La Helmikuu 2016

Tunturikettu, meillä taas kesti niin kauan ja tämä oli niin kovin vaikeaa, että mietin kanssa koko ajan koska tämä "hupi" loppuu.
Kai se on niin, että aina se on niin uutta ja ihmeellistä, ettei sitä meinaa käsittää. ❤️
 
Vissiin joskus luin jostain et raskaana olevien listeriatapauksia on vuodessa noin 0-5 ja vaikka itse en ota listaa mitenkään vakavasti, niin osaan niistä on hyvät perusteet ja varsinkin kalaan, mutta maalaisjärjen käyttö on myös sallittua :) enemmin laittaisin kiellettyjen listalle esim.aspartaamin jota ei ole Suomessa raskaana olevilta kielletty
 
Coda, täällä pyyhkii ruskeeta tuhrua kolmatta vai neljättä päivää, tänään on tullut kirkkaampaakin verta. Ei tässä auta kun tyynenä pysyä, mulla on alkuraskauden eka ultra ens maanantaina. Saapa nähdä, mitä sieltä löytyy. ..
 
Minä menen kyllä THL:n listan mukaan, ja siellä listeriaa käsketään varomaan, ja aspartaami on todettu turvalliseksi. Salaliittoteoriat ovat erikseen, enkä tosiaankaan aio osallistua johonkin netin höpöhöpöhysteriaan, kun kyseessä on jotain niinkin tärkeää kuin lapsen kehitys kohdussa.
 
Miten salaliittoteoriat liittyy raskaana olemiseen ja ruokavalioon? :D
 
Kaveri vinkkasi terve.fi sivustosta missä on lääkärien vastauksia kysymyksiin. Ekana hauissa tulee aina nää foorumit mut pitää vain skrollaa alaspäin :)
 
Ja jos viitsii nähdä vaivaa perehtyä enemmän eri tapoihin ja perusteluihin eri maiden käytännöistä raskaus ruokavalioon on niissä aika iso ristiriitoja :) aspartaamihan on ihan kaamea myrkkyä ja kielletty suurimmassa osassa Eurooppaa :) miksi pitää sinisilmäisesti noudattaa jonkun viraston määrittelemiä suosituksia eikä niitä saisi kyseenalaistaa? Tottakai jokainen tekee omat päätöksensä jne mutta haluan tällä vain herättää keskustelua ja pohdintaa :) ja hyvässä hengessä!
 
  • Tykkään
Reaktiot: Sjh
Niitä raskauden aikaisia listeriatapauksia lienee vähän siksi, että ruokarajoituksia/-varoituksia noudatetaan Suomessa suht hyvin :) jos rajoituksia ei olisi, tapauksia olisi todennäköisesti enemmän...mut oon samaa mieltä aspartaamista! Ennemmin juon nyt sokerillisia juomia.
 
Kerropa nyt ne maat, joissa aspartaami on kielletty, ja linkit mukaan valtion virallisille sivuille, joissa tämä kielto näkyy. Aspartaaminvastustus on juuri tällainen salaliittoteoria, jossa kuvitellaan, että jokin jättimäinen organisaatio on lahjonut kaikki viralliset tahot antamaan aspartaamista "väärää" tietoa. Höpöhöpöhysteriaa pahimmillaan.
 
Suski75, jos asia oikeasti kiinnostaa niistä ottaa itse selvää ja perehtyy :) en mä täällä rupee vääntämään asiasta tai sen kummemmin tuputtamaan :D asiat joita sanoin ovat kuitenkin vain mun omia mielipiteitä eikä kenenkään muun :) mutta salaliittoteoriaksi leimaaminen on jo aika vahvaa :D enkä mä rupee määrittelemään mikä on väärää ja mikä oikeaa tietoa, koska jokainenhan sisäistää ja hyväksyy sen tiedon minkä haluaa :) ei lastenkasvatuksessakaan tietääkseni ole pelkästään vain yhtä oikeaa ja väärää tapaa ;)
 
Mä olen ruokavalion suhteen ylipäätään sitä mieltä, että mikään keinotekoinen ei voi olla ihmiskeholle yhtä hyvästä kuin luonnollinen. Ja aspartaami jos mikä on aivan silkkaa keinotekoista höttöä, jonka mä kyllä kierrän kaukaa. Ilman mitään salaliittoteorioita... :grin Mä kyllä suhtaudun muutenkin aika varauksella kaikkiin lisäaineisiin ja prosessoituihin ruokiin. Mutta kuten todettua, jokainen taplaa tyylillään ja ajattelee omilla aivoillaan. :)

Mun mielestä tällaiset keskustelut ovat kyllä kiinnostavia ja toivottavasti näistä voidaan reippaasti jutella jatkossakin, ilman että kellekään tulee sellainen olo, että leimataan höpöhöpöhysteerikoksi tai minkä lie teorian uhriksi! :wink
 
Minä en nyt ala hirveesti miettii mitä en suuhuni saa laittaa jne. Maalaisjärjellä mä ite menen, joo käytiin tuo kolme sivuinen lista neuvolassa läpi missä lukee kielletyt, vältettävät sekä mitä saa syödä ruoat,.

Esim. Neuvola täti sanoi että suomalaiset juustot kuten valio Eila tms fetajuustot on ihan sallittuja. Kun on pästöroitu maito.
 
Kolme sivuinen lista :/ huoh. Tekeepä muuten mieli hampparia kun ei sais syödä (majoneesia) :D normisti syön ehkä kaksi vuodessa
 
Takaisin
Top