La Helmikuu 2016

12 h paasto. Yleensä otetaan kolme verinäytettä tunnin välein toisistaan. Ensimmäinen näyte on paastonäyte jonka jälkeen juodaan 80g glukoosia sisältävä liiku (tosi ällöä). Sit tunnin ja kahden tunnin kuluttua uudet näytteet. Välissä ollaan ihan rauhakseen odotustilassa. Kestää siis vähän reilu 2 h.
 
Minulla otettiin ensin paastoarvo, join sokerilitkun. Tunnin päästä otettiin arvo ja join sokerilitkun ja taas tunnin päästä otettiin arvo. Eli sen pari tuntia kesti.
 
Molempia versiota käytetään, yksi näyte 2h kuluttua tai näytteet tunnin ja kahden kuluttua. Mutta raskaana olevilla yleensä tuo missä otetaan molemmat.
 
Kiitoksia kaikille vastauksista! Tuonne pitää sitten keksiä jotain tekemistä mukaan...
 
Sormenpäästä saatetaan ottaa siksi että tarkistetaan ettei paasto-arvo ole yli tietyn rajan, jolloin rasitusta ei tehdä. Mutta tämä ei ole käytäntö ainakaan HUS:in alueella.
 
Muistaakseni siinä mennään juomaan se litku ja sitten odotellaan joku puolisen tuntia ja sitten otetaan verikokeita. Pikkusenkin jos on huonoa oloa tai jopa oksentelu jatkunut sinne sokerirasitukseen asti niin sanonpa että oli tuskaa olla syömättä saati sitten pitää selitku sisällä :/ hyh...

Muoks*no sielähän niitä pätevämpiä vastauksia olikin. En ihan muistanu oikeen. Täytyypä kans varata joku virkkuu mukaan tai vaan ottaa tyyny mukaan :)
 
Muaki alko se litku oksettaan ja muutenki huimas. :/ oli leipä mukana jonka söin heti testin jälkeen ennen ku lähin kotiin.
 
Voimia teille, Sportmom! Itsekin mietin näitä vähäisiä oireita, että mitä sanoo NT-ultra ensi viikolla, mutta en tässä vaiheessa ala stressaamaan. Mikä tapahtuu, se tapahtuu, stressasin tai en.
No mut sulla on kuitenkin vähäisiä oireita (mulla ei oo ollut 3 viikkoon yhtään mitään), joten jospa kaikki olis kunnossa. :) Pidän peukkuja teille kaikille muille! :)
 
huh kun alkoi omankin pienen puolesta jännittää nyt taas kun näitä ikäviä uutisia tulee tässäkin ketjussa tosi paljon :(

oireita ei edelleenkään ihan hirvittävästi ole, väsyttää lähinnä ja kuvottaa aina silloin tällöin + tissit turvoksissa ja vähän arat kun kokeilee. mut sitähän tää vissiin on, jännittämistä ja miettimistä.. suostuvatkohan kuuntelemaan neuvolassa sydänäänet, neuvolapäivänä 9+3 :O
 
Pitäs suostua.. Kyllä tää raskaus on raskasta. itse hommasin nyt sen kotidobblerin kolmannen raskauden kunnias ja kyllä se vaan mieltä rauhoittaa ku viuhkeen kuulee.. :)
 
Mulla ei myöskään mitään oireita ja hain sen dopplerin tänää postista. Onneksi älysin ostaa sen, muuten olis tullu piiiiitkä panikointi.. Np-ultra vasta 8pv päästä.
 
Minäkin tänään hain omani.. ja het piti kokeilla. oma syke ensin van kuulu, mut sitte löyty nopeempi tahti ku pikkusen liikuteli laitetta. On se hauska vaan. Itsellä nyt tulevana perjantaina ultra.
 
Mulla ainakin th kysyi ekassa neuvolassa haluanko että koitetaan kuunnella sydänääniä. Mut ei kannata säikähtää jos ei sillon vielä kuulu. Mulla ei sillon kuulunut ja kotidopplerilla sain vasta reilua viikkoa myöhemmin kuulumaan. Ultrassa sitten näkyikin että istukka on vatsan puolella mikä todennäköisesti syynä siihen ettei ennen rv 10+ saanut ääniä kuulumaan ☺
 
Takaisin
Top