La Helmikuu 2016

Ei se ole lainkaan saletti, että sieltä tulee tyttö tai poika. Voi sieltä tulla jokin muukin ihmisen sukupuolista. Sellaisia lapsia syntyy Suomessakin vuosittain, joita ei voida katsoa tytöksi tai pojaksi sukupuolielinten perusteella.

Mä ostin juuri ihanan vaaleanpunaisen fleecepussin. Se oli suloinen ja lämmin. Aion käyttää sitä, syntyi sitten mikä tahansa. Lapselle on yks hailee, minkä väriset sen vaatteet on, kunhan sillä on lämmin ja kuiva olo ja hoiva-asiat muutenkin kunnossa. En oo koskaan ymmärtänyt näitä "pojan ja tytön värejä", enkä siis aio lastani laittaa sukupuolirooleihin tai -rajoihin. :)

Mulla on jostain syystä kummasti ollut sellainen olo, että niitä on siellä kaksi. Mutta tuskinpa nyt kumminkaan. :)
 
Minusta ihmisillä ei pitäisi olla mitään tarvetta tietää, minkälaiset sukupuolielimet lapsen jalkojen välistä löytyvät, joten en aio sitä värikoodeilla jokaiselle vastaantulijalle julistaa. Lapsen pitää saada olla lapsi, eikä lapsen sukupuolella pitäisi olla mitään väliä kenellekään.
Jos lapsi itse haluaa julistaa sukupuoltaan pukeutumalla vaaleanpunaiseen tai vaaleansiniseen muutaman vuoden päästä, niin toki saa, mutta niin kauan kuin lapsi ei itse kykene tahtoaan tuomaan selville, en minäkään sitä hänen puolestaan muille julista.
 
sillä, että me esimerkiksi haluamme tietää lapsemme sukupuolen, ei ole mitään tekemistä sen kanssa millaisia vaatteita tai leluja ostamme. mutta ei se minun mielestäni myöskään ole mitään julistamista jos esimerkiksi tyttölapsi puetaan pinkkiin. näin suvaitsevaisuuden kulta-aikana joillain on touhu mennyt äärimmäisyyksiin ja itse en henk.koht. jaksa ymmärtää sitä meininkiä, että lapsen sukupuoli salataan läheisiltä ja jopa lapselta itseltään. ihan kuin sukupuoli olisi jotenkin häpeällinen aihe? ku fakta on kuitenkin se, että poikkeuksia lukuunottamatta me synnymme tyttöinä tai poikina. tytöillä on omanlaisensa sukupuolielimet ja pojilla omanlaisensa.
muutenkin jotenkin tuntuu, että nykyään on jotenkin hävettävää se, jos on ylpeä sukupuolestaan ja se koetaan esimerkiksi miehillä sikailuna. en ymmärrä. se, että esimerkiksi tyttöä kannustetaan olemaan ylpeä tyttöydestä, ei tarkoita sitä ettei hän voisi leikkiä Transformereilla tai Turtleseilla.

me haluamme tietää lapsen sukupuolen, koska se on osa lasta ja ainoita faktoja mitä voimme saada tietää hänestä ennen syntymää. jos olisi mahdollisuus saada tietää onko hänellä isänsä vaalea ja kihara tukka, haluaisimme tietää. mutta se ei tarkoittaisi sitä että pidämme ruskeaa tukkaa halveksuttavana tai rumana. ei, se tarkoittaisi sitä että haluamme tutustua pieneen niin paljon kuin mahdollista, onhan hän kuitenkin osa elämäämme jo nyt.

ja tässä on mieletäni aika hyvä kirjoitus neuvolakortin uuden värin innoittamana: http://meidnpieniryyni.blogspot.fi/2015/07/sukupuolineutraali-neuvolakortti.html?m=1
 
Meidän tyttö 9kk. On useimmiten puettuna pinkkiin. Ja minä olen useimmiten myös ne vaatteet valinnut. Kun lapsi itse haluaa/osaa päättää vaatteistansa niin saa itse pukea mitä haluaa. Minusta ei oo mitään pahaa siinä että tytöt puetaan röyhelöihin ja "tyttömäisiin" vaatteisiin ja pojat "poikamaisiin". Jokainenhan tietenki saa päättää itse eikä sitä tule minun mielestä mitenkään moittia.
 
Eiköhän se lapsi saa olla lapsi vaikka vanhemmat tietäisi sukupuolen tai vaikka tyttö olisi puettu pinkkiin ja poika siniseen tai toisin päin. Mä puen esikoiseni poikavaatteisiin ja julistin koko maailmalle, että meille syntyi poika. Ostan pojalle leluja, joissa on sekä autoja että nukkeja ja molemmilla saa leikkiä sen mukaan miten itse haluaa. Jos myöhemmin haluaa ostaa vaaleanpunaisia vaatteita niin saa niitä kyllä.

Aion myös selvittää uuden tulokkaan sukupuolen ja julistaa myös sitä pukemalla sukupuolelle omasta mielestäni sopiviin vaatteisiin, koska se lapsi ei ensimmäisten vuosien aikana välitä, onko päällä pinkkiä vai sinistä, kunhan on mukavat ja lämpimät vaatteet. Vanhemmat niitä vaatteita kuitenkin katsoo, joten miksi en pukisi sellaisiin vaatteisiin, jotka itseä miellyttää.

Jaksaa hämmästyttää se, miten tuomitsevaksi ihmiset muuttuu, kun kyse on lasten kasvatuksesta. Ei ole vain yhtä oikeaa tapaa tehdä asioita (esim täysimetys vs korvike, perhepeti vs oma pinnasänky jne) eikä ole muiden asia tuomita toisten tapoja niin kauan kuin lapsi kasvaa rakastettuna, turvassa ja onnellisena :)
 
Kyllä meilläkin tuo esikoinen oli puettu, ja on edelleen, poikamaisiin vaatteisiin. Tai toki käytäm e värikkäitä vaatteita ja on keltaista,punaista ja muita värikkäitä vatteita käytössä. Ei pelkästään sinistä. Kunhan poika vähän kasvaa, niin ihan tasan varmaan saa ilmaista oman mielipiteensä pukeutimisen suhteen, mutta nyt kun vielä on tuollainen vaahtosammuttimen kokoinen, niin kyllä me päätetään vaatteet. Ja jos seuraava lapsi on tyttö, niin varmaan puen tyttömäisiin vaatteisiin.
 
Kyllä itse aijon pukea tytön tyttömäisiin vaatteisiin ja pojan poika maisiin. .. ei sillä että olisi väliä koska kyllä minun poikani leikkii prinsessaa iso siskojen kanssa jolloin on meikit ja hameet päällä ;) ja en näe mitään väärää siinä. Kertoo mielikuvituksesta.
Olen ostanut jo neutraaleja vaatteita/ asusteita tulevalle tulokkaalle... Tällä hetkellä kudon keltamustaa toukkapussia johon on kiva laittaa nukkumaan kun syntyy talven pakkasii ♡
tyttöni saavat ite valita vaatteet mitä käyttää samoin poikani ja yleensä kyllä heidät vaatteista erottaa kumpi on kumpi. :)
I
 
Taisi tulla arkaan paikkaan, kun noin vahvoja kommentteja tuli. :) Toki kukin saa pukea lapsensa kuten huvittaa.

Itse olen kasvanut siten, ettei meillä tehty mitään eroa tyttöjen ja poikien välillä, ja ällistys oli suuri, kun kouluun mennessä muut lapset tosissaan väittivät, että ihan oikeasti tytöt eivät saa pelata välitunnilla jalkapalloa, koska jalkapallo on poikien peli. Tyttöjen kuului hyppiä narua tai ruutua, tms. Pidin heitä täysin kaheleina.

Itse olen hyötynyt elämässäni paljon siitä, ettei minua ole kasvatettu tytöksi, vaan minut kasvatettiin ihmiseksi, joten samaa kasvatustapaa aion käyttää myös omien lasteni kanssa.

Ja tottakai haluan minäkin tietää lapsestani niin paljon kuin mahdollista, niin pian kuin mahdollista, joten jos sukupuolen näkee, niin toki haluan sen tietää. Mutta ei se sukupuoli kuitenkaan mihinkään vaikuta. Ei tulisi mieleenikään esim. sisustaa huonetta sukupuolen väriseksi, ei näitä aikuistenkaan huoneita ole asujan sukupuolen mukaan väritetty.
 
:) onpas täällä keskustelua vaatteista :D musta on kivaa pukee söpöjä vaatteita oli poika tai tyttö :) mut kyl mä pääasiassa haluaisin kuitenkin että lapseni tunnistetaan joko tytöksi tai pojaksi. Eikä niin että erehtyy luulemaan päinvastaiseksi.. :D mut kaipa kaikilla on omat mielipiteensä :) pääasia että itse ja lapsi on tyytyväinen..
 
Mä oon vuorokauden pois ja täällä ollaan ihan kummallisia keskusteluja käyty XD
Ei jestas naiset!

Eiköhän jokainen tee parhaalla näkemällään tavalla, on se sitten milä vaan siitä lapsen sukupuolesta riippumatta.
Eikä kukaan voi tietää (tai tehdä) aina absoluuttisesti oikein kaikkea.
Lapsikin on yksilö, eikä se mikä sopii yhdelle välttämättä sovi kaikille.

Ihan varmasti jos saan tytön se käyttää mekkojakib, mutta en tuomitse ketään joka laittaa tytölleen housut jalkaan :wink

Vähän henkeä ihmiset :wacky:
 
Mitenkäs teillä lauantai ilta On sujunut? :D meillä kävi vieraita, muut joivat ruoalla olutta ja lonkeroa, minusta sitruunalla ja mintunlehdillä maustettu vesi maistui oikein hyvin! Täällä oli jopa lämmin päivä tänään niin sai nauttia kesästä.

Mun pitää varmaan kohta alkaa julkistamaan tieto raskaudesta kun mahaa ei saa enää piiloteltua. :D aiemmin tuli joskus vkolla 16 näkyviin niin nyt on tullut jo..ei tosin oo viel selkeä vauvamaha mut sellanen kumpu etten kyl syömällä sitä oo viikossa saanut ;)
 
Minä oon intoutunut neulomaan pienokaiselle pipoja, niin tässähän tämä lauantai-ilta menee väkertäessä :D vähän ajoissa olen, mutta tämä auttaa jotenkin tajuamaan sen että on muksu tulossa, oireet kun on olleet niin vähäiset :)
Mahaa alkaa täälläkin olemaan, päivä paras kohta on kun saa aukaista housuista napin :D
 
Kivaa lauantaita! Mää oon Tammerfesteillä ja ainoana kaveriporukasta selvin päin. :D Ihan hyvä meininki ollut, vähän pitää välillä käydä lepäilee ja ottaa huikopalaa :) Vielä olis Popeda edessä, jee!

Onhan tää aika jännää festaroida selvänä. Erilaista. Kerroin parille kaverille tänään raskaudesta, olivat kumpikin tosi ilahtuneen oloisia. Pian ei taida tarvita enää kertoa, alkaa maha pömpätä jo siihen malliin..
 
Täälä ollaan nyt muutama päivä oltu itku herkkiä.. Leffojen kattominen on vaikiaa ku tykkään oikeestaan vaan komedioista ja hömppäleffoista niin saa kyllä pillittää. :D ja välillä aivan hassut asiat saa itkun tulemaan (eilen en löytänyt avaimia niin itku tuli). :D
 
Meillä on kaks poikaa joista nuorempi haluaa ponnarille tukan ja pompuloita on kaikissa sateenkaaren väreissä. Vanhempi taas rakastaa autoja ja vaatteissa on niitä paljon. Silti onnistuu prinsessan leikkiminen ja lemppari on prinsessa Bella. Olen pukenut poikia minun silmiäni miellyttäviin värikkäisiin vaatteisiin ajattelematta kenelle ne on tarkoitettu. Ja heti kun heillä on omia mieltymyksiä ruennut tulemaan, on niitä kunnioitettu. Toisista tytöistä tulee prinsessoja ilman vanhempien ohjausta ja pojista auto-diggareita, toisista ei. Se onkin siinä hienointa, kun saa olla sitä mikä on itselle luonnollista ja mukavaa. Vauvat taas ei paljon väreistä ja muista perusta, joten eikös sitä sillon mennä vanhempien mieltymysten mukaan, tavalla tai toisella. :)
 
Takaisin
Top