannut myös kipeä oikea lonkka /pakara ja alaselkäkin. En tiedä kaipaako venytystä, liikettä, erilaista patjaa vai mitä, mutta toissa yönä otin kolmen maissa panadolin, kun en ollut kivun vuoksi nukkunut kuin puolisen tuntia ja alkoi jotenkin se kipu leviämään koko jalkaan :/
Mä oon viime aikoina miettinyt, että on ihanaa, kun ei tarvitse enää koko ajan syödä. Ja melko pienillä annoksilla tulee kylläiseksi. Eikä väsytäkään niin paljon. Pahoinvointia mulla on lähinnä automatkoilla
Jopa silloin kun itse ajan. Helle tekee myös välillä huonon olon. Kuitenkin nyt on helpompi nauttia raskaudesta... ehkä sen down-asiankin puolesta, tai en ajattele sitä enää niin paljon. Juuri mietin, että kun syksy ja värikkäät lehdet tulee, niin pitäiskö ottaa ihan kunnon masukuvia. Tää on kuitenkin ehkä mun vika vauvamasu ikinä! Jäisi sitten jotakin muistoja. Voishan siinä vaikka kuvata lapsiakin samalla. Suvusta löytyy hyviä kuvaajia, yksi ammattilainenkin, pitäisi vaan kehdata kysyä.
Mulla taas huomenna tulee uusi viikkolukema täyteen ja se on niinkin hurja kuin rv 27!
Tällä hetkellä mulla ei ole mitään kiirettä saada vauvaa maailmaan. Tää hetki vois kestää vähän pidempään mieluusti, koska olo varmaan alkaa huonontua taas pikkuhiljaa loppua kohden. Mua ehkä vähän pelottaakin se, kun siitä downista tulee totta vauvan syntymän myötä, mutta uskon tämän myös johtuvan siitä, että kyseessä on kolmas ja viimeinen raskaus, niin ei ole niin kiire sinne syntymähetkeen. Haluan vaan nauttia tästä!

Itellä tota asento-ongelmaa kun pitäs istua tai maata paikallaan, ni puolen tunnin jälkeen on jo etittävä uutta asentoo kun tuntuu, että jotain puutuu. Tai on vaan pakko venytellä. Yölläkin tätä, välillä ei vaan löydy hyvää asentoa.. (ja sit kun löytyy ni typsy käy potkuttelemaan masussa ja sit sitä vaan jää kuuntelemaan :P) Sokerirasituksessa oli labran penkit tosi epämukavat ja kun ei saanut lähteä jalottelemaan, vaan piti istua nököttää suht paikallaan. Oli hankalat pari tuntia :D

Mileim rv 25+6

Huomenta! :) Kyllä en pysy enää yhtään hyvin mukana täällä, en millään ehdi lukemaan kaikkia kirjoituksia. :joyful: Mutta joitakin luin ja voi että kun jotkut on jo saaneet aikaiseksi hankkia kaikkea vauvalle. :Heartred Mun ei tarvitse paljon hankkiakaan, mutta taitaa jäädä syksymmälle nekin hankinnat. :grin Tällä kertaa esim. rintapumppu on ehdoton! Kun olimme koko perhe vatsataudissa nuorimman ollessa n. 8kk, tissini täyttyivät maidosta ihan kipeiksi, koska vauvalle ei kipeänä maistunut maito yhtä lailla kuin normaalisti. Lisäksi mulla oli silloin niska tosi kipeä, koska olin virkannut pää huonossa asennossa. Silloin kun olisi saanut edes tissit tyhjennettyä rintapumpulla!

Kantoliina meillä on, mutta haluan lisäksi Manducan. Ja se babynest alkoi muakin kiinnostamaan!

Minä olen tällä hetkellä onnellinen odottaja. Ihanaa aikaa. Selkä on kipeä joka päivä, mutta ei niin pahasti kuin jokunen viikko sitten. Töissä olen alkanut käyttämään tukivyötä, toki mun täytyy pitää sitä aika löysällä ettei istumaan mennessä kiristä. En ehdi potilastyössä siis sitä säätelemään kesken kaiken, hygieniakin kärsisi muuten. Väsymystä on ollut tavallista enemmän, ehkä hemoglobiinilla on osuutensa siihen asiaan. Pyöreästä mahastani tykkään tosi paljon, ainoastaan silloin se on tiellä kun ollaan miehen kanssa lähekkäin. Täytyy kohta keksiä uusia asentojakin rakasteluun. :joyful: Iltaisin öljyän mahani bio-oililla. Vielä ei ole tullut uusia arpia mutta eiköhän niitä jokunen tule loppua kohden.

Harjoitussupistuksia tulee useita joka päivä. Varsinkin tällä viikolla, johtunee kiireisestä työviikosta. Yhtenä aamuna tuli 1 kipeäkin supistus.

Imettämisestä vielä. Mullakin on joskus ollut niin, että en millään haluaisi imettää julkisesti. Mutta nuorimman aikana opettelin siihen ja kyllä se pikkihiljaa alkoi olemaan mulle ok. Imetinkin silloin vaikka missä: ravintoloissa, huvipuistoissa, junassa, lentokoneessa, missä milloinkin oltiin. :)

Mullakaan ei oo mikään kiire marraskuuhun, menee aika mun mielestä nyt liiankin nopeaa! Nautin kovasti tästä vaiheesta. Sitten marraskuussa kun menee la:n yli (niin kuin edellisistäkin) mulla on varmasti eri ääni kellossa! :laughing002

Rv 25+3

Mä luulin että nauttisin tästä raskaudesta, niin kuin olen edellisistäkin nauttinut. On aina ollut helpot raskaudet ja jaksanut loppuun asti touhuta normaalisti. Nyt kun tää maha on sen kokoinen niin kuin olisin viimesillään raskaana, niin alkaa olemaan tosi tukala olo. Heikottaa koko ajan, en jaksa mitään tehdä, nukkuminen on hankalaa ja tää maha painaa jo paljon. Painoa tullut 9kg.

Lääkkeet ei enään auta mun refluksi tautiin. Oireet pahentuneet. Toissa yönä meinasin tukehtua kun mahahappo yrjöt ryöpsähti suuhun ja haukoin vain henkeä. Säikähdin niin pahasti että en uskaltanut koko yönä nukahtaa. Nyt olen laittanut tyynyjä patjan alle että pää ja ylävartalo olisi korkeammalla. Enkä syö 3 tuntiin mitään ennen nukkumaan menoa ja välttelen ruokia jotka aiheuttaa närästystä. Lisäksi otan lääkkeen aamun sijasta illalla.

Bio-oilia käytän joka ilta eikä ainakaan vielä ole revennyt mahasta.

Ravaan myös vessassa koko ajan varsinkin yöllä. Välillä on sellainen tunne että rakko on täynnä mutta mitään ei meinaa tulla.

Hemoglobiini katotaan täällä neuvolassa joka kerta.

26+2

Takaisin