La marraskuu 2016

Ite en käytä noita mama vitamiineja vaan ihan tokmannilta tollasta tosi tehokasta monivitamiinivalmistetta, jossa on mamavitamiineihin nähden kaikkee enemmän, paitsi foolihappoa vähän vähemmän. Miulle neuvolan th sanoi puhelimessa että nuo kelpaa, ei tarvii vaihtaa niihin raskausajan vitskuihin.

Ja eilinen etominen muuttuikin sitten migreeniksi ja pöntön halailuksi. Tämäkin aamu tullut halailtua pönttöä. Herätessä oli hirmu hyvä olo, mutta aamupalan jälkeen sitten ei enää ollutkaan ja turha aamupala se sitten olikin.... :hungover:
Toivotaan et ois vaan tota aamupahoinvointia ja eilinen ilta meni migreenin piikkiin..

Mileim rv 5+3

TheRoad mikä on liikaa? Th sanoi vaan että tärkeä saada D-vitamiinia ja foolihappoa. Noissa on 50% päivän saantisuosituksesta A-vitamiinia, joten onko se liikaa? :nailbiting:
Muok. 0,4mg !

Ootko höyryhengittäes laittanut veteen tipan eukalyptusta? Aukaisee tosi nopeesti tukkoisen nenän ja sitähän voi laittaa sitten tyynynliinan kulmaankin.

Moikka! Voisin varovasti ilmoittautua joukon jatkoksi. Esikoisen ykkössynttäreitä juhlittiin viikko sitten, ja nyt ilmestyi semmoisena puoliyllärinä kaksi viivaa tikkuun! Alkuhirvityksen jälkeen ollaan aivan innoissamme ja toivotaan että kaikki menisi nyt hyvin ja marraskuussa päästään synnytyshommiin. Mittarissa huikeat 4+2 viikkoa:)

Tuosta a- vitamiinista, en muista paljonko se virallinen suositus on, mutta viime raskaudessa kun soittelin muissa asioissa teratologiseen tietopalveluun niin kehottivat jättämään kaikki valmisteet pois mihin tuota on lisätty. Tuskin noilla pienillä määrillä on lopulta paljonkaan merkitystä, mutta itse olen vähän semmoinen en nyt sano rumasti hysteerikko, mutta tarkka näissä että tein työtä käskettyä.

Okei! Sit on kyllä vähän tarkkailtava ettei tuu liikaa tota A-vitamiinia.. suositus ois raskaana vissiin noin 800 mikrogrammaa ja tuostahan saa sit jo puolet, jos on 0,4mg..

Tervetuloa uusille ja onnea plussista! toivottavasti me kaikki saadaan nyytit syliin asti :)

noista vitamiineista niin mun mielestä se A-vitamiini myös ihan nou nou.. voin tietysti väärässäkin olla, mut näin muistelisin

Saunassa olen koittanut eukalyptus sauna tuoksua. Sen jälkeen onkin hetken ihan hyvä olla mutta se ei kyllä kauan kestä. Nyt alkaa olo olla jo sen verran kauhea että taidanpa huomiseksi varata lääkäri ajan, esikoinenkin on tosi tukkoinen ja rohisee eli parasta varmaan käydä lääkärillä hänenkin. Yskä on kauhea ja tuntuukin että tämä on joku keuhko pöpö eikä ihan perus nuha.

Jostain syystä tänään tuli sellainen olo että onko tuolla mahassa sittenkään ketään. Ostin vielä testinkin vaikka eihän se tietysti sitä kerro onko siellä pikkuinen mutta kai siitä positiivisesta saa kuitenkin jonkinlaisen mielenrauhan.

Muistelisin minäkin että tuo A-vitamiini on kieltolistalla. Muistan että esikoista odottaessa luulin aluksi että porkkanoita ei saa syödä kun niissähän on A-vitamiinia :laughing002

Juu minäkin olen lukenut että suomalaiset saa normaaliruuasta tarpeeksi a-vitamiiniä ja raskaana sitä ei sais liikaa syödän joten a-vitamiinilisät ja maksaruuat on kiellettyjen listalla.. Oma äitini on kyllä minua odottaessa kuulemma syönyt maksalaatikkoa paljon kun kielto tuli vasta sen jälkeen, et hengissä voi selvitä :grin
Kävinpäs vielä googlaamassa mitä haittaa sitä sit on nii tällänen löyty
"
A-vitamiini on rasvaliukoinen vitamiini, joka liikaa saatuna voi kertyä
elimistöön ja olla korkeina pitoisuuksina haitallinen. Useimmiten liikasaannin
on oltava pidempiaikaista, jotta siitä mahdollisesti koituisi haittoja. Sikiö
on herkkä etenkin pidempikestoiselle A-vitamiinin liikasaannille, mutta haittaa
voi olla myös yksittäisestä suuresta kerta-annoksesta. Mahdollinen
liika-annostus voi aiheuttaa sikiölle kehityshäiriöitä tai keskenmenon.
Erityisesti riski on suuri sikiönkehityksen 2.-5.viikolla.
Saantisuositus rajat ovat kuitenkin melko kaukana "riskirajoista".
Raskauden aikana pitkäaikaisen A-vitamiinin saannin ei tulisi ylittää 3000
μg/pv. Koska yksittäisestä suuresta kerta-annoksestakin voi olla haittaa, ei
sen tulisi olla yli 7500 μg/pv."

Joten ei siitä varmasti ole haittaa syntynyt mutta kannattaa jatkossa vältellä.

Mäkään en oo neuvolaa varannu ja oikeestaan en ees ymmärrä minne mun pitäis soittaa kaupungin sivuilla on vaan jokaisen hoitajan numerot mutta ei mitään ajanvaraus numeroa..No ajattelin muutenki varata sen vasta varhaisultran jälkeen jos sille on tarvetta, ehkä lääkäri osaa neuvoa :D

Hei kaikille :)

Luin tän ketjun läpi ja saan ilokseni tulla mukaan keskusteluun.

Meillä 2v tytsy ja tänään plussasin! Wuhuu :) 9kk odoteltiin tätä tietoa ;)

La 18.11.2016 :) ja nyt kp 27/26.

Ja te joilla alkuraskaudenvuotoja, ni voin sanoa, et mulla oli tosi paljon esikoisesta ja paikat oli vaan niin hellänä, et vuoti sit. Muistaakseni oli niin, et ultrasta sit näki sen, et johtunu siitä. Voitte lukea mun kommentteja 2013 kesältä/syksyltä, jos haluatte lukea millaista oli. Yks aamu valui pitkin reisiä verta, ku menin vessaan.. Joten monenlainen voi olla vaaratontaki!

Onnea kaikille marraskuisille <3 mukava tulla joukkoonne.

Saunassa olen koittanut eukalyptus sauna tuoksua. Sen jälkeen onkin hetken ihan hyvä olla mutta se ei kyllä kauan kestä. Nyt alkaa olo olla jo sen verran kauhea että taidanpa huomiseksi varata lääkäri ajan, esikoinenkin on tosi tukkoinen ja rohisee eli parasta varmaan käydä lääkärillä hänenkin. Yskä on kauhea ja tuntuukin että tämä on joku keuhko pöpö eikä ihan perus nuha.

Jostain syystä tänään tuli sellainen olo että onko tuolla mahassa sittenkään ketään. Ostin vielä testinkin vaikka eihän se tietysti sitä kerro onko siellä pikkuinen mutta kai siitä positiivisesta saa kuitenkin jonkinlaisen mielenrauhan.

Täälä on kans ollu välillä todella epätodellinen olo ja oon syyllistynyt tekemään raskaustestejä vielä viime päivinäkin, mutta kyllä se vain aina vahva viiva tikkuun pärähtää! Pitäs koittaa nyt vaan oottaa pari viikkoa sinne varhaisultraan, toivottavasti siellä on kaikki hyvin ja saan mielenrauhan ees vähäksi aikaa :)

Ja nuista vitamiineista sen verran että foolihappo on vesiliukonen ja sitä ei voi saada lisää, ylimääräiset poistuu elimistöstä. Ja ainaki mulle sanovat neuvolasta että se a-vitamiini on kieltolistalla.

"A-vitamiinin saantisuositukset ja rajat
A-vitamiinin saantisuositus on miehillä 900 μg RE päivässä ja naisilla 700 μg RE päivässä. Raskauden aikana saantisuositus on naisilla hieman tavallista suurempi eli 800 μg RE päivässä, sillä A-vitamiinin tarve lisääntyy hieman etenkin loppuraskaudessa. Jos päivittäinen saanti on miehillä alle 500 μg RE tai naisilla alle 400 μg RE, seurauksena saattaa olla puutosoireita. Suomalaisten keskimääräinen A-vitamiinin saanti ruoasta on riittävää.

Koska sikiö on herkkä A-vitamiinin liikasaannille, raskauden aikana retinoidimuotoisen A-vitamiinin pitkäaikaissaannin ei tulisi ylittää 3000 μg RE päivässä. Koska myös yksittäinen suuri kerta-annos voi olla sikiölle haitallinen, kerta-annoksesta saatavan retinoidimuotoisen A-vitamiinin määrän tulisi olla korkeintaan 7500 μg RE."

Eviran sivuilta tällasen nappasin. Tosin päivitetty vuonna 2010, onko sen jälkeen muutosta tullut? Linkki vielä siihen alla.

http://www.evira.fi/portal/fi/elint...uokien+kaytto/maksan+kaytto+raskauden+aikana/

Taidan muuttaa kuitenkin niihin raskausajan vitskuihin, vaikka en usko liikaa A-vitamiinia kuitenkaan saavani. Minimoidaan sekin riski kuitenkin :joyful:

Täälä on kans ollu välillä todella epätodellinen olo ja oon syyllistynyt tekemään raskaustestejä vielä viime päivinäkin, mutta kyllä se vain aina vahva viiva tikkuun pärähtää! Pitäs koittaa nyt vaan oottaa pari viikkoa sinne varhaisultraan, toivottavasti siellä on kaikki hyvin ja saan mielenrauhan ees vähäksi aikaa :)

Tein äsken testin parin tunnin pissasta ja ajattelin että haalea viiva tulee varmasti mutta sieltähän pärähtikin sitten ihan tosi selvä viiva eli kai se on uskottava että siellä jotain/joku on :) pitää varmaan yrittää rajoittaa tätä vainoharhaisuutta kun tulee vaan turhaa stressiä jos kokoajan panikoi. Jännää miten ekassa raskaudessa ei edes osannut olla näin vainoharhainen ja nyt ei sitten millään meinaa uskoa että raskaana tässä ollaan :)

En söisi vitamiinivalmistetta, johon on lisätty A-vitamiinia. Ruuasta tulee kaikki tarvittava A-vitamiini, mitä tarvitaan. Sen takia myös maksalaatikot ja muutkin maksatuotteet on kielletty, kun niissä on todella paljon A:ta. Terkkari sanoi, että jos maksamakkaraa kovasti rakastaa niin sitä voi joskus leivän päälle laittaa, kunhan ei pötkökaupalla syö :)
Raskausajan monivitamiinista saa sen riittävän määrän foolihappoa, mutta tuohon keskenmeno juttuun en ota kantaa, koska siitä en ole kuullut. Omegojenkaan ei tarvitse olla raskausomegoja, mutta älkää ostako kalanmaksaöljykapseleita vaan kalaöljykapseleita, koska kalanmaksaöljyssä on taas sitä A:ta.
Normaaleissa apteekin monivitamiineissa on monissa A-vitamiinia, kuten multi-tabs family ja multivita plus. Tavallisessa (keltakorkkisessa) multivitassa sitä ei kuitenkaan ole. Raskausajan vitamiineihin on myös katsottu raudan määrä ja se foolihappo sopivaksi.

Tein äsken testin parin tunnin pissasta ja ajattelin että haalea viiva tulee varmasti mutta sieltähän pärähtikin sitten ihan tosi selvä viiva eli kai se on uskottava että siellä jotain/joku on :) pitää varmaan yrittää rajoittaa tätä vainoharhaisuutta kun tulee vaan turhaa stressiä jos kokoajan panikoi. Jännää miten ekassa raskaudessa ei edes osannut olla näin vainoharhainen ja nyt ei sitten millään meinaa uskoa että raskaana tässä ollaan :)

Ihana ku vieläki varmistat testillä:joyful: olisit laittanut testistä kuvan meillekki ihailtavaksi :grin

Hei kaikille :)

Luin tän ketjun läpi ja saan ilokseni tulla mukaan keskusteluun.

Meillä 2v tytsy ja tänään plussasin! Wuhuu :) 9kk odoteltiin tätä tietoa ;)

La 18.11.2016 :) ja nyt kp 27/26.

Ja te joilla alkuraskaudenvuotoja, ni voin sanoa, et mulla oli tosi paljon esikoisesta ja paikat oli vaan niin hellänä, et vuoti sit. Muistaakseni oli niin, et ultrasta sit näki sen, et johtunu siitä. Voitte lukea mun kommentteja 2013 kesältä/syksyltä, jos haluatte lukea millaista oli. Yks aamu valui pitkin reisiä verta, ku menin vessaan.. Joten monenlainen voi olla vaaratontaki!

Onnea kaikille marraskuisille <3 mukava tulla joukkoonne.

Onnea plussasta! Ja kiitos tästä tiedosta, helpottaa tietää että voi olla harmitontakin! Muistin juuri yks päivä, että niin mulla oli esikoisenkin aikaan kovat vatsakivut ja vuotoa..

Takaisin