La Helmikuu 2016

Tampereella ainakin seurakunnan kerhoihin valitaan ensisijaisesti kirkkoon kuuluvia + päiväkerhot on seurakuntalaisille ilmaisia, muille maksullisia. (ja tiedän tämän kun olen ollut lasten päiväkerhon ohjaajana)
Ei mekään mitenkään erityisen uskonnollisia olla, mutta haluan silti että meidän pikkunen kastetaan ja kuuluu kirkkoon. :)
Kummankaan perheet ei oo erityisen uskonnollisia, pikemminkin tapakristittyjä jotka käy kirkossa kerran vuodessa. Silti ihan varman meidän isovanhemmat ihmettelisivät jos lapsi ei kuuluisi kirkkoon vaikka me kuulutaan...
 
Nykyään itse asiassa 'erikoistapauksissa' riittää yksi kelpoisuusehdot täyttävä kirkollinen kummi. Päätöksen siitä, riittääkö yksi kummi tekee seurakunnan kirkkoherra. Mulla on joillakin tutuilla kelvannut perusteluksi se, ettei lähipiiristä yksinkertasesti löydy kahta sopivaa kirkkoon kuuluvaa kummia, eikä niin tärkeetä tehtävää tahdota antaa puolitutulle. Mutta kaikissa seurakunnissa tätä ei ilmeisesti aina oo ihan helppoa perustella. Kannattaa ehkä selvitellä oman kirkkoherran kantaa asiaan, jos tuntuu ettei sopivia ehdokkaita yksinkertasesti oo enempää.

Me ei kuuluta kirkkoon, mutta meillä on esikoisellakin 'haltiakummit' ja sellaset toivottavasti löydetään myös tulevalle pikkuselle. Toivotaan, että heistä kasvaa lapselle tärkeitä aikuisia, joista ois meidän vanhempien ohella tukea ja turvaa elämän aikana. Ja kyllä mulla on samalla periaatteella (kirkkoon kuuluvia) kummilapsia. Heillä on sitten vaan vähintään se yks kirkollinen kummi lisäksi, jolle mun nähdäkseni sitten kuuluu lisäksi se kristillinen kasvatus. Vaikka rehellisyyden nimissä vähän epäilen kuinka paljon sitä kristillistä kasvatusta niiltä muiltakaan kummeilta tulee...
 
Mä oon Balacenia ymmärtänyt, ettei Tampereella se kerhojen maksullisuus oo riippuvainen siitä kuuluuko lapsi itse kirkkoon vaan siitä, että vähintään toisen vanhemman täytyy olla ev.lut. seurakunnan jäsen, jotta kerhot on ilmasia? Meitähän ei siis kosketa, kun ei kumpikaan kuuluta kirkkoon. Mutta mun mielestä yhden kaverin lapset ainakin aiemmin sai käydä siellä ilmaseksi (vaikkei heitä ollut kastettu), koska äiti kuulu kirkkoon...
 
Täällä taas seurakunnan kerhot ovat kaikille maksullisia ja kaikilla yhtäläinen mahdollisuus päästä mukaan. Minäkin olen ollut kirkossa kerhonohjaajana useamman vuoden ajan noin 10 vuotta sitten, ja lukion jälkeen olin vuoden kirkossa töissä kokopäiväisenä.

Helsingissä monet seurakunnat etsivät omista piireistään kummeja niille, joilta ei kahta löydy: http://www.helsinginuutiset.fi/arti...a-kummin-lapselle-kastepaiva-pian-helsingissa koska kummin tehtävä on siis tuo kristillinen kasvatus, eikä pelkkä perhetutun rooli.
 
Mä oon Balacenia ymmärtänyt, ettei Tampereella se kerhojen maksullisuus oo riippuvainen siitä kuuluuko lapsi itse kirkkoon vaan siitä, että vähintään toisen vanhemman täytyy olla ev.lut. seurakunnan jäsen, jotta kerhot on ilmasia? Meitähän ei siis kosketa, kun ei kumpikaan kuuluta kirkkoon. Mutta mun mielestä yhden kaverin lapset ainakin aiemmin sai käydä siellä ilmaseksi (vaikkei heitä ollut kastettu), koska äiti kuulu kirkkoon...

saattaa olla, siitä on jo melkee 3 vuotta kun olin kerhonohjaajana.
näköjään vissiin on noin, et ainakin toisen vanhemmista tulee olla evl-seurakunnan jäsen, mitä nyt nopeesti googlasin...

mut edelleen näköjään etusijalla on ne, joista ainakin toinen vanhempi kuuluu kirkkoon. jos paikkoja jää, voidaan niitä tarjota kirkkoon kuulumattomillekin. :)
 
Meillä on pojat kastettu ja kummeina on molempien sisaret puolisoineen. Kummallakin samat kummit, koska mietittiin valittaessa ettei kukaan niin varmasti matkassa pysy kuin omat sisaret. Nyt kolmatta kun odotan, en osaa päättää mennäänkö samalla kaavalla edelleen, vai mitenkä.. Miehen sisaret ei kumpikaan kuulu kirkkoon, kuten ei miehenikään, kun taas minun sisko miehineen kuuluu.. kirkon kirjoihin halusin silti maininnan kaikista kummeista, joten kirkottomat kummit on kirjattu aikuisina ystävinä. <3 En itsekään ole mikään kirkossa kävijä, mutta olen kristitty ihan tarkoituksella. Lapsillani tulee olemaan itsellään valinnan vapaus heti kun asiasta ymmärtävät, eikä ripille ole pakko mennä, jos niin valitsevat. Uskon asioista puhutaan sen verran ku lapset haluaa kuulla ja myös muiden ihmisten uskonnoista puhutaan.
 
Eikös se kolmannes ole 13 viikkoa, kun 3x13 on 39? Ainakin virallisissa teksteissä sanotaan niin...
 
Mulle tuo sovellus sanoi että ensimmäinen kolmannes kohta ohi ja onko mulla nyt 11+1. Ehkä eri tahoilla on omat tulkintatapansa? On tää muutenkin omalaatuista matikkaa kun viikot alkaa juosta ennen hedelmöittymistä :D
 
meillä on keskiviikkona ensimmäinen neuvola, jännittävää! :) vielä kolmisen viikkoa niin on ensimmäinen kolmannes takana, tänään siis 9+0. jännä miten aika tuntuu kulkevan sekä nopeasti että hitaasti yhtaikaa :D
 
http://www.nettineuvo.fi/default.asp?link=176
Raskaus voidaan jakaa kolmeen vaiheeseen sikiön kasvun perusteella. Ensimmäinen raskauskolmannes ( I trimesteri ) kestää viimeisten kuukautisten alkamisesta 13. raskausviikon loppuun. Toinen raskauskolmannes ( II trimesteri ) käsittää raskausviikot 14.–28. Kolmas raskauskolmannes ( III trimesteri ) kestää 29. raskausviikosta äidin synnytykseen.
 
Muokattu viimeksi:
No vissiin sitten niin.. kai sitä sit on käsittäny alusta saakka kaiken vääärin.. noh ehkä sit viikon päästä voin laittaa alulle toisen kolmanneksenn ketjun..
 
Takaisin
Top