La Helmikuu 2016

Vielä tohon vesien menoon.. mulla siis tuli veristä vuotoa klo 13 aikoihin synnytystä edeltävänä päivänä josta soitin sairaalaan ja pyysivät näytille. Mulla paljastu lapsivesinäyte positiivisena. Mulla ei ollut streptokokki positiivinen mut silti 18 tunnin päästä vesien menosta täytyi alottaa antibiootti. En tiiä miks mutta näin tehtiin ja sain aamulla klo 7 aikaan antibioottia tipan kautta.

Onko muut saanu jo sen Libero-laukkua varten tarvittavan koodin? Mä oon kuukausia sitten jo liittynyt sinne ja oon käyny jopa tarkistamassa, et kaikki osotetiedot yms. on oikein, mut en oo vieläkään saanu :shifty: Ja nyt tosiaan rv 37+6. Oonko vaan hätähousu vai tuleeko se sitten vasta myöhemmin?

Mulla oli ainakin ensimmäinen lappu menny postissa hukkaan laitoin viestiä sinne liberokerholle niin lähettivät uuden :)

Onko kellään kertoa käynnistyskokemuksia? Tiedän,että voi olla hyvinkin kivuliasta ja kestää usean päivän,mutta se vaihtoehto tuntuu silti paremmalta kuin jatkuvat selkä- ja vatsalihaskivut jotka kestäis mahdollisesti vielä useita viikkoja. Toivon mukaan ehtisi kohdunsuu vähän kypsyä lisää ennen keskiviikon käynnistelyä. Luottavaisin ja hyvin mielin oon menossa,mutta tietysti jännittää kauheesti! :)

No mulla käynnistettiin viikko sitten keskiviikkona synnytys. Vasta 5. päivänä päästiin tositoimiin. Ensimmäiset kolme päivää koitettiin käynnistää cytotecillä. Joitain kivuliaita supistuksia sai aikaan, mutta ei säännöllisesti. Neljäntenä päivänä laitettiin ballonki ja se lähti 5h myöhemmin. Sinä iltana ei kuitenkaan lähdetty kalvoja puhkoon tai mitään kun mulle oli tehty sinä aamuna oksitosiinirasitus, jotta nähdään kestääkö vauva supistukset. Tää tehtiin siksi, että edellisenä iltana käyrillä ollessa vauvan sykkeet teki useamman laskun.
No sit viidentenä päivänä puhkastiin kalvot ja aloitettiin oksitosiinitippa. Kalvojen puhkaisusta 15h ja rapiat syntyi meidän pieni tyttö. ❤

Fyysisesti ei ollut läheskään niin rankkaa kuin henkisesti.

Jooh ois kiva kuulla muitten synnytyskertomuksia. Mä en ees tiiä niten saan vaihdettuu ton mun nimen tosta ku oon uus käyttäjä niin kaikki uutta. Mikä toi salaine puoli on?? :eek:

Onnea Mamssi! Homma valmiina :-)

Tuulia jonnekin ketjuun jo tän kerroinkin, mut mulla siis laitettiin viimeks ballonki n.2 vkoa yliajalla ja lähetettiin kotiin kypsymään. Illalla palasin sairaalaan kun ei pystynyt enää oleen kotona. Seuraavana aamuna lääkäri tutki ja oli n 5cm auki. Siitä saliin ja siellä oksitosiinia.Supistuksia tuli mutteivät kipeitä. Iltapv puhkastiin kalvot ja siinä yhteydessä havaittiin tarjontavirhe, jonka takia kiireellinen sektio. Yhtäkkiä vauva sit oliki syntynyt.
Eli ei ollu pitkällistä eikä erityisen vaikeaa.

Hankalin kohta oli se, kun oli vielä kotona ja supistukset tuli epäsäännöllisesti. Sit kun ne alko tulla rytmissä, oli paljon helpompi ottaa ne vastaan. Mutta mulla siis sekä käynnistyksestä että sektiosta hyvät kokemukset.

mun käynnistyskokemuksesta voi nyt lukea lisää tuolta synnytyskertomukset -ketjusta. :)

Meillä pyykkikone laulaa ja laitellaan kaikkee tällee viimetingassa viel valmiiks :grin tytöt lähtee illansuussa hoitoon, niin saadaan miehen kans nukkuu ens yö rauhassa ! ..jos mä nyt jännitykseltä saan ollenkaan nukuttua :nailbiting:

Voi vitsi... minä viikko sitten tuskailin pinnasänkyyn petivaatteita paikalleen, purin ja pakkasin ja taas kerran purin ja pakkasin sairaala- sekä vauvakassia sen kymmenen kertaa, illan päätteeksi istuin saunanlauteilla ja mietin että "hui-jui!". Jännitti edessä oleva sektio ja vauvan syntyminen yleensäkin. Nyt katselen tuossa vieressä makoileva pikkumiestä ikionnellisena. Itku tulee herkästi, kiitos hormonien, kun lukee täällä muiden odotusta ja tuntemuksia. Meillä ainakin viikko valvottiin myöhään ja nukuttiin vain muutaman tunnin ohuet unet. Sen verran oli jännitystä ilmassa.

Perjantaiaamu mentiin heti klo 6.30 sairaalaan. Samantien päästiin osastolle ja saatiin perhehuone. Leikkausvaatteet ja tukisukat päälle, esilääkityksenä vatsahappojatasoittava ja Panadol, tipan laitto, sheivaus, katetrointi, pieni tovi käyrillä ja lyhyt juttutuokio leikkavan lääkärin kanssa. Ja sit lähdettiin sängyllä saliin. Salissa oltiin noin puolisen tuntia ja meidän pikkumies syntyi. Leikkauksen aikana ihana anestesiahoitaja kyseli hyvin tiuhaan tahtiin tuntemuksia. Läkettä sai heti jos tuntui tarvetta. Heräämössä iski perinteinen puudutuksen jälkivaiva eli tärinä ja horkka. Sain kolmeen kertaan lääkettä siihen ennen kuin sen helpotti. Lämpöpatja ja kaksi peittoa eivät jaksaneet paljon auttaa siinä vaiheessa. Verenpaineita ja jälkivuotoa seurattiin tiheään ja lopulta kun puudutus rupesi häviämään pääsin osastolle miehen ja pikkumiehen luo. Loppupäivä menikin sitten ihmetellessä pikkuista ja kerratessa päivän kulkua. Illansuussa sain nestemäistä ruoka - kasvissosekeittoa ja marjakiisseliä. Että muuten maistui reilun 24h paaston jälkeen hyvälle!

Jo perjantai-iltana kävelin itse vessaan iltapesuille. Voi ristus sitä ylösnousemisen vaikeutta ja kipua vaikka pistivät kipulääkettä jo hyvissä ajoin tulemaan. Virtsakatetri poistettiin lauantaiaamuna ja tippayhteys lauantai-iltana. Lauantai-illan huumaksi kävi ihana, pitkä, kuuma suihku. Onneksi nykyään on hyviä sidostarpeita niin sain huoletta suihkutella. Nyt viikkoa myöhemmin on hakasten poisto ja lääkkeenä menee vielä Burana+Panadol kipuun tarvittaessa sekä Klexane tukosten ehkäisyyn. Omakohtaisesti kipuläkkeitä (Panadol) olen ottanut vain jos on tiedossa ollut esim. kaupassa käynti tai muu vastava tilanne jossa joutuu olemaan pidempään liikkeellä ilman taukoja. Buranaa olen syönyt kyllä kuurina.

Onhan sektio iso vatsanalueen leikkaus, johon sisältyy lukuisia riskejä, mutta onnekseni ainakin tähän mennessä niiltä olen välttynyt. Toipuminen on ollu yllättävän nopeaa ja vaivatonta. Mutta tosi paljon toipumiseen vaikuttaa myös oma asenne, rohkeus ja päättäväisyys. Yrittäkää olla vahvoja ja rohkeita. Lähtekää liikkeelle - älkää jääkö surkuttelemaan sängyn pohjalle. Ja muistakaa pyytää kipuihin lisää lääkettä, jos vähänkin siltä tuntuu. Ja jos joudutte olemaan eroassa vauvastanne synnytyksen jälkeen syystä tai toisesta pidemmänkin aikaa - muistakaa olla aktiivisia imetysasioissa, jos aiotte ryhtyä imettämään täysillä. Elektiiviseen sektion menijät - kysykää jo asiasta ennakkoon neuvolasta tai synnäriltä. Ainakin minulla on ollut ongelmaa maidonnousemisen kanssa ja harmikseni imetysohjausta ei ainakaan meillä sairaalassa kovin hanakasti annettu. Tehkää aloite asiaan ja pitäkää päänne. Älkää antako periksi.

Tälläisiä tunnelmia ja pohdintoja minulla viikko elektiivisen sektion jälkeen. Nauttikaa odotuksen viimeisistä potkutuntemuksista - niitä nimittäin kaipaa omalla kierolla tavallaan! Ja onnea vauvautuneille! Minä menen nyt katselemaan tuota tuhisevaa pikkunyyttiä ja nauttimaan tämän hetkisestä olotilasta!!!

Huomenna 7.00 pitää olla osastolla ja sit sielä laitetaan kaikki valmiiks leikkaukseen :nailbiting: kello 00.00 pitää lopettaa syöminen ja juominen.. Nii ja kai me ollaan ekojen joukossa kun noin aikasin siel pitää olla!!! Iiiiiiikkkk!!! En varmaan nuku yöllä :sorry:

Takaisin