La Helmikuu 2016

jep. turhaa työtä oot tehny. :/ Työnantaja tai itseasiassa palkanlaskijan pitää laittaa se tulotodistus ja joku lomake täyttää, jos hakee edellisen 6kk perustella. Kela on kyllä niin epäselvä ku olla ja voi.
 
No on. :D eipä kyllä lainkaan yllätä tämä asia mutta aaargh!!! :D

No sentään voi alkaa sit urputtamaan sinne siitä että jos oiski tulot jo yli sen 20% koska siinä vaiheessa puuttuu enää yksi kuukausi tältä vuodelta niin ehkä arviokin on todellisempi.. toki eihän ne laske siitä niin ku vaan sen puoli vuotta.. MUTTA kun mun tulot on alkuvuonna ollu reilusti paremmat ku loppuvuonna ni ärsyttää!! Mut olkoot taidan vaan taipua ja alkaa miettimään surkeaa äippärahaani joka on niin epäoikeuden mukaisesti laskettu sit ku olla ja voi..
 
Minäki oisin varmaan ihan ulalla ollu noista sillon, mutta onneks meillä työpaikalla sillon olivat perillä näistä asioista. :) Ja kelallahan ne laskee molempien mukaan, vaikka haetki 6kk mukaan. Laskeevat silti molemmat ja maksaavat sen mukaan, mumpi sulle on parempi. Näin mulle ainaki sanottiin.
Minä saan saman rahan, mitä tuosta esikoisesta sillo. Ja ootan kyllä, et nää tulot tästä kotihoidontuesta nousee ihan kunnolla.
 
Mää tein eilen kelan asiointi palvelussa äitiysavustus-, lapsilisä, äitiyspäiväraha ja vanhempaipäivärahahakemukset. Vai mikkä nyt olikaan. Mun vuositulot oli 2013 kelan mukaan 20 000 ja risat. Jotta ois noussut tarpeeksi, pitäis tulojen olla 25000 ja risat. Ton yli kyllä pitäis mennä, viime vuonna tulot oli jtn 26000 ja tänä vuonna vielä vähän paremmat!

Nyt vaan odotellaan päätöksiä ja palkanlaskennan tietoja Kelalle...
 
Mää en oo tehny viel mitään hakemuksia enkä edes ymmärrä niistä yhtään mitään. Kela on täällä vaan kerran viikossa auki et pitää yrittää ens viikolla keritä sinne.
 
No se oliskin kiva jos ne tekis päätöksen miten mulle ois parempi.. mut ku sinne vaaaditaan 20% paremmat tulot niin millä tavalla se sit on mulle parempi että maksetaan paskemmin ku ei mahdollisesti riitä tuohon nousuun.. ja siis 2013 tienasin surkeasti. Viimee vuonna tienasin tosi hyvin niinku reippaasti yli 20% enemmän ja tänä vuonna vähän huonommin mut varmaan jää ihan prosentista kiinni tuo ero siihen 2013 verrattuna.. mua kiukuttaa tosi paljon tämä asia :(
 
Mulla oli tänään kelaneuvola ja siellä terkkatäti osasi hyvin selittää asiat mulle. Eli nyt syksyllä haen pelkästään äitiysrahaa, jonka aikana saan oikeasti 3kk palkkaa ja työnantaja saa kelalta korvaukset. Vanhempainrahaa mun kannattaa hakea vasta vauvan syntymän jälkeen, muuten mentäisiin vuoden 2013 verotulojen mukaan. Ens vuoden puolella kun sitä hakee, niin 2014 vuoden tulojen mukaan. Mulla on lähes 10 000e ero noina kahtena vuotena.
 
Mä en kyl ymmärrä miks ne pimittää kelalla sit tommosta tietoa eikös se ole niiden vastuulla kertoa oikeat tavat kenellekkin.. siis joo mä soitan huomenna kelalle ja selvitän onko tuo mahdollista oikeesti..
 
Eli mun kannattaa molemmat sit hakee syksyllä koska 2013 mulla oli huomattavasti paremmat tulot ku 2014.
 
Jos lapsen laskettuaika on ens vuoden puolella, ne laskee 2014 vuoden mukaan. Eli vaikka on nyt laittanu hakemuksen niin ne kattoo 2014 tulot
 
Meillä oli tänään rakenneultra ja vauva oli 380grammaa ja hyvin näytti voivan. Potki paljon. Harmi kun ei näyttäny meille mitä sieltä tulee ku taas oli jalat ristissä! En tiiä kai sitä pitää sitten odotella syntymään asti? Huvittaisi kyllä käydä vielä yksityisellä!
 
Mä kattelin huvikseni joskus tyylii lindexisssä ja prismassa niitä imetysliivien kokoja ja nauroin räkäsesti ku kaikki oli ihan liian pieniä jo nyt. Tuskin siis kummastakaa niistä saa sopivia... Täytyy tutustuu nettikauppojen liiveihin ja toivoo parasta...

Noihin tulojuttuihin, mulla ei ainakaa tarvii päätä vaivata, kun oon opiskellu ja en oo ollu ees kesätöissä muutaman vuoden sisällä nii tulee sen minimin mukaan vissiinki sitte ne kelan tuet..
 
Minä luulin alun perin, että äitiys- ja vanhempainraha maksetaan äitiysloman aloituspäivän mukaan. Eli jos aloittaa loman jo joulukuussa, saisin äitiysrahaa 2013 tulojen mukaan ja jos aloitan tammikuussa 2014 tulojen mukaan. Mutta terkkatädin mukaan se määräytyy hakemuksen jättöpäivästä. Hän on siis tehnyt tuota hommaa jo vuosikausia, joten kyllä luotan hänen sanaan. En sitten tiedä mikä on lopullinen totuus. Pitää itsekin kysyä tuota viela kelalta.
 
Niin mäkin sain käsityksen että mun tuki lasketaan 2013 vuoden perusteella siks että jään äplomalle joulukuun 23pv.. mut mä kyl varmistan ton kans ite kelalta huomenna koska jos tuo pitää paikkaansa ni sehän pelastaa multa monta murhetta.
 
En tiedä.. olen itsekin pää pyörryksissä, kun luen kelan nettisivuja ja mietin mitä neuvolassa mulle sanottiin :o
 
Nousee verenpaine jo teijän viestejä lukiessa.. Itekki saanu tapella niin monesti kelan kans ja taas pitäs selvitellä ja tehä hirveesti, hohhoijaa..

Tissiasiaan sen verran, että itellä ollu aina pienet rinnat, joten kasvu ei kyllä hirveesti haittaa. :D Arpia vaan ruvennu tuleen ku turvonnu niin nopsaa jo pari kokoo.
 
SOITIN KELAAN!! Mulle on siis neuvolassa kerrottu päin honkia, jumalauta, että ärsyttää. Pitää huomenna soittaa vihanen puhelu neuvolaan. Eli asia on siis niin kuin ihan aluksi olin ymmärtänyt, eli loman alotuspäivän mukaan määräytyy tuen määrä! Eli vaikka haen nyt, saan tukeni 2014 tulojen mukaan. Tosin vaikka olisin hakenut vanhempainrahaa ensi vuoden puolella, saman vuoden tulojen mukaan oltaisiin menty. Pahoittelut, jos sain teillä muillakin verenpaineen nousuun, ei ollut tarkoitus!
 
Takaisin
Top