La Helmikuu 2016

Ehtii toki ;) Mä oon kans sen kaks päivää. Tai meillä on kaikille taha 2vrk olla. Kotiinlähtötarkastus on vauvalle 2vrk iässä ja samoin itelle. Mutta mua ei haittaa. Mielellän voin tutustella vauvaan siellä ja isi saa olla esikoisen kans kotona. Eriasia jos sairaalan tulis matkaa ihan hirveen paljo ja ei näkis noita ukkeleita koko aikana. Mutta onneksi matkaa on vain kolmisen kilometriä :)

Täällä tampereella on myös toi potilashotelli, mut ilmeisesti mä en pääse sinne kun on insuliinihoitoinen radi. E tosin meiltä oo kun joku 8km tonne TAYSiin, et helpostihan mies sit sinne ajelee osastolle mua kattomaan... En kyl tosin tiiä haluisinko edes tonne potilashotelliin näin ensisynnyttäjänä...

Mä oon pikkuselle jo kattellu kotiutumis vaatteita pinoon, mutta en vielä mitään oo kassiin asti saanut.

Ja mullakaan ei ole raskausaikana kertaakaan alapäätä kurkattu, että ei vissiin ole tarvetta..

Esikoisen synnyttyä olisin niin mielelläni lähtenyt kotiin aikaisemmin ja kuopuksen kohdalla olisin kyllä viettänyt useemmankin päivän sairaalassa :D sai olla ihan rauhassa uuden tulokkaan kanssa. Kassia en ole pakannut, mutta edellisissä viesteissä taisi kaikki oleellinen tulla. Otin viimeksi mukaan tabletin ja kattelin kuulokkeilla sarjoja ym. Kun ei sit millään voinu nukkuu :) pienen tuhisijan vieressä. Ei minullakaan oo kurkattu kertaakaan alapäähän, mutta toissakerralla kokoarvioultrassa oli 3,5cm. Kohdunkaulaa jäljellä. Seuraava ultra olis viikon päästä silloin rv 33 ja kyselen taas kohdunkaulan tilannetta. Tarkastus on joskus ens vuonna lääkärineuvolassa käsikopelolla ilmeisesti :)

Tilasin äitiyspakkauksen viime tingassa, ja hain sen tänään. En ole vielä avannut sitä, ja mietin pitäisikö se jättää joulukuusen alle joulua odottamaan... kerrankin isoin paketti olisi minulle. :D

Jätä ihmeessä! :) olen äärettömän kiitollinen pakkauksesta,ja siellä oli paljon tosi hyödyllistä tavaraa mutta mutta.... Tämä on ihan vain mun mielipide,mutta en kyllä oikein pitänyt vaatteista.. Oli toki muutama nätti body ym.,mutta monet vaatteista ei kyllä ollut minun makuun ollenkaan. Mutta meidän tytöllä on jo hurjan paljon vaatteita,ja mummot ja papat varmaan niitä roudaa vielä lisää,joten ei se haittaa vaikka en niin pakkauksen vaatteista pitänytkään,makuasioita :)

Pakkauksen vaatteet oli ihan kivoja mutta tosi poikamaisia suurin osa :) vois jäädä käyttämöttä jos tyttö tulis mut täällä pitäisi olla poika tulossa :)

Mä oon vähän sitä mieltä, että käyttöön tulee kaikki, ovat kuitenkin ilmaisia, eikä tuo pikkuinen sitä tiiä onko sillä yllään sinistä vai punaista.. ;) Poika täälläkin olis tulossa, mutta otin kiitollisena silti äidin tuomia vaatteita vastaan, jotka on ollut itselläni ja pikkusiskollani aikanaan. Minä en lasta aio opettaa tämmöisen kulutusyhteiskunnan tapoihin, vaan siihen että käytetty ja vähän huonompikin kelpaa, oli se sitten sininen tai punainen. Kunhan on ehjä.

Heissan pitkästä aikaa. En ole ehtinyt kirjoitella vähään aikaan. Oon ollut ihan kauhean väsynyt pitkän aikaa, vaikka hb ollutkin ihan kohtuullinen. Kävin kuukausi sitten äitipkl:lla tarkastuksessa ku supisteli ja oli paineentunnetta kohdun kaulalla, mut onneks kaikki oli hyvin. :) viel olis 4 viikkoa töitä jäljellä ennen äippä lomaa.

Oon lukenu noita tein juttua kyllä. Jokunen sivu sitten oli puhetta virtsankarkailusta. Itsellä sitä ei oo ollut onneksi nyt raskauden aikana, mut esikoisen syntymän jälkeen kylläkin. Kannattaa muistaa harjotuttaa lantionpohjalihaksii, ku ne venyy vielä synnytyksenkin aikana, ettei kauheeta vaivaa tuu virtsankarkailusta.

Suosittelen ottamaan sairaalaan mukaan imetysliivit, helpottaa elämää kummasti. isälle kannattaa ottaa eväät mukaan, oli päivä, ilta tai yö. Koskaan ei tiedä et kui nopeasti synnytys lähtee etenemään ja olis tosi kurjaa jos isä oliskin just silloin kanttiinissa tms.. Satakunnan keskusairaalas oli isille oma huone, jossa oli mikro ja jääkaappi.

Kotiutumisvaatteet pikkuiselle tuli isän mukana kotoa kotiutumispäivänä. Itselleni tavarat oli mukana sairaalaan lähtiessä.

• Tykkään
Reaktiot: Jay
Mää en oo viel aatellu yhtää mitä otan mukaan sairaalas. Mies varmaan saa varata hotellin tai mennä sukulaisille/kaverilleen jos synnytys venahtaa, matkaa kuitenki 50km ni ei ihan hetkes :)

Mä taas tykkäsin tosta pakkauksesta miljoona kertaa enemmän ku 2013 ja minusta nuo oli neutraaleja jos mitkä. Meillä on tulossa tyttö ja vihaan kaikkee pinkkiä ja röyhelöö. :D Ja eipä se vauva tiiä mitä sillä on päällä.

Tuosta sairaalakassista: esikoisen kanssa pakkasin kaiken mitä kaikissa oppaissakin luki, et kannattaa mukaan ottaa - eli ihan h*%#<tisti kaikkee turhaa! :grin

Seuraavan kanssa olinkin sitten viisaampi ja otin mukaan:

- imetysliivit
- laturin (puhelimelle)
- karkkia
- hiusharjan
- ponnareita
- shamppoon, hoitoaineen ja saippuan
- meikit

Pakkasin miehelle valmiiksi kotiin vauvalle kassin ja itelleni kotiinlähtövaatteet.

Molemmat synnytykset on lähteneet käyntiin vesienmenolla kello 3.15 aamulla. Esikoisen kanssa soitin heti sairaalaan ja rupesin pakkaamaan sairaalakassia ja sitten lähdettiinkin jo sairaalaan. Ihan turhaan, koska synnytys kesti 20h.. Seuraavan kanssa laitettiin miehen kanssa pakastepitsat uuniin ja mentiin suihkuun, syötiin pitsat ja sitten pakkasin kassin ja lähdettiin esikoista heittämään hoitoon. Siitä sitten sairaalaan ja synnytys kesti 11h. Molemmilla kerroilla mies kävi syömässä silläaikaa kun sain epiduraalin ja sain "nukuttua" 2h.

En nytkään aio etukäteen pakata kassia, koska sitten saan vähän muuta ajateltavaa, jos pojat lähtee kans vesienmenolla. Jos on sektio, niin silloinkin sille kassinpakkaamiselle on varmasti aikaa vielä lähempänä LA:ta.

Meillä on myös TYKSissä isienhuone, jossa on kahvinkeitin ja jääkaappi, jonne saa laittaa omia eväitään :wink

Iik en oo noin pitkälle edes ajatellut, että sairaalakassi tulis jossain vaiheessa pakata! Täällä vaan tullaan lähipiirin kanssa hulluks kun kokoajan pitäis olla hankkimassa ties mitä hömpötyksiä, babynestiä, lämpöpussia, pinnissuojia ja sisustusviirejä:D vaatteista puhumattakaan! Ihan liikaa kaikkea söpöä tarjolla ja kun esikoinen tulossa....

Epsu, musta taas tuntuu, että en kehdannut ite tänään äidille paljastaa mitä kaikkea hömppää oon jo hankkinut tai hankkimassa... Äiti kun monesti keksii semmosia ns. omia virityksiä ja on sitä mieltä ettei aina kaikkea tarvii erikseen ostaa.

Mä oon esim. nyt "hairahtumassa" sellaseen, että ostan ehkä käytettynä semmosen bedside cribin eli kapean pinnasängyn, joka mahtuis mun sängyn ja seinän väliin just ja just. Eka meinasin viritellä jotain pahvilaatikkojuttua tms, mutta nyt näin 30 eurolla ihan ehdan sängyn torissa ja meen huomenna sitä katsomaan. Eihän se vaavi siihen varmaan mahdu kuin hyvä jos 3 kuukautta, mutta ainakin sen ajan saa sitten nukkua mamin viekussa eikä tarvii nostella yöllä sitten edestakaisin pinnasängystä sänkyyn syötön ajaksi jne.. Kunnon pinnasänky täytyy kuiteskin ostaa myös, kun tuohon ei tosiaan kauaa edes mahdu.

Kattelin, että Suomessa noi bedside cribit maksaa vähintään sen 150 euroa uutena, mutta esim. eBaystä niitä sai alkaen 40 eurolla... Tietty laatu voi vähän vaihdella, mutta jos lapsi ei siihen ees montaa kuukautta mahdu, niin turha minusta kauhean paljoa siihen rahaa laittaa, jos halvemmallakin saa toimivan ratkaisun.

Meillä mun äiti on ite niin innoissaan kaikesta et vuorotellen laitellaan linkkejä et "täällä olis tämmönen" :D tulis niin paljon halvemmaks jos ite osais tehdä jotain! Nyt oon onneks vähä päässy eroon kirppiskammostani ja kierrelly vähän sielläkin:D selittelen tätä itselleni vaan et kun eka tulossa ni saa hössöttää et sitte toisen kanssa vähä jo tietää mikä on aivan turhaa...

Joo, kyllä mäkin oon jo nyt huomannut, että on tainnut tulla hommattua pari hutijuttua... Mutta onneksi ne hudit on joko kirpparilta tai alesta ostettuja, niin eivät nyt oo lompakkoa ihan hirveästi laihduttaneet kummiskaan ja mistä sitä loppujen lopuksi tietää, vaikka niitä tulisi lopulta käytettyäkin, vaikka tällä hetkellä tuntuvat vähän hölmöiltä.

Ostin esim. kaukalopussin käytettynä. Hieman harmittaa, kun siinä on pieni lähes huomaamaton tahra, joka ei lähde pesussa. Se myyjä sanoi huomanneensa sen vasta siinä vähän ennen kuin menin sitä häneltä hakemaan ja sanoi, että lähtee varmasti pesussa pois, mutta ei se lähtenyt ja jotenkin ärsyttää semmoinen... Sen jälkeen ostin sitten kuiteskin toppahaalarin/-pussin käytettynä, kun jotenkin ei huvittaisi käyttää koko kaukalopussia.

http://www.lastenmesta.fi/tuote/2018/easy-bath-kelluva-kylpyalusta
Sit ostin tommosen nettikaupasta ja kun sain sen käsiini, se tuntui jotenkin ihan tyhmältä. En tiedä onko joku joskus käyttänyt, mutta jotenkin ei tee mieli edes kokeilla. Ensinnäkin, jos lapsi pissaa tai kakkaa veteen, niin tuota on varmaan ihan mahdoton saada puhtaaksi, kun on semmoista vähän kuin kertakäyttökankaan tuntuista minkä sisällä on jotain tyyliin styroksirouhetta. Ihan hoopo, mutta en sitten tullut edes selvittäneeksi, että olisko sen voinut palauttaa... nyt taitaa olla jo myöhäistä.

Mä ostin torista kauniin valkoisen kehdon,missä vauva voi nukkua ekat kuukaudet. Tiedän että ei kauaa toimi,mutta en viitsinyt ottaa liikaa ressiä siitä,koska tämä raskaus on ollut tosi raskas,ja takana myös kaksi melko myöhään kesken päättynyttä raskautta,joten tulin siihen tulokseen,että jos on jotain mitä kovasti haluan ja tekee mut iloiseksi,eikä maksa paljoa,niin ei siihen maailma kaadu. Raskaudet ovat olleet vaikeita,ja uskon että minulle yksi lapsi riittää (minulla on myös tytärpuoli), joten aion ottaa tästä loppuajasta nyt kaiken irti :)

Munki pitäs löytää kehto jostain, tarttee varmaan ostaa uus jos ei muualta löyjy. Mut en ota ressiä siitä, puuttuu vielä kaukaloki kokonaan :) ja ammetuki olis kans kiva saada..

Oon paljon miettinyt tuota raskaudesta nauttimista. Koko raskaus on ollut täynnä huolta ja myös fyysisesti tosi vaikea. Minunkin kohdalla tämä jää viimeiseksi ja ainoaksi onnistuneeksi (toivottavasti). Tuntuu vaan että on jo niin väsynyt tähän kaikkeen, että toivoisi raskauden loppuvan pian. Jälkikäteen varmasti ajattelen toisin...

Takaisin