La Helmikuu 2016

Kyllähän ysissä nyt pitäis ilman muuta kuunnella, ainaki yrittää! Eikös se ekan neuvolan pointti ole myös vähän todentaa se raskaus. Tääl viedään heti ekana ultraan kattomaan, löytyykö sieltä mitään, ennenku edes mennään huoneeseen. Mulla oli juuri toi 9+0 ja samaten viime raskaudessa kuului kyllä jo eka kerralla.
 
Ei kaikkialla todellakaan ultrata ekalla neuvola käynnillä. Treella ei ainakaan, en ees tiedä onko neuvoloissa välineitä ultraamiseen kun ultrat on keskitetty Hatanpään sairaalalle...
 
Ei meilläkään käsittääkseni ultrata, siksi käytiin yksityisellä kun viikkoja oli 7+1. Olisi kyllä kiva jos yrittäisivät kuunnella sydänäänet (9+3) vaikka tiedän ettei niitä välttämättä kuulu ja siitä ei tarvitse huolestua kun se voi johtua ties mistä :)

Ja itseasiassa kuulin kaverilta, että nykyään täällä päin neuvolassa saisi vain kaksi ultraa: nt-ultran ja rakenneultran. että synnytystapaarviointiin pääsisi vain erityistapauksissa ja kovasti vaatimalla :O
 
Vantaallakaan ei millään todennettu raskautta ennen ekaa neuvolaa. Nyt on ultra (ens ti) ennen toista neuvolakäyntiä (13.8.)
 
Joo ei täälläkään virallisesti ekas neuvolas ultrata mut vissii pääsee jos haluaa ja viikkoja tarpeeks sekä laite vapaana..sydänääniäki ruvetaa tääl neuvolas kuuntelee kuulemma vast np-ultran jälkee
 
Näin on, käytännöt vaihtelevat kovasti. Mutta eiköhän joka neuvolasta löydy sydänkuuntelulaitteet. Täällä ei aikaisessa vaiheessa neuvola-aikoja edes saa, joten eka neuvolassa ollaan jo "sydänvaiheessa".
 
Helsingissä ei ainakaan tuolla neuvolassa missä ite käyn niin kuunneltu sydänääniä taikka ultrattu ekalla neuvolakäynnillä, täytettiin vaan papereita ja keskusteltiin n. 1,5h ja verenpaine + paino katottiin. Toki mulla oli nla lääkäri joka ultras.. Viikkoja ennen neuvolaa kun piti määrittää raskauden kesto, kun ei oltu varmoja viikoista. Eikä silloin tosiaan näkynyt kuin pieni köntti ultrassa.. Eikä se lääkärikään osannu sillon sanoa että oliko rv 5 tai 6.. Ylihuomenna on mulla nt-ultra ja päästään oikeesti näkee minkä kokoinen kaveri tuolta löytyy.. Tai onko edes enään hengissä.. Jännittää jo nyt aivan liikaa! Varmaan tirautan kyyneleet! :)
 
Porvoossakaan ei ensimmäisessä neuvolassa iltrattu, sydänääniä yritettiin kyllä kuunnella, mutta ei silloin löytynyt. mulla tosin la heitti 10 päivää menkkojen perusteella arvioidusta :D Olisi sen perusteella ollut 25.1. mutta maanataina toista kertaa nt-ultrassa muutettiin päiväksi 5.2. Ja istukka on myös vatsan puolella. Esikoisen kanssa kävin eri neuvolassa ja siellä kuunneltiin sydänäänetkin vasta nt-ultran jälkeen, eli käytännöt vaihtelee kyllä paljon.
 
Ei meilläkään edes ehdotettu että kuunneltais ekassa neuvolassa. Eikä siis todellakaan ultrattukaan.

Seuraavaan ultraan on nyt 2vkoa. Tulis jo! En jaksais millään odottaa, että näkee missä taas mennään ja onhan kaikki kunnossa.
 
Täällä on ollut tänään mainio päivä! Pääsin ensin hoitajalle ja saatiin sydänäänet ekaa kertaa kuuluviin. Kävin iltapäivällä sitten lääkärillä ja ultrassa kaveri vilkutteli oikeen reippaana :) siitä huolimatta sairaslomaa jatkettiin vielä yli viikolla ja saan sitten vasta lomien jälkeen mennä kokeilemaan työn tekoa. Sillon kasassa on jo 14vk ja kuulemma keskenmenon riskin jo radikaalisti pitänyt laskea. Niin ja postissa tuli vihdoin myös nt-ultra-aika joka on 7.8.2015. Ehkä se alkaa paistelemaan jo tähänkin risukasaan ;)
 
Tääl pääkaupunkiseudul ne ei ultraa neuvolois ja sydänääniäkin ryhdytään kuuntelee vasta nt-ultran jälkeen. Hyvin hanakasti pääsee ultraan mikäli on jotain ongelmaa :( Viimeksi keskenmenneessä raskaudessa vuotaessani paljon eivät kyl tehneet mitään. Kun soittelin neuvolan "apulinjaan" ni vastaus oli et yksityiselle vaan mikäli tuskat eivät oo kovia (ei oikeastaan kipuja ollut) ja vuotanut ihan seulana. Eikä siinä osannut sitten vaatia mitään. Käytiin sitten yksityisellä ultrassa. Sillä en ees soitellut tästä nykyisestä mihinkään kun vuotoa oli ja sen jälkeen tuhruttelua pari viikkoa, varasin suosiolla heti ajan yksityiselle. Onneksi kaikki oli hyvin ja kävin siis kahteen kertaan, heti isomman vuodon jälkeen ja sit sen pari viikon päästä ku edelleen semmosta ruskeaa töhryä tuli. Nyt on sit ikuistettu pikkuista moneen ultraan. Nyt 5 päivää nt-ultraan ja ei malttais odottaa millään. Onneksi sain jo viikko sitten sydänäänet kuuluviin doppleril ni siitä tietää et sen puolesta kaikki on hyvin. Onkin sit tullut aikasta useasti kuunneltua toisen pumputuksia..
 
Äärettömän outoa,että joudutte odottamaan seulan tuloksia vielä nt-ultran jälkeen. Meillä riskit lasketaan heti siinä samalla ja kerrotaan..Ei tarvi jäädä miettimään :)
 
Tasan viikko ekaan ultraan.. Niin pitkältä tuntuu tuoki aika. :D kerrottiin molempien perheille vaikka oli tarkotus kertoa vasta ultran jälkeen. Mua niin ahdisti salailu ja masun piilottelu. Kyllä nyt on hyvä olla ku ei haittaa vaikka joku hoksaiski masun ja kysyis. :) saatiin kyllä porukka niin onnelliseksi <3 ku kaikki menis vaan hyvin ja olis hyvin. <3 närästys ja väsymys ollu riesana. Pikku likka vaan pitää huolen että äippä ei vaan makaa. :D helpottaa seki että nyt voi suoraan kysyä mummoilta voiko ottaa esikoista hoitoon jos tarvii ite kunnolla levähtää. Lantio ja lonkkakivutki vaivaa... X(
 
Täytyy hehkuttaa heti :)
Kokeilin kuunnella kotidoplerilla ääniä ja löysinkin 15 minuutin etsinnän jälkeen sykkeet ♡ niiiiiin ihana kuulla se pieni jyskytys ♡ ihan innoissaan oon että nyt on taas enemmän totta ♡
Eilisessä ekassa neuvolassa ei kuunneltu ollenkaa ja jäi harmittamaan niin piti ite kokeilla ja löyty :) viikkoja nyt 9+2
 
Täällä meillä kuuluu normi raskauden seurantaan 4 ultraa. Eka 8+-9+, sit nt, ru ja vielä synnytystapa-arvio.

Meilläkin nt-ultran jälkeen heti saa tiedon, onko riskiluku hälyyttävä ja tarve lisätutkimuksille vai ei. Eli ultraaja kattoo koneelta ne. Ja se on ihan hyv, tartte jännittää montaa viikkoa sitten ja jännittää.

Nt ultra onkin mulla jo ensi viikon maanantaina ja sitten viikkoja 12+1. Samaan aikaan kuin esikoisestakin :)
 
HUS:in alueella seulonta verinäytteet ja riskiluvut lasketaan keskitetysti naistenklinikalla, siksi joutuu vähän odottelemaan. Mutta jos seulonta on positiivinen niin soitto tulee kyllä nopeasti. Negatiivinen tulos tulee kirjeenä kotiin, yleensä viikon kuluessa.
 
Tänään 11+0 ja ens viikon keskiviikkona on np-ultra jaiks :-) meillä ei tuu Kokkolasta niistä seuloista mitään lappusta mutta neuvolasta saa kysyy tuloksia ja jos on jotain vialla niin sieltä soitetaan
 
Mä en eilen jaksanu etsiä doplerilla ääniä kun en heti löytynyt ja oli niin paljon hälinä ympärillä siis lapset :-) täytyy illalla kokeilla uudestaan :-)
 
Osallistuuko kaikki muuten seulontoihin? Mä en ole aiempien raskauksien kohdalla osallistunut mut nyt kun tota ikääkin on enemmän päätin osallistua. Toki ne on aina aiemmin sanonut että niskaturvotus on rajojen sisällä, mutta eihän se yksin mitään kerro...
 
Takaisin
Top