La Helmikuu 2016

BB, älä huoli, täällä kärvistellään myös noiden ultramäärien kanssa. Haluttiin miehen kanssa käydä ar-ultrassa ja sitä varten sai aukoo kukkaron nyörejä 150e verran. Mutta se oli sen arvosta! Jaksaa odottaa np ultraan :)
 
Täytyy tunnustaa etten yhtään tiedä mikä on ar tai np ultra. Se mun ens tiistain tapaaminen on neuvolalääkärikäynti, jossa ultrataan. Alkuraskauden ultrasta neuvolan ihminen puhui tänään viikolla 12 tehtävästä ultrasta, joka tehdään vielä kolmannessa eri paikassa. Jos en nyt ihan väärin muista, niin meillä lääkäri tavataan kaksi kertaa koko raskauden aikana.
 
M3L. Ar ultra on alkuraskauden ultra ja sitä kutsutaan myös varhaisultraksi. Sen voi tehdä aikaisintaan 6+ viikolla kun voi jo sydänäänet nähdä :) np/nt ultra on niskapoimu-/niskaturvotusultra joka tehdään n. rv 11-13 :) ru on sit rakenneultra joka on noin rv20-22.
 
Mulla taisi olla jollain 8 viikolla neuvola, neuvolalääkäri ultras mut vissiin rv 5 kun piti saada tarkka tieto siitä monesko viikko menossa. Että pystyttii sitten laskee LA, kun mulla on ollut tosi epäsäännölliset menkat niin neuvolan mukaan olis huhtikuussa pitänyt olla mutta ei kyllä oo ollu. Viimeksi ollu maaliskuussa menkat, nyt sitten odotetaan ekaa virallista ultraa naistenklinikalle 24.7 ja sillo olis rv 12+5 ja siitä sitten onkin pari viikkoa seuraavaan neuvolaan mikä on 10.8 ja syyskuussa olis rakenneultra 15.9.. :) meidän eka neuvolakäynti oli sellainen että täytettiin papereita tupakointiin liittyen ja alkoholin käyttöön liittyen ennen raskautta ja käytiin läpi muutenkin asioita raskauteen liittyen. Verenpaine mitattiin ja paino katottiin, mitään pissanäytteitä taikka verikokeita multa ei otettu. Labrassa kävin maanantaina ja 5 putkea verta otettiin ja samalla vein sinne pissanäytteen joka piti kotona tehdä, löyty sitten joku bakteeri sieltä niin lääkäri kirjoitti eilen sähköisen ereseptin, onneksi ei kuitenkaan oo mikään vaarallinen. :)
 
Mää odottelen tosiaan tota niskaturvotusultraa :) oireet kyllä puhuvat puolesta kun mahakin jo alkaa olemaan aika pullukka ainakin näin iltaisin.:) itse mietin sitä varhaisultraa mut kukkaron nyörit oli sillä hetkellä niin tiukalla että piti jättää välistä. Onneksi nyt pitäisi jo näkyä sitten ihan pieni ihmisen alku :) täällä eka neuvola joka tosiaan oli sillon 7+1 ja seuraava neuvolatätin näkeminen on sitten viikoilla 22-24 ton mun listan mukaan.. todella vähäiset käynnit täällä.. välissä on neuvolalääkäri joka ei käsittääkseni ultraa vaan tutkii kohdunsuun jne tämmöiset terveysseikat. Tiedä näistä sit..
 
Riippuu varmasti paljon tuosta oman neuvolan varustetasosta, kuunteleeko sydänääniä tai ultraavatko usein jne. Pienemmillä paikkakunnilla taitaa olla ehkä jopa monipuolisempaa kuin joissain isoissa. Oisin kuvitellut, et Kuopion kokosessa kaupungissa neuvolatkin ois hyvin varusteltuja, mutta ei :D Mun lähineuvola sijaitsee entisen ala-asteeni yhteydessä ja muistuttaa ihan kouluterveydenhoitajan vastaanottoa. En ees ennakkoon odottanu, että ne siellä ultrais, kun ei varmaan laitteita löydy. Alkuraskauden ultra oli terveyskeskuksella ja myös neuvolalääkäriaikakin varattiin terveyskeskukselle, mikä tulee tätä mun mielikuvaa neuvolan varusteista... Neuvolan täti mainitsi ekalla käynnillä, miten nykyään noita neuvolakäyntejä on meidän kaupungissa harvennettu, et kaupungin säästöbudjetti näkyy :/
 
Kuopiolainen täälläkin. Pääterveysasemalla oli eka neuvola, on eka ultra ja on eka neuvolalääkäri. Myöhemmin en tiiä siirrynkö toisen alueen neuvolaan kun muutto edessä. Mut tosissaan kiva säästöbudjetti. :/
 
Kunnon säästöt menossa Tampereellakin... Olin tänään ensimmäisellä neuvolakäynnillä, jossa kivasti ohjattiin et jatkossa itse ennen vastaanotolle menoa annetaan virtsanäyte, joka stiksataan itse(!) ja sit myös verenpaine mitataan itse ennen vastaanottoa. Mitä sillä neuvolantädillä tehdään? Samantien olisin ihan itse voinu mitata sen hemoglobiininkin. Ja sit yhteen nurkkaan vois sijoittaa doplerin et sydänäänetkin vois kuunnella itse...
 
Meillä täällä kuuluu ar-ultra viikolla 8+-9+, nt 11-13 viikolla, rakenne 20-22 ja vielä on loppuraskaudessa n. 35-36 viikolla vielä yksi ultra, jossa tarkistetaan vauvan kokoa ja arvioidaan minkä kokoinen syntyessään. :) Joten me päästään suhteellisen usein näkemään pieni masussa. :)
 
Mulla oli illalla outoja alavatsakipuja ja heräsin yöllä kun lorahti reilusti verta. Koko yön oon valvonut ja toinen jopa hieman isompi vuoto tuli muutama tunti sitten. Soitin yöllä kättärille, niin ne käski palata virka-aikana asiaan. Tää menee just niinkun edellinenkin keskenmeno. Mä en tiiä miten ihmeessä mä selviin tästäkin...
 
KuplaKameli, voi ei! :( Toivottavasti olis vaan väärä hälytys!
 
Takaisin
Top