La Helmikuu 2016

Mullekki neuvolas sanottiin et lasketaan 2013 tulojen mukaan mutten uskonu :) nimittäin kelan laskuria ku testasin nii tuli teksti et ei voida laskea, väärä vuosiluku tms. Mut sit ku syötti siihen 2014 ni anto lukeman
 
No jo on outoo, etteivät neuvolassa tiedä mistä puhuvat. Luottohan tässä koko neuvolaan menee.
 
Viimeksi eilen yritettiin selvittää milloin jäisin töistä pois ja kuinka kauan voisin olla kotona. Ja että miten paljon sitä rahaa milloinkin saa ja missä välissä vuosilomat kannattaa pitää. En oikein tiedä miksi kaikki tuntuu niin sekavalta ja vaikealta. Luovutin toistaiseksi.

Juu minä oon kans miettinyt tuota vuosilomajuttua ja sitä kauanko vois olla sit hoitovapaalla jne.. Yritin pomolta kysyä, että onko jossain muualla kuin työehtosopimuksessa ohjeita tuosta lomansiirrosta, niin en saanut vastaukseksi muuta kuin, että mun pitää pitää tän vuoden talvilomat pois nyt ennen äitiyslomaa. Ilmeisesti siis pitää yrittää tavata sitä työehtosopimusta. Alustavasti mulle tuli semmoinen käsitys, että jos meinaa pidempään olla hoitovapaalla, niin ne lomat kannattaa pitää pois heti vanhempainvapaan jälkeen ja sitten vasta aloittaa hoitovapaa ettei tarvii katkaista hoitovapaata välissä lomien takia. Meillä ei taida saada kovin kauaa säästelläkään lomia, mutta pitää vielä tosiaan yrittää tavata sitä työehtosopimusta...
 
Neuvolan heiniä ovat ne terveysjutut, ei nuo Kelan laskukaavat heille oikeasti kuulu, ne ovat sitten Kelan tätien heiniä. Minusta on ihan mukavaa, että yrittävät neuvolassakin auttaa parhaansa mukaan, enkä nyt välttämättä olettaisi, että neuvolan tädit ovat se paras lähde Kelan tukiviidakkoon.
Minulle neuvolassa neuvottiin vain, että Kelan sivuilta löytyvät laskurit, ja että tukia kannattaa hakea jo samantien kun nyt on neuvolan todistus saatu.
 
Mun verenpainetta ei kukaan teistä saa nousuun <3 ! Ainoastaan kelan kakkajärjestelmät näin todella aikuismaisesti sanottuna. Mutta kun ne on niin........

Onneksi sentään saan ensimäiseltä 3 kk palkkaa.. ja sit alkaa se pikkutuloilla nyhrääminen.
 
Mä oon kans pohtinu tota vuosilomien pitämistä et miten niit pitäis pitää vai saanko siirtää kaikki tulevat lomapäivät pidettäväksi kun palaan hoitovapaalta takaisin töihin..nythän mulla olis 8pv viel tän kesän lomia pitämättä, mut ne "pidän" ennen äitiyslomalle jäämistä..noh täytyy töissä kysellä viisaammilta miten noi menee :)
 
Mä mietin et oisin pitäny mun talviloman ennen äippälomaa. Tosin ku sit en tiiä et joudunko sairaslomalle jäämään ennen äippäloman alkua niin mites sille sit käy? Muuten aattelin säästellä kaikki lomat sinne äippäloman loppuun ja pitää ne sitten ja sit sen jälkeen vielä on murheena se etten haluaisi palata tonne töihin.. mut varmaan pakko edes vähäksi aikaa.. toisaalta tekis mieli jäädä hoitovapaalle sit jos miehen työkuviot antaisi periksi.
 
Siis jos ne siirtyy sairasloman takia niin ne menee joko maksuun tai pidettäväks äippäloman jälkeen :) sen takia käytin sanaa "pidän" lomat ennen äippälomaa ;) ja mä ku tiedän et palaan töihi aikasintaan syksyl 2017 eli ku muksu on sen about 1,5v :) eri asia sit et tuleeks muutoksia siihen et olisinki pidempään :)
 
Ja oottakaapa ku neuvolaan tulee isyydentunnustukset alkuvuodesta, on ne tädit raukkoja. Eilen just oman neuvolatädin kans asiasta puhuttiin. Ei kuulema oo rasti ruutuun juttuja.

Mä vaan ootan et pääsen äitiyspäivärahoille. Jotenki tää verojen jälkeen vajaa 300e kotihoidontuki ei kovin naurattele. :D
 
Mutta oma valinta olla lapsen kans kotona, enkä päivääkää vaihtas <3
 
Mulla ois tarkotuksena pitää talviloma heti joulun jälkeen ja jäädä siitä äitiyslomalle 5.1. Viimeistään 9. päivä äippäloma pitää aloittaa. En todellakaan haluis enää joulun jälkeen töihin mennä. Joulusta on kiva rauhoittaa menoa.
 
Mulla alkais äippäloma 13.1 mut uskon jään jo aikasemmin pois. Talvilomiakaan ei oo kertyny ni ei voi lomaillakkaan, onneks joululistas on monta vapaata, vähä helpottaa :)
 
On paljon asioita, joita kela ei kerro. Esimerkiksi, jos menkää ajassa jonkin verran eteenpäin. Isä saa olla samaan aikaan äidin kanssa kotona 3 viikkoa, mut lopuissa isän vapaissa isä ei saa olla samaan aikaan äidin kanssa kotona. Paitsi isän ollessa töistä vuosilomalla, voi samalle ajalle hakea kelasta isyyspäivärahaa, tällöin äiti ei tosin saa kodinhoidontukea. Meillä kuitenkin ainakin jäi rahallisesti plussan puolelle. En tie osasinko selvittää ymmärrettävästi asiaa...

Carriwell-merkillä on kans hyviä imetysliivejä. Netistä ainakin itse tilasin. Vaikka taulukosta katsoin oikean koon niin oli reilua kokoa, ja jäi normi imetysliivit käyttämättä. Mut urheilumallissa oli vastaavasti pienempää kokoa.
 
Mä jään äippälomalle jo 13.12. alkaen, aion jäädä varhaistetulle ja ku siihen 50 päivään ei lasketa pyhiä niin saa alottaa jo aikasemmin, ja katoin myös sieltä kelalta että koska jään jo tän vuoden puolella niin tulot katotaan vuodelta 2013 :)
 
Saako sen ite päättää jääkö varhaistetulle lomalle? Mä luulin et työnantaja sen varhaistetun myöntää jos haluaa :o
 
mut eikös isä voi olla isyysvapaalla samaan aikaan, kun mää oon vuosilomalla?
Just tänään meinaa pistettiin nyt mulle jäävät 5pv säästövapaiksi ja sit tietty ens vuoden lomat menee säästöön, kun vanhempainrahakausikin on mulla sinne 4.11.16 asti.

äitiyslomalle jään 28.12.15. Yhden päivän verran varhennettuna. :)
 
Itse sen saa päättää jääkö varhennettuna vai ei. Se vaan miinustetaan sit sieltä toisesta päästä äitiyslomaa. Itse ennemmin haen sairaslomaa sit ku alkaa tuntua etten enää jaksa.
 
Takaisin
Top