La Helmikuu 2016

No ei ultrattu ei ja se oli tässä ihmeellisintä, vaikka tosiaan viikkoja 10+1 silloin :O Lääkäri vaan sanoi että ei näin alkuraskaudessa.. soittelen huomenna neuvolaan ja kyselen vähän kun on tää mustakin vähän outoa toimintaa :| Niin ja Mikkelissä asun.
 
No on kyllä... Täällä (kuopiossa) huomioidaan kyllä tosi hyvin äidin mielenrauha vaikkei mitään oliskaan tehtävissä. Epätietoisuus on kuitenkin kamalinta. Ja kyllähän siellä voi hyvinkin olla kaikki hyvin. Kyllä niitä vuotoja voi tulla ilman että mitään olis vialla. Kohdunsuu esim. voi vuodella kuivuuttaan tms.. Ja käy neuvolassa ääniä kuuntelemassa.. viikkoja on sen verran et pitäs jo kuulua. :)
 
Juurikin tuota mietin että miten on mahdollista että ei edes äidin mielenrauhan takia voida ultrata, kun kyllähän sen tietää ettei mitään ole tehtävissä mutta tämä epätietoisuus.. äh. Yritän luottaa siihen että kaikki on ok kun vuoto oli todella vähäistä ja rusehtavaa ja sitten kun tosiaan muistin tuon hematooma-asian (tai siis vanhaa verta jossain kohdun suulla). Mutta maanantaina soittoa neuvolaan, jos vaikka saisi ajan neuvolalääkärille ja sitä kautta vähän ymmärtäväisemmän vastaanoton :)
 
Kannattaa soittaa neuvolaan, mielenrauhan ja varsinki epämäärästen vuotojen takia. Eikä neuvolan kautta onnistu ultraaminen. Tai edes sydänäänten kuuntelu et kaikki on hyvin. Iteki asun Mikkelissä ja on mun mielestäki outoa toimintaa!
 
No totta. Kyllä se kuule varmaan on sitä mistä se lääkäri sillon aiemmin on jo sanonu et voi vuotaa pois..
 
Kaverille oli sama lääkäri iskenyt vaan flunssa saikkulapun käteen kun kaveri oli käynyt supistusten (jotain vko 20..) vuoksi päivystyksessä. Mitannut kuumeen ja thats it. Uskomatonta..
 
Siis eikö siellä oo neuvolassa dobbleria? Mitä ihmettä.. Se on kyllä ihan peruslaite ihan missä vaan ja luulis Mikkelin olevan sen verta iso kylä et löytys..
 
Siis kyse on keskussairaalan päivystyksestä, jossa minäkin kävin kun oli kuitenkin lauantai-ilta. Neuvolassa on toistaiseksi ollut tosi mukavat hoitajat jne, päivystyksestä en voi sanoa samaa.. Olisi melkein pitänyt sanoa että sattuu aivan helvetisti ja että pelkään että on kohdunulkoinen (vaikka tiesin että ei ole) jotta olisin päässyt ultraan.. :|
 
No joo päivystys voi olla vähän sitä sun tätä... täällä on Kysillä tavallaan gynen päivystys ni jos vaan jaksaa oottaa ni pääsee siellä eteenpäin...
 
Itse olisin kanssa toivonut edes sydänäänten kuuntelua, vaikka ei olisikaan mitään vakavaa, olisi se mielenrauha tullut tarpeeseen. Mutta ei, panadol suuhun ja ulos.
 
Noo jospa tää mun napa ei ois kimpoomassa ihan kuuhun vielä näillä viikoilla.. (12+6) :D siis ei mua haittaa vaikka pullahtaiski ulos kunhan ei oo mitenkään epänormaalia kun tuntuu ihmeeelliselle. Ja siis noi napatyrätkin on raskauden aikana kai ihan yleisiäkin.. mut on se nyt sit pahan näkönen jos ei enää napaakaan muistuta vaan ku ois omena navan kohdalla.. :S mut joo. Ehkä mä nyt TAAS panikoin :D niinkun tapana on.. vois huomenna taas mielenrauhan vuoksi soittaa ja häiritä neuvolatätiä.. hehhe..

On kyllä inhottavaa toimintaa kaikkien vuotajien kohdalla tuolla päivystyksessä :/ miksi ne on noin tympeitä ihmisille.. sit vielä että eri neuvoloissa/kaupungeissa toimitaan niin eri tavoin että jo ihan epäreilua toimintaa jos joitakin ultraillaan ihan huvikseen ja toisia ei hädässäkään...
 
Minun mielestäni sille ei-ultraamiselle ainoa syy on säästäminen, eli täällä pääkaupunkiseudulla kunta ei halua kuluttaa senttiäkään enempää kuin on aivan pakko. Nythän jos sikiö on kuollut esim. viikolla 8 eikä tule itsestään ulos, pitää odottaa kuukausi, että pääsee siihen lakisääteiseen ultraan, jossa vihdoin todetaan tilanne ja annetaan lähete jatkotoimenpiteisiin. Ihan turhaa odottelua kaikkien kannalta tuo kuukausi.

Olin nyt 12+0 neuvolassa käymässä noiden sokerirasitustulosten vuoksi, eikä terkka suostunut edes dopplerilla kuuntelemaan onko kaikki kunnossa, vaan sanoi, että täällä ei ennen NT-ultraa kuunnella. Itse päättelin, että tuokin varmaan säästösyistä: jos ei syke löytyisikään, pitäisi lähettää lääkärille ultrattavaksi, ja halvempaa on jälleen vain odottaa NT-ultraa.
 
Me kokeiltiin eilen kotona doppleria ja sydänäänet kuului!
Tänään mies halusi uudestaan kuunnella ja oli paljon haastavampaa löytää, mutta löytyi!
Ihana oli kuunnella, vaikkakin vain pienen hetken sitä pumputusta. Tänään 11+2 ja tuntuu että 12 on jo niiiiiin lähellä ja silti niin kaukana.

Toivottavasti teillä vuotajilla on kaikki hyvin! Kurjaa tuollainen, mutta voi olla hyvin harmitonta. Olen ymmärtänyt että jonkun verran vuotoa "kuuluu asiaan".

Ensi viikko on viimeinen työviikko ennen lomaa ja perjantaina tulee rv12 täyteen. ❤️
 
Muistakaa, jotka vuodatte, että kyseessähän voi olla joissain tapauksissa myös tulehdus. Varsinkin jos alavatsan jomotusta ym. Mulla ollu ruskeeta vuotoa ja jomotusta ja emätineritteestä otetussa näytteessä oli leukosyyttejä (valkosoluja). Pitää ens to ku käyn neuvolassa nii mainita vielä että ollu kirvelyä jonkin verran jos pitää joku lääkitys alottaa (antibiootti siis).
 
Me kokeiltiin eilen kotona doppleria ja sydänäänet kuului!
Tänään mies halusi uudestaan kuunnella ja oli paljon haastavampaa löytää, mutta löytyi!
Ihana oli kuunnella, vaikkakin vain pienen hetken sitä pumputusta. Tänään 11+2 ja tuntuu että 12 on jo niiiiiin lähellä ja silti niin kaukana.

Toivottavasti teillä vuotajilla on kaikki hyvin! Kurjaa tuollainen, mutta voi olla hyvin harmitonta. Olen ymmärtänyt että jonkun verran vuotoa "kuuluu asiaan".

Ensi viikko on viimeinen työviikko ennen lomaa ja perjantaina tulee rv12 täyteen. ❤️

Me ei edelleenkään saada sydänääniä kuulumaan :( 11+2 ja tänäänkin on pyyhittäessä tullu verta .. Kyllä pelottaa huominen ultra..
 
Tampereella Acutassa(ensiapu) ei ainakaan ole mitään dobbleria käytössä. Ultra kyllä löytyy, mut ei lääkäriä tai kätilöä, joka osaisi näkemäänsä juuri tulkita. Muutoinkin sille ultralle on parempaakin käyttöä kuin jollekin mielenrauhan tuominen varsinkaan näin pienillä viikoilla kun me kaikki täällä vielä olemme. Jos se on kesken mennäkseen niin sit menee... ei siinä paljoa hoitajan surkuttelut auta. Synnytyspoli on sitten niitä varten, jotka ovat +20 rv, jolloin sitä lasta on ees jonkinlaisia mahdollisuuksia pelastaa. Voi kuulostaa julmalta, mut niin se vaan menee.
 
Myky, ei kyse olekaan siitä, meneekö kesken vai ei, vaan siitä, että jos sikiö on kuollut, ei todellakaan huvita kanniskella sitä kohdussa ylimääräistä kuukautta vain sen vuoksi, ettei sitä viitsitä julkisella puolella ultrata.
 
Takaisin
Top