La Helmikuu 2016

Kyllä täälläkin on lisääntynyt liikkeiden tunteminen ja erityisesti potkuja tuntuu nykyään enemmän.
 
Täällä koko päivän myllätty masussa. :)
 
Eilen oli mummun hautajaiset ja masussaki oli tosi hiljasta koko päivän ja tän aamun. Nyt pikkunen potkii taas ihan hirveesti. ♡
 
Mulla ei tunnu vielä(kään) liikkeitä, paitsi jotain ihan yksittäisiä, joista vasta jälkeenpäin tajuan että olikohan se vauva vai joku kupla vaan :D Tänään tasan 21 vko ja ens to ru <3
Ostin muuten ekan äitiysvaatteet! Vähän lämpimämmän takin, kun tarttin muutenkin niin ostin kerralla semmosen johon mahun vielä helmikuussakin :) Aika huonosti vaan perus vaatekaupoissa tuntuu olevan mammavaatteita...
 
Ei mullakaan liikkeet tunnu, potkut sillon tällön. Mä tilasin h&m.ltä kaks äitiystakkia, toisen syksyks ja toisen talveks :) oli aika reippaita kokoja.
 
Tammikuisista tulen huutelemaan :)

Tuosta äippä ja vanhempainraha jutusta..

Jos jäät tämän vuoden puolella äippälomalle, esim 31.12 päiväraha maksetaan 2013 tulojen mukaan.
Jos jäät 1.1. niin sitten se lasketaan 2014 vuoden mukaan :)
Minulle kelan setä väänti oikein rautalangasta tuon asian :)
 
No entä kun ottaa sen viimeisen puolen vuoden tuloista, niin sehän määrää myös sen vanhempainpäicärahan jos samalla hakemuksella molemmat hakee?
 
No se Loryn on sitten asia erikseen. :) Sillon palkanlaskijan pitää toimittaa se joku lomake ja palkkatodistus viimeiseltä puolelta vuodelta. Mutta sillähän lasketaan vaan, jos tulot on 20% paremmat kun sen vuoden verotuksen millä laskettas. Eli jos äitiysloma alkaa tän vuoden puolella, niin lasketaan 2013 mukaan tai jos tulot on viimeisen 6kk aikana ollu 20% paremmat.
Ymmärtääkö tästä nyt yhen mittää?
 
Mulla menee NIIN heittämällä yli tän hetkisen tulot vs. 2013 että kyllä tulee ihan reilusti yli 20%.. olin tuolloin kotona ja vajaa puolet ajasta äippälomalla ja kun kotihoidon tuella... nyt oon ollu vuoden jo töissä joten on be tulot noussu...
 
Mites jos mies jää isyyslomalle, koska se pitäisi ilmoittaa? Tää 6vk sit äitiysrahakauden lopussa. Saako mies silloin sen kotihoitotuen 500e/kk?
 
eikös isä saa isyysrahaa isyyslomalta? ja kotihoidontukee ei voi si saada samaan aikaa? Näin ainakin ite oon ymmärtänyt. :D
ja isyysraha tulee joko kelalta kokonaan tai sit voi saada palkkaa isyyslomalla...
 
Isyysvapaa pitää ilmottaa työnantajalle 2kk ennen ajankohtaa jos lomailee yli 12pv putkeen ja isyysrahan maksaa joko kela tai työpaikka

Vanhempainvapaa ja kotihoito on sit asia erikseen
 
Eli mun miehen ei tartte tehä mitään koska ottaa vaan viikon "isyysvapaata" ja firma (oma) maksaa palkan? Toi isyysvapaajuttu menee mulla niin yli hilseen.. äitiysrahan ny ehkä ymmärrän, katotaan 2014 vuoden tuloista jos ei tän vuoden tulot puolelta vuodelta passaa. Tänä vuonna olis kyl huomattavasti paremmat tulot ko viime vuodelta..
 
Joo mäki naureskelin miehelle, et tiedä nyt sit 2kk ennen mikä päivä se muksu syntyy et ihan älytöntä ku pitää noin aikasin ilmottaa :D mut alustavasti puhuttu et pitää eka talviloman pois ja siihen perään sit isyysvapaat :)
 
mää oon jostain saanu käsityksen, et isän pitäs vasta kk etukäteen ilmoittaa koska pitää isyyslomat? vai onks se sit noin jos pitää alle sen 12pv?

mut mieshän ei myöskään saa pitää isyyslomaa ennen kun se muksu on syntynyt, niin mites sitten jos on ilmoittanut työnantajalle et on isyyslomalla ajan x-y ja se muksu syntyykin vasta ajan x jälken? :o
 
Takaisin
Top