La Helmikuu 2016

Tammikuisista tulin kommentoimaan noita äitiyspäivärahoja, kun itse ensin laitoin hakemuksen vuoden 2013 verotulojen mukaan, mutta nyt hain kuitenkin viimeisen 6 kk tulojen mukaan. Vähän on monimutkaista 6 kk:n tulojen ilmoittaminen ,kun tulot piti olla noussut 20% siitä vuoden 2013 työtuloista. Sitten piti jakaa se vuoden tulo 2:lla, niin sai puolen vuodet tulot. Sitten kela kyseli vielä jotain työmatkakuluista, työmarkkinajärjestöjen maksuista, osa-aikaisesta työajasta. Olin välillä vain 4 päivää viikossa töissä ja siltä ajalta sain soviteltua päivärahaa, jota ei laskettu työtuloihin mukaan. Kun päivärahan perusteena on vain työtulot. Hiukan monimutkaista, mutta nyt odotetaan uutta päätöstä.

Mulla ei ekassa raskaudessa näkynyt pisaraakaan maitoa ennen synnytystä - eikä itse asiassa sen jälkeenkään. En muista oonko täällä jo puhunut, mutta kerronpa nyt kuitenkin, että kaikilla ei rinnat kasva ollenkaan, tuu kipeiksi ja koviksi tai maitoa suihkua/valu/heru pumpulle. Ja silti sitä voi tulla ihan riittävästi.

Mä olin esikoisen kanssa ekat pari viikkoa varma, ettei mulla oo maito noussut, kun kaikki oli puhuneet, miten sillon rinnat kasvaa ja se tekee kipeetä. Ja mulle ei tapahtunut mitään. En ollut koskaan kuullut, että näinkim vois olla. Silti täysimetin 6kk ja tyyppi kasvo melkein kilon kuussa, et vissiin sieltä jotain tuli :D...

Ihan vaan tiedoksi, että vaikka ette ikinä näkis maitoa eikä teidän rinnat kavais, niin se ei suoraan tarkota, etteikö sitä maitoa tulis :)

Mun Kelan laput meni maanantaina perille ja päätös oli torstaina postissa. Netistä näin sen jo keskiviikkona. 2013 vuoden tulojen mukaan ovat laskeneet (äitiysloma alkaa 30.12). Hain kyllä edellisen 6 kk tulojen mukaan, mutta nousu ei ollut riittävä, mikä vähän harmittaa, useista tuhansista euroista kuitenkin puhutaan vuositulojen erossa 2013/2015.. Vähän hirvittää miten noin vähillä rahoilla tulee toimeen.. :/

Ompas erikoista,että jotkut saavat äitiysrahapäätöksen noin nopeasti. Itse laitoin hakemuksen 4.11. ja siellä on monta viikkoa lukenut,että odottaa tietoa verottajalta...eli yli 4 viikkoa on kulunut ja status edelleen sama:sour:. Pitää vissiin kohta alkaa kyseleen perään.

Sama täällä, odotan edelleen päätöstä. Työnantaja lähetti omat paperit toissaviikolla mut pitää näköjään viel hetken ootella.

Minä oon laittanu 7.10 hakemuksen ja edelleen ei oo mitään tapahtunut. Mulla kuitenki luulis olevan selvää pässinlihaa se, kun einole ollut töissä vuoden 2013 lokakuun jälkeen ja samat rahat pitäs tulla ku esikoisesta. Tosin mulla alkaa vasta 2.1. Äitiysloma

Minäkin laittanut lokakuun alussa menemään kelalle hakemukset ja edelleen odotellaan palkanlaskennan lappuja sinne kelaan. Palkanlaskenta pystyy lähettää tiedot vasta 10.12 ja viimeistään kaikki liitteet pitää olla toimitettuna 28.12.. Niin hassua että toisilla on päätös tehty ja toiset joutuu odottelee loppuun asti.. :D no, mikäpä kiire tässä on.. ;)

Minä myös oon laittanu hakemuksen 7.10 ja päätöstä edelleen odotan. Tosin ei kai palkoista ole vielä lähetetty tietoja...

Soitin tänään kelaan muissa asioissa ja kysyin samalla missä päätös vanhempainrahasta viipyy, niin niiden verotiedot kenen äippäloma alkaa ens vuoden puolella, tulee kelaan 15.12.

Mulle sanottiin, että aikaisintaan 14.12 voidaan antaa päätös, kun silloin on Sosiaali- ja terveysministeriö ilmoittanut palkkakertoimen vuodelle 2016. Mullakin alkaa ens vuoden puolella äitiysloma.

Mä oon kans toimittanu varmaan 2kk sitte hakemukset kelaan, eikä oo vielä päätöksiä kuulunut. Tosin hain kyllä 6kk tulojen mukaan ja palkanlaskennasta sanottiin, että haluavat joulukuunkin palkkatiedot ja tiedot kelassa pitäs olla vasta 18.1. Tuntuu hirveen myöhältä :D

Mun äp alkoi jo :) tai siis virallisesti 23.12 :) mutta oon sairaslomalla sinne asti.
Mulle tuli päätös nopeasti kun työnantaja toimitti tulot tältä vuodelta ja ne ei riittänyt tosiaan ylittämään sitä 20% hittosoikoon!! Mut näillä mennään ei voi mitään.

• Tykkään
Reaktiot: Jay
mulla ei oo työnantaja viel toimittanut tuloja, mut varmaan kohta toimittaa kun kerran tän vuoden viimeinen palkkakin tulee ens viikon tiistaina...

No mulla ei tollasia tartte ootella ku en oo työsuhteessa minnekkää.. No ootellaan :D

Mun Kelan laput meni maanantaina perille ja päätös oli torstaina postissa. Netistä näin sen jo keskiviikkona. 2013 vuoden tulojen mukaan ovat laskeneet (äitiysloma alkaa 30.12). Hain kyllä edellisen 6 kk tulojen mukaan, mutta nousu ei ollut riittävä, mikä vähän harmittaa, useista tuhansista euroista kuitenkin puhutaan vuositulojen erossa 2013/2015.. Vähän hirvittää miten noin vähillä rahoilla tulee toimeen.. :/
Ja lisätäkseni tähän; työnantaja lähetti palkkatiedot suoraan netin kautta, en tiedä oliko sillä vaikutusta, että päätös tuli nopeasti.
Lapuissa lukee joka kuukausi maksettavat summat, siitä en tiedä meneekö niistä summista vielä vero, jos menee, niin kädestä suuhun eletään..

Summista menee Jay vielä veroa. Ja muistat käydä laskettamassa verokortin, koska 20% ei melko varmasti riitä

Itsehän maksoin 23% veroa ja silti se ei ihan riittänyt. Mätkyjä tuli 164e. Palkasta sentään olisin maksanut vain 18%

Takaisin