La Helmikuu 2016

Jellona: kun mä en muista...koitin sitä miettiä aiemminkin, mut se ei oo jäänyt mieleen. Jotenkin se tais liittyä siihen, että se on joidenkin käytäntöjen kannalta helpompaa..en vaan muista, että minkä :D

Pitää kysyä sitä seuraavassa neuvolassa taas, kun sitä nettilomaketta muutenkin käydään läpi :)
 
Mäki väsyn jo aikasin ja mielellää menisin nukkuu vaikka kaheksalta illalla :D mut ei jotenki "kehtaa" mennä nii aikasin nukkuu, kun kuitenki sit heräis niin aikasin... En tiiä mitä voisin tehä viideltä aamulla, jos niin aikasin heräis :D
 
Mun on pakko arkisin mennä viim 10 nukkuu et jaksaa herätä puol kuus. Ja vkl ei viitti/pysty kääntää rytmii ni meen kympiltä nukkuun ja herään 6-7 aikaan :) enkä edes jaksa valvoo myöhään. Perjantaina menin 10 nukkuun ja eilen mentiin puol 11
 
Mullekaa ei oo puhuttu mitään mistään esitietolomakkeista eikä oo ees kysytty et missä haluun synnyttää täytyy kysellä ens neuvolakäynnillä.

Mä saan öisin ihan hyvin nukuttua, mut vessassa tulee kyl ravattua ainakin muutaman kerran yössä. Ja päivisin välillä on tullu käytyä varmaan viis kertaa parin tunnin sisällä. Onneks ei sentää jatkuvasti tartte niin usein käydä. :D
 
Määkin täytin netissä sen ipana-kaavakkeen. Me annettiin lupa hätäkasteelle, muutenkin kaste ja kristillinen kasvatus on meille tärkeitä. Mut en laittanu mitään nimiehdotelmia, ei olla viel mietitty nimiä niin paljon ja uskon että jos semmoseen tilanteeseen joudutaan niin kyllä se nimi sitten ehtii. Oon ymmärtänyt, että jos hätäkaste joudutaan antamaan, niin se nimi ei jää lapsen viralliseksi nimeksi, jos lapsi selviää.

Mulla on ollut nyt parin päivän ajan tosi hyvä olo. Selkä- ja liitoskivut on oikeastaan nyt (toistaseks) loppunu. Vauva oli pitkään peppu mun napaa vasten ja potki selkään tai alaspäin, mutta nyt potkut on tuntunu mahan puolella taas. Oisko tuolla asennolla voinu olla vaikutusta mun kupuihin?
 
Täällä istutaan vuorostaan sokerirasituksessa. Mun äiti tuli vahtimaan esikoista, joten mä pakkasin mukaan kaikki syksyn lukemattomat lehdet ja aattelin ottaa tästä kahdeta tunnista kaiken irti :D
 
Mulla oli ranteet kipeät yli puoli vuotta esikoisen syntymän jälkeen. Ensin alkoi toinen oireilla ja sitten toinen. Ei ollut mitään mukavaa, kun tietyt liikkeet sattu ja sit yrität hoitaa vielä pikkuista kipeillä ranteilla. Meni sit itsellään ohi. Oli rannetuetkin välissä ja fysioterapiasta sain ohjeet miten ranteita pystyy vahvistaan. Sain synnytyksen esitietokaavakkeen "kelaneuvolassa" ja se palautetaan n. 30 viikon tienoilla neuvolaan, josta se lähetetään sairaalaan.
 
Mä nukun muuten hyvin, mut vessassa pitää käydä ja esikoinen jos herättää huonolla hetkellä, sit saattaa jäädä valvomaan pitkäksikin aikaa.
Viime yönä kyllä valvoin kipeiden pohkeiden kanssa, luulisin että suonikohjukipuja. Meni melkein aamuun asti käpristellessä. Toiseen polvitaipeeseen mulla on tullut aika näyttävät madot :) Onkos samaa muilla vaivaa ja ootteko hommanneet tukisukkia? Aika hunajaisia hintoja näyttää osittain olevan.
Ja tuosta hätäkasteesta: kaavakkeessa annettu nimi ei jää lopulliseksi, eli sen jälkeen on vielä mahdollisuus vaihtaa.

Mut on se vaan edelleenkin hurjaa, kuinka pian nää ketjun vauvat rupee syntymään :)
 
En ostany apteekin tukisukkia vaan ihan vaatekaupasta semmosia polveen asti sukkia. Ne tuntuu auttavan ainaki jalkakipuihin. Oli pohkeet ja jalanpohjat tosi kipeet mut nyt on helpannu. Oisko ollu seppälä mistä sukat ostin... Siellä oli hyvä valikoima :)
 
Mäkään en oo täyttänyt mitään esitietokaavakkeita eikä multa oo edes kysytty missä haluan synnyttää! :D ekassa neuvolassa taidettiin luetella vaihtoehdot, eikä sen jälkeen asiasta oo mainittu mitään. Täytyy kysyä ens neuvolakäynnillä.

On kyl tosiaan hassua miten nopeesti aika loppujenlopuks onki menny, alkuviikoilla tuntu et aika ei liiku mihinkään ja ootti vaan et saos varmistuksen et kaikki on hyvin. :) huh olihan pitkät 12 viikkoa
 
Mullakin aamuisin on kädet aivan turrat, ei vesilasiakaan voi yhdellä kädellä nostaa. Puolenpäivän aikaan sormenpäät saattaa vielä kihelmöidä, mutta menee lopulta ohi kokonaan.

Keskiviikkona jouduin käymään tk:ssa tiputuksessa aamupäivän, iski virtsatiekivet, tuota vaivaa en kyllä toivo kellekkään, kyllä niin kivuliaat oli. Tulivat onneksi itsellään ulos. Lääkäri sanoi että jos ei olis tullu ulos, niille oltais voitu tehdä jotain vasta synnytyksen jälkeen!
Hetken jo kivuissani ajattelin tietäväni miltä synnytyskivut tuntuvat.. :D
 
Siis noi virtsatiekivet on hirveitä. Itselläni tuli ne kun esikoinen oli 4kk. Oli pienestä kiinni ettei joutunu joulua viettåmään sairaalassa ja siis 4 päivää olin siel ja sain tujut lääkkeet niin en pystynyt imettämäänkään. Kipu oli jotain todella järkkyä. Kivet otettiin pois operaatiolla, onneksi vain putkia pitkin eikä leikkaamalla. Mutta muistakaahan juoda vettä synnytyksen jälkeen!
Onneksi Jay sulla tuli ittellään ulos, olis ollu kamalaa kärvistellä niiden kanssa loppuun asti jos todellakaan ei mitään niille olis ollu tehtävissä.
 
  • Tykkään
Reaktiot: Jay
Joko meinaatte tänä vuonna tulevaa isää juhlistaa? Aika moni on vissiin sellaisen isyyspakkauksen tehnyt :) mä ajattelin leipoa kakun, lahjaa ei oo ku jotenkin aika myöhään havahduin koko asiaan :D mutta mies kuulosti olevan oikein tyytyväinen kakkuunkin.

Uh asiasta toiseen, pitäis alkaa ruoka-annoksia pienentään, tuntuu että vatsa repeää jos syö liian paljon :/ ei kiva tämä tukala olo..
 
Onko muilla supistellu miten? Mulla melkee joka päivä ja välillä monesti päivässäki. Pissanäytteessä ei näkyny mitää, maanantaina onneks lääkärineuvola.
 
Ny pariin viikkoon on supistellu harvemmin mut kolmisen vko sitte supisteli päivittäin monta kertaa. Tänään ny sit taas tullu useempi supistus mutta terkkarin mukaan ne on ok niin kauan ku ei tuu tukalaa oloo tai ne ei oo kipeitä. Mitä enemmän kiirehin ja lepo jää vähemmälle ni tuntuu et sillon supistelee enemmän. Sen takii oonki ny vähä hidastanu tahtia..
 
Täällä supistelua.. pari viikkoa sitten heräsin yöllä vessaann jonka jälkeen iski eka kivulias suppari tai näin lääkärin kanssa asia pääteltiin. Sitä kesti muutaman päivän että vatsa oli tosi kireä ja epämiellyttävä. Sen jälkeen helpotti (olin sairaslomalla) mutta jäljelle jäi kivuttomat supparit joita en rehellisesti sanottuna välillä edes huomaa ellen ole tosissaan rasittanut itseäni liikaa jollon tuntuu että on kyllä ihan puupökkelö koko vatsa/selkä.. nyt oon sairaslomalla pari viikkoa ihan lähinnä oman jaksamisen vuoksi.
 
Mulla on ollu melkee kuukauden ajan useita kipeitä supistuksia päivässä, ei kiva. Torstaina kävin lääkärineuvolassa ja kaikki kunnossa, vauvaki vastas 3 viikkoa isompaa mitä pitäis :):p
 
Täälläkin supisteltu kuukauden päivät päivittäin, eniten iltaisin. Silloin kun lepo jää vähemmälle supistelee enemmän. Ihan hyvä muistutus aina välillä että pitäis vähän rauhoittua.. :)
 
Täällä supistelee kans. Oon ollu saitsulla sen takia vähän väliä, ja nytkin kotosalla. Ei kestä juurikaan rasitusta kun alkaa supistella ja sit se on sitä loppu päivä. Sairaslomalla on ollut suht rauhallista viimeyötä lukuunottamatta. Oli kylkiä myöten koko maha kuin kivipallo. Kummallakaan kyljellä ei voinut maata ja olo oli tuskainen. Vastaavanlainen yö oli muutama viikko sitten ja soitinkin nkl:n päivystykseen josta neuvoivat panadolia ja lämpötyynyä ensiavuksi sekä käskivät hakemaan saikkua. Lääkäri kenellä kävin, käski varautumaan että ehkei töihin enää pääsekään kun näillä vaivoilla on tapana vaan mahan kasvun myötä pahentua :(
 
Takaisin
Top