La Helmikuu 2016

Mä sitten tykkään tehä vauvalle soseita. Oon tehnyt molemmille tytöille kaikki soseet ym ruoat. Ostanu sit reissunpäälle kun lähdetty niin kaupasta. Teen heti ison satsin kerralla ja laitan ikean jääpalamuotteihin. Sillai on helppo sulattaakin tarvittava määrä. Jopa keitin maissin ja siivilöin sen jääpalamuotteihin.. Hienonsin kaurahiutaleitakin sauvasekottimella. Mä sit tykkään säätää!! :D. Nyt täytyykin muistaa ostaa niitä jääpalamuotteja kun oon jo vanhat heittäny pois. Meil on kans rokotuksia tiedossa ensviikolla.

Mä tein jo porkkanasosetta viime kuus, ja pitäs ostaa aineita ei sais tehä muitaki soseita valmiiks :)

Mä tein pojalle kans ite soseet sillon. Ongelmaksi tuli sit ettei herralle kelvannu ees kaupan soseet :D mä sit pakastin ku isomman satsin söi niin minigrippusseihi. Sellane oli helppo ottaa mukaan jos ei oltu kotona ruoka-aikaan

3kk neuvola ohi painoa 4350g ja pituutta 51,1cm. Hurjasti sai kehuja että hienosti kirinyt kehityksessä ja kasvussa. Rokotteet tuli ja voi ei mikä huuto! Soseita saa alkaa antaa ihan teelusikallinen kerralla ja sit mahan sietokyvyn mukaan nostaa annosta pikkuhiljaa :) ihanaa meiän reipas poju!

Mä sitten tykkään tehä vauvalle soseita. Oon tehnyt molemmille tytöille kaikki soseet ym ruoat. Ostanu sit reissunpäälle kun lähdetty niin kaupasta. Teen heti ison satsin kerralla ja laitan ikean jääpalamuotteihin. Sillai on helppo sulattaakin tarvittava määrä. Jopa keitin maissin ja siivilöin sen jääpalamuotteihin.. Hienonsin kaurahiutaleitakin sauvasekottimella. Mä sit tykkään säätää!! :D. Nyt täytyykin muistaa ostaa niitä jääpalamuotteja kun oon jo vanhat heittäny pois. Meil on kans rokotuksia tiedossa ensviikolla.

Just toi maissi oli mulle se mistä ekana mietin et miten se tehään :D mut eiköhän ainakin nää perus peruna bataatti porkkana onnistu multakin ja varmaa netti pullollaan vinkkejä:) oon ihan ulapalla esim millä niistä saa niin sileitä litkuja, laimennetaanko korvikkeella/keitinvedellä? En oo vielä yhtään perehtyny, onneks vielä kk aikaa!

vedellä laimennetaan. :)

Mä aion ainakin suurimmaks osaks tehdä soseet ite (jtn maissia en ehkä jaksa) ja sit kun on valmiudet, niin aloittaa myös sormiruokailua. Aion siis toteuttaa molempia, soseita ja sormiruokailua. kattoo si mikä sopii meille parhaiten. :)

Vedellä? Ai et ei rintamaidolla? Sillain mä olin kuullut että maitoa laitettas perunasoseen sekaan (tai miksei kaikkiin).

Rintamaitoo. Samalla jäähdyttää sitä. Sen takia mä oon tonne pakkaseen näköjään säilöny tota maitoo paljo :D

jos tulee sitä rintamaitoo tarpeeks, niin mikä jottei. Mä herun niin huonosti pumpulle, et tuskin tuun rintamaitoo käyttään soseissa.

Ja pojan aikaan käyrin korviketta kaapista aina annokseen. Oli jääkaaopi kylpää niin peruna aika nopiaa jäähty syömäkuntoseksi :)

Meillä elellään jo korvikkeella ni sen takia ajattelinki et sitä sit vaa joukkoon. :) mut pakastetaanko ne ihan mössönä ja vasta syödessä löysennetään nesteellä vai jo pakastaessa? :D on vähän tyhmä olo :D

Epsu hyvä et kyselet mäkään en tiedä enkä oo ees tollasta älynny ajatella :D tarviin kunnon ohjeet for dummies siinä vaiheessa kun soseet alkaa olee ajankohtasii

Mä oon perunaa ja porkkanaa maistattanut. Keitinvedellä löysensin seosta, semmoisen ohjeen luin neuvolasta saadusta vihkosesta. :) jos syödessä on tuntunut liian paksulta niin oon lisännyt korviketta sekaan. :)

Aivan niinkuin Jay sanoi. Keitinvedellä tehdään perunamuusi ym. soseet. Sitä maitoo (mitä maitoo ny haluaakaan laittaa) kannattaa laittaa vasta silloin kun syödään. Mäpä laitan vähän omaa listaa milloin oon maistattanut mitäkin. 4kk-> perunamuusi,luumusose,kaurapuuro,porkkana,parsakaali,omena-päärynäsose,maissinaksu.
5kk.-> kukkakaali,persikka-banaanisose,päärynä-banaanisose.
6kk.-> kesäkurpitsa, maissi, bataatti, kananmuna, mustikka, ananas.
7kk.-> herne,ruisleipä,aprikoosi, mango, jauheliha, vadelma, täysjyväpaahtoleipä, kana,lohi.
8kk-> punasipuli,persilja, kaupan spagetti-jauheliha, laakerinlehti, puolukka, seiti,maustepippuri,tilli,ruusunmarja.
9kk-> mannapuuro, naudan maksa,mansikka,vesimeloni,kalkkuna.
11kk-> karjalanpiirakka.
12kk-> raejuusto,maustamaton jogurtti,viili, ja korvikkeesta siirtyi normimaitoon vähitellen 1v.2kk.
Menin vähän sillä kaavalla mitä milloinkin tuli mieleen ( 2011 vuoden suositusten mukaan). Netistä saa ikäsopivia ruokareseptejä vaikka millä määrin. Kokkailuintoa ja kokeilunhalua kaikille kiinteiden aloittajille :)

Muokattu viimeksi:
onko täällä muita allergisia?
Mitenköhän onnistuu esim. kananmunan maistattaminen, kun ite oon allerginen? (eli en voi esim. kokeilla onko sopivan lämpöistä) Vai pitääkö laittaa mies syöttämään sit ne mille oon ite allerginen?

Meiän poika voisi enemmin kuulua tänne helmikuisten puolelle, kun syntyi 2 viikkoa yli lasketun ajan 30.1.2016. Täällä niin moni helmivauva syntynyt jo tammikuussa tai helmikuun alussa. Meiän poika oli 3 kk neuvolassa 2.5, mutta rokotteet saatiin vasta 11.5. Pojalla oli lievä bronkiliootti eli pienten keuhkopussien tulehdus, minkä takia siirsimme rokotteiden antamista. Noista rokotteista tuli kuumetta 38 astetta illalla ja seuraavana aamuna 37.7. Annoimme pojalle suppoa oireisiin. 21.4. pojalla tulee 4 kk täyteen, minkä jälkeen ajattelin aloittaa soseiden maistelut. Lääkärineuvola meillä on 25.5.

maria75, tervetulloo mukaan tännekin juttelee. täällä on kyl välillä vähän hiljaista tääl julkisella puolella.

Tiesitkö muuten, että nykyään ei suositella suppoja vaan nestemäistä panadolia? Nestemäinen panadoli on "luotettavampi" kun ei ainakaan pääse putoomaan pois... (ja tämän ohjeen antoi äitini, lasten sairaanhoitaja)

meil ei onneks tullu kuumetta rokotteista. toisena iltana oli kipeän oloinen (itki kipuitkua), mutta kuumetta ei ollut. Rauhoittui panadolilla ja nukkui normaalisti. :)

Meillä ainakin käskettiin ostaa suppoja valmiiks. Niitä sai poika jo synnyttyään pari kertaa.

Takaisin