La Helmikuu 2016

Loppukolmanneksen aikana kohtu alka tuottaa fyysisiä ongelmia. Kehon painopiste on muuttunut, hengitys vaikeutunut jne. Fyysiset muutokset muistuttavat lähestyvästä synnytyksestä. Sen lähestyminen ja siihen liittyvä ahdistuneisuus, pätemättömyyden ja pelon tunteet lisääntyvät. Niiden voimakkuuteen vaikuttaa osaksi äidin aikaisemmat kokemukset mm. raskaudesta ja synnytyksestä.




Raskauden aikana sukupuolielämässä tapahtuu yksilöllisiä muutoksia. Alkuraskauden fyysiset ja psyykkiset oireet johtavat usein haluttomuuteen. Keskikolmannes on usein parasta aikaa, viimeisen kolmanneksen suuret fyysiset muutokset muuttavat seksuaalielämää, koska jo mekaanisesti kasvava kohtu tuottaa ongelmia.




Naisesta äidiksi kehittyminen kulkee usean kehitysaskeleen kautta. Äidiksi tulemisessa keskeistä on suhde omaan äitiin. Lapsuuden ajan muistoista ja malleista luodaan oma malli. Raskaus vaikuttaa voimakkaasti tunne-elämän alueella, ja eletty elämä ja erityisesti lapsuus nousevat esiin.




Äiti-lapsisuhteen muodostuminen on pitkä prosessi. Se pohjautuu lapsuuden kokemuksiin ja konkretisoituu silloin, kun raksutta aletaan suunnitella. Tärkeitä hetkiä raskausaikana ovat raskauden varmistuminen ja hyväksyminen, sikiönliikkeiden toteaminen ja tunteminen. Kun liikkeet tunnetaan, sikiö hyväksytään yksilöksi. Ultraäänitutkimus auttaa tutustumaan omaan lapseen.




Varsinainen konkreettinen kahden yksilön välinen suhde syntyy lapsen synnyttyä. Siihen saakka lapsi on elänyt äidin milikuvaelämässä. Lapsen koskettelu, katsekontakti, imetys ja hoitaminen vahvistavat äidin ja lapsen välistä suhdetta.




-Tavanomaisia raskaudenajan vaivoja-

Raskaus on naisen elimistölle sekä fyysinen että psyykkinen rasitus, koska koko elimistö mukautuu uuteen tilanteeseen. Lähes jokaisella odottavalla äidillä on jonkilaisia oireita, jotka saattavat häiritä jokapäiväistä elämää.




Aamupahoinvointi ja hajujen muuttuminen epämiellyttäväksi vaivaavat n. joka toista raskaana olevaa 4.-14- raskausviikkojen aikana. Useimmiten pahoinvointi tulee, kun mahalaukku on aivan tyhjä tai liian täynnä. Tulisi välttää tyhjää vatsaa ja runsaita aterioita. Ruokailu pienissä erissä auttaa. Yöpöydälle kannattaa varata pientä purtavaa aamuksi ja ylös kannattaa nousta hitaasti. Aamupahoinvointi ja hajujen tuntemiselle herkistyminen ovat fysiologisia ilmiöitä, joiden tausta ei ole täysin selvillä. Tärkein syy on istukan hormonituotanto sekä fyysiset raskausmuutokset ja psyykkiset tekijät. Paino nousee jonkin verran. 13. raskausviikkoon mennessä korkeintaan kilon verran. Joillakin paino saattaa laskea alkuraskaudessa kuvotuksen ja oksentelun takia.




Tihentynyt virtsaamistarve on lähes jokaisen naisen vaiva heti kuukautisten jäätyä pois. Raskaus vilkastuttaa aineenvaihduntaa ja elintoimintoja. Kohtu saattaa kasvaessaan virtsarakon ahtaalle, joten oire jatkuu synnytykseen saakka. Lisääntynyt emätinerite kuuluu myös normaaliin raskauteen. Istukan suuri estrogeenieritys lisää vaginasolujen nopeaa uusiutumista ja nestepitoisuuden kasvua. Raskauden aikana hiivasieni-infektioiden riski on noin kaksinkertainen.




Rintojen pingotus ja turpoaminen johtuu koriongonadotropiini- ja keltarauhashormoneista. Usein raskauden alussa joutuu vaihtamaan rintaliivien kuppikoon suuremmaksi.




Väsymys johtuu kohdun ahkerasta työskentelystä. Hormonieritys muuttuu, verenkierto kiihtyy ja sydän tekee entistä enemmän töitä. Veren laimentuessa hemoglobiini laskee ja tämä tuntuu väsymyksenä. Äideille suositellaan rautalääkkeitä noin 20. raskausviikon aikoihin.




Hormonimyrskyt ja elimistön ylikierrokset aiheuttavat huimausta ja maan keinumisen tunnetta. Oire liittyy usein myös pahoinvointiin tai hemoglobiinin laskuun.




Nipistelyt ja vihlaisut alavatsalla ovat repäisykipuja ja niitä tuntuu usein kehon oikealla puolella. Kohdun koko ja asento muuttuvat, jolloin kohdun kannatinjänteet kiristyvät ja siitä aiheutuu nipistelyjä alavatsalla. Painontunne alavatsalla johtuu siitä, kun verekkyys kohdussa ja sen sivuelimissä lisääntyy.




Ummetusoireita ilmenee, kun suoliston toiminta hidastuu kohdun koon takia ja hormonien aiheuttavan lihaksiston relaksaation takia. Liikunta, vihannekset, kasvikset, luumut, raasteet ruokavaliossa ovat tärkeitä.




Suonenveto ja jalkojen levottomuus häiritsevät yöunta. Tukisukat helpottavat suonikohjuisia jalkoja. Lisäksi jalkojen nostaminen pystyyn välillä vähentää jalkojen väsymistä ja suonikohjujen syntymistä.




Keltarauhasen erittämä relaksiini aiheuttaa nivelsiteissä löystymistä ja tekee lantiorenkaasta joustavan valmistaen lantion aluetta synnytykseen. Tästä johtuen jomotukset ovat tyypillisiä oireita, varsinkin loppuraskaudessa, mutta toisilla se voi tuntua jo alkuraskaudessa kolotuksena lonkissa, häpyliitoksessa ja nivustaipeissa.




Ärsyyntymiskynnys mataloituu ja hermostuttaa herkästi. Tunteet ovat pinnassa, naurattaa ja itkettää. Mieliala voi vaihdella, ja huonoja päiviä saattaa olla tavallista enemmän. Iso maha rajoittaa, ja koko odotus voi kyllästyttää.

Tämän sivun alkuun




Lähteet:

Hartikainen, Anna-Liisa - Tuomivaara, Leena - Puistola, Ulla - Lang, Leena. kokoNAINEN - rakkaus-seksi-sairaudet. WSOY.

Kaksplus 4/01, 5/01, 6-7/01

Saarikoski, Seppo. Synnytysopin perustiedot. Legekustannus Oy.

Copyright © SariK 2001

Webmaster
 
Hienoja uutisia Tunturikettu ja KuplaKameli!
Kyllä se pikkuisen näkeminen ihan livenä rauhoittaa mieltä ja jaksaa taas odotella seuraavaa "kohtaamista" .

Tosin meikäläinen on kyllä vissiin kärsimättömyyden huippu, kun viikko sitten ultrassa käytiin ja NYT jo pitäis pian päästä uudelleen katsomaan, että onhan vieläkin kaikki hyvin ja ja ja... :rolleyes: Mutta ei auta kuin odotella kolme viikkoa np-ultraan asti *huokaus*

Vauvaenkelit, olitpas löytänyt tosi kattavasti asiaa, mielenkiintoista luettavaa näin ensikertalaiselle!

Sit pitääkin kysyä, että onkohan muilla tietoa tai kokemusta, voiko linea negra tulla näkyviin jo rv9?
Kun tuossa vkonloppuna ihmettelin navastani alaspäin lähtevää hailakkaa juovaa ja mieskin sen siinä huomasi. Mutta kun googlasin asiaa, niin ei sen pitäis vissiin vielä näihin aikoihin ees näkyä! :eek: Ehkä mulla on sit joku juova ollu siinä jo aiemmin, mut nyt vasta tutkailee masun seutua tarkemmin, niin huomaa kaikenlaista! Raskautta yrittäessäkin omasta kehosta oppi aika tavalla, kun oli aina kova tehotarkkailu päällä et joko tärppäs, heh! :joyful:
 
Kaisla, mulla oli jo ennen raskautta toi viiva jo pitkään :) joskus ku herättelin vauvakuumetta ni aloin tutkailla ja huomasin kyseisen viivan. :) se on tosi haalee mut näkyy kuiteskin.. saas nähdä vahvistuuko sit ku raskaus etenee pidemmälle :)
 
Muistakaahan hyvät naiset nauttiakki välillä siitä että teidän masussa kasvaa pieni suuri ihme. <3 Ite oon koittanu ottaa sen asenteen että en turhia huoli oireista. Niitä tulee ja menee. Välillä tuntuu olevan hirveesti ja välillä taas että ei oo mitään ja kumpaaki pidän kumminki normaalina. :) Myönnän että kyllä välillä huolestuttaa ja mietityttää muaki, mutta kyllä se pikkunen sielä kasvaa ja kehittyy jos niin on tarkoitettu. <3 Tsemppiä ja koittakaa nauttiakki! :)
 
Mulla on kans ollu haalea viiva massussa ja viime raskaudessa tuli tosi vahvasti näkyviin ja aikalailla semmoseksi jäi. :D xD mulla ei kumminkaan jääny mitään muuta jälkiä. Rintoihin ihan haaleet pienet raskausarvet, masuun ei yhtään. Toivottavasti ei nytkään jäis. :)
 
Mullakin näkynyt haalea linea negra ehkä viikoilta 7-8 asti. Aiemmin ei kyllä ollut mitään juovaa masussa, et kyllä tuo on raskauden aikana ilmestyny :D

Ps. Lueskelen näitä helmikuukin juttuja satunnaisesti vaikka muuten tammikuun ryhmään kuuluukin.
 
Herranen aika! Sekä minä että neuvolan täti laskettiin väärin miun viikot! Mie olin ihan siinä uskossa, että ku mulla on neuvola nyt 10.7. nii ois rv 7+4, mutta se onki vasta 6+4! Neuvolan tätikin laski väärin :D noh, ei haittaa, ihan kiva et on.jo niin ajoissa neuvola. :)
 
Kaisla: Et ole kyllä ainoa kärsimätön täällä. Olen päässyt pahoinvoinnin ja rajun oksentelun vuoksi jo kaksi kertaa käymään ultrassa. Keskiviikkona kun on neuvola niin pääsen taas. Ei vaan malta odottaa. Odottelu on jotenkin pahinta, kun väliaikoina aina pelkää, että entä jos jotakin on tapahtunut... Pitäisi vain yrittää ajatella positiivisesti.
 
Tuli mieleen tuosta, että pelottaa ja jännittää, että onko vatsassa mitään tai onko jossain välissä tapahtunut jotain ikävää... Kaverin äiti sanoi kerran, että raskausaika on erittäin helppoa ja huoletonta - tiedät tarkalleen missä lapsesi on ja mitä hän tekee. :grin Eli nautitaan edes vähän tästä helposta ja huolettomasta ajanjaksosta, pian on tämäkin historiaa ja aivan eri sfäärin murheita! :)
 
Mulla tänään 7+0 ja oireettomuus jatkuu. Viime viikolla oli vielä nännit aavistuksen arat (vähäisten oireiden viimeiset rippeet), mutta enää ei sitäkään. Päätin kuitenkin, että en siihen varhaisultraan mene, koska tällä viikolla en enää ehdi ja ens viikon oon lomareissulla. Sitä seuraavalla viikolla mulla on sit eka neuvola (9+2), jossa saan toivottavasti jonkun selvyyden tähän asiaan. Siihen asti pitää vaan odotella. Edelleen aika epätodellinen fiilis eikä viiti ees kertoa kellekään, kun kaikki on niin epävarmaa. Tein sunnuntaina uudestaan raskaustestinkin, kun aloin epäilemään, mut kyllä siihen vahvat viivat tuli. :D Ei auta kuin odotella! :)
 
No mun kohdalla kävi niin, että luulin olevani ihan onnellisesti raskaana ja neuvolassakin lohdutettiin ettei kaikille tule mitään oireita. Eka ultra oli 9+3 ja silloin lääkäri tuijotti ruutua pitkään ja kysyi varmaan kolme kertaa milloin mun edelliset kuukautiset olikaan olleet. Vauvan koko ei vastannut viikkoja, mutta lääkärin mukaan oli ihan siinä ja siinä josko hedelmöittyminen olisikin ollut myöhemmin (vauvan koko siis 6+4). Itse tiesin ihan tarkkaan milloin ovulaatio oli ollut, tunnistan sen valkovuodosta. Lääkäri halusi katsoa viikon päästä uudelleen, jotta asia varmistuu. Siitä alkoi pisin viikko koskaan, enkä ainakaan silloin tuntenut mitään oireita. En osaa sanoa tarkasti olisiko vähäiset oireet lakanneet jo aiemmin. Sitten 10+3 toisessa ultrassa vauvan todettiin kuolleen 6+4.

Keskeytynyt keskenmeno tuli ihan salamana kirkkaalta taivaalta. Ei ollut mitään vuotoja, eikä mitään mikä olisi viitannut siihen, että jotain on vialla. :(

Siinä mielessä ne, joilla vuotaa, voivat edes valmistautua pahimpaan. Itse mietin vaan kummeja ja vaunujen ostamista, kunnes kerrottiin että kanniskelet kuollutta vauvaa. Toivon todella, että sinulla SportMom (ja kaikilla muillakin) on asiat toisin ja vauvalla kaikki hyvin!

M3L, mulla on samankaltainen kokemus edellisestä ja ensimmäisestä raskaudestani. Kävin varhaisultrassa rv 9 (en muista enää tarkkoja viikkoja) ja siellä todettiin pienen kehityksen pysähtyneen viikolle 6. Mulla ei siinä kohtaa annettu yhtään mitään toivoa vaan sain suoraan lähettiin Jorviin raskaudenkeskeytykseen. Tasan viikon päästä kun kkm oli todettu ultrassa sain Jorvissa tyhjennyslääkeet. Valitettavasti tyhjennyslääkkeet ei mulla toimineet ja päädyin kahden epäonnistuneen tyhjennyslääkekokeilun jälkeen kaavintaan kuukausi sen jälkeen kun ekat tyhjennylääkkeet oli annettu.

Tässä raskaudessa on ollut hiukan enemmän oireita kuin tuossa keskenmenneessä, mutta siltikin oireet on tosi lieviä, joten pelottaa uuden kkm:n mahdollisuus. Varhaisiltrassa rv 7+4 kyllä näkyi syke ja viikkoja vastaava alkio joten kaiken järjen mukaan tällä kertaa pitäisi mennä hyvin.

Np-ultra on tasan kahden viikon päästä, eli onneksi enää kaksi viikkoa piinaa. Sitten selviää tuleeko musta viimeinkin äiti, toivotaan niin <3

Tiikerikuu rv 9+3
 
Minut voi poistaa helmikuun listalta. Joko erittäin varhainen keskenmeno tai tuulimuna. Huomenna kotona lääkkeellinen tyhjennys. Onneksi menin ar-ultraan. Kroppa ja mieli sai valmistautua tähän lähes pari viikkoa. kävin siis kontrollissa tänään. Elämä jatkuu kuitenkin. Kaikelle on tarkoitus.
 
Täälläkin yksi jolla La helmikuussa. ☺ 7.2 olisi.
Eka neuvola ja ultra takana jo. Vastasi viikkoja. Meillä tuo ar-ultra täällä kuuluu neuvolakäynteihin, joten ei ole tarttennu yksityiselle maksaa maltaita.
Pahoinvointia täällä ollut viikosta 5+2 lähtien, nyt 9+2. Ehkä tämä joskus helpottaa.

Pahoittelut menetyksen kohdanneille <3
 
Takaisin
Top