La Helmikuu 2016

Tosi ikävää t3p4 :( mulla onneksi pysyy sisällä se mitä saa alas. Vaikka välillä ei meinaa saada edes nielastua.
 
Hahhah :D mun äiti kuulemma söi Pantteri - karkkeja mua odottaessa kun ne helpotti pahoinvointia. Ja mä oon aina rakastanut niitä ^.^
 
Siis mulla on sellanen että ei tee mieli mitään. Mutta kun saa ruuaan eteen ni syön ku hullu.. mies joka normaalisti on lopettanut syömisen siinä vaiheessa kun mä oon puolessa välissä niin jää nyt kakkoseksi.. eikä musta ees tunnu että oisin syönyt mitenkään nopeasti :D tapahtuu aivan huomaamatta :D mut joo siis pahoinvointia ei oo ikävä onneks se meni nopeesti ohi ja nykyään ei tuu ellei oo tosi nälkänen.


Voimia teille joilla on paha olo :(
 
Siis mullahan on ongelmana se että hiukoo yhtenään, ei tee mitään mieli ja ku pakolla jotai syö ni tulee hirvee kurkkua myöten täynnä olo. Yökky tulee jos ei syö ja huono olo tulee kun syö.. Tänään söin mansikoita ja voi miten mahti närästys siitä synty... Huhheijjaa.. muistan kyllä aiemmista että oli niitä oloja sillonki, vaan kyllä nyt on kaikkee vähän enemmän..
 
Mullahan painoa on kolminumeroinen luku ja pituutta alle 160, eli ylipainoa todella paljon. Molemmissa aiemmissa raskauksissa on alkuun painoa pudonnut, toivottavasti nyt käy myös niin. Normaalisti syön ihan järkyttävän isoja ruoka-annoksia, mutta jo viikkoa ennen plussaa pieneni annoskoko kun ei vaan mahtunut vatsaan niin paljoa. Aika outo ilmiö siinä vaiheessa. Äsken käytiin hakemassa grilliltä ruokaa ja samanlaisen annoksen oon vedellyt juhannuksena ihan reippaasti kokonaan ja jälkeenkin olisi mahtunut vielä jotain, nyt ei mennyt puolikastakaan. Onneksi miehen isot lapset on täällä niin saivat rääppiä mun jämät.

Äitiyspakkausta mietin aluksi että pakkohan se on ottaa kun eihän meillä ole enää vaatteita jäljellä, mutta sitten taasen mietin ettei siinä ole kuitenkaan ihan niin tarpeellisia meille. Mutta tänään kun oon lukenut tätä ketjua niin aloin miettimään pitäiskö se kuitenkin ottaa... Onneksi on vielä aikaa pohtia.

Mä oon nollannut itseni jotenkin kokonaan noista odotusasioista. En mä tiedä mitä siinä seulonnassa tehdään tai siis miten se eroaa nt-ultrasta. Nt-ultraan tottakai haluan mutta sellaista lapsivesipunktiota en halua.
 
Itellä kanssa jokunen viikko sitte jotkut ruoat teki pahaa, rasvanen närästää. Nyt tällä viikolla oon syöny joka päivä n. 1900 kaloria, normaalisti n. 1500. On vaan ollu jatkuvasti nälkä vaikka välttelen liikoja hiilareita ha syön proteiinia. Itelle selvä et äippäpakkaus otetaan, kun ei sillä rahalla tee pakkauksen kokoon verrattuna yhtään mitään, vauvanvaatteet on kalliita. LaSanna se punktio tehtäisiin vasta jos jotain hälyttävää löytyisi, mutta sekään ei ole pakollinen. NT ultrassa katsotaan se niskapoimu eli niskaturvotus ja seulonnoissa tietääkseni Trisomia ym. kehitysvamma riskit. Eikö neuvolassa oo kerrottu?
 
NT-ultra on seulonta. Ei kunta niitä ultria huvikseen teetä ja maksa, ne tehdään siksi, että ne ovat osa lakisääteisiä seulontoja.

THL sanoo seulonnoista näin: https://www.thl.fi/fi/web/terveyden...la/seulonnat/sikion-poikkeavuuksien-seulonnat
------------------------------------------------------------------
Kuntien velvollisuus on tarjota raskaana oleville seuraavat seulonnat:
  1. varhaisraskauden yleinen ultraäänitutkimus raskausviikolla 10+0–13+6
  2. kromosomipoikkeavuuksien seulonta ensisijaisesti varhaisraskauden yhdistelmäseulonnan avulla (verinäyte raskausviikolla 9+0−11+6 ja niskaturvotuksen mittaus yleisen ultraäänitutkimuksen yhteydessä raskausviikolla 11+0–13+6) tai vaihtoehtoisesti toisen raskauskolmanneksen (keskiraskauden) seerumiseulonnan avulla raskausviikolla 15+0−16+6
  3. ultraäänitutkimus vaikeiden rakennepoikkeavuuksien selvittämiseksi raskausviikolla 18+0−21+6 tai raskausviikon 24+0 jälkeen.
Jos epäillään sikiön poikkeavuutta, raskaana olevalle tarjotaan mahdollisuutta jatkotutkimuksiin (esim. sikiön kromosomien tutkimus istukka- tai lapsivesinäytteestä).
------------------------------------------------------------------

Tuo 1. tunnetaan paremmin nimellä NT-ultra, ja tuo 3. tunnetaan paremmin nimellä rakenneultra.
Kaikkiin näihin seulontoihin saa ihan vapaasti osallistua, jos huvittaa, eikä ole pakko mennä jatkotutkimuksiin, eli siihen lapsivesipunktioon, vaikka noissa ultra- tai verikoeseulonnoissa jotain löytyisikin. Siis se lapsivesipunktio ei enää ole seulontaa, vaan se on jatkotutkimuksia, kun seulassa (ultrassa tai verikokeessa) on jo jäänyt kiinni.
 
Muokattu viimeksi:
JettaMarissa: mulla on eka neuvola vasta tiistaina. Pitää silloin kysellä montako ultraa kaupunki tarjoaa. Tää kunta ostaa ultraa tyksistä jonka laitteet ei oo mitään parhaimmistoa niin en mä sinne maksa mitään niistä. Kuopuksesta tehtiin rakenneultrassa kahteen kertaan kun eka lääkäri ei saanut edes sydämen virtauksia näkyviin. Molemmilla r-ultra lääkäreillä oli negatiivinen asenne mun ylipainoa kohtaan. Eka aloitti heti huoneeseen tultuani paasaamisen että paino ei saa yhtään nousta raskausaikana (sillä hetkellä oli -4,5kg ekaan neuvolaan), kun huomautin ettei olekaan noussut niin sanoi että hyvä niin se pitää olla loppuun asti. Siis oikeestiko vedetään dieetti raskausaikana? Toinen lääkäri valitti vatsanpeitteistä kun ei saa kunnolla kuvaa ja survoi sillä anturalla mun mahaa niin että sattui ja huomasin että sillä lääkärillä teki pahaa koskea muhun. Noiden kokemusten jälkeen ei kauheasti innosta mennä uudelleen. Mutta kyllä mä ilmaisiin voin mennä kunhan joku muu ultraa kuin nuo lääkärit.
Vieläkö on käytäntö että kätilöt ultraa? Ainakin vuonna 2011 oli niin ja lääkärin sai ainoastaan neuvolan lähetteellä kun meidän erikoisella on kampurajalat ja niitä ei kätilö saa todeta ultrassa, siksi oli nuo lääkärit.
 
Maltillinen painon pudottaminen raskaus aikanakin on ihan ok. Itsellä oli n 15 kg ylipainoa kun esikoista aloin odottaa ja raskauden puolessa välissä oli tippunut 9,4 kiloa. Vielä synttärille lähtiessä oli 5 kiloa vähemmän kuin alussa ja synnytin terveen 3 kiloisen pirteän tytön.
Missään vaiheessa ei neuvolassa huolestuttu painon putoamisesta ja koska oli raskausdiabetes niin oli parempikin ettei paino juuri noussut. En siis missään vaiheessa yrittänyt laihduttaa, mutta en pahoinvoinnin ja ruokahaluttomuuden kestäessä pakottanutkaan itseäni syömään kun vauvalla oli kaikki hyvin.
 
Huh, eilen ei tullut enää vuotoa ollenkaan ja oireet on lähinnä voimistunut, eli kaikki näyttäisi olevan vielä hyvin :)

Me ajateltiin myös osallistua seulontoihin, lähinnä siksi että päästään ultriin. Ei olla puhuttu mitä sitten, jos jotain löytyy, mutta eikai siihen voi oikein valmistautuakaan. Ja todellakin otetaan äitiyspakkaus, kun ensimmäinen lapsi on kyseessä :) siellä näyttäisi olevan myös ihan kivoja vaatteita!
 
Mulla on ton ruokailun kanssa sama, eli kaamea nälkä ja puolessa välissä iskee stoppi. Tulee vähän huono olo ja tuntuu et on kurkkua myöten täyn ruokaa.
En vaan saa pakotettua itteäni ayömään enempää ja parin tunnin päästä viimeistään on taas kamala nälkä!

Mekin mennään seulontoihin lähinnä ultrien takia.

Voi kun sen äitiyspakkauksen jo sais! ❤️
Tänään 11+1 ❤️

Ihanaa, miten aika lipuu hiljalleen eteenpäin ja ens viikolla jo vko 12!!
Kohta alkaa loma ja loman jälkeen on varmaan pakko kertoa töissäkin. Pelottaa jo valmiiksi
 
Huh, eilen ei tullut enää vuotoa ollenkaan ja oireet on lähinnä voimistunut, eli kaikki näyttäisi olevan vielä hyvin :)

Me ajateltiin myös osallistua seulontoihin, lähinnä siksi että päästään ultriin. Ei olla puhuttu mitä sitten, jos jotain löytyy, mutta eikai siihen voi oikein valmistautuakaan. Ja todellakin otetaan äitiyspakkaus, kun ensimmäinen lapsi on kyseessä :) siellä näyttäisi olevan myös ihan kivoja vaatteita!
Kyllä niihin ultriin pääsee vaikkei seuloihin osallistuiskaan. Itse oon jokaisesta käyny ja kertaakaan en seuloja oo ottanu.. ja kahessa eri kaupungissakin oon asunu.
 
Jos sitä sitte ilmottautus kans mukaan. Eli laskettu aika on 23.2. Ensimmäinen lapsi tulossa.

Seulontoihin osallistutaan, mutta äitiyspakkausta ei oteta. Haalarit on ekana talvena liian isot ja seuraavana liian pienet. Terälliset potkuhousut ei miellytä ku ne pyörii jalassa ko väkkärä. Ja pitkähihaset bodyt on kuumia kesällä (kun ne olis sopivan kokosia). Noin pienellä paidalla ei tee mitään ku se nousee vaan kainaloihin. Laatikolle, patjalle jne ei o tarvetta ku en o aatellu nukuttaa lastani pahvilaatikossa. Pyyhkeitä saa ikeasta vitosella, kuumemittari löytyy kotoo muutenki jne. Kestovaippoja en o käyttämässä. Makuupussi löytyy retrona mökiltä eikä ne kirppareillaka paljo maksa. Että eiköhän sillä 140 eurolla saa ne kynsisakset ja hiusharjan kaupastaki. :D
 
Kyllä on LaSanna törkeetä että ruvetaan aikuiselle ihmiselle paasaamaan ylipainosta! toki pitää huolehtia että syö terveellisesti raskausaikana, mutta mitään painetta painonnoususta ei tosiaankaan saa raskaana olevalle naiselle antaa, nousee jos on noustakseen koska sikiö ja kaikki elimistön muutokset sitä painoa nostaa. Joillakin tietysti tippuu jos on painoa paljon. En ajatellut että eka nla vasta, onnea ☺ Mun mielestä ne äippäpakkauksen vaatteet on ihania ja tarpeellisia, kun kylmään aikaan syntyy niin on tarvetta haalareille sun muille, toki ne isot on, mutta ei sillä oo väliä kun lapsikin alussa lähinnä makaa paikallaan Odotan kans innolla että pääsee hypistelee niitä vaatteita
 
Ja siis tarvii sitä patjaa missä vaan sängyssä/kehdossakin. Meillä on miehen suvin kehto, jossa ainakin yritän nukuttaa yöt, mutta päiväunet on hybävä nukkua siinä laatikossa, josko sitte maistuu uni yöllä paremmin kun paikka vähän vaihtelee. Bodyjen hihojakin saa käännettyä, ei oo niin sentistä kii.
 
No patja on 70x40 cm siinä missä pinnasänky on 120x60 cm. Ite en kehtoon laita, vaikka semmonenki mökiltä löytys. Tottuu turhaan siihen keinumiseen eikä varmasti suostu enää nukkumaan muuten. Mutta makuasioita.

Sama homma ku vaatteissa, mä haluun sopivan kokoset vaatteet. En rupee joka pukemisessa käärii hihoja enkä haluu hukuttaa lasta liian isoihin haalareihin. Tosin tarkotus ei o pukee sitä iha pientä ylipäätään toppahaalariin. Makuupussissa pysyy lämpö paremmin kun on koko kroppa samassa tilassa.

Eikä noi kietasubodytkaan oikeen houkuta itteä ja niitä on suurin osa tossa pakkauksessa. Samoin ku niitä jalkaterällisiä potkareita. (Lisäks vihaan vihreetä. :D) Ennemmin tosiaan hankin ne omaan makuun käytännölliset vaatteet ite vaikka kirpparilta sillä eurolla kappale.

Mutta hieno asia toi pakkaus on. Moni sen varmaan haluaa ja kokee tarpeelliseks. Itse en tähän ryhmään kuulu.
 
Ei se kehto keinu jos laittaa jonkun esteen vaikkapa jalkojen alle, ja se vauva on pienenä nii paikoillaan,ettei se kehto kyllä keinu niistä pienistä nytkähdyksistä mitä vauva pitää.
 
Mut eiks kehdon idea o just se keinuminen? Kai siitä vois muuten ottaa vaikka ne jalat kokonaan pois tai pistää vaa tosiaa johki laatikkoo nukkuu. Kai mä oon vaa outo ku en haluu lastani nukuttaa pahvilaatikossa. :) Tänne tulee siis pinnis (jo elukoittenki takia). Ja päikkärit saa nukkua pihalla vaunuissa.
 
Takaisin
Top