La Helmikuu 2016

Äh mulla todettiin rd, siinä 2h arvossa oli heittoa. Nyt siis ruokavalio viilausta ja parin viikon päästä täytyy mittailla sokereita, toivottavasti saatais nyt tällä kuntoon. Viime aikoina on kyllä tullu herkuteltua aika paljon, että varmasti turhien herkkujen pois jättämiselläkin päästään jo pitkälle.

Neuvolassa iski ihan jäätävä heikotus päälle, oksetti, pyörrytti ja kauhee tuskanhiki pukkas. Verenpaine oli 73/48 ja oli aika lähellä ettei taju lähteny. Samanlainen heikotus iski lauantaina töissä. nyt sit pari päivää lepoa, jos olo kohentuis.
Ei radi tule herkkujen syömisestä. Vaikka söisit herkkuja tällä viikolla, ei se vaikuta ensi viikon mittauksiin mitenkään. Joillain radilaisilla herkut nostavat sokeriarvoja muutaman tunnin ajaksi liian korkealle, joillain verensokeri pysyy normaalina vaikka herkkuja söisikin. Esim. minä voin syödä ihan samalla tavalla kuin aina ennenkin, eikä mikään mittaus ole ollut yli rajojen, ei edes lähelle, joten ruokavaliotani ei ole tarvinnut muuttaa yhtään. Vain tuo sokerirasituksen litku nosti sokeriarvoja hetkellisesti.
 
Tammikuisten puolelta piti tulin lukemaan teiän tekstejä. Mullakin raskausdiabetes, mutta vain tunnin arvo koholla. Kaikissa mittauksissa kerran kuukaudessa 3-4 päivää vko 15 eteenpäin sokeriarvot olleet alle raja-arvojen ja paino pysynyt -1-1,5 kg alle lähtöpainon. Aluksi jätin neuvolalääkärin kehotuksesta sokerit ja vehnät pois ruokavaliosta. Nyt viikolla 31 syön ihan normaalisti herkkujakin halutessani. Leipänä olen yleensä syönyt täysjyvää ja pyrin välttämään turhaa sokeria. Saatan kuitenkin juoda tuoremehua vedellä lantrattanua. Ei ilmeisesti herkuttelu vaikuta sokeriarvoihin. Vehnällä voi olla jotain vaikutusta. Tärkeintä kuitenkin syödä säännöllisesti ja enimmäkseen terveellisesti. Liikuntakin auttaa pitämään verensokerin tasaisena.
 
Mullakin oli jossain vaiheessa inhottavia uniongelmia. Nykyisin kuitenkin nukun kuin tukki klo 22.00-06.30. Harvemmin edes pissalle tarvii herätä.
 
Toi hemoglobiini on jännä, miten erilailla siihen suhtaudutaan eri neuvoloissa. Mulla oli nyt viimeks 115 ja oli sitä mieltä, että on vielä täysin ok ja vasta lähelle 100 jos menee, niin rautalisää suositellaan. Mulla on normaalisti hemglobiini about 147 ja tää lasku tuntuu kyllä omassa olossa, joten sain sit kuitenkin luvan alottaa rautalisän jo nyt, jos ei tuu ongelmia vatsan kanssa...
 
Mulla aloitettiin lisärauta jo kun hb oli laskenu 120:n. Ennen raskautta ollut aina lähes 150. Mulla kans tuntui olossa jo tosi paljon. On kyllä ongelmia muistaa ottaa iltaisin, kun mullakin tuo kilpirauhaslääkitys aamulla. Ehkä se on tuon ummetuksenkin kannalta ihan hyvä ettei joka ilta muistakaan ottaa...
 
Mulle taas sanottiin, että rautalisän voi aloittaa, kun hb on alle 105. Mutta sanoi myös, että se riippuu myös siitä mikä hb on ollu ennen raskautta/alkuraskaudessa. Mulla oli nyt 109 ja aloitettiin rautalisä, koska se tuntuu jo olossa. Alkuraskaudessa hb oli 127 ja enimmillään on joskus ollu 136 eli ei ikinä oo ollu mitenkään korkea.
 
Mulla oli hb reilu viikko sitten 111 ja se on kuulemma oikein hyvä. Mulla alunperin 136. Kokoajan tasaisesti laskenut, saas nähdä milloin alkaa tuntua. Vielä en ainakaan ole olossa huomannut mitään outoa.
 
Mulla oli hb ennen raskautta (ekassa neuvolassa) 156. :D
Toi on siis yhden yli naisten viitearvon.
Edellisessä mittauksessa oli 135.
 
Mulla hb ekasssa neuvolassa 129 ja viime kerralla oli 132 :D oli lähteny nousu suuntaan...
Tänään lähti 27 viikko käyntiin... menee älyttömän nopsaa nää viikot
 
Mulla hb ennen raskautta yleensä 120 korvilla. Raskauden aikana laskenu tasaseen tahtiin. Kuukauden takanen neuvolan mittaus sormenpäästä anto tulokseks 93. Jouduin lisätutkimuksiin ja siinä yhteydessä suonesta otettuna hb olikin yhtäkkiä 110. Kuulemma sormesta otettuna siihen näytteeseen tulee usein kudosnestettä, mikä vähän alentaa niitä lukemia. Meijän neuvolan tätin ohjeissa rautalisä pitää alottaa, jos lukemat menee alle 110 ja lisätutkimukset tulee, jos lukema menee alle 100. Alhasen hb:n takia raudan syönti on tuttua myös esikoisen odotusajoilta. Nyt onneks oon vielä selvinny parin viikon tehokuurilla ja sen jälkeen on riittäny, että ottaa niitä aina sillon tällön. Saa nähä mitä torstaina neuvolan mittarit taas näyttää.
 
Mulla oli hb 118 ja lääkäri sano että ei sais enempää laskea ja nyt otan myös rautalisää, minimi annoksella :)
 
Mulla ei viimeks mitattu hb.ta mut en usko et se huono on. Ekasta neuvolasta oli joka vähän noussu sit tokaan neuvolaan.
Torstaina tokaan sokerirasitukseen, toivottavasti menee kaikinpuolin yhtä hyvin ku eka rasitus.
 
Koska alkaa noi neuvolakäynnit tihetä? Viimeks olin 19.10 ja seuraava ens viikolla. Aika pitkää väliä. Ja onko teille kerrottu siellä jotain synnytyksestä imetyksestä ylipäätään mitä tulee tapahtuun? Meillä on vaan otettu painoa ja vauvan sykettä. Niin ja verenpaine ja pissanäyte.
Ite ollaan lueskeltu kirjoja kyl mutta ajattelin että siellä juteltais näistä kaikista.
 
Ei noilla terveydenhoitajan käynneillä noita yleisiä juttuja käydä läpi, ainakin Vantaalla noita varten on perhevalmennusryhmät. Minun ryhmäni kokoontuu joulukuussa. Siellä oli aiheina synnytys, imetys, lapsen vaikutus parisuhteeseen, isän rooli, jne. En niin kovin tarkkaan katsonut niitä aiheita, kun aion kuitenkin käydä varmuuden vuoksi niissä kaikissa.
 
Eikö ne tihene vasta vikalla kuukaudella, jos raskaus sujuu normaalisti eikä oo erityistä. Mullaki on käynnit 4-5 vkon välein nyt. Pohjanmaalla samoin ku vantaalla, siel ei puhuta synnytyksestä tms vaan niistä puhutaan sit valmennuksis. Mutta ei kai se kiellettyä oo kysyä niistä, terkkarit osaavat ainaki neuvoa eteenpäin jos jokin mietityttää/pelottaa. Mua ei vielä pelota synnytys, mut välillä vähä mietityttää ja hirvittää..
 
Täällä myös hb tasaisesti laskenut raskauden ajan, alimmillaan on käynyt 115 ja viimeksi oli pikkuisen noussut. Mutta ei tarvinnut tuollakaan lukemalla aloittaa vielä rautalisää. Raskausvitskuja oon syönyt koko ajan, niistähän saa kans rautaa.

Neuvolat on mulla neljän viikon välein. Eka neuvola vaan oli kauheen myöhään, 11 viikolla vasta, mutta sen jälkeen ollut tasaisesti.

Seide täällä myös puhuttaisiin nuista synnytys yms jutuista perhevalmennuksessa, mutta jos ryhmää ei saada kasaan niin sitten ne käydään neuvolatädin kanssa kahdestaan läpi jossain vähän myöhemmässä vaiheessa. Kannattaa kysyä kumpi systeemi sinun neuvolassa on, isoilla paikkakunnilla taitaa enempi olla nuita yhteisiä valmennuksia.
 
Miullakin hemoklobiini laski jostai 142 -> 118. Kuulemma oikeen hyvä ja rautalisä vasta alle 100. Oon alkanu syömää kaurapuuros iha hulluna en taho vetää niit rautatabuja :D
 
Sain sokerirasitustulokset, arvot oli ok! Huh :) Neuvolalääkäri oli tänään, eikä siellä oikeestaan ollut muuta kuin kyseli vointia… Kohdunsuun tilannetta ei katsonut koska "sitä ei rutiinisti tarkisteta kun kaikki kuulostaa olevan kunnossa". No ei sitten. Alakertaa ei oo kurkattu mulla koko raskauden aikana, no jospa siellä olisi sitten kaikki kunnossa…
 
Takaisin
Top